Keresés

Részletes keresés

Csuhás Creative Commons License 2015.07.22 -3 3 51407

Egy részletre válaszolok: Idehaza a mágneses észak és a csillagászati észak között csak 1.7 és 3.6 fok közötti, azaz turistatérképes navigáció esetén gyakorlatilag elhanyagolható.

Előzmény: atp (51406)
atp Creative Commons License 2015.07.22 0 2 51406

Had kérdezzek már valamit az iránytűről (itt biztos sokan tudnak adekváltan válaszolni):

 

Az iránytűt hogyan kell tájolni? Ugyanis ugye a mágneses pólus kb 1000 mérfölddel odébb van mint a valódi észak...

 

1. Az északot jelölő N betűre kell állítani a tűt, vagy a tőle picit balra (340 fok körül) található nyílra?

 

2. A másik iránytűmön egy hosszú vonal van és tőle jobbra (kb. 36 fokkal) egy rövidebb. A számlap forog, így észak helyén egy nyíl van. Melyikre kell állítani, a hosszúra vagy a rövidre?

 

3. Feltételezem, hogy a két vonal a valódi és a mért észak közötti különbség lehet...?! A térképek melyikre vannak tájolva? A valódi északra vagy a mágneses északi pólusra?

 

Hiába bújom a netet nem találok egyértelmű, jól érthető választ a dilemmámra...

 

HIMBALA Creative Commons License 2015.07.22 -3 2 51405

Mi éppen egy éve ilyenkor mentünk azokon a tájakon, még a régi útvonalon, ezért sajnos a kérdésed első felével kapcsolatban nem tudok segíteni.

A második témához hozzászólva: bennünk volt a "félsz", mentünk, amilyen gyorsan tudtunk, a kialakult gyakorlatunkkal ellentétben nem álltunk meg sörözni a kocsmákban sem, ugyanakkor - mint ahogy Csuhás is írta - nekünk sem volt sehol sem gond, semmivel, senkivel. Nem hinném, hogy bármi "előítélet" munkálkodott volna bennünk, egyszerűen valahogy mégis jó volt "túl lenni" rajta. (Érdekes, nekünk az egész OKT-n egy esetben volt kellemetlen élményünk, ráadásul nem is az ilyen tárgyban "megénekelt" helyeken, hanem a lesenceistvándi kocsmában...)

Előzmény: szuszmok (51399)
HEV Creative Commons License 2015.07.22 0 1 51404

Bódvaszilas központ - Boldogkőváralja központ távolsága most a kék jelzésen: 71.4 km

Szint: 1500/1500

Javaslom, rajzold át a térképedre az új útvonalat, a bódvarákó melletti nagy terelésen kivül több kisebb is van.

Mi 4 éve - csoportosan - jártuk ezt a szakaszt 3 nap alatt, akkor ilyen volt.

Veszély nincs illetve emberektől nincs esetleg a kóbor eb több mint más területen.

Zaklatás kizárólag gyerekektől lehetséges, általában ha beértek egy sűrűn lakott területre, de nem kell vele törődni.

 

 

Előzmény: szuszmok (51399)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.22 -2 2 51403

Ja és Bódvaszilason még kiértek a faluból sem nagyon érdemes "pörgetni a slusszkulcsot", de ezt a helyet már ismeritek akkor. A neheze úgyis Derenk felé van.

Előzmény: V43 1279 (51402)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.22 -1 3 51402

Felsővadász-Nyésta között nőtt az út hossza nem tudom pontosan mennyivel. Annyit írtak róla itt, hogy nincs egy fa sem ahol árnyék lenne. Ilyen melegben ez alapján a régi útvonalat ajánlanám (amúgy sem indokolja semmi ezt a hosszabbítást, nincs arra különösebb látványosság).

