Sosem gondoltam volna, hogy egyszer egy hungarista írásra azt fogom mondani, hogy tökre egetértek vele. Legalábbis azzal a résszel, amit az új tulaj mondott: „Legalább mászhatnak rá a gyerekek”. Bár azt hiszem, a nejem már az ilyen mászóka puszta gondolatától is sikítófrászt kapna. Vagy nem szeretett volna ilyet ő is gyerekkorban, vagy már kinőtte. Én sajnos még nem. :-)
Nem, ott én sajnos nem. Egy szomszédom fotózott ott (elég komoly felszerelése volt + labor pincében), de, mikor meghalt, a rokonok az összes fotót, negatívot, diát kidobták, a felszerelést meg elvitték a Bizományiba...:( Pedig ő - az én emlékezetem szerint- a 80-as évek közepétől szisztematikusan fotózott Budapesten.
Legyen még itt néhány kép 1998-ból, mikor a Keleti felújításán dolgoztam:
Kiváncsi lennék, h. a #6. képen közepén látható "Bulgariás" reklám megvan-e még.
a kisföldalatti lejáró korlátokhoz nagyban hasonlító korlátokat
Juteszembe, a hétvégi házként hasznosult kisföldalatti lejárók ügyében történt előrelépés a http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=90484260&t=9008373 óta? Egyébként a jelenséget már Ráday is említi egyik, 1980 körüli képeskönyvében (tehát esetleg közismertek voltak)...
Ez valószínű is lehet . Nem láttam a cikkben, hogy pontosan mikor nyitották meg az üzletet, de gondolom, a telefonkönyvet előbb nyomtatták ki, azért nincsen benne.
Hopsz, na ezt nem tudtam, hogy még a Nyugati megépítése előtt már ott volt ez az aluljáró. Természetesen a Szabolcs utcai aluljárót jól ismertem, hiszen arrafelé cseperedtem fel ("a Váci út és Lehel út között", mint a régi sláger is mondja); de ezzel a keletkezési évszámmal, bizony, ő lehet a nyertes.
Ha jók az emlékeim (nem az építéséről, átadásáról, hanem a róla olvasottakról), akkor az első gyalogos aluljáró az Új Köztemetőnél, a villamos vágányok alatt vezetett át, és 1897 körül építették. Ma is létezik még, úgy tizenhúsz éve felújították (borzasztóan lerobbant állapotú volt), akkor kapott új Zsolnay-burkolatot, és a kisföldalatti lejáró korlátokhoz nagyban hasonlító korlátokat; ezzel építéskori kinézetét visszakapta.
Nem tudom, ez keskeny, egy-két embernek elegendő szélességű gyalogalagút volt a vágányok alatt a parkolóig. Szerintem metró célokra kicsi.
Hallottam hasonló jelelgű alagútról a Dózsa György út alatt, valahonnan a dísztribüntől egy szemben lévő szakszervezeti házba, az is hasonló, vezetőmentő célú volt. Ezt megbízható személy a saját szemével látta is.
Én is így gondolom, de mint a rendszer oszlopai, ha ők cirkuszolnak, az messzire hallatszik.Volna, volna. Lád nyolcvanas évekbeli téglajegy: még én is fizettem, a gimnazista. Szóval lehet abban az utólagos önvallomásban valami, hogy jobbat akartak a monarchiabéli gipszarchitektúránál, de rosszul taktikáztak.
de nem gyalogosok, hanem a távfűtés csövei "járnak benne"
És eredetileg sem gyalogosok jártak benne. Valamikor a múlt ködébe vesző XIX. század végén építhették, egy vízfolyás átvezetésére. Aztán az állomás (kitudja hanyadik) nagy rekonstrukciója idején, az 1930-as években gyalogosították. Majd jött az őrmezei lakótelep építése, amikor kezdtek beköltözni a távfűtés csövei (kellemes egy aluljáró lehetet...). Végül az 1978-1985 ös rekonstrukció idejében megépült a ma is szeretett, csodált aluljáró...
Sajnos sosem fogom megtalálni, hol, de egyszer elég autentikus forrásból olvastam arról, hogy a nyolcvanas években Major és Gobbi is beismerte: megmenthető lett volna a Blaha Lujza téri Nemzeti, de ők hittek abban, hogy megépül az új, a kacsalábon forgó a Liget szélén, és hagyták veszni, nem protestáltak. Aztán meg, húsz évre rá, jött a téglajegy és a többi, kétségbeesett kapkodás.
A Nemzetiben átfogó rekonstrukció egész biztosan nem volt 61-ben, de lehet, hogy kicsit renováltak itt-ott. Ezek a Fellner és Helmer épületek eléggé gyatra minőségben készülten anno, plusz a háború, plusz ötvenhat... De a fortepanon vannak fönn képek a Nemzeti lebontása előtti időszakból: hát, egyik sem egy renovált épületről tanúskodik. Persze egy csatornacsere vagy egy ereszmegújítás is kidobott pénz lehetett. :-(
Várjunk csak, az a kerek tegnap még nem víztározó volt?
(Megjegyzem amúgy is igen valószínűtlennek és illogikusnak tartom - egy pályaudvarról a legkönnyebb menekülni, ha muszáj, egy menekülőalagút pedig nem százméteres, mert azzal keveset érnek.)