37. § (4) Az erdőben a jelzett turistautak és kerékpározás célját szolgáló utak, valamint a bejelentett lovaglás célját szolgáló utak nyomvonalát, jellemző adatait a közjóléti létesítményekről vezetett nyilvántartásban kell nyilvántartani és az erdészeti hatóság honlapján közzé kell tenni.
Szóval a törvény ezt írja elő, nem a TTR-t, az az MTSZ nyilvántartása.
Mondjuk az igen érdekes, hogy a "hatóság" a honlapján max bekapcsolhatjuk a turistautak.hu és az openstreetmap turistajelzéseit :) http://erdoterkep.nebih.gov.hu/
39/A. §
(a) a turistaútvonal nyomvonalát legalább 5 m pontossággal; valamint (b) a turistaútvonal jelzését. / Kíváncsi vagyok, hogy egy speciális piktogramot, hogy lehet majd nyilvántartásba venni?/
Az az OKT térkép az utolsó két képen de ösmerős valahonnan! :-)
Azt jól látom, hogy nem a térképre rajzoltátok rá a vonalat, hanem az előtte lévő üveg/plexi lapra? Mert akkor a térkép újrahasznosítható lenne a legközelebbi OKT bejáráson is, már ha eltekintesz pár száz kilométer útvonalváltozástól! :-DDD
Gratulálok, és a többiekhez csatlakozva, csak ajánlani tudom az RP-DDK-t, remek útvonal, varázslatos tájak, jó kaják és kedves emberek. Az AK-t még most csinálom, ezért az nem ajánlom, mert nem tudom milyen lesz a vége, eddig jó. No meg annyi más túra van a világon (DDP, KDP, BFKT, BK...), egyet nézzetek ki és uccu neki. Mindig mozgásban kell maradni.
És ha hiányérzeted van, akkor tényleg kezdd el újra, ahogy már többen is javasolták az előzőekben! De a kék jelzéseken nem csak kelet felé lehet elindulni az Írott-kőről, hanem délnek is, Bozsok felé, csak ahhoz már egy másik fajta pecsételőfüzet kell... :-)
A jelzésfestés és a jelzésrendszer látszólag más projekt része, mint a TTR. De valójában valahol minden összefügg. Mi most megrendelésre felfestettük a kért utakat, de az elektronikus térképeken való megjelentetésük módjáról nincs információm.
A jelek/utak térképi ábrázolására valóban nem tértem ki, mert most magát a munkát akartam érzékeltetni. De a jelek felvitele engem is érdekel. Pl. a Cartográfia út, most kiadás előtt álló térképein (átra, Bükk Zemplén) már ezeknek rajta kellene lenni. Érdeklődéssel várom.
Én még beígértem nektek egy beszámolót a Tömörd-Kőszeg szakaszról, végre el is jutottam odáig, hogy megírjam. Szóval Tömördről nem siettünk az indulással, mire kétszer megkávéztunk, reggeliztünk, összeszedtük magunkat addigra fél tíz is lett. Az idő borongós volt, de nem esett, és 500 méter után már úgy éreztük hogy hideg sincs. A csapvízzel feltöltött palackokat a forrásnál kiborogattuk, és inkább forrásvízzel töltöttük meg, mert sokkal jobb íze volt. A geoládához nem másztunk fel, sáros-csúszós volt a hegyoldal, legalább lesz miért visszajönni. Nekem nagyon tetszett a völgyben megbújó nyugalmas kis falu, nem tartom kizártnak hogy járunk majd még erre :-) A magánútra ráfordulva láncfűrészek hangja csúfította a pünkösd hétfői csendet, de szerencsére viszonylag hamar megunták a munkát, és elsüvítettek mellettünk az autóikkal. Hosszú és rövid egyenesek váltakoztak, majd elértük a műutat, amit csak kereszteztünk. Párszáz méter után jobbra kanyarodtunk, le a kékről a forrás és a mária-út jelét követve. Az Őz-kúthoz igyekeztünk, az ottani geoláda betegeskedett, vittünk egy újat helyette, főleg hogy a régi már meg sem lett. Kicsit meredek volt visszakapaszkodni a kékre, de nem volt vészes. Egy jobb kanyar majd egy bal kanyar, és már végre majdnem Kőszeg felé mentünk :-) Szép fenyőerdőben a határsáv mellett gyalogoltunk, időnként átszöktünk Ausztriába, és arról beszélgettünk mennyit változott a világ 20 év alatt. Szinte észre sem vettük és már feltűntek Kőszeg első házai. Párom rám nézett, és azt mondta, ne legyek már ilyen szomorú. Nem gondoltam hogy ennyire látszik...
