Kicsit megmosolyogtató a Garmint az elmaradottsága és a relatív drágasága miatt lehúzni a laptopok között még elmaradottabb és mind relatív, mind abszolút még drágább Toughbook felmagasztalásával párhuzamosan a Toughbook egyetlen olyan tulajdonsága miatt, amire polgári felhasználás során átlagembernek semmi szüksége nincsen.
A maiakról nem tudok mit mondani, de szedj szét egy 10 éves Garmint, és nézz bele. Te mérnökember vagy, baromira fogod értékelni, amit találsz.
Semmi buzi kis ragasztás, meg ilyen pronyó megoldások, minden rezgéscsillapítva, minden csavarral rögzítve, megölhetetlenül védve. És ez nekem, mint laikusnak is tetszik, hogy ütöm-vágom, és nem fárad el, nem esik szét, nem lesz kontakthibás, és nem kezd el szarul működni ha elkezdem terhelni.
Évekig nyomultam PDA-s és okostelefonos navigációval, nekem a Russia vált be, onroadra pedig IGO. Valószínűleg a hadverekkel volt a gond, vagy az oprendszerrel, mindig akkor fagyott le a cucc, amikor igen fontos lett volna, tavaly volt a mélypont, Hargitán eltévedtem az egész családdal, a Russia lefagyott, az IGO meg nem tudott normális irányt mutatni, mindig arra mutatott, amerre mentem. Végül elakadtam, szerencsére éppen arra jött egy erdész srác, ő kihúzott, illetve kivezetett minket a dzsungelből, az más kérdés, hogy ő is eltévedt, illetve majdnem felborult, továbbá végigvezetett egy olyan sziklás útvonalon, amilyet csak a Discovery-n szoktam látni.
Régen nagyon drágák voltak a Garmin GPS-ek, most a Montana sorozat már teljesen jó áron kapható, az bosszant, hogy ugyanennyiért vettem anno PDA-t. Döbbenetes, hogy bekapcsolom és egyből ott a GPS jel, a többit nem is sorolom. A programok egy kicsit fapadosak, viszont azok a funkciók, amik nekünk kellenek, tökéletesen müködnek.
Kitakarítottam a vasat, két napig melóztam, ilyen volt:
Ilyen lett :)
A kárpitba igen csúnyán bezabálta magát az agyag, szőnyegtisztító géppel aránylag szépen lehet tisztogatni, amit lehet leszereltem és a fürdőszobban a kádban körömkefével letisztogattam. Egy kicsit meglepődött a feleségem, amikor hazajött :)
Sziasztok! Régebben kérdezősködtem td5-ös LR váltó kapcsán, de akkor nem érkezett válasz (pár hete), azóta is aggaszt a dolog, mert nem tudom, hogy jó-e így, vagy nagyon nem jó, vagy mi a helyzet. Szóval a kérdésem továbbra is az, hogy dízel td5-ös automata lr-nek, sík úton, kb milyen sebességnél kéne az ötödik "direkt" fokozatot kapcsolnia? Válaszotokat előre is köszönöm!
Miet? Mert egy eroszakos buta allat. Majd nezd meg,nagy resze no! Az at se fut azon a tyuk eszen,hogy ha te televerned a lerobbant autot,akkor a ket roncs pont az o pofajaban landolna.
Amúgy az meg miért van, hogy amikor megyek a külső sávban, mögöttem jön 50 méterre egy nagyon okos a belsőben, látja hogy egy a külsőben álló műszaki hibás autót kezdek kikerülni indexelve, erre elkezd gyorsítani, nekem meg vészfékeznem kell?