 

Szerintem:

- Bódvarákó, Tornabarakony veszélytelen

- Rakacaszenden nem árt figyelni, az értékesebb eszközöket ajánlott nem túl szem előtt lévő helyen tartani

- Irota, Nyésta veszélytelen

- Felsővadász, Abaújszolnok: ugyanaz mint Rakacaszend

- Baktakéken több a kisebbség mint Fancsalon de nekem egyik helyen sem volt gondom (Fancsalon tudok egy jó szállást ha érdekel)

- Encs, Gibárt, Hernádcéce, Boldogkőváralja veszélytelen

Előzmény: szuszmok (51399)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.22 0 1 51401

Értem. Ezek a területek be voltak kerítve vagy volt egy tábla (vagy az sem) és ha azon belül megláttak valakit akkor jujjuj volt?

Előzmény: Törölt nick (51393)
Csuhás Creative Commons License 2015.07.22 -4 2 51400

A Martonyi romhoz való kitérő az ami jelentősen növeli a távot. A változások szerintem jól jelzettek és jól is járhatók, inkább a napos szakaszokkal fogtok szenvedni ha marad a kánikula. Mi is aggódtunk a hogy esetleg belénk kötnek, de ennek végül nyomát sem tapasztaltuk. ( Két skót juhász kutyával egyébként is mosolygós arcokat szoktunk látni :-)

Előzmény: szuszmok (51399)
szuszmok Creative Commons License 2015.07.22 -2 3 51399

Szaisztok!

A jövő hétre tervezzük a Bódvaszilas-Boldogkőváralja szakasz teljesítését, és ezzel lezárjuk a kelet-magyarorszgái kék túra útvonal teljesítését.

Kérdezném azoktól, akik már az új útvonalon mentek, mennyivel nőtt meg a távolság, illetve mennyire járható az új rész?

Fontos kérdés lenne még, hogy tapasztalataitok alapján mennyire kell tartanunk esetleges atrocitásoktól az érintett települések egyes részein? 

Köszi szépen a választ.

HIMBALA Creative Commons License 2015.07.22 0 0 51398

Hm, egy út véget ért...

Ismeretlenül is részvétünk.

Előzmény: olahtamas (51396)
HIMBALA Creative Commons License 2015.07.22 0 0 51397

Bizony-bizony, nagyon klassz képek! Megkérdezhetem, hol aludtál?

Előzmény: Törölt nick (51394)
olahtamas Creative Commons License 2015.07.22 0 0 51396

Pulmy Creative Commons License 2015.07.22 -3 0 51395

 Igazi kedv csináló összeállítás,jó képekkel.

 

  Telkibányára mennyi időt szántál?

Előzmény: Törölt nick (51394)
Törölt nick Creative Commons License 2015.07.21 0 5 51394

Volt egy kis időm (és hát ki a fene tud aludni ilyen melegben) így aztán még egyszer Rákóczi-túra, összeállítottam egy rendes fénykép-albumot erről a szép 61 km-ről.

Aki unja már az ne nézze meg, azt is meg tudom érteni! :-)

 

De azért én már tervezgetem gondolatban a következőt...:-)

 

http://indafoto.hu/konfartibi/image/23008617-17407157/678741

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2015.07.21 -1 3 51393

Mert magán-birtokok voltak, és akkoriban ezt sokkal szigorúbban vették. Saját erdő, saját vadászterület...stb. Turistákat nem engedtek be.

Ebből a szempontból az "átkos" maga volt a paradicsom, a Honvédségen kívül nem nagyon korlátozta senki a turista-útvonalakat az állami erdőkben.

Sajnos manapság is elindult egy ilyen kisajátítósdi-kitiltósdi trend.

Előzmény: V43 1279 (51392)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.21 -1 0 51392

Szép összeállítás! '38-ban miért volt a leírt területek látogatása tiltva?

Előzmény: Törölt nick (51391)
Törölt nick Creative Commons License 2015.07.21 0 6 51391

A  Kéktúrák és a Szent István Vándorlás (1938) útvonalai


Útvonalváltozások a Vértesben 1959-től napjainkig


Móri-árok
- Érdekesség, hogy Csókakő (egykori) vasúti megállóhelynél egy derékszögű útelágazás volt. Csak miután a megállóhely melletti térség gazdasági terület lett, került a bodajki bekötőút mai nyomvonalára.