Végigjártuk az első esti utunkat a kéken majd a kék kereszten a Csikar Csárdáig, ahol az autóban átöltöztünk, és bementünk ebédelni. A pincér megismert minket, kicsit félve kérdezte étlapot hozzon-e, hiszen első este nem kértünk. Kaptunk egy grátisz szíverősítőt, amit sajnos :-) páromnak kellett meginnia, mert én vezettem, benyomtunk egy-egy vadpörit, és hazaautóztunk. Ennyi.
Az elképzelések szerint ezek a tematikus utak megjelennek majd a nyomtatott és az elektronikus térképeken? A ttrmap-on? Hogyan oldható meg ezen egyedi jelzések térképi megjelenítése?
Részben másik téma a jelzések minősége, elfogadása. A feltett Dél-Dunántúli példák biztosan nem a projekt részei. Egyrészt nem szabványos jelek, másrészt ezt a rusztikus minőséget senki nem fogadhatta el. Tamással egyetértésben én is hozhatnám a példákat ennél nagyságrendekkel jobb jelek elvetéséről. A műszaki ellenőrők igenis éltek a minőségi munka megkövetelésével.
Ezek ellenére, ha valahol találni lehet minősíthetetlen kék sáv jellel, az nyugodtan meg lehet reklamálni.
A fonódó jelzések persze egy másik témakör lehetne, de ezt most nem bontom ki.
A tematikus útsablonokhoz még annyit hozzáfűznék, hogy grafikailag szép, igényes munka, de az alkotója - és megkockáztatom - a jóváhagyója, elfogadója még soha nem festett turistajelzést. Főleg nem fára, villanyoszlopra, esetleg sziklafalra és különösen nem km számban. Mi igen.
Most volt alkalmam visszaolvasni pár napot, ezért tematikus út témában több hozzászólásra most reagálok.
Az MTSZ végre nyilvánosságra hozta az É-Magyarországi régió tematikus útjait. Mi ősz óta ismerjük, hisz több hónapos vita, módosítás, majd festés előzte meg. Nem a mi tisztünk ezek megismertetése. Megyénkben új kerékpáros utakkal együtt közel 300 km ilyen út lett felfestve, legnagyobb örömünkre, mert az OKT is csaknem ugyanennyit tesz ki. Tehát április elejétől mintegy 600 km túraút lett felújítva, vagy újként létrehozva.
Az ismertetett tematikus utak mindegyike elkészült, a napokban volt a műszaki átadásuk.
Így közel 2000 km jelzett úttal bír kis hazám. Nagy öröm :(-
Néhány gondolat hozzájuk. A tematikus utakról leírást én is csak most olvashattam a honlapon. Mi anélkül festettük, hogy ismertük volna ennek célját, szükségességét.
Abban bíztam, hogy a beígért táblarendszer ezeket pótolja. Nos jelenleg még egyetlen tábla sincs ezek közelében.
A kapott új jelzések sablonjai nem illeszkednek a turista jelzésrendszer ismert jeleihez. Ezek utólag lettek kialakítva. Formájuk ugyan szép, talán a tematikus út témáját is igyekszik jelezni, de festés szempontjából rendkívül munka és eszközigényes. Vékony vonalak, hegyesszögű részletek, nem összefüggő jelfelület.
Nem megyek bele a részletekbe, csak megemlítem, a zempléni gyümölcsút eredetileg csak alma volt, egységesen kék színnel. "ZEMPLÉNI KÉK ALMA" Ezt két hónap alatt sikerült letiltakoznunk, mert a közröhej tárgyát nem vállaltuk. Így lett felbonta az út más gyümölcsökre is.
A tematikus utak újdonságát, létjogosultságát itt nem kívánom megítélni, csak megjegyzem, azok több-kevesebb útszakaszon felváltva már meglévő turista utakra épültek rá.
Ezen utak jövőjét, kitáblázását, megismertetését, fenntartás nem ismerük, mi szerződés szerint egy évig szavatoljuk azokat. Nyilván tovább is élni fognak, hiszen minőségi munkát végeztünk, de a további sorsuk ismeretlen. Talán ez elég is ide.