Turbo kollégának írtam egy hosszú választ, de elnyelte az index, én meg már mást CTRL+C-ztem, szóval buktam a hosszú szöveget. Most nem akarom újból begépelni, de a lényeg az, hogy az okos oprendszerekben látom a jövőt (sőt a jelent is), illetve abban, hogy többféle adatot, többféle programmal tudok egyszerre terepen használni. Én 2005. óta PDA-val/okostelefonnal járom az erdőt, gyalog és autóval egyaránt, hobbiból és munka jelleggel is. Azok sem haltak meg, pedig láttak havat-esőt, -15°C fokot és nyári hőséget. Az érintőképernyőt is hogy köpködték a Garmin fanok, aztán először az közúti navikba (nüvi, zümo), majd a terepi készülékekbe (Dakota, Oregon stb) is bekerült, mégis ugyanúgy használhatók maradtak terepen. Ami nem csoda, elég csak az okostelefonoknál terjedő Gorilla Glassra gondolni:
A Magellan már 4-5 éve kihozott olyan készüléket, ami két AA akksiról megy, emlékeim szerint IPX-7-es (szóval amolyan "mindenálló") és Windows Mobile fut rajta, érintőképernyővel. És akkor nem csak egy navigációs szoftvered van egy útvonaltervezési algoritmussal, hanem tetszőleges mennyiségű, külön túrára, háztól házig autózásra, siklóernyőzéshez, térképészeti feladatokra, terepi munkára. És nem csak vektoros térképed van, hanem rasztered is, tetszőleges mennyiségben, műholdképtől kezdve a georeferált ortofotóig. Mindez mondjuk elérhető volt már 10 éve is PDA-ra. A Garminnál meg most kezdik a raszter-implementációt, kisméretű Google Earth fedvények gyengus kezelésével.
Szóval minden, ami egy mai Garmin készüléken jó, kb. a nála 5-6 évvel idősebb okostelefonokról lett lemásolva. Az a szerencséjük, hogy eddig nem volt olyan mobil oprendszer, amit a kockákon kívül a mezei polgár is kényelmesen kezelt volna. Most már itt az Android, szóval csak idő kérdése, mikor jönnek az első androidos GPS-ek. Fényképezőgép már van, pedig ott aztán tényleg zárt és céloptimalizált szoftvervilág a jellemző.
Notebook: Panasonic Toughbook. Külföldi off-roadereknél eléggé elterjedt széria, a régebbi gépek gyakorlatilag egy új Garmin GPS-nél olcsóbban kijönnek. Ezeket nem kell félteni, erre vannak kitalálva. Nyilván nem egy kategória az ablakra cuppantott 3-4"-os kütyüvel, vannak előnyei és hátrányai is, de azért egy böszme nagy érintőképernyős "golyóálló" notebookon öröm a navigáció.
Mondjuk én elismerem, hogy használhatók a Garmin GPS-ek. De komolyabb felhasználóként és térképkészítőként állandóan a limitációiba ütközöm, nem szeretem.
(Előre kell bocsájtanom, hogy Garmint csak "offroad" navigálásra használok, és az "onroad" cuccaikat nem is ismerem, de...) Azé' ez egy kicsit a ló túlsó oldalának tűnik nekem.
Nem mondanám pl. hogy a Fiskars balták sz@rok, mert nem lehet velük papírmasét csinálni. Az általam korábban használt GPS-ek, PDA-k közül e a Garmin volt alkalmas arra, hogy kivigyem a természetbe. Eccerűek, mint a faék, de ezzel együtt nekem megbízhatónak bizonyultak.
8-9 évig használtam egy eTrex Vista-t, előbb (gyalog)túrázásra, geocaching-re, majd terepjárózásra. Az egyetlen ok, amiért elkezdtem más GPS-eket nézegetni, az a kicsi, fekete-fehér kijelzője volt, ami autózás közben már kevés volt. Soha semmi gondom nem volt vele, amíg használtam, pedig mentem vele -15 fokban, 35 fokban, esőben, hóban, esett pocsolyába, stb. Soha nem fagyott le, soha nem hagyott sz@rban. Lehet, hogy kicsi a memóriája, de a turistautak.hu vagy a topoguide akkora szelvénye mindig ráfért, amire nekem szükségem volt. (Az egy másik könyv másik fejezete, hogy miért nincs legalább nagyjából up-to-date térkép a "nem aszfalt" úthálózatról.) Nem mellesleg két ceruzaaksival elnavigálsz vele egész nap, ami gyalogtúrázásnál szintén szempont.
