Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

Pinyo okt. 13. Creative Commons License 167683

Heineken? Arra is gondoltam, hogy szponzor fizeti a dobost, olyan szépen kifelé volt fordítva az embléma.

Ha nem stimmel a márka, sztornó :)

Előzmény: sistergő (167657)
Pinyo okt. 13. Creative Commons License 167682

[Spar Budapest Maraton 2014]

 

Van egy olyan elméletem, hogy a versenyek időre mennek, és én nem szeretem, ha időt hagyok bennük. Túl kevés eseményre járok, hogy akár egyet is lazább edzésnek tekintsek. Akkor vagyok elégedett, ha a felső limitet futom. Szerencsére az évek során kitapasztaltam azt a két-három ütéses (159-162) tartományt, amit egy három-négyórás versenyen biztonsággal tudok tartani. Persze ha minden összejön. Nos, ezt kell finomhangolni versenyenként. Minden egyes szívverés legalább két másodpercet jelent kilométerenként, hát ne pazaroljunk.

 

Két éve, 2012-ben konzervatívan kezdtem egy alsó tartományban (159-160), a második felét a felső határon nyomtam (162), sőt az utolsó pár kilométerre még a félmaratonos pulzust is elértem (164->175). Természetesen még így is lassultam, de szerintem maratonnál nem cél a negatív split, mert a fáradás miatt természetes módon belassulunk. Az idő 3:15 lett. Akkori álomidő.

 

Tavaly pedig épphogy a felső tartományban kezdtem (161-163), de a 30. km után már csak 160-at tudtam tartani. Ez sem volt rossz, de nem szép.

 

2014-re a két évvel azelőtti taktikát választottam: kezdetnek finoman, aztán hadd szóljon. Sosem tempóra hanem pulzusra értve.

 

A piros rajtzónába jelentkeztem, azaz megelőlegeztem magamnak a <3:10 időt. Beálltam a zónámba, sok kettes címkés (3ó30p-4ó00p) futótárs volt körülöttem, de már nem volt lehetőség előbbre kavarni. A hőmérséklet 20 fok, napsütés, ideális. Több mint négyezer ember várta a rajtot.

 

Lassúnak tűnt az első pár száz méter, a Hősök terén még nagyon szűk volt a pálya, a kordon mellett próbáltam előre nyomulni. Az első kilométer ennek ellenére 4:05 lett.  Hümm, elég jó, de ez még nem jelent semmit. A következő kilométerek során a 159-es tervet módosítottam, és a 161-et céloztam be. Jól esett, élveztem a haladást, sorra jöttek a 4:15 körüli kilométerek, ahol több volt, ott hídra kellett mászni. Tíz kilométer, átlag 4:19/km.

 

Közben melegedett. Másfél óra elteltével a Budai alsó rakparton már 26 fok volt. Feltűnt, hogy mindenki a fal tövébe, az árnyékba vonult, én meg az úton a napsütésben. Hát igen, ennek oka prózai: ne vakuljon meg szegény Garmin 810-esem, lásson elég műholdat :). Erre a melegre még úgy látszik, érzéketlen vagyok. Talán mert szinte minden pontról vettem inni is és fejre is locsoltam.

 

A félmaraton 1:30:49 (4:18/km)! Jiháá. A 3:10-es célidő biztosan meglesz. Ekkor utólértem valakit.

tik-tak-tak-tak- Tik-Tak-Tak-Tak- TIK-TAK-TAK-TAK  ne már, nem igaz, hogy valaki csak úgy tudni futni, ha a telefonja megmondja mikor lépjen. Hangos és idegőrlő. Lassan azért megelőztem. Tik-Tak-Tak-Tak- tik-tak-tak-tak. Elhalkult, na végre.

 

Kíváncsian vártam a lassulást, ami mindig kétharmad távnál szokott megérkezni. Most sem volt másként, de a 4:25-ös kilométerekkel is rendkívül elégedett voltam.

 

A harmincadik km óta már 4:30-on kívül futottam stabilan, de nem érzem problémának. A pulzus 162, jól érzem magam. Kiépítettem annyi előnyt, hogy ne okozzon problémát a terv.

