Én inkább lebeszélek mindenkit a válaszfalba a kétsoronkénti huzalozásról. Értelme és haszna szerintem semmi, ráadásul a kivitelezést nehezíti, helyesebben szólva: lehetetleníti el. Magyarán előnye nincs csak hátránya.
Már néztem régebben is de ma megnéztem megint tüzetesebben - még nincs beglettelve, vakolva - persze nem végig, de kb az 1/3-át a falnak és egy helyen találtam repedést. Ott is azért alakult ki szerintem, mert az ytongnak csak az egyik fele támaszkodik, a másik része a levegőben van, mert a kőművesek nem raktak alá kellő vastagságban habarcsot / vagy mert nem egysíkú a felület amire rakták ezt az ytongot. És ezt a levegőben lógó elemet terheli a fölötte lévő. Ez a teherhordó fal esetében van. A válaszfalazást már én csináltam, azon nem láttam sehol repedést.
Nem. De lámpával kellene keresned olyan ytong falazatot ami nem reped. Általában repedéseknek nem az alap és a födém az oka. Ez többnyire a spórolás miatt van. Anno, egy Hollandnak építettem ytongból, ő megvette hozzá a 2 soronként használatos rácsos szerkezetű, lemezből készült erősítő vasalatot. Ott nem repedt semmi. Most 8-as betonvasat használunk.
Félre értetél valamit, mert a főfalakon nincs számottevő repedés és nálam is azok 30-as ytongból vannak a 10-es 20-as falak válaszfalként funkcionálnak a házban s azon komoly repedések vannak s volt olyan válaszfal amit lebontattam a válalkozóval mert annyira elvált a főfaltól és mikor lebontotta lehetett látni hogy minden második sor tégla bevoltengedve kb 5cm re a főfalban + a legnagyobb meglepetésemre az égvilágon semmit nemlehetett látni a szerelőbetonon ami okozhatta volna a bajt.
De ezenkívül is vannak még repedések bőven a házban .A B30-as tégláról meg annyit hogy amit én tapasztaltam a zajcsillapitásáról az én igényeimet bőven kielégítené bár lehet hogy nálunk is a vakolat hiánya okozza ezt a zaj problémát.
Nem biztos hogy ez a legjobb megoldás de én ebből épiteném fel a házamat ha építkeznék.
A válaszfal szerintem nincs bekötve a főfalba és nincs minden 2. sorba huzal merevítés és valószínűleg a szerelő beton-t is kispóroltál a kifeszített és a sávalapba bekötött térhálóval..ez nem az Ytong hibája hanem a kivitelezésé....
Az Ytong 20 -s nem főfalnak való tégla arra 30 -s és a 37,5 -s való...ezeknek a habgátlása pedig jobb mint a B30+20 cm EPS-80 -nak...az Ytongnak rengeteg jó tulajdonsága van...csak be kell tartani, hogy a belső oldalon 2-3 cm vakolatot raknak, vagy üveg-fátyolszövet van a vastag glettel (nem vékony glett), ennél pedig jobb megoldás, hogy gipszkarton vagy gipszrostot használnak belső vakolásra...a külső oldalra pedig érdemes EPS-80, grafitot vagy kőzetgyapot hőszigetelést felrakni és semmi probléma sem lesz..
Passzívháznál az árelőny nem jelentős +-150eFt belül szóródnak a kivitelezéssel az anyagok...alacsony energiás háznál pedig jelentős különbségek vannak... a B30 tégla rosszabb mint a B30NF -s hőszigeteléssel a függőleges habarcsolás hiánya miatt.. mindenképpen B30NF kell használni pl Mátratherm azaz Leiertherm B30NF -t...
20 cm max mészhomokból szabad használni főfalnak és azt is csak akkor ha a vezetékek a gipszkarton vagy gipszrost lap mögött mennek...
Nem hinném, hogy a födém lenne inkább az ablakok...
Vannak a 10-es és 20-as falakon is elég komoly repedések konkrétan átvannak repedve tehát nem csak a vakolat van megrepedve van olyan válaszfal amelyik 3méter hosszú van amelyik 12m husszú nem "válogat" hogy melyik reped el, annyi hogy körben a főfalakon eddig nem tapasztaltam komoly repedést.
A kötőanyag éppenhogy rugalmas. Egy normál zsákos habarcs baromi kemény, az ytong vékonyágyazatú meg rugalmas.