Délnyugati-Vértes-fennsík (Csókakő - Csákberény - Kőhányás térsége) + Gánti-medence
- Az első nyomvonalak Csókakőt nem a mai Vár utca felső részén, hanem a mai Vértesi utca vonalán hagyták el és érték el a vár alját.
- Az 1959-es OKT igazolófüzet szerint az útvonal még nem ment fel a Vén-cser tetejénak közelébe, hanem a taljúton továbbment a Pátrácos-völgy felé és csak kséőbb kanyarodott fel a Nagy-bükk nyergébe. Itt keresztezte a mai nyomvonalát, majd befordult a Pátrácos nyiladékába és ezen vezetett le a Pátrácos-nyeregbe.
- A szintén 1959-ben kiadott Vértes turistatékép ezzel szemben más útvonalon vezette a Kék sáv jelzést: ezen a térképen már a mai nyomvonalon megy az OKT, a gyönyörű bükkfás Vén-cser és Nagy-bükk erdőrészeken át. (A honlapokon 1959 A jelzéssel különítem el ezt a térképen jelölt "alternatív" - valójában az újabb változatú útvonalat).
- A Pátrácos-nyeregtől az Antal-árok aljáig ma is az ősi útvonalon fut a jelzés, ez az állandóság is mutatja a régi útvonal kijelölések helyességét... (Most ezt a nyomvonalat fogják átteni a szomszédos Juh-völgybe (Juhdöglesztő)).
- 1959-ben még felölről közelített Kápolnapuszta felé a jelzés, majd a puszta elnéptelenedésével (a "Másfélmillió lépés..." forgatásakor már csak 1 lakó) ezt az utat felhagyták, így a jelzés lekerült a Szőlő-hegy aljába, ahonnan a völgy talajútján, alulról érte le a pusztát. Az ekkortájt kezdődő bauxitkutatás miatt több, egymással párhuzamos út is keletkezett.
- Innen a Nyilasok és a Hajszabarna nyergén át (Köves-völgy) haladt tovább a jelzés a szentgyörgyvári rétek felé. Hangulatos erdei ösvényen, majd az erdészeti úton jutott el az OKT Mindszentpusztára.
- 1985-ben jelentősen módosították az útvonalat: Szőlő-hegy alja - Gánt - Pap-völgy - Mindszentpuszta. Így Kápolnapuszta kiesett, viszont bekapcsolták az útvonalba a Gánti-medence névadó települését. A Pap-völgy nagyon szép a dolomit Leányfej-sziklával, a völgy fölötti vadászház pedig igen romantikus helyen van.
- A Som-hegy oldal - Disznó-völgy - Csáki-vár alja útszakaszon többször változott az útvonal, köszönhetően a tarvágások révén keletkező, hol járható, hol járhatatlan szakaszoknak.
- A Csáki-vár déli oldalán futó völgyben egy egészen érdekes nyomvonalon, az Őreg-bükkön át kanyarodott vissza az útvonal a Nagy-tiszta hajtűkanyarja felé.


