Összeszedtünk egy pár dolgot a piacon kapható főleg INTEX és Bestway mobil kerti medencék üzemeltetésével kapcsolatban.
Megpróbáltuk tematikusan, hátha segít az új tulajdonosoknak élvezetessé tenni a medencézés(beüzemelés, karbantartás, problémakezelés, jótanácsok, ötletek, javaslatok)
LÁSD: http://e-autos.hu/mobilmedencek/
A visszacsapó szelep minimális nyomásra is nyit, ha akarsz, akkor levegőt tudsz szájjal is átfújni rajta erőlködés nélkül!
Zárni viszont tökéletesen zár, bármekkora a nyomás, kivéve, ha szemét (pld. fűszál) kerül a szeleptányér alá! Ezt ki lehet küszöbölni egy szűrűvel. Az öntöző szórófejekbe szokott lenni egy 3/4-es menetbe illő tömítő-szűrő kis biszbasz ( 3-4 mm széles és 1-2 mm vastag tömítő korong beleragasztva egy kis szűrőanyag), ezzel meg tudod előzni.
Én úgy oldanám meg, hogy a homokszűrő elé beraknék egy, a szívócső méretéhez illő PVC Y idomot. Az Y egyenes ága mehet tovább a szűrőhöz, a másik ágat leszűkíteném 32 mm-re, arra egy 32 mm - 3/4-es KPE csővég , ide jönne egy csap, egy visszacsapó szelep, majd az előbb említett szűrő és a másik szivattyúhoz illő méretű csővég.
Ha elég vastag a medencéből kivezető cső, akkor nem szívja el a vizet a homokszűrő a fűtés szivattyú elől. Visszaszívni egyébként sem tudná a visszacsapó szelep miatt.
Visszacsapó szelepet muszáj beépíteni, különben visszafolyik a csőkígyóból a víz, amikor leáll a szivattyú! Szerintem a visszatérő ágat is be lehet kötni a homokszűrő után, de minél közelebb a medencéhez. Ha van egy pár méter magasságkölönbség a tető és a medence vízszintje között, és nincs nagyon leszűkítve a befúvónál, akkor ott már nincs komoly nyomás.
Akkor sincs gond, ha egyszerre megy a homokszűrő és a fűtés, de akár külön is lehet választani a két funkciót két időkapcsolóval, a fűtés mehet reggeltől estig, a szűrés pedig kora reggel és késő este, amikor úgysem süt elég erősen a nap.
Nekem tavaly úgy volt beállítva a homokszűrő, hogy egy időkapcsolóval ment éjjel 2x2 órát. A szolár meg főleg napközben fog menni :-) vagy időkapcsolóval, vagy egy Anasol vezérlővel. Tehát e miatt mindenképpen naponta 2x kellene a csapokat állítgatnom, egyszer reggel (szolár állás), egyszer este (szűrő állás). Arról nem is beszélve, ha nagyobb terhelés miatt napközben is járatnám egyszer-egyszer a szűrőt.
A ragasztást így képzeltem el:
Kérdés, hogy az eredeti medi fala nem fog-e beszakadni, ha kivágom a lyukat és beletolok egy ilyen csonkdarabot? A kivágott csonkon úgy gondoltam egy 15cm-t ráhagyok körben oldalanként, hogy legyen elég felület a ragasztáshoz...
Én a medence (csővázas, ponyvás) aljára szeretnék egy bő 20 cm átmérőjű padlóösszefolyót és az oldalára egy kb. 20*20 cm-es szkimmert beszerkeszteni. A terv az, hogy kivágom a lyukat, fehér teherautó ponyvából vágok ki egy 50 cm-es darabot, a kozepéből kivágom a beszerkeszkendő eszköz méreténél 3 centivel kisebb lyukat. A lyukon túlérő részt pár centinként bevágdosom. Pattex cipőragasztóval ráragasztom kívülre, a lyuk szélén pedig visszahajtom a túlérő részt. A visszahajtás szerintem megerősíti a lyuk miatt meggyengített részt, viszont nem fog látszani az összefolyó, illetve a szkimmer pereme miatt.
A Te esetedben vennék egy fóliás/lemezes medencéhez való beszívót, és némi medencefal megerősítés mellett (kívülre folt+cipőragasztó) azt szerkeszteném be. Azért tűnik jobbnak, mert ennél a megoldásnál a csonk két felét menettel, vagy csavarokkal össze kell szorítani, ami szerintem erősebbé tenné azt a területet.
láttam, h nem szeretnél csapokat, de miért? én csak akkor kapcsolgatom, amikor a homokszűrő tisztítás/porszívózás megy, de akkor egyébként is kell a homokszűrőt kapcsolni.