Nyilvánvaló, hogy valami mozgástól keletkezik a repedés. A rugalmas ytong habarcssal rakott fal önmagában biztos nem okoz repedést. Kizárólag az alaptól és a födémtől jöhet létre.
Abban igazad van hogy az eps nem szigetel hangot de a sógorom háza sima b30 téglából van és az bizony magában is megfelelő zajcsillapitást nyújt +a hőtárolása is sokkal jobb mint az ytongnak ráadásul lényegesen erősebb mint az ytong a 20cm es eps kombinációt meg azért írtam mert az gondoskodna a megfelelő hőszigetelésről is.Egy bibi van kőzet gyapotos szigeteléssel hogy irreálisan drága az eps hez képest ezért kell olyan falszerkezetet csinálni ahol olcsó eps el meglehet oldani a hőszigetelést mert maga a tégla az összes követelménynek megfelel ezenkívül ráadásul szerintem olcsóbb is felhúzni egy ilyen házat mint a marketing álltal favorizált falazó anyagokból(ytong porotherm,)és még sorolhatnám ezeket amik lehet hogy magukban is elfogadható hőszigetelést produkálnak de ha azt szeretnénk hogy jólegyen akkor úgy is kell a + hőszigetelés rájuk csak mivel hogy nincs tömegük ezért gyenge a zaj csillapitásuk így igazából a kőzetgyapot lenne rájuk ideális ami méregdrága 8-10cm es vastagságban.
Ami még rettentő zavaró számomra azt tapasztalom zárt ablakoknál hogy olyan mintha a mély hangok még fel is erősödnének bent mert amikor kinyitom az ablakot hogy megnézzem mi dübörög annyira kint szinte alig hallani valamit érdekes és nagyon zavaró azt nemtudom hogy ez esetleg a fafödém ádásoso hatása lenne vagy a falakon jön be pedig van fönt 20cm öveggyapot leterítve igaz fölötte nincs bedeszkázva még az a szerencsém hogy egy csendes mellék utcában lakom elsem tudom képzelni ezt a házat egy forgalmassabb főút mellett katasztrófa lehet.
A 10 válaszfal egy vicc még tégla fal esetében is ahhoz, hogy ne legyen áthallás ahhoz vastagabb fal kell ...a jó válaszfalak 12,5 cm kezdődnek...azonban ezek így drágábbak és a belső ajtók is drágábbak a vastagabb keret miatt....a 10 cm válaszfal a spórolás miatt van csak...
Repedés nem csak Ytong házon lehet hanem téglaházon is... általában az Ytongnál a belső vakolat hiányzik és a sima falakat glettelik üvegszövet nélkül és így megreped... a belső vakolatnak 1,5-2 cm kéne lennie...még tégla esetében is...
érdemes megnézni felújítás előtt, hogy a belső vakolat vastagság megvan -e...a legtöbb Ytong háznál ez hiányzik...mivel ezen spórolnak az építtetők...kivitelezők...
hogyan lehet eltüntetni a repedést...
A glettelésbe üvegszövet (üvegfátyol) erősítést kell tenni...a másik és jobb megoldás, hogy nem glettelik a teherhordó falakat hanem arra gipszkarton vagy gipszrost borítást ragasztanak... ez olcsóbb mint a vakolás és minőségben sokkal jobb...
A Hungarocell/EPS nem jó hangszigetelő és rosszabb a hangszigetelési tulajdonsága a B30+20cm EPS-80 -nak mint a Ytong 37,5 téglának... ha zajcsillapítást szeretne valaki csinálni akkor kőzetgyapot szigetelést válasszon és az kerüljön a falra, födémre. Valamint a sima olcsó ajtók és ablakok sem jók, általában 3 rétegű ablakok vagy speciális üvegek kellenek és nem vékony profillal hanem 80-100 mm beépítésűek...
Nálunk 10-es válaszfalak vannak, mindkét oldalon vakolattal, hát áthallás azért van, korántsem tökéletes a hangszigetelés, de nem tudom mit is várhatnék ilyen falvastagság esetén. Utcai zajok beszűrődése is átlagosnak tűnik, de itt is kérdés, mi jön a falon és mi az ablakon keresztül.
Nálatok nincs probléma a szobák közti áthallással+az utcáról érkező zajokkal?
Nem egy süketszoba szintű zajcsillapitást várok ,de mikor szinte mindegy hogy a két szoba közt van fal vagy nincs ,mert a legkissebb motoszkálás is áthallatszik az eléggé csökkenti az ember komfort érzetét.
