Csak környékbeli vagyok. Meglehetősen költséges és nehéz lesz ott kutat kialakítani és vízmennyiség sem garantált nagy mennyiségben és jó minőségben. Szinte biztosan a Velencei hegység gránitját kell fúrni ami bizony nem lesz egyszerű. Ha nem fontos az iható víz akkor egy ásott kút talán célravezetőbb, talán ezért is van a környékeden szinte csak az. Persze csodák vannak mert néhány forrás van a hegyen, és szerencsével akár rá is találhattok. Pl az autópályán a domb tetején a rezervátom oldalából a sziklából tizen évek óta folyik a víz az autópály betonjától 3 méterrel magasabbról. Száraz időben látszik jól mert vizes a szikla akkor is. Ez tőled Északkeletre van kb 3 km re.É 47.228559 K 18.57737 Persze mondhatnám az Anikó forrást is ami az ellenkező irányban van tőled és egy látogatott hely.
Milliós nagyságrendekben gondolkodj ha egy szakszerűen kivitelezett és engedélly(ek) el rendelkező kutat akarsz.
De ez csak az én véleményem volt! A szomszédságban kellene érdeklődnöd kinek milyen van mennyi és milyen vizet ad aztán ez alapján eldönteni hogy belevágsz e egy kutató fúrásba ami alapján már sokkal többet és biztosabbat lehet mondani.
Azt szeretném kérdezni, hogy ha szeretnék egy kutat fúratni, amiből kb. ivóvíz minőségű vizet szeretnék kivenni - természetesen legálisan -, akkor mire kell felkészülnöm anyagi és idő szempontból? A kút Pákozdon lenne, a pontos GPS koordináták: Északi szélesség: 47.21812, Keleti hosszuság: 18.54472
Köszönöm gyors reagálásodat, de sajnos azonnal nem adhatok rá választ, mert akkor a többi kollégának nem volna lehetősége a válaszadásra és a gondolkodásra. Kérlek, hogy várjunk még 1 kicsit, mert biztosan mást is érdekel még ez a téma, ebben a kútfúró "uborka szezonban" . Jószerencsét !
Üdv Freddy 4 Érdekes mentő kérdés. Remélem tényleg mentő és nem buktató lett a menteni kívánt személy részére. Logikusan gondolkodva először az esetlegesen visszaülepedett fúrási törmeléket távolítanám el a fúrófej körül ,annak szabad "tehermentesített forgását biztosítva az elindulaskor ,tehát az öblitéssel kezdenék. Nekem ugyan nem metőöv de szeretném tudni hogy jó-e a válaszom.
Még 1 régi, de igaz történet ! Mélyfúróipari technikusi vizsga, Nagykanizsa. Tárgya : - Fúrási technológia. Kedves vizsgázó kollégám sajnos egyik vizsgakérdésre sem tudott érdemben helyes választ adni. De mivel éppen József nap volt, - és Őt is igy hivták, ezért talán a Minisztériumi vizsgabizottság, illetve a "zsűri" elnöke nagyon elnéző és segitőkész volt. Végső mentőövként feldobott neki 1 kérdést, csak hogy átmenjen a kedves József, - és legalább 1 kettest kaphasson "igazságosan" ! Az a kérdés akkor igy szólt : - " "Őn szerint, a fúrás megkezdésekor elősször (első lépésben) a forgatást, vagy az öblitést kell ráadnia a fúrólyukba beépitett fúrószerszámra, amely 2.500.- m. mélységben van ??? "" Kedves kútfúró kollégák, ti mit válaszoltatok volna akkor erre a kérdésre ? Jószerencsét ! Freddy 4
Pontosan így van ahogy írod, a váltóról lejövő merev kihajtást viszi át a rugalmas Hardy tárcsa, ami ennél az esetnél a fő szivattyút hajtja, és mivel nekem két szivattyú van fen, a már csilapított kihajtás láncáttátelen keresztül hajtja a másikat.
Így a lánc feszítésbe ez már nem játszik bele.
Persze azért hozzá tenném hogy mind a motorfelöl, mind a szivattyúkat rugalmas bakokra érdemes szerelni, a dinamikusan váltakozó terhelés, és a robbanómotoros meghajtás miatt. Ez a tartósság miatt fontos.
A váltós megoldást én azért alkalmaztam, mert nem rendelkezem megfelelő ismeretekkel a tökéletes illesztő áttétel kiszámításához, emely rengeteg dolog függvénye, így viszont gyakorlati próbák során kiválaszthattam a rendelkezésre álló 5 áttétel közül a legjobban megfelelőt. Sőtt így bármikor változtatható ha esetleg szükséges.
Trapéz menetek lesznek, a te részletes magyarázatod miatt, amely megegyezett más tapasztalt emberek tanácsával is.
