Ahhoz mit szóltok, hogy támogassuk a nem környezetszennyező közlekedési eszközzel a vasúthoz menőket? Ráadásul oda is lehetne végig a Káposztás-patak mellett menni. És egy kicsit könnyíthetnénk a parkolási gondokon.
Ezt Tuli-val beszéld meg, én csak igyekeztem az általa vázolt nyomvonalat ábrázolni. Nekem tetszik a Hóvirág utas verzió is, meg én (ha bicikliznék) biztosan az erdőben mennék végig, amíg lehet, főleg, ha így a csodás forrást is láthatom.
Az újságban legutóbb megírtuk, hogy március 22-én, holnapután (szerdán) délután a Klinger Hof étteremben tartandó "Nők a nőkért" klubtalálkozó vendége Pelczné Gáll Ildikó Fidesz-alelnök lesz. Most kaptam az információt, hogy Pelczné egy másik kampányrendezvényről érkezik, és nem ér Solymárra az eredetileg meghirdetett 14 órás időpontra. Emiatt a rendezvény várható kezdete 15.30 lesz!!!
Nemnem, nem szörnyedvény posztmodern csoda kerül a várba! Feltárták a falakat, mármint azt, ami máig megmaradt belőlük. A falak egy része a korábbi feltárásoknak köszönhetően már a felszínre került és látható volt eddig is. Más részüket csak tavaly ősszel tárták fel, eddig a földben voltak.
A meglévő alapfalakat idén, az eredetihez hasonló kőből, középkori technológiákat követve felmagasítják, átlagosan egy-másfél méter magasra (kb. mellvéd-magasságig), de a keleti végen, ahol egy szűken kanyarodó ív néz a falu felé, ott három méter magasig húzzák fel a falakat (kb. olyan magasra, mint az öregtorony most meglévő falai).
Ezen túlmenően három, a középkori építészeti stílusokat idéző építmény készül: a helyreállításra kerülő várkút fölé egy kovácsoltvas rács, valamint a kaputorony feltételezett helyére, és az öregtorony fölé egy, a vélelmezett eredeti kinézetet idéző, mérethelyesnek és stílusában is megfelelő kinézetűnek szánt, FÁBÓL ácsolt építmény készül.
Ez az idei projekt. Az építmények tervezője olyan szakember, aki tagja a (megújult) SKE-nek és a Helytörténeti Társaságnak is, úgyhogy nem hiszem, hogy egy Lehel-csarnokot tervezett volna a Mátyás-domb tetejére :-)
Az egészségházról még nem tudok többet. A gyógyszertár épületét egybe akarják építeni a rendelővel. Ez utóbbi két rsézből álló épületének legrégebbi részeit bontani is akarják, rossz állapota, kb.60 évesnek mondott kora miatt. A Műszaki Bizottság ülésén egy tornyos, organikus stílusú épületke színes látványtervével büszkélkedett a főépítész úr, úgy sejtem, hogy ez az egészségház látványterve volt. Többet nem tudok.
Földesi képviselő úr pár nappal ezelőtt küldött mailt a részemre, abban írta, hogy már alakulnak az Egészségház irányszámai, és tud róluk tájékoztatást adni. Igyekszem beszélni vele, amint tudok.
Még egy dolog: a Jegenye-völgyből az általad jelölt helyen nemigen lehetne feltekerni biciklivel. Ott a kerékpárútnak mégiscsak a Rózsika utca mentén kéne haladnia. Vagy pedig: mi a fenének kapaszkodjék fel az ember majdnem az Anna-kápolna szintjéig, ha végigtekerhet a Jegenye-völgyön, és úgy tud kilyukadni a Várhegy utcához. Na persze esős időben kalandtúrásabb a dolog.
A nyomvonal jó, de egy kis kiigazítást javasolnék. A Györgyhegy utca kerékpározáshoz nagyon meredek, szinte járhatatlan, de tőle keletre, a Hóvirág utcából "mellmagasságban" kiágazó (jelenleg) földút kerékpárral jól járható, amennyiben nincs nagy sár.