 

Állítom, hogy nincs még egy város a világon, ahol ennyi futható rakpart van. Elméletem szerint a budapesti hidak szerepe, hogy összekösse a rakpartokat. A Margit-sziget feladata pedig hogy összekösse a hidakat. Így lesz boldog minden városi futó.

 

Már másodszorra futottunk a szigeten, ezúttal a Margit-híd felé, 35. kilométer, ilyenkor szokott támadni a görcs. Megelőzendő, még korábban bevettem egy-egy Mg és Ca tablettát. Csak hát Pest óta szopogatom őket, folyadék nélkül nem mozdulnak, ráadásul feltapadtak a szájpadlásomra :) Nagyon vártam már a frissítőt.

 

Még öt kilométer és egy pici. Ideje megnézni, vannak-e tartalékok. Erre ideális a Nyugati téri felüljáró, 167-ig feltolom a pulzust, tetszik. Innentől már nem engedek ki, növelem az intenzitást, nem sokkal a vége megelőzöm a női harmadik helyezettet. Sajnos a tempó meg sem közelíti a félmaratonos hajrákat, de ez valahol természetes.

 

És 3:06:22-es idővel beérek! Örömöm határtalan, beérett az év, beérett az a megemelt edzésmennyiség, amit a kerékpár mellett a futásra fordítottam. Átléptem az idei 2000. kilométert, sosem volt ilyen.

 

Hogy is jutottam ide.

 

Utólag visszagondolva, ez a maraton év rejtett célversenye volt. Példátlan módon nem neveztem be a 2014-es bringás Top Maraton sorozatra, áthelyeztem a súlypontokat, mert nem lehet minden hétvégén távol lenni; itt egy ilyen verseny, meg amolyan. Bár mind kihagyhatatlan, más is van a világon.

 

Ellátogattam néhány klassz, alapot adó terepversenyre: Terep 50, Börzsöny Trail (35km), Budapest Terep Kupa (41km),  Vár a Hármas (40km). Plusz a Budapest félmaraton - ez mondjuk nem sikerült. Két hete kipróbáltam a "hosszú hétvégi futás" élményét, amikor erőkocogós tempóban nyomtam le négy órát terepen. Ez még jól is volt időzítve a Spar-hoz képest.

 

A heti két-három futásom átlagos hossza megnőtt, valamint leszoktam arról, hogy bármit is egyek eközben.

Bátrabban nyúltam az intervallhoz, bár nem eleget. Csak alapállós futásokból nem lehet sebességet gyűjteni.

 

Amiről viszont nem tudtam leszokni, és nem is akarok, az az ellenkező véglet, a szervezetem sűrű kipörgetése. Mert nincs jobb, mint anaerobban nyomni a kedvenc emelkedőimet, legyen az a Libegő alatt vagy a Hármashatár-hegy oldalában. Tíz perc max. a dombon és megszűnik minden gondom :)

 

Az időm a 68. helyre volt elég, amin meglepődtem. Nálam idősebb magyar csak kettő előzött meg (hehe, jól hangzik, mert  ismerek olyat, aki nem indult itt, de amúgy porba döngölne :-) )

 

Pár dolog, ha visszakeresek tudjak róla:

Heti futás előtte: kedden 12 km: 2k maratoni tempóban (4:27/km lett, ezért is volt meglepetés a versenytempóm), 2k pedig maximumon. A pénteki átmozgatás hátsó combizom húzódás (?) miatt elmaradt, még sántikáltam is, egész este kenőcsöztem.

 

Idő 3:06:22 (1:30:49 + 1:35:33)

AvHR=162

Zselék: rajt előtt egy órával, majd 1:10 és 2:10-kor. Ivás mindenhol fél-egy kispohárral.

 

http://app.strava.com/activities/205938408

http://connect.garmin.com/modern/activity/610046929

 

Megjegyzem, evidens, hogy ez az idő elég közel van a három órához, tehát a titkos cél megvan ;) De még nyugdíj előtt van sok idő, nem hajt a tatár.