Igen, a merev kihajtásnál nagyon kell az a "Hardy" tárcsás megoldás, de itt ha beférne egy 2 -es, vagy 3 -as ékszijtárcsa, akkor nem feltétlen kellene a hardy tárcsa, mivel az ékszijak korrigálnák a fellépő rezonanciákat és feszültségeket, meg azzal rendesen megsem lehetne "spanolni" az ékszijakat, meg a lánckereket sem, mert sok volna a tengelyelhajlás szögfoka, a hardy tárcsa rugalmassága miatt. Főleg, hogy kép alapján, nagyon szűk a szerelési térköz. Majd meglátjuk. No és milyen kapcsoló menetet választottál meg ? Jószerencsét !
Remélem nem haragszol meg hogy beleszólok, jó megoldás amiket itt leírtál szerintem is, de ha mégis az általam leírt váltós megoldást választják, aminek előnye ahogy már írtam a változtatható áttétel, akkor ahogy le is írtad a változó terhelés, és még a diesel motot rezgései miatt is, érdemes a merev kihajtás helyett a váltó és a szivattyú közé egy gumi hardy tárcsát beiktatni.
Megpróbálok segiteni ebben a fogaskerék közlőműszekrény problémában. De ehhez szükség volna mégtöbb információhoz, a megfelelő megoldás érdekében. Pld. : - 1./ kellene a meghajtó motor alapjárati és max. fordulatszáma, valamint annak a teljesitménye, 2./ a motor tengelycsonkjának átmérője és kimenő hasznos hossza, 3./ a meghajtandó hidraulika szivattyú jelleggörbéje, vagy teljesitmény munkapontja, tipusa fordulatszám szükséglete, 4./ ennek a h.szivattyúnak a tengejének átmérője és annak hossza, valamint kérdés, hogy - e 2 tengelynek egymás között milyen hosszú,vagy széles az átfedése, tehát toldás nélkül megoldható - e ékszijtárcsa, vagy lánckerék elhelyezése, 5./ mekkora a távolság a két tengely között függőleges irányban, a tengelyközpontoktól mérve, 6./ a meghajtandó hidromotor optimális teljesitmény szükséglete, jelleggörbéje, tipusa.
Ugyanis nekem az az elgondolásom, hogy a legegyszerűbb volna ékszijas, vagy lánckerekes áttételt alkalmazni és ezzel kiváltani azt a túl merev rögzitésű és gyenge fogaskerék áttételművet. Egyrészt mert ezek sokkal olcsóbbak és nagyon strapabirók, szinte elnyűhetetlenek és nem lessz probléma soha a váltakozó, egyenetlen terhelés sorozatok miatt, amelyek ugye a fúrás közben nagyon változóak. Persze csak akkor, ha az adott, illetve kérdéses hely elégséges ezek felszerelésére. Mert ha ez a bizonyos szerelési térség kevés, akkor valamelyik egységet, valószinüleg a h.szivattyút átkell telepiteni valamennyivel odébb. Jószerencsét ! Freddy 4
Hát , amelett hogy a Freddy 4 természetesen igaza van, néhány dolgot hozzáfűznék a dologhoz.
Tehát szerintem a bilincsel nincs semmi baj, ez ugyanis nem abba bilincs hanem specko menetes szorító ami szűk mérettartományra készül és nem is olcsó,amiket sok helyen alkalmaznak jól kivitelezett gépeken is, természetesen hidraulikánál csak viszafolyó, vagy kifolyó ágon ahol nincs jelentős nyomás.
A cső viszont teljesen ROSSZ, ahogy Freddy4 is írta ez műanyag vízcső, ami nembírja az olajat, azonnal LECSERÉLENDŐ! Úgyanis megkeményedik és eltörik, így környezetszenyezést okoz hamarosan, és monitorozhatjátok a talajt magatok alatt is.
Teszek fel képet viszafolyó cső megoldásról, ehhez tartálykocsi 2" kifolyó tömlőjét használtam, ami flexibilis megoldás, és megfelelően erős és abszolútt olaj álló.
De nem tévesztendő össze a nagynyomású hidraulika tömlőkkel, amik menetesen kapcsolódnak és több100 bár nyomást bírnak, ezekről is teszek egy képet.
Önnek (Neked) abszolút igazad van. azért is kerestem meg ezt a fórumot, hogy hátha tud valaki segíteni a gép átépítésében. De azt is el kell mondanom, hogy én csak környezetvédelmi célra akarom használni a gépet max. 20-30 napot egy évben. Amíg nem tört el a lassítómű fogaskereke nekem megfelelő módon működött, tudtam vele dolgozni. Nekem a termelékenység nem annyira fontos, mint az hogy egymagam tudok dolgozni és nem vagyok időben kötve az egyébként abszolút korrekt és magas színvonalon dolgozó fúrós céghez (Geotechnika Kft.). A kármentesítés utáni monitoring kutakat továbbra is velük fogjuk fúratni, de vannak olyan munkáink amikor ki kell menni mintát venni ahhoz hogy korrekt árajánlatot tudjunk adni egy kármentesítéshez. Na most ezt nekünk minnél olcsóban kell megoldani (erre is kell a saját gép) mert abszolút nem biztos hogy mi kapjuk meg a munkát bármennyire is körüljárjuk a témát árajánlat adás előtt. Ha mással csináltatjuk a fúrást akkor bukjuk a saját időnket + a fúrási költséget, ha magunknak megcsináljuk "csak" a saját munkánk bukik. Remélem nem volt nagy zagyvaság amit leírtam, de így írásban behatároltak a lehetőségeim. De a lényeg az hogy én kutat soha az életben nem fogok fúrni ezzel a géppel, se másnak nem megyek el mintát venni sem.
