Barátom! Már rongyosra jártattam a szájamat. Nem a phillips butylgumija volt szar, csak a szerencsétlen konstelláció. A gumi elfolyósodását a PVC-ből készült készülékház okozta. A belőle folyamatosan kipárolgó pvc-lágyítószer miatt indult be a butxlvegyület. Az én filipsemben7-éves korában kellett cserélni, akkor is eredetit kapot, de akkorra már úgy kiment a pvc-ból a szer, hogy mind a mai napik jó az a philips szíj.
Ez azért van, mert a Japánok a háború alatt kifejlesztették a szintetikus gumit, amit ma a Bridgeston gyárt, pl. az F1 számára is. Ez a gumi sokkal szívósabb, mint az agyon adalékolt természetes alapú gumik. Azért a gumifa nedvéből is lehet jó szíjat csinálni, mint állítólag szőlőből bort! :-)))
No de milyen szíjakat tudtak csinálni! 20-30 év meg se kottyan nekik nem úgy, mint a Philipsekben, amik szétfolynak, meg a többiekben, amiket 5 évenként cserélni kell mert nyúlik, mint a rétestészta.
Erősen kissebbségben van a DD a szíjasokkal szemben. Nagy sorozatban olcsóbb megoldás a lenkerekes nem kellett olyan drága motor hozzá. 636DB-m volt, de volt600DB, 620, 230, x201, nem is emlékszem már mindre ezek mind szíjasok voltak.
Nono Öcsém! Éppen hogy nem! Az újabb fajták között éppenhogy nagyon sok a DD. Az Akai sokkal nagyobb választékot gyártott, nagyon sok különböző konstrukció volt, eltérő igényszinttel. DD volt a 630-as , és a 635/636/646/747 sorozat is. Meg a 625-ös a 620-as is. A nagyobb gépek amik két tengelyesek voltak, azok persze szíjasok voltak. (GX-400D, GX-650D, pro-1000) Érdekes de az újító japánok nagyon óckodtak a DD-től. Gepeik többsége szíjhajtású volt.
Mert bár mérete, hossza megegyezik a 4000-esével de alul a perszely hátsó részére eső nyulványa ki van marva, és itt rés van a perselyen, amibe benyúlik egy vékony műanyak fogaskerék, ami az autostopt hajcsa... Persze, ha arról lemond az ember.... de még úgy is drága a megfelelő minőség.
A csévélőmocik perselyét nem olyan vészes megcsináltatni, de hamár homár, jobb lenne azokat kiváltani görgőscsapággyal, a hátsó részén meghagyva a perselyt, mer az az előre néző oldalon szok szarrá menni.
Csapágypersely? Jól hangzik, lehet hogy az enyém is azért zörög lejátszáskor, és azért melegszik? A főtengelytől jön a zaj, és 2 szalag - 2x45 perc - után már a tengely is kézzel érezhetően meleg!! Nem hiszem hogy a motor melege a gumiszíjon átjutna... Ihagee
Nekem a 90-es évek közepére az 1977-es GX215-öst sikerült teljesen leamortizálnom, először a fejeket kellett cserélni (innen van a két kopott) nem sokkal utána a csapágyperselyeket. Ez ugye 18 év... bár meg kell adni, nem napi 3-4 órát ment, hanem kb. a 3x-át...
Ebből a szempontból talán jobbak a kazettások. A kazetták (egy szint felett) nagyon jó minőségüek, és a kis szalagsebesség miatt a fejek sokat kibírnak.