Hidd el én örülnék a legjobban ha nem így volna az alapozással nálam sincs gond mondjuk azt hozzá kell tegyem hogy a belső válaszfalak repedeznek de azok viszont elég rendesen.
Az alaptest 50 cm széles és kb 70-80 cm mély 12-es vasbeton koszorúval és igaz ami igaz, monolit vasbeton födémet öntöttünk. A nemesvakolatot kb. 1,5 évvel a tető elkészülte után raktuk fel, azt követően számottevő (több mint 1 mm széles) repedés nem jött elő, talán csak egy helyen, előtte volt bőven. Szerintem ez az anyag ill. kötőanyag rigiditásából fakad, mint említettem, kicsit túl van ez a probléma dimenzionálva. Persze nem ez a tökéletes falszerkezet, tömör téglafal 20 cm külső dryvittal vagy méginkább egy szendvicsfal (30 cm porotherm+10 cm kőzetgyapot+1 sor tömörtégla kívül) többet tud. Másrészt ha még egyszer építkeznék monolit vasalt padlólemezt tennék, az igazán egyenletesen vinné át a terhelést az alaptestre, a vízszigetelés is sokkal egyszerűbb.
Sok tízezer házat építettek Ytongból. Nem hiszem, hogy fél Európában lévő minőségi kifogások, kártérítések, rosszhírnév dacára talpon tudott volna maradni az Ytong cég.
Nem kötelező elhinni, kérdezni kell a bentlakókat. A kártérítésre meg a "vílág" pénze is kevés volna. Anno, a szilikátot is ott készítették, az is repedt, reklamációkor 40000 Ft-ot kértek, akkor, amikor 160000 volt a hitel egy épületre. Mondták, ha jogos a reklamáció akkor kártalanítják, ha nem, akkor bebukta a 40000-ret. Senki nem mert kockáztatni, megfélelmítésre az összeg beváltotta a gyártói reményeket.
Az én házam hasznos alapterülete 90nm. és éves szinten 1000köbméter gázból kijövünk fűtéssel melegvizzel együtt a főfalak 30cm esek+3cmhungarocell van még rajta a válaszfalak zöme 10cm es . A jó höszigetelésén kivül nem sok jót tudok róla mondani,ami nekem nem tetszik benne :viszhangzik belül annak ellenére hogy bevan rendezve a 10cm es válaszfalak semmit nem érnek zajcsillapítás szempontjából szerintem ha lenne rajta 1-2cm vakolat oldalanként az lehet hogy javítana rajta,az utcáról is eléggé behallatszik a zaj de ez lehet a fafödém miatt is ,a falak hőtároló képessége lényegesen kissebb mint egy normál tégláé(nem porotherm) valószínüleg a relatív kis tömege miatt lehet ez télen egy 5-10perces szellőztetésnél akár 1-2fokot is tud hűlni a ház és akkor sem melegszik vissza ha befejezem a szellőztetést ez elég kellemetlen és természetesen repednek elég rendesen a falak többszöri javitás után is megrepedtek mondjuk ebben azért bízok ha beáll a ház akkor nem reped tovább de az biztos hogy egy jól megépitett masszív téglaház (nem porotherm)nem repedezik ennyire még az elején sem.Én ha magamnak épittetnék házat tuti b30-as táglából csinálnám 20hungarocellel hőszigetelném ennek a téglának megfelelő zaj csillapitás ,tömege ,hőtárolása van a 20cm hungarocell pedig gondoskodna a jó hőszigetelésről és a betonfödémhez is ragaszkodnék.De ez az én véleményem biztos van sok ember aki megvan elégedve az ytongal én nem kimondottan,több a hátránya mint az előnye az hogy a kőművesnek könnyebb,gyorsabb vele dolgozni az nekem nem előny.