Az Ásvány utcától nyugatra az erdő nagyon dzsungelszerű, ott esetleg úgy lehetne kialakítani valami kerékpárral járható utat, hogy a munkálatokat összekötnénk a Disznó-forrás környékének rendezésével, ami nem áll távol az SKE szándékaitól
"...abszolút gyorshajtás mindössze 3,2 %-ban oka a baleset bekövetkezésének, túlnyomórészt az úgynevezett relatív gyorshajtás miatt következnek be a balesetek." Magyarul: szarok az utak. Szeretem azt a szemléleletet, ami ezért az autóst teszi felelőssé.
Úgy érzem az okok közül kimaradt a legfontosabb: - A sebesség nem megfelelő alkalmazása a vezető képességéhez mérten - 100%
Lehet ugyan az útra vagy az időjárásra fogni, de alapvetően az a baj, ha valaki úgy vezeti az autóját - és ez nem feltétlen jelenti a szabályok által meghatározott sebességhatár átlépését - hogy nem ura annak. Az abszolút gyorshajtásos balesetek alacsony százaléka viszont azt mutatja, hogy a sebességkorlátozások igazából nem jelentenek megoldást, mivel a balesetek zömét a korlátozások betartásával okozták.
Én üdvözlöm a ráépítés kérdést. Az a vár nem rom állapotában eredeti. Akik építették nem romot építettek. Mélyen ellenzem azt a szemléletet, ami a romokat _rom_ állapotukban konzerválja. Nem, a romokat újra kell építeni, lehetőleg oly módon ahogy azt eredetileg csinálták. Erre a felfogásra amúgy Japánban találni példát, ahol egy több mint ezer éves _fa_ templom máig áll? Ezer évig tart a fa? Nem, időnként pótolják újjal. Hiszen nem az épület anyaga az, ami az épület szellemét hordozza. Nem attól történelmi emlék egy épület, hogy ugyanazok a kövek vannak benne, mint amiket az építésükkor beleraktak. Hanem attól, hogy _úgy_néz_ki_ ahogy azt annó megtervezték, megépítették. Ha jól értem a Szarka-várnál egy köztes megoldással élnének, miszerint a romokra fából építenének valamit, ami _imitálja_ az eredeti építmény. Hát, a semminél jobb, de szerintem nem elég.
Azt tudtátok, hogy a Solymáron dolgozó orvosok és gyógyszerészek(patikusok) egytől egyig magánvállalkozók? A háziorvosi ellátást végzők a TB-től kapják havonta a finanszírozást a leadott kártyák után, amiből elvileg minden költségüket állniuk kell. Az önkormányzatnak annyi köze van az egészségügyi alapellátáshoz, hogy ő ad koncessziót az orvosoknak az itteni háziorvosi működéshez, bár ez sem tiszta, amióta a praxist magántulajdonnak minősítették, és adható-vehető. (pl. nyugdíjba vonuláskor) Persze, ha egy falu nagyon gazdag, nincs más megoldatlan gondja, ledózerolhatja a régi, még az előző szisztémában épült, és azóta is fenntartott épületet, mert kacsalábut szeretne a helyére. Gondolom, elsősorban látképnek. Csakhogy van egy kisiskola is, ahol pisiszagban ülnek a diákok meg a tanárok...
LE A SZÁGULDÁSSAL ! (LESZ)
A sebességtúllépés miatt bekövetkezett balesetek számának csökkentésére indított kampány
A Pest Megyei Baleset – Megelőzési Bizottság a közlekedésben résztvevő cégek, szervezetek közreműködésével 2006. márciusában kampányt indít a sebességtúllépés (abszolút, relatív ) miatt bekövetkezett balesetek számának csökkentése érdekében.
A kampány meghirdetését indokolja, hogy Pest megyében a tavalyi évben bekövetkezett balesetek több, mint 30 %-a gyorshajtás miatt következett be, ezzel a sebesség helytelen megválasztása a beleseti okok között továbbra is az első helyen áll.
A gyorshajtás miatt bekövetkezett balesetek elemzésekor figyelembe kell venni, hogy az abszolút gyorshajtás mindössze 3,2 %-ban oka a baleset bekövetkezésének, túlnyomórészt az úgynevezett relatív gyorshajtás miatt következnek be a balesetek, ennek típusai:
· A sebesség nem megfelelő alkalmazása az útviszonyokhoz 78,9 %
· A sebesség nem megfelelő alkalmazása a forgalmi viszonyokhoz: 6, 5 %
· A sebesség nem megfelelő alkalmazása az időjárási és látási viszonyokhoz: 14,6 %
2005 – ben 2380 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a megyében, ebből 1419 könnyű, 825 súlyos sérüléssel járt, 136 halálos kimenetelű volt. 305 esetben játszott szerepet az ittasság, de a statisztikát továbbra is a gyorshajtás „vezeti”.