Spenót okt. 13. Creative Commons License 167681

Azt kifelejtetted, hogy vettem rendes futócipőt is. Nem olyan balettmamuszban nyomom, mint te... :-)  (amit egyébként irigylek rendesen)

Előzmény: Levus55 (167680)
Levus55 okt. 13. Creative Commons License 167680

Teljesítmény diagnosztika, ChiRunning, Pulzusmérő app, kondi, személyi edző ...

Nagyon gondosan körbejárod a témát mielőtt futni kezdenél :)

 

Előzmény: Spenót (167679)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167679

Kirakatban már én is láttam magam. Szerencsére az nem tart olyan sokáig. Na, mind1 elég gyorsan tudok regenerálódni az ilyen sokkhatások után is. :)

 

Holnap megyek teljesítménydiagnosztikára és kiderülnek a korlátaim. Majd viszek teamécseseket és körberakom vele a szalagot, hogy tudjak sötétben futni. Nagyon romantikus lesz :)

Előzmény: viktor a takarító (167678)
viktor a takarító okt. 13. Creative Commons License 167678

Hát, én már azon a pár másodpercen is le tudok döbbenni, amit egy egy nagyobb üvegajtó előtt töltök futás közben, és látom a testtartásom. Vannak, akik felajzott íjhoz hasonlítanak, én inkább hajítógéphez, keverve, nem felrázva. 

Szóval néha egész más az, ami kívülről látszik, és amit érzünk magunkon. De amíg azt látod magadon, az eredményeiden, hogy javulsz, hogy mindezt egyre kevesebb fájdalom mellett éred el, hogy utána csökken a regenerációs időszak, mert az izmaid és ízületeid nem strapálod le annyira, addig akkor is jó úton jársz, ha közben nem a te testtartásodról fogják mintázni a chi futó (lovas)szobrát, és ne aggódj a homoktöltésű lufin. Szerintem :-)

Előzmény: Spenót (167677)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167677

Ez a csodaszép stílus....

Nem mondom, hogy hasonlóra számítottam a rólam készült videón, de azért sokkoló volt :)

Leginkább egy homokkal töltött nyuszilufira hasonlítok...

Előzmény: Levus55 (167676)
Levus55 okt. 13. Creative Commons License 167676

Ja, én is megnéztem magam a videón és nem vagyok teljesen elégedett a látottakkal ;)

 

Gyorsan le is öblítettem a látottakat:

Chi / Pose / Evolution Running more different or Similar?

 

Előzmény: Spenót (167667)
krilin okt. 13. Creative Commons License 167675

Gratula mindenkinek!

 

Norka elárulod mit nyertél?

 

Pinyo kőkemény a pulzusgörbéd, le a kalappal.

Bozótkutya okt. 13. Creative Commons License 167674

Ami a futást illeti, írtam róla másutt, itt. A meleg egyáltalán nem zavart, számítottam rá, hisz az előző napokban is meleg volt,  nem is volt olyan vészes és nagyon jól eltaláltam a ruházatot is, vékony hosszúujjú fehér felsőt viseltem amit gyakran megnedvesítettem. Az árnyékos szakaszokon majdnem fáztam. 

 

Zilaci, neked is nagyon örültem, de legközelebb már a mezőnyben szeretnélek látni. Talán akkor majd én futkosok kívül, civilben :)

viktor a takarító okt. 13. Creative Commons License 167673

Nekem jól esett az a dob, ahogy a Nike-n is jó volt hallani.

Most szombaton valahol az Árpád hídon vagy a Sziget közepén jól jött volna még valami keményebb zene, Metallica, Rammstein vagy csak egy pörgősebb Rainbow Dio énekével, de a dobolásnak is tudok ilyenkor örülni :-))

Előzmény: sistergő (167666)
Bozótkutya okt. 13. Creative Commons License 167672

A csellóval is imádnánk :) 

 

Megmondom itt őszintén, eszembe nem jutott volna, hogy a futók közül bárkit is "zavar" egy lelkes szurkoló, akármilyen jellegű zajt csapjon is....Komolyan meglep és tkp szomorúnak találom. Én nagyon örültem neked, mint mindig, ne hagyd abba!  