Ha nem kaptam volna meg nyáron a feleségemtől ajiba a Garmin Montana 650-et, akkor simán vettem volna pl. egy 176C-t. Szerintem "light offroadozásra" teljesen jó.
A laptopos megoldás meg nem annyira terepbarát, legalábbis szeintem. Megnézem medig megy el egy sima laptop úgy, hogy időnként sáros kézel masszírozod, folyton rázatod, kap port is rendesen. Ráadásul vezetés közben (nekem legalábbis) komoly kihívás kezelni (zoomolni, térképet görgetni, stb.).
Összegezve, ha fúrómester kolléga nem ugrik rá, akkor valószínű én is beneveztem volna a 17k-s ajánlatra, mert tartaléknak ennyit nekem is megért volna.
(Mellesleg on-road navigációra szerintem a waze a leginkább használható, de ennek is megvannak a maga korlátai.)
Az mindig van az autóban... :) Ha ismeretlen helyre megyek akkor mindig térképpel kezdek, elhelyezem magamban a célpontot, és csak a végén kezdek foglalkozni a GPS-el.
Pesten nem is nagyon lehet pl. GPS-ezni, mert fogalma nincs arról, hogy mikor merre érdemes menni, és mi van lezárva, bedugulva.
Mondjuk engem ne kérdezzetek Garmin készülékekkel kapcsolatban, mert túl sok típust használok tőlük és túl sok térképet csináltam már rá, szóval szívből rühellem. Gyakorlatilag az egész Garmint. Ezt az anakronisztikus filozófiát, ami körüllengi a márkát, ahogy a cég és a márkafanok is megpróbálják megmagyarázni, hogy miért jó az, ha valami nagyjából 15 évvel van lemaradva a kor megoldásaihoz képest, miért jó az, hogy a készülékek hardveresen olyan limitációkat tartalmaznak, amit utoljára a tamagocsik. Hogy a térképformátumuk olyan alapvető funkciókat nem támogat és olyan elvi digitális kartográfiai hibákra épül, ami utoljára az ezredforduló körül nem volt ciki. Hogy ennek beismerése és új térképformátum fejlesztése helyett folyamatosan készülék szinten próbálják foltozni az egészet, ami aztán inkompatibilitáshoz vezet, pedig az egész formátumot azért őrizgetik ma is, hogy kompatibilis legyen minden eddigi Garmin készülékkel. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a cég gyakorlatilag a vevőket használja bétateszternek, szinte minden új készülék hemzseg a programozási hibáktól, az első két-három firmware frissítésig hulladék mindegyik, szóval lehet küldözgetni a hibabejelentéseket, ezek alapján szépen vállalható állapotúra fejlesztgetik a szoftvert. Az meg szintén botrány, hogy az eTrex szériának három generációja jelent meg 10 év alatt, és nem jutott el a Garmin arra a szintre, hogy olyan ragasztót vegyen a boltban, ami megtartja a kütyü oldalán végigfutó gumi szigetelést. 10 év alatt nem sikerült nekik. Inkább cserélik a készülékházat gariban... Meg a yard-méter probléma a távolságalapú lognál. És még sorolhatnám.
Gyakorlatilag az a cég egyetlen szerencséje, hogy kellően korán szállt be a polgári GPS-ek piacára, és viszonylag bolondálló (meg időjárásálló) készülékeket tudnak összehozni. De minden, ami egy mai Garminon jó, kb. a nála 5 évvel idősebb okostelefonokról lett koppintva. A fenti szidalmazás ellenére használhatók a Garmin készülékek (sőt kimondottan nagy néptömeg rajong értük a világ minden pontján), de ezért az árért sokkal többet várna el az ember, hardver és szoftver szinten egyaránt.