A program célja, hogy felhívják a járművezetők figyelmét a gyorshajtás veszélyeire és következményeire.
A kampány 2006. március 17 – én az Allianz Hungária Biztosító Rt. mogyoródi Vezetéstechnikai Centrumában tartandó sajtótájékoztatóval indul.
Ezen részletesen ismertetik a sebességtúllépéssel összefüggő problémákat, bemutatják a balesetek számának csökkentését célzó programot, a passzív biztonsági eszközök ( gyermekülés, biztonsági öv) fontosságát.
A közeljövőben indul a propagandaanyagok széles körben való terjesztése. Erre jó alkalmat kínálnak a Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság és a rendőrkapitányságok berkein belül működő városi baleset - megelőzési bizottságok által szervezett közlekedésbiztonsági előadások, rendezvények, akciók.
Pest megyében jelenleg már több sebességkijelző és figyelmeztető rendszer működik. Ezek száma folyamatosan növekszik, mivel a telepítések jelenleg is zajlanak. A rendszereket esetenként traffipaxos sebességméréssel is kiegészítjük, amely gyorshajtás esetén szankciókat von maga után.
A kampány ideje alatt szervezett közlekedésbiztonsági akciók alkalmával arra is lehetőség nyílik, hogy a kapitányságok összehangolt munkája nyomán úgynevezett mozgó egységek álljanak fel, melyek egy adott térség meghatározott szempontok alapján történő átfésülése után újabb helyeket vonnak ellenőrzés alá.
Budapest, 2006. március 16.
Pest Megyei Rendőr-főkapitányság
Kommunikációs Iroda
Nem nagyon értem ezt a dolgot. Tehát kiásták, feltárták. Most ahelyett, hogy restaurálnák, ráépítenek valami szörnyedvény posztmodern csodát? Ugye, nem. Teljesen mellette vagyok egy felújításnak, egy rekonstrukciónak, még a kampányszerű beruházásoknak is, ha azok valóban értékteremtőek és hasznosak, nem pedig öncélúak. De remélem, nem az fog történni itt kicsiben, mint a Király u. 40-ben, hogy egyszer azon kapjuk magunkat, hogy már "menthetetlen" egy épület (vagy annak mondják), és hipp-hopp helyén terem egy értéktelen, szörnyszülött épület valami hajánál fogva előrángatott indokkal. Milyen jellegű ez a ráépítés?
Valamennyi pénz már eddig is elment a Szarka várra, és a többit is jó lenne hasznosan, az értékek megőrzésére fordítani.
Esetleg te tudnál valami bővebbet mondani erről az Egészségházról? Mert most csak egy jól hangzó szlogen. Talán most nem elég jó az egészségügyi ellátás? Vagy milyen fejlesztésekre gondoltak az épületen kívül?
Elgondolkodtató, bizony. Ugyan mi szükség lehetett hitelfelvételre éppen most, amikor idejött az Auchan, befizetve többszázmillió forint iparűzési adót??? Eddig ilyen bevételünk nem volt, most hogy van, még a hitel eszközéhez is nyúlni kellett. Ez így nagyon nem kerek! De tegyük fel, hogy a teljes összeg fejlesztésre, csatornázásra, útépítésre megy. Ekkor egy év alatt feléltük azt, amit azután 20 évig nyögünk. ...???
450millió 20 évre elosztva, nekem 22,5 milliónak tűnik évente. Ha nincs rajta kamat. Fogalmam sincs, ilyen hitelnél ez hogy megy. De talán nem tévedet sokat, hogy ezt a pénzt sem kamatmentesen adta ki, az, akié volt.