 

 

Előzmény: sistergő (167666)
Sánta Kutya (SK) okt. 13. Creative Commons License 167671

kíváncsil --> kíváncsi,

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (167670)
Sánta Kutya (SK) okt. 13. Creative Commons License 167670

"kiszakadt a hordóm oldala"

 

Az aki kíváncsil hamar megöregszik tipikus esete. Túl sokat akart tudni az a hordó, kifúrta az oldalát a kíváncsiság.

Előzmény: sistergő (167666)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167669

Igen, a csellózást át kellett volna gondolni időben :)

De tényleg, nekem csak a hangerővel volt bajom, mert a fülem érzékeny rá. A dob amúgy azért jó, mert alacsonyabb hangerővel is igen messzire hallatszik. Emléxem, hogy a seregben arra díszmeneteltünk és a zenekar már semennyire nem hallatszott, de a dümmm, dümmm még adta a ritmust rendesen.

 

Amúgy szerintem dobbal olyan durva pörgést érdemes csinálni, ami lelkesítő, de eszébe nem jut senkinek arra az ütemre lépni, bár dobbal szurkolásban nincs tapasztalatom.

 

Természetesen köszi a biztatást! Az tök rendes tőled, hogy figyelsz arra, hogy a lakók ne kívánjanak téged (és a futókat) a fenébe , hogy egész verseny alatt ott nyomod nekik...

 

Előzmény: sistergő (167666)
viktor a takarító okt. 13. Creative Commons License 167668

Igyekeztem :-)

Az egyik javaslatom tartásjavító, a másik tartás-takaró megoldás. A döntés a tied, én ennyit tehettem :-DD

Előzmény: Spenót (167665)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167667

Holnaptól ezekkel a csajokkal gyakorlom a mezítlábas futást :)

Előzmény: viktor a takarító (167664)
sistergő okt. 13. Creative Commons License 167666

Hát bizony én voltam az.

Egy hónapja a félmaratonon kiszakadt a hordóm oldala. Nem bírta az igénybevételt, pedig nem aluból, hanem saválló acélból van. (Üresen is közel 12 kg.)

Más lett a rezonanciája, megváltozott a hangzása. A megszokott ritmust sem tudtam elővarázsolni belőle.

Eddig tudtam ügyelni arra, hogy olyan semleges ütemet adjak, ami a változó gyorsaságú/lépésszámú futók egyikét sem zavarja. Ösztönzőleg hassak, de ne borítsam fel a futásuk ritmusát. 

A feladat számomra is adott. Vagy új hangszer után kell nézzek, vagy dobolni kellene tanulnom. 

Most bánom, hogy anno cselló órákra jártam. :-)   

 

   

Előzmény: Spenót (167659)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167665

Köszönöm, ez igazán hasznos tanács volt. :)

Előzmény: viktor a takarító (167664)
viktor a takarító okt. 13. Creative Commons License 167664

Próbáld meg fűzőben. Vagy inkább burnuszban, úgy nem látszik. :-D

Előzmény: Spenót (167663)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167663

Megkaptuk a ChiRunning tanfolyamon felvett videót. Normál és lassított tempóban is láttam magam futni.

Mostantól egy darabig csak sötétben futok. Versenyre meg végképp nem megyek... :)

Spenót okt. 13. Creative Commons License 167662

:)

Sejtettem, hogy ez lesz :)

Előzmény: zilaci. (167661)
zilaci. okt. 13. Creative Commons License 167661

Én a helyedben most rögtön eldobálnám a billentyűzetet, szikét, kőműves kanalat, bármit, és elrohannék kaparós sorsjegyet venni. Telitalálat volt a söröshordóval - Sistergővel. :)

Előzmény: Spenót (167659)
zilaci. okt. 13. Creative Commons License 167660

Nem bírom ki, hogy erre ne írjak le egy pillanatot a mezőnyből.

