Sajna, a legtöbb esetben rugós se. Mert nem visított senki, hogy van nekije. :)))
Arról már nem is beszélve, hogy teszemazt az Akainál egyébb célszerszámok is kellenének a beállításhoz, mert a helyére szerelve a kuplunhot csak mérni lehet, de állítani nem.
Nekem van olyan régi Sonx R2R manuálom, ahol a nyomatékok ozxinch-ben vannak megadva! Na ezt kapd ki! még csak nem is metrikus, nemhogy nem MKS CGS vagy SI.
Hát... a görgő nyomóerejét egy rugós erőmérővel is megméred. Torziós nyomatékmérő -- csak hogy a legegyszerűbbről beszéljek -- viszont általában nincs a kamrában.
Uher Logic...... logic.... most az SG560-ra gondolt manócskánk, mert az görgővel nyomja a capstantengelyhez a szalagot. Bazzeg a 630-631 meg nem. Ott van igazán trükkös megoldás. A húzónyomatéknak 400 pond-dal többnek kell lennie mint a leeresztő nyomatéknak.
Időutazás:-)) Hány éve Nm a nyomaték hivatalos mértékegysége! Legutóbb gimis koromban használtam a mkp-ot! Vigyázz kékszemű, könnyen adhatunk alsó becslést az életkorodra:-))) Ihagee
A súrlódási együtthatót nem állítják be, az a kétféle anyag kölcsönhatását leíró állandó. A súrlódási erőt állítja be, mert az a nyomóerőnek és a súrlódási együtthatónak a szorzata. Ihagee
Az AKAI GX4000 gyári szervízutasitásában (rajzokkal ellátott) pontos leírás van a húzó, ill. fékerő beállításához. Itt készen vásárolható mérőeszközök szerepelnek, ezeknek házilagos elkészítése azonban nem egyszerű feladat.
Nemcsak. Fontos a leeresztő orsó fékezése és a felhúzó orsó húzása is. Ezt mind össze kell hangolni. Lásd G36 és az Uher Logic nyomógörgő nyomása közti különbséget. Gedven cem a G36 de a szalgvezetése primitív, az Uheré meg tökéletes.
Nyomógörgőnél magának a görgőnek a fizikai alkalmasságán túl tényleg csak a nyomóerő fontos, amivel a szalagot rányomja a hangtengelyre. Ez állítja be a súrlódási együtthatót a hangtengely és a szalag között.
Szerintem erre utalt a hozzászólás, valóban nem túl szabatos módon kifejezve. Szükségtelenül kacifántos módon persze ezt is ki lehet fejezni nyomatékkal, úgyismint a nyomógörgő karjának a tengelyén szükséges nyomaték, dehát aki innen rohamoz, az meg is érdemli a sorsát. :-)
Nem vagyok biztos benne, hogy mit is akar a kérdező mérni. Mert pl. a 3 motoros AKAI magnóknál van gyári adat pl. a fékezőnyomaték mérésére:
Ez alapján (erőkar = ,03 méter, az erő 0,5 kilopond) a nyomaték 0.015 mkp.
Ezt az nyomatékot lehet mérni úgy is, hogy a nyomógörgő mekkora átmérőjű és a mekkora erővel húzza a szalagot. Tehát a görgő által húzott szalagnál fizikailag értelmezhető a nyomaték, csak nem értem, hogy mire megy vele a kérdező?
Azért használta a nyomaték szót, mert a görgők általában karon helyezkednek el.....
Akkor végképp nem értem a dolgot. A nyomaték (erő szorozva az erőkarral) az a fizikai jellemző, amely az erőkar tövénél el akarja csavarni a kar rögzítését. Miért érdekes az, hogy a kar végénél (tehát a görgővel ellentétes végén) mekkora nyomaték ébred?
Mit jelent az, hogy be akarod állítani a nyomógörgő nyomatékát? Azt akarod beállítani, hogy mekkora erővel húzza rá a rugó a gumigörgőt a meghajtótengelyre? Hogyan akarsz a rugó erősségén állítani?
Ritkák ezek a Pio 01és sz707-hez már nem ilyen volt. Nem tudom milyen géphez adták őket, mert a korábbi gépekhez meg szerintem műanag járt. Drága sajan.