22 és félmillió valóban nem tűnik soknak. Ugyanakkor egyetértek azzal, aki korábban írta, hogy a fedezetként felajánlott iparterület ennél jóval értékesebb. Most valóban csak egy szennyvíz áztatta patakpart, de néhány év múlva, amikor Solymár sokkal fejlettebb lesz, mint most, több lesz a vállakozás, a fejlesztés, erre jön az M0-ás, és valószínűleg a 10-es utat is felújítják, a sokszorosát fogja érni a mostaninak. Ezek a nagy cégek nem költöznének mind ide, ha ők már most nem tudnák, hogy így lesz hamarosan. Ha egy kicsit józan paraszti ésszel gondolkozunk, egyértelmű (hiszen egyszerű magánhitelnél is így van, nemhogy ilyen őrült összegeknél), hogy a bank csak olyan fedezetet fogad el, ami a felvett érték többszörösét éri. Miért is tenné másképp?
Nem éri meg elbliccelni a fizetést, és átadni ezt a területet!
Nagyon tetszik a kerékpárút ötlete! Ezért elkészítettem ezt a kis útvonaltervet, hogy egy kicsit kézzelfoghatóbb legyen az ötleted.
(A főúton való átkelést valóban egy kicsit balesetmentesebbé kellene tenni. Alul- vagy felüljáróval, vagy egyszerű közlekedési lámpával.)
Az jutott eszembe, hogy lehetne építeni egy kerékpárutat a vasúthoz is, ezzel ösztönözve a solymáriakat, hogy biciklivel menjenek ki az állomásra. Ezáltal az önkormányzat jónéhány parkolóhely megépítését megspórolná. Ha a lehetőség önmagában nem elég, akkor jegykedvezménnyel kell támogatni a kerékpárral érkező utasokat. Ennek különbözetét az említett megmaradt összegből az önkormányzat pótolná.
Egyelőre még nagyon képlékeny a dolog, de most mintha elindult volna valami azokban a dolgokban is, amikről írtál. A közmeghallgatáson már elhangzottak ezzel kapcsolatos ötletek; bátortalanul, de mintha körvonalazódna olyan megoldás, hogy az önkormányzat megvegye a volt major területét, akár olyan áron, hogy ehhez más önkormányzati területet ad el (ez egy nézői felvetés volt). Talán néhány éven belül valóban rekreációs terület lehet a major területéből, meg aztán a környéken valamelyik "talpalatnyi" földre a Waldorf is kacsingat.
Mindenesetre idén annyi valósulhat meg a vár környezetének rendezéséből, amit írtam. És nagyon fontos - erre igazán büszke lehetne a falu, nem tudom, hogy miért van körülötte csend mégis -, hogy a várra nyert 51 millió forint egy uniós pályázatból származik, ami mellé önrészként csak 17 milliót kellett odarakni.
Egyszer régebben volt egy lakossági fórum Solymár távlati fejlesztési tervéről, talán 95-ben. Nem tudom, azóta ebből mit vettek figyelembe, félek nem sokat. Én arra emlékszem, hogy a Mátyás domb környékére szép parkot és sport területet terveztek. Talán még uszodát is. Nem tudom, mikor valósulhatna ez meg. Főleg hogy minden magántulajdonba kerül. Már az út is körül van kerítve, még ha biztosítják is az átjárást.
Az idei projektbe az út rendezése előreláthatólag még nem fog beleférni. Egyébként az ívesen felvezető út nincs rossz állapotban, még sáros időben is különösebb nehézség nélkül járható. Térképész nyelven "felhagyott szekérút", tehát kétnyomú utacska vezet fel a várba, csöppet meredek, de fel lehet jutni rajta. Rendezését amúgy szintén tervezik, de várhatóan csak jövőre.
Kedves közbiztonsági tanácsnok úr és amúgy mindenki!
A polgármester úr azt mondta, hogy nem tud olyan esetről, hogy a Plus kamionjai az úton manővereznének. Közölte, hogy ennek utána kell nézni, de mivel az áruháznak egyelőre úgyis csak ideiglenes fennmaradási engedélye van, ezért ha ilyen dolog előfordulhat, akkor nem kapnak végleges fennmaradási engedélyt mindaddig, amíg ezt nem oldják meg. A Sparnál ilyen nehézség nem várható: mivel a parkoló is az ő tulajdonukba kerül, ezért várhatóan nem lesz az a részeg kamionos, aki ne tudjon megfordulni a járművével az üzletház saját területén.
Wow! Ezek nagyszerű hírek! Feltételezem az építés kiterjed majd a régi útra is, ami körbeölelte a dombot. Én már nagyon régen jártam a várnál, de akkor csak egy keskeny, ösvénynek is nagy jóindulattal nevezhető csapáson volt megközelíthető.
Kedves saabi, bő félezer hozzászólással ezelőtt beszéltünk a várról. Tegnap sikerült eloszlatni egy félreértést, most én is igyekszem itt korrigálni az itt elterjesztett téves információkat.
A feltárt várfalakat nem temetik vissza. Azt érthettem félre, hogy a helytörténészi ülésen decemberben csak annyi hangzott el, hogy aki meg akarja nézni az eredeti falmaradványokat, az siessen, mert nem sokáig lesz módja erre. De a folytatást félreértettem: nem betemetik, hanem ráépítenek.
Ahhoz képest, hogy mekkora összegű pályázatot nyert a falu a vár éptkezéseire, ahhoz képest borzasztó kevés szó esett róla. De most essék szó, is hangozzék el, hogy az idei év nem csak a kampányszerű beruházások éve lesz, hanem a vár részleges helyreállításáé is. Ami nem éppen az önkományzat első számú programja, de attól még lesz belőle valami.
Egyszóval a feltárt alapfalakat mellvédmagasságig újraépítik, készül egy kovácsoltvas szerkezet a várkút (ciszterna) fölé, illetve két faszerkezetű építmény az öregtorony feltételezett körvonalainak bemutatására, illetve a feltételezett kaputorony rekonstruálására. Időjárástól függően napokon belül indulhat a projekt, várható befejezése kb. szeptember-október.
Azt hiszem, a beruházások választási évre történő dömpingszerű időzítése éppúgy nem ismeretlen Solymáron, mint kis hazánkban sem. Ami az egészségházat illeti: az Ezüstkor melletti tömb valóban új, de a Rákóczi út felőli épület maga elég régi, és nem tudok róla, hogy érdemben fel lett volna újítani. A 90 milliós összegre én is nagyot néztem, de a polgármester úr közölte, hogy "fixundfertig".
Az is igaz, hogy a közmeghallgatáson azt állították, hogy a törlesztőrészlet várható éves összege 17-20 millió, márpedig ez semmiképpen nem lehet igaz 20 éves futamidő esetén (márpedig ennyit állított a polgármester úr). Most igazán idejöhetne valamelyik bennfentes, és elmondhatná, hogyan számolták ki a 17-20 milliót.
Persze nem fog idejönni. Amúgy is, úgylátom, eléggé leült a fórum.
Elgondolkodtató ez a hitelfelvétel! Egy képviselőtestület, amelynek hat hónapja van hátra, a teljes költségvetés egy negyed részét kitevő hitelt vesz fel, amelyet az utódok húsz évig nyögnek majd. (évi 25-30 millió) Persze, ha a banknak az Auchan alatti szennyvíz áztatta patakpart elég fedezet, akkor jó az üzlet, nem is kell törleszteni... ilyen az, amikor egy bank az állam pézével játszik. Egyébként a számok légből kapottak, a költségvetési tervezetben más volt. Meg a csatorna beruházás tervezetében is. Az egészségház kijön kilencven millióból? Egy vacak családiház negyven. Tulajdonképen minek az egészségház? A meglevő alig tíz éves. Azzal mi lesz? Ha valaki tud valamit, szívesen venném.
20 év futamidejű MFB hitelt tervez felvenni az önkormányzat. Felhasználási cél: részint utak (220M; Kitty drága, a ti utcátok is!), részint csatornázás, ha összejön (120M), végül pedig 90M-ből kijön az Egészségház "fix-und-fertig" (E.L.). Ha április 1-ig a csatornázás terén nem sikerül dűlőre jutni a lakókkal, akkor "van még néhány utca, amelynek már elkezdőrött a tervezése".
Plus: Pm. Úr elmondta, hogy nem tud olyan nehézségekről (kamionok közterületen való ki-be tolatása), amiről itt korábban valaki (talán a tanácsnok úr?) írt. Mivel azonban az áruháznak még csak ideiglenes fennmaradási engedélye van, ezért ha ez így van, ahogy elhangzott, akkor a végleges fennmaradás előtt ennek rendezésére fogják kötelezni a céget.