(A rajt után, hirtelen felindulásból úgy döntöttem, hogy a maratont most kívülről fogom végignézni, és különösen a mezőny utolsó harmadában segíteni, akinek tudok. Ezért aztán a táv nagy részén a mezőny mellett futottam, a járdán, vagy kis utcákon eléjük kerülve, ahol lehetett. Sikerült így huszonegynéhány kilométert farmerben rohangálni, de megérte.)

A rakparton egy pillanatra odaléptem hozzád, aztán rohantam tovább, hogy távolabb megint megálljak szurkolni, bátorítani. Ahogy elindultam tőled, a mezőny mellett elfutva, egy párost értem utol. A férfi éppen azt ecsetelgette a mellette poroszkáló, meglehetősen rossz állapotban lévő lánynak, hogy nézze meg, például ez a dobos is azért van itt, hogy többek közt NEKI, ennek a lánynak doboljon, hogy ritmust és erőt adjon neki. A választ nem hallottam már, de ez úgy bennem maradt.

Minden futónak kötelezővé tenném, hogy évente egy versenyt ne fusson, hanem szurkoljon végig, mindenkinek, ahogy Te is teszed.

Előzmény: sistergő (167657)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167659

Nemtom, hogy a maratonba belefáradtak hogy érezték, de én a dobosoknak örülök mindenhol, minden versenyen a legjobban. Egyedül az volt sok, amikor valaki egy söröshordót ütött kb. a parlamentnél, de gyorsításra az a dobolás is jó volt. :) (csak nekem egy kicsit túl hangos - de én halláskárosodott vagyok és ezért túl érzékeny) Te melyik dobos voltál?

Előzmény: sistergő (167657)
viktor a takarító okt. 13. Creative Commons License 167658

Hát igen, jól csináltad, hogy nyugodtabban kezdtél. A 6 perces lassulás sem kevés, de ilyen váratlan melegben még belefér. 

 

Én eldöntöttem, hogy legközelebb októberi versenyen csak akkor vagyok hajlandó, ha 20C alatt marad a hőmérséklet :-))

Előzmény: retisonic (167652)
sistergő okt. 13. Creative Commons License 167657

Ez a verseny nekem sem sikerült úgy ahogy szerettem volna.

 

A felkészülésnél kezdődtek a problémák. Hol szurkoljak? Az útvonalon 3 hely közül kellett választanom. (Máshol túlzottan zavarnám a lakókat.) Az elsőt, a Lágymányosi hídit a fordító közelsége miatt ejtettem. A másodikat, a Hevesi György útit azért zártam ki, mert ott sem viselték volna el, ha a teljes mezőnyt biztatom. Az országházi hely viszont 28. és 29. km közé esett. Ez kritikus, mert a hangszeremen 25 km felett nem jó játszani. Mivel más nem maradt bíztam abban, hogy eddig bevált.   

Sajnos ott sem maradhattam, az őrök (most először) megkértek, hogy menjek kissé távolabb. Az külsőre ugyan olyan, a hang viszont jobban "beszorul".

 

A mezőny első feléig minden rendben ment. Azután, - ahogy a futók egyre több időt töltöttek a melegben és napsütésben - egyre jobban magukba roskadtak. Az utolsó negyednek vagy "hangtompítóval", vagy egyáltalán nem doboltam. Ha húsz versenyző közül 10-nek tetszik, 9-nek mindegy, de 1-nek zavaró, akkor nem dobolok. 

Utólag elnézést kérek azoktól akik hiába várták, de még inkább azoktól akiket zavartam a szurkolásommal.

 

Ha 10 fokkal hidegebb lett volna nem így alakul. A meleg és a nap odavágott. A vége fele többen nem az örömfutásra, hanem a csendes/magányos halálra vágytak.    

 

Őszinte gratulációm a célba érkezőknek, és a nem teljesítőknek ("hősi halottaknak") is. 