Északkeleti-Vértes-fennsík (Várgesztes - Vértessomló - Szárliget térsége)
- A kőhányási (Oroszlány-csákvári) törévonalat 1959-ben még egy kis dolomitrögön át hagyta el az OKT, azonban 1964-ben már letették a műútra. Itt is maradt addig, amíg be nem terelték a műúttal párhuzamos földútra.
- A Német-völgy - Cseresznyefa-hajtás - Űző-hegy szakasz a maga egyetlen változtatásával állandónak tekinthető. Ez a rész is a legszebbek között van a vértesi nyomvonalak között.
- A Gesztesi-parkerdőben is változott néhányszor az útvonal.
- Az 1980-as évekig Várgesztes kimaradt az útvonalból, csak a település szélét érintette a jelzés: 1959-ben még a Lófő-völgyön, 1975-ben pedig a meredek hegyoldalon érte el az OKT az Új-Osztást, majd tovább az erdészeti út elődjén a Mátyás-kutat. 1959-ben egészen a Mocsár-rét völgyéig ezen az útvonalon vezetett a jelzés.
- Az 1980-ban kiadott Vértes turistatérkép már egész más útvonalat mutat: Várgesztes - Vajdatemető - Gadóc - Mátyás-kút. (Az 1982-ben kiadott OKT útikalauz egy negyedik felvezető utat is mutat).
- A Mátyás-kút előtt is történt több kisebb változtatás.
- Ennél azonban érdekesebb az,, hogy a Mátyás-kút - Mocsár-rét völgye közötti szakaszon hogyan került egyre nyugatabbra a nyomvonal. Ha még egy kis darab erdőt kiirtanak vagy bekerítenek, akkor itt is visszakerülhet a régi, ősi nyomvonalra, az erdészeti útra a jel.
- A Szarvas-kút után 1980-ig a régi nyomvonal volt érvényben, melyet 1980-ban megváltoztattak, de végül itt is visszaállt az 1959-es állapot.
- A Vitány várnál az 1959-es igazolófüzet szerint a várhegyet meg kellett kerülni, viszont a turistatérkép felvezette a nyomvonalat a Vitány-vár nyergébe. Ez utóbbi ráadásul a gerincen vitte tovább az utat a ma Bükk-avasnak nevezett Körtvélyes-tető északi oldala felé.
- Innen állandó a nyomvonal Csákányospuszta környékéig (Mária-szakadék).
- A csákányospusztai nyomvonalak egyre északabbra tolódtak az évek során.
- A Birka csárda - Szárliget széle szakaszon 3 nyomvonalváltozat is volt, mely közül az 1980-as a legérdekesebb. Végül itt is visszatérrt az aktuális jelzés az 1959-es útvonalra.
- A szárligeti változásokat az 1-es vasúti fővonal átépítési / korszerűsíte / helyenként nyomvonal módosítása indukálta: 1959-ben még közvetlenül a régi állomásépületnél lehetett keresztezni a vágányokat. Később a lejárat gazdasági területté vált, így kerülni kellett dél felé. A felüljáró és az új állomásépület megépültéig pedig észak felé kellett leírni egy vargabetűt, mert ott van egy aluljáró a vasút alatt.

 

Az 1938-as Szent István Vándorlás ki volt tiltva a Vértes legszebb helyeiről: Csóka-hegy - Vén-cser, Hajaszabarna - Som-hegy - Nagy-tiszta / Körtvélyes-tető - Mészáros-hegy - Csákoányospuszta (ezek tiltott területek voltak). Így Csókakőtől Csákberényen át Gántig, Mindszenpusztától Várgesztesig és a Vitány-vár alja után csak a fennsík peremén haladhatott az "expedíció". Csak a Gánt széle - Kőhányáspuszta - Mindszentpuszta illetve a Várgesztes - Mocsár-rét völgye - Vitány-vár alja közötti szakaszokon kapaszkodhattak fel a fennsíkra. Ezért akkor nem Szárligeten, hanem Tatabányán / Felsőgallán lépték át a Vértes és a Gerecse természetföldrajzi határát.

 

Honlapok:

 

1. változat

 

2. változat

V43 1279 Creative Commons License 2015.07.21 -1 1 51390

Ott van pénztár? Teljesen zárva volt minden.

Milyen a Csuka kínálata? :)

Előzmény: padler (51388)
kakukKata Creative Commons License 2015.07.20 -2 0 51389

Jó utat! Megmenekülsz ettől a marha melegtől :-)

Előzmény: jzp2107 (51386)
padler Creative Commons License 2015.07.20 -1 0 51388

Majdnem találkoztunk:) Másnap ellenkező irányból teljesítettem a szakaszt. Bélapátfalván az apátság pénztárában pecsételtem, majd a túra után teszteltük a Szomjas Csuka étlapját is.