Ami majd a jövőben szeretnék átépíteni rajta. Ha összeáll mechanikailag akkor át szeretném építtettni egy UAZ-ra.
Uraim, ez 1 katasztrófa !!! Ez nem gép, csak 1 összeeszkabált valami. A "Gép" szó jelentését meglehet nézni az értelmező kéziszótárban. Amit a képeken lehet látni, az úgy rossz ahogyan van. Azokon csak az utánfutó ami megfelelő. Még a legkissebb hiba is óriási hiba, hidraulika tömlőnek van "Aba" bilincsel felszerelve a vizszivó gégecső, amely ugye "imádja" az olajat. Azért úgy vélem, hogy van ám garanciális kötelezettség, törvény, emberi tisztesség és becsület is ezen a Világon, ha ez a "gép" megrendelésre készült el !!! Ha nincs, akkor ez szégyen és gyalázat.
Szia Vizeslaci! Ezeket a termelőcsöveket gyártják mindeféle méretben és falvastagságban, végvastagításos és sima karmantyús kivitelben, különféle anyagminőségekben, mivel ez legtöbbször nem csak termelőcsőként funkcionál. Például próbatermeltetéskor ezzel végzik a cementdugó kifúrását, meg sok egyéb lyukbefejezési feladatot. Viszont újonan megfizethetetlen, de használtan néha szert lehet tenni rá, mikor húzzák ki, nem szálanként, hanem a két-három szálat egyszerre, össze van tekeredve egymás köré, nem bontják a kapcsolóknál, csak vágják, dobják félre. Rozsdás is, olajos is, de a mi céljainkra tökéletes. Az anyagminőség annyiban nem mindegy, hogy a 60 feletti szakítószilárdságúaknál a hegeszthetőség problémás, menetet kell vágni, és menetes kapcsolópárokat csináltatni. Drágább,de úgy az egytengelyűség is jobb. A beszerzéséhez valamilyen jelenleg is aktív kőolajos kapcsolat kellene, nekem sajnos már nincs, de talán Freddy kolléga tud neked ajánlani valakit, neki ilyen irányban is vannak ismeretségei. Üdv.: Kosztoglotov
Az első problémára tudok tanácsot adni, itt kikellene iktatni a lassító áttételt, de ez valószinűleg azért van beépítve mert direkthajtással a motor gyenge lenne a meghajtáshoz.
Tehát erősebb motor kell majd, de ezt igazán a próba mutatja meg.
Én ezt úgy oldottam meg, hogy a másik motort sebváltóval együtt építettem be, és így kilehetett választani a megfelelő átéttelt a meghajtáshoz, természetesen ezt is próbák során lehet megtenni. De így ez már könyen megy, hiszen csupán a váltót kel kapcsolni.
Sajnos megbízható szakembert nem igen tudok ajánlani, lehet hogy csak peches voltam, de én több éves keresgélés után sem akadtam ilyen témában olyanra akit nyugodt szívvel mernék ajánlani másoknak is, és megfelelő szakértelemmel és háttérel rendelkezik ehhez.
Az a helyzet ahogy én ahogy észre vettem, ebben a szakmában vagy gyári gépeket használnak, vagy maguk készítik a gépeiket a fúrósok.
De vannak itt nálam sokkal tapasztaltabb és nagyobb tudású emberek is, hátha ők tudnak neked segíteni.
A diesel motor és a hidraulika szivattyú közé beépítettek egy lassítót, ezáltal a motor által leadott fordulatszámot nagyon lelassították. A szivattyúnak kb 800-900/perc fordulat kellene. Ezt a lassítót kellene kivenni és átdolgozni a kapcsolatot a motor és a szivattyú között. Az előtolást végző hidromotor túl erős a lassítóműhöz képest (motor 2 kW a lassítómű 0,5 kW). Már kétszer is eltört a lassítóban lévő fogaskerék. Ide kellene egy erősebb lassítómű ami át tud venni ilyen teljesítményt. Ezek lennének a legfontosabb problémák.
A fúrásokat egyébként 130 mm-es 1,5 m hosszú spirálokkal végzem.
Ha jól működne a gép később szeretném átépíteni egy UAZ-ra. Ehhez is kellene egy szakember segítsége.
Én magam ezeket az átalakításokat nem tudom megcsinálni. Igazából olyan normális szakembert keresek, akinek van tapasztalata gép építésben és el is vállalná a munkát.