 

 

Előzmény: amatőr (167636)
rrroka okt. 13. Creative Commons License 167656

Egyetlen egy dolgot kell belátni, hogyha 160-as pulzuszóna a cél, akkor azt kell tartani, nem a tempót, ha megy fel a szívritmus azonos tempónál, akkor muszáj lassítani, mert borulás lesz sajnos.

Ezt belátni azonban nem könnyű, de 2-3 borulás után - tapasztalat ... :) - megteszi az ember.

Előzmény: -sanci- (167654)
Spenót okt. 13. Creative Commons License 167655

Szerintem az a baj, hogy már kezdtük megszokni a hidegebb időt és hirtelen jött a meleg. Erre nehéz reagálni. Van, akinek jobban megy, van, akinek kevésbé.

Én csak a rakparti részt futottam. Hülye módon bringáztam a váltópontok között és úgy gondoltam, nem kell a bemelegítés emiatt. Vitt a tömeg azonnal és rögtön magas lett a pulzusom, eztán már csak ezzel küzdöttem. 

Szerencsém volt, hogy csak 8 km-t kellett fussak.

Elismerésem, hogy végignyomtad!

Előzmény: -sanci- (167654)
-sanci- okt. 13. Creative Commons License 167654

Gratulálok Mindenkinek, aki elérte a célját, sok ügyes futót láttam magam körül, különösen Pinyonak, aki csont nélkül behúzta a tegnapi napot egy gyönyörű idővel.

Nagyon nem magyarázkodom, csak a tények: a maraton tervem csúfos kudarcba fulladt. Azt hittem mindent megtettem a cél érdekében (edzés, pihenés, terv, frissítés), mégis rám szakadt a saját pulzusom, s nem tudtam felülkerekedni a helyzeten.
Rajt után terv szerint elengedtem a 3.30as iramfutókat, fel akartam venni egy kényelmes kezdő utazó tempót. Az 5 perc körüli ezrekhez viszont stabil 160as pulzus társult már az elején, s nem kívánt apadni (ezt az értéket felső határnak állítottam be egyébként). Többet vártam magamtól, s ez lett a vesztem. Ha van eszem, már 14km-nél tudomásul veszem, hogy ez nem lesz gyorsabb, de próbáltam picit alkotni. A tempó nem gyorsult a pulzus viszont elkezdett kúszni, a hőmérő higanyszálával együtt. Nem hittem a szememnek mikor már 170-et nyaldostam 5 percen túli ezrekkel. Félmaratonhoz már 180-al estem be (1:47), 25-ig még küzdöttem a fizikai korlátaimmal, aztán a pesti rakparti frissítőn belesétáltam, s haza akartam menni. Ha nem várt volna a család a célban, ez valószínűleg be is következik, messze túl voltam a komfort zónámon. Nem gondolnám nagyon nyirmogósnak magam, de ez most szíven ütött. Jó, akkor bekocogok a célba, fogalmazódik meg bennem a nemes tett, talán meg tanulok valamit belőle. Ekkor mar csak 6 percekben totyogtam, semmiből nem tudtam erőt meríteni. Frissítőtől frissítőig vonszoltam magam, teljesen befordultam, a célban lépni alig bírtam, kész voltam. Pedig olyan jó volt a hangulat, a szurkolók kitettek magukért, köszi nekik!

Elronthattam a kezdőtempót (azt kalkuláltam ez már álmomban is megy) és az ivást egészen biztosan (most már tisztán látom kevesebbet ittam, mint kellett volna), szokatlan nekem ez a 4 kilinként frissítés, csak pár korty csúszott le a maraton első felén a műanyag pohárból, jobb lett volna ha kézben kulacsozok. Azt hittem eddig bírom a meleget, ezt most lehet át kell értékelnem.

A következő hetekben kicsit tesztelgetem még magam. Sajna meleg ehhez nem várható, viszont meg pár dologgal elszöszmötölhetek, mit kellet volna másképp belőni. Ha már a negatív split és a pulzus tartás csak elméletben megy :)

FM: 1:47 (HR avg 165)

FM2: 2:06 (HR avg 168)

cél: 3:55

http://www.movescount.com/moves/move42748138