Előzmény: V43 1279 (51240)
HEV Creative Commons License 2015.07.20 -3 2 51387

Azon jelzésfestők egyike akinek megköszönhetjük, hogy az OKT jelzései megújultak, tehát megérdemli a TISZTELETET- szerintem.  Az útvonal elbaltázásához semmi közük nincs - szerintem.

Előzmény: jzp2107 (51386)
jzp2107 Creative Commons License 2015.07.20 0 1 51386

ő kicsoda, egri kárpátos?

 

holnaptól egy hét sátras máramarosi havasok, megpróbálom még este megcsinálni, de nem ígérem biztosra

Előzmény: HEV (51385)
HEV Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51385

Zsolt Benkó: No azt a részt kellett később törölnünk és visszaraknunk a jelzést az útra, mert nem fogadták el felsőbb körökben.

 

Szóval ott most nincs OKT tehát a térképen sem kellene, hogy legyen.

Előzmény: jzp2107 (51379)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51384

Így van.

Előzmény: hörpölin (51381)
Pulmy Creative Commons License 2015.07.20 -2 1 51383

Ebben a melegben ez már mozochizmus. Gratulálok!

Előzmény: donjuan1984 (51331)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51382

Így igaz, '12-ben még csak a hosszú ideje tartó "meg kéne csinálni" időszaknál jártam. Köszi a részletes leírást így már érhetőbb a dolog.

 

Útvonalváltozásokkal kapcsolatban úgy vagyok, hogy van amelyikkel egyet tudok érteni: pl. Keszthely-Alsógyenes a Balaton (meg a vasút :) ) közelsége miatt, van amelyikkel nem: pl. az amúgy is húzós Hármashatár-Gazos kő szakaszba újabb csúcsok bevonása ezáltal erőben és időben még tovább nehezítve és hosszabbítva. Meg itt ez a siroki példa (ez igaz Bódvarákóra meg Felsőtold-Alsótoldra is) ahol van egy régóta létező, jól járható és gyors útvonal és ezt akarják feleslegesen és költségesen - híd - megbolygatni.

Előzmény: hörpölin (51368)
hörpölin Creative Commons License 2015.07.20 -5 0 51381

Hát, ennek így amúgy sem lenne sok értelme. Akkor már inkább az országút...

Előzmény: jzp2107 (51378)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.20 -2 0 51380

Kedves Csilla!

 

Amikor arra jártam bennem is felmerült ez a kérdés, mert hallottam én is ilyen pletykát. Én annyival elintéztem az egészet, hogy mi a hivatalos útvonal? Érinti a kék az újhelyi állomást? Nem. Akkor nem kell a pecsétje kötelezően. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az igazolófüzet elején le van írva, hogy a zárójelbe tett állomásokon csak akkor kell pecsételni ha azok a túra kezdő vagy végpontjával esnek egybe. Tehát Újhely esetében ez úgy néz ki, hogy csak akkor kell az állomáson pecsételni (egyáltalán van kéktúrás ott vagy állomásit adnak?), ha a Bányi nyeregtől a K+-on mész le az állomásra, illetve fordítva.

Előzmény: whooping (51366)
jzp2107 Creative Commons License 2015.07.20 -1 0 51379

így van

mert ez volt felfestve :-)

Előzmény: donjuan1984 (51375)
jzp2107 Creative Commons License 2015.07.20 -1 0 51378

kicsit elbeszélünk egymés mellett

nem azt mondtam hogy te nem láttál árkokat, azt mondtam hogy a megvalósított terelésen nem voltak árkok (rozaa vetette fel, hogy az eredeti helyett egy módosított lett felfestve)

 

csatoltam (zöld vonal) mi volt még áprilisban felfestve (Nagyszombat szent napján)

 

Előzmény: hörpölin (51365)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!