Mi öt éve lakunk Ytong házban, a tapasztalatok a következők: Építkezést követően jöttek a repedések, ez annak tulajdonítható, hogy az anyagnak nincs hajléknységa pl. a kerámiához viszonyítva, a vékonyrétegű falazóhabarcs sem vesz fel feszültséget, az egész fal egy tömbnek tekinthető. Idővel az épület ülepedésének megszűnésével a repedések növekedése is megáll. Egy-két dologra érdemes rákérdezni, hogy milyen vastag a fal, milyen falazóhabarcsot használtak, milyen a födém,ezek befolyásolhatják a höszigetelési tulajdonságokat. A penészedésnek semmi köze ahhoz, hogy Ytong vagy más. Ebben a tekintetben egy vályogház rendelkezik előnnyel, a többi falszerkezet nagyjából hasonló (a fal gyakorlatikag nem légzik !), pl. egy közönséges nemesvakolat szinte teljes párazárat képez. Vásárlásnál érdemes a hőhidakat keresni, ez bármilyen építőanyagnál helytelen építési technológia esetén megjelenhet. Az a jó, ha régen volt festés, ekkor láthatóak az árulkodó nyomok. Friss festés viszont gyanús is lehet. Egy megvásárolandó épület kiválasztásának egyébként nagyon sok szempontja kell legyen, a hőszigetelés csak az egyik, mellesleg egy épület hőveszteségének kb. 20%-a esik csak a falra. (a többi:nyílászárók, padló, födém, szellőzés) Mi egyébként elégedettek vagyunk az épülettel, 30-as fal kiegészítő hőszigetelés nélkül 150 m2-en 2000m3 az éves gázfogyasztás (öt személy, fűtés, melegvíz, főzés), igaz kondenzáciüs kazánnal.
Ha ytongból épült, keress repedéseket, főleg a parapettfalaknál, ( vagy látható javítást), falburkolatot, valolatot kopogtasd meg kívül - belül, ha kong, nincs a falazathoz ragadva megfelelően, (nem megfelelő anyagot használtak.)
A segítségeteket szeretném kérni. Családi ház vásárlásba kezdünk. most tartunk a "csak nézelődünk" résznél.
Vannak házak amik Ytonból épűltek. Mire kell odafigyelni? Mit érdemes kérdezni ha kiderül, hogy ytongból építkezett? Ahogy olvasgatok igen jelentős eltérés van az Ytong és a hagyományos építőanyagot technológiái közt.
Műszaki vénával megáldott emberke vagyok, csak épp a gépészetben és nem az építkezésben. Szóval néminemű segítségre szorulok. Egy kollégám (semmiféle építszeti háttérrel) lehurrogta az ytongot mert, hogy a szomszédban 10 cm-rel távolabb van a szerkény a faltól azért, mert nagyon könnyen penészedik. Szerintem ott valamit nagyon elkeffentettek a technológiában vagy a hőszigetelésben.
Merre induljak el ha pro és kontra véleményeket szeretnék látni? Hogy érdemes az ytong vs hagyományosabb (klasszikus értelembe vett tégla) építőanyag kérdést megközelíteni?
Nem látom akadályát nyomószilárdsági szempontból (se). Én úgy csinálnám, mint egy ablaknyílsát, azaz áthidalóval építeném meg. Ebben az esetben épitsd be a teherelosztó betonacélt (2 db átmérő 8-as) az üvegtégla alatti legfelső ytong sor alatti ytong sorban kialakított nútba, ahogy az ablaknyílásnál kell, 80+80cm túlnyúlással.
10 cm vastag fal lesz a külső fal? Kicsit furcsállom...
A 90-es válaszfalajtó betehető, így az erkélyajtó is. Ha nagy ajtócsapkodásnak, vagy szélnyomásnak lenne kitéve ez a falszakasz, akkor érdemes a nyílásnál a fal végét acélszalaggal, vagy betonacéllal összefogni mindkét oldalon.
Meg tudná valamelyikötök mondnai, hoyg üvegtéglák alá tehető-e az Ytong normál 600x200x100 mm -es válaszfaleleme kb 1,2 méteres magasságban ( és rá 1,2 méternyi üvegtégla ) ? Illetőleg egy ilyen falba be lehet tenni 90-es erkélyajtót ?
De mitől lenne csőtörés? Már nem agyagcsőben vagy acélcsőben vezetik a vizet :) Hanem műanyag vagy alu-műanyag csőben csőhéj szigeteléssel és kellően dilatálva, rugalmasságot biztosítva. Nekem úgy tűnik, hogy egy laikus ember mondtott valótlan dolgokat. Ne higgyél neki. Vagy kérd ki mások véleményét. Meg egyébként ytongból felépült már Európa szerte párszázezer vagy millió épület. Amúgy a csőtörésnek nagyon kicsi az esélye. Egyébként a padlóban vezetik a csövek nagyobb részét és az betonban fut. Evvel nem riogatott, hogy csőtöréskor fel kell törni a betont? Az sokkal problémásabb lenne.
Egyébként én nem hiszem, hogy kihasasodik vízfelvételkor az ytong. A pórusokban lehet víz, de attól még nem hasasodik, a felesleg meg elszivárog, elfolyik.