Onnan, hogy azt irja, hogy az áthaladó gyalogosnak van elsőbbsége, mig a járműveknél azt irja, hogy a kereszteződésbe érkező járműnek. Álló járműnek nem kell elsőbbséget adnod.
Honnan veszitek azt, hogy csak akkor van elsőbbsége a gyalognak, ha már lelépett?!
Ez olyan, mintha azt mondanám, hogy a macisajttal védett úton érkezőnek csak akkor van elsőbbsége, ha már beért a kereszteződésbe, ha én értem oda előbb, féktávon belül nem jöhet be elém.
Az, hogy csak akkor léphet le, ha meggyőződött annak veszéltelenségéről, kb. annyit tesz, hogy hiába van elsőbbségem (autóval), én sem mehetek be féktávon belül az elsőbbségadásra kötelezett elé, ha nyilvánvalóan látom, hogy nem fogja megadni az elsőbbséget.
nem az agyrokkantak terjesztik, hanem az szabaly...hogy
HA!!! lelepett AKKOR ...
A lelepesre pedig az szabaly, hogy HA az veszelytelen a szamara.
A Lajtán túli labancokat leszarom, masik vilag masik szokasokkal.
A nemet KRESZ akar maskent is fogalmazhat a zebrahoz kozelito!! gyalogosrol.
Nem tudom...ami biztos, hogy, ha RAJTA van a zebran es NEM fektavon belul lepett elem ONNANTOL van elsobbsege ...addig, ha ott doglik ehen a jarda szelen
varakozas kozben az sem erdekel...
Aztan meg.... mi van, ha nekem pl. az olaszok
szaguldodzods stiliusa tetszik jobban ?!
Akkor az lesz a minta mindenkinek...?
Eppilyen baromsag az itt kepviselt nemet vagy irorszagi mintara hivatkozas is...
Szabaly az szabaly...es kesz.
A tobbi az elozekenyseg temaba tartozik.
Azaz nem kikenyszeritheto, nem elvarhato...csak KAPHATO elony.
Ha egy kerékpáros figyelmetlenségből vagy szándékosan szabályt szeg, hogyan érvényesül ez, hogyan vállalja tettének következményeit? El szabad ütni? Vagy leverhetem rajta?
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
Ez a szabály független attól, hogy elönye van-e vagy sem.
Elsőbbség csak a zebrán áthaladó gyalogost illeti meg. a 6s és 7s pontot együtt kell értelmezni.
Az útkereszteződés, körforgalom, kocsibehajtó, stb. sem az úttest része. Mégis egész jól autózható, ráadásul szabályos is.
A gyalogátkelő, egy ugyan olyan közlekedési fogalom, mint, a többi. Egy olyan kereszteződés, ahol azonos szintben keresztezi egymást a gyalogos és a jármü forgalom. Hogy ez minnél baleset mentesebb legyen, a KRESZ rendelkezik az elsőbbségi viszonyokról is. Nevezetesen, a gyalogos forgalom van előnyben.
Ha a gyalogos, nem gyalogátkelő helyen akar átkelni, bizonyos korlátok között megteheti, de csakis gondos körűltekintéssel, késedelem nélkül, a legrövidebb úton.
Ha ilyen helyzetben lelépett az (ez esetben) úttestre, (fék távon kívűl) akkor már nem üthető el. Át kell engedni. De a zebrán, MINDIG ELSŐBSÉGE VAN! Ezért is kell úgy megközelíteni, hogy meg tudd adni neki, ha át akar menni.
Három, más-más helyzetre írott szabályt mosól össze.
Ez majdnem olyan, mintha a lámpa nélküli vasuti átjárónál, csak a jobbról érkező vonatnak volna elsőbbsége. Ebben az esetben is más-más szabályok vannak összekeverve, de itt talán szemléletesebb, miért hiba így értekmezni a KRESZ-t.
Érdekes ez a biciklis dolog, mert a "korrekt közlekedési partner" messze nem ugyanaz, mint a "szabályosan közlekedő".
Nekem pl. kedvenceim a hajtipajtik, maximálisan együtt élnek a közlekedéssel, de simán begyűjtenek 5 perc alatt 3-4 piros lámpát, jobbról előzést, buszsávban haladást, stb stb.
De a kresz nem a kereszteződésen áthaladót nevezi meg kedvezményezetnek, hanem a védett útvonalon érkező járművet. Van 1 kis különbség a 2 között. Szerintem.
Nem, mert a kresz mindig mozgásban lévő járművet nevez meg az elsőbbség kedvezményezetjének.
Pl:
2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező – illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett – útról érkező jármű részére
Viszont a gyalogosoknál zebrán áthaladó gyalogost említ és nem zebra felé tartó gyalogosról.
Ha már értelmezünk.
Jobbkézszabálynál a jobbról érkezőnek elsőbbséget kell adni.
Pedig még közel sincs ahhoz, hogy áthaladjon a kereszteződésen, viszont valószínüleg szándékozik áthaladni rajta valamerre. Aztán ugye mégis elsőbbsége van...