De lehet, eddig így volt, csak csapokkal és visszacsapó szelepekkel. A csappal az a baj, hogy figyelnem kell, ha átvált szűrő körre vagy szolárra, akkor a csap is úgy álljon. A visszacsapó szeleppel meg az a gond, hogy kérdéses, a szivattyú meg tudja-e mozdítani, melyik szivattyú erősebb, nem fog-e a visszatérő ágban is szívni stb... Most olcsón sikerülne egy lyukas puhafalút vennem (~2e), és akkor már csak ragasztani kellene, hogy meglegyen a teljesen független köröm :-)
Erre a medence palást ragasztásra van ötlete valakinek? Visszakeresve a fórumban mindenhol csak afelfújható rész ragasztására találtam, de én egy kivágott medence palást anyagot (amiben benn van a csonk) szeretnék szintén palást anyaghoz ragasztani. Sima patex? Vagy bringagumi ragasztó?
A linkelt medencével kapcsolatosan kérném tapasztalataitok és tanácsaitokat. Terveim szerint lesüllyesztem (kiásott gödör már kész). 20 centi kb föld felett ki fog lógni. Alá milyen vastagságú vasbetont tanácsoltok? Illetve a hosszú oldalak mellé zsalővet gondoltam, vassal betonnal természetesen. Az íveknél úgy tudom nem szükséges kő, ott milyen erősségű betont használjak vagy mivel töltsem vissza? A lemez és a beton közé hungarocell lapokat raknék, melyek talán a szigetelésben is, de legfőképp azért jó, mert felveszi a lemez formáját és nem a betonnal érintkezik.
További kérdésem még, h ez a 6m3/h-s paprszűrő elég lesz nekem megfelelő vegyszerezés mellett (idővel lehet homokszűrősre váltok majd). Létra megoldott, földbesüllyeszthető kivitelhez valóra cseréltem már szettben található létrát.
Csakhogy kétféle szivattyúval lehetett kapni, az első homokszűrőmet is tőlük vettem, akkor még másik medencéhez, és ahhoz spanyol szivattyú volt, ez meg kínai. Ha nem rohad szét a turbina, akkor olcsón megúszható lett volna a javítás. Ha valakinek kell alkatrésznek elboltolhatjuk.
Ez érdekes. Az enyém is gyári és minden ősszel szétszedem, eddig egyszer cseréltem csapágyat mert sivított. De azóta is rendben van. A turbina szerintem az enyémben ABS emlékeim szerint (de erre nem vennék mérget).
Annó túlfolyócsőnek vagy kondenzvíz elvezetőnek vettünk ilyet... egy baja lehet, hogy nem nyomásálló, bár a kis szivattyú úgysem okoz hatalmas nyomást... Métere mennyi lehet?
Mondjuk úgy, hogy szezon előtt. A medence felengedve, keringtatő indít, de látom, hogy a szivattyú alatt folyamatosan víz van. Elvittem egy szerelőhöz aki egyből mondta, hogy tömítést és csapágyat kell cserélni, de mikor meglátta a turbina lapátot, mondta, hogy nem éri meg. Az sajnos nem saváló, vagy műanyagból volt, hanem szó szerint megette egy részét a klóros víz, így azt is cserélni kellet volna. A motor része teljesen tökéltes amúgy.
Inkább vettem egy új szettet, így van egy plussz homokszűrő tartályom. :D
Na, beszéltem a medence ragasztó kollégával, hát elég drága a dolog, kb 10eFt/csatlakozás és nincs benne a csonk, azt nekem kell szerezni :-(
Valakinek van ötlete arra, hogy ha kivágok egy használt mediből egy csonkot kb. 20cm*20cm-es darabbal, azt hogyan tudom beleragasztani a mostaniba, úgy hogy az stabil legyen?
Ez a lágy PVC cső. Nekem egy Halm HUP valahányas szivattyú viszi fel a sufni tetejére, ami megvan 3,5m. A szivattyú a vízszint alatt helyezkedik el. 20-30 cm-re, a sufniban. Az áramlást nem kell lefojtani, sőt... 20-as csővel megy fel a tetőre, ott 3 felé ágazik, így jó időben 5 fok körül emeli az átfolyó víz hőmérsékletét. 200 méter csőhossz alatt szerintem nem érdemes hozzáfogni. Ez egy tekercs ára a gyártóknál. Ezt kell több darabban párhuzamosítani, én 3 párhuzamos ágat tettem a sufnira.
"Ha folyamatos, akkor gondolom annyira le kellene folytani az áramlást, hogy valami hőmérséklet különbség legyen a be és kijövő víz között, hiszen egyébként csak tolom át a szoláron a vizet és nincs ideje felmelegedni." Ha csak két fokkal melegebb az kollektoron átküldött víz, akkor pesszimista számolással is naponta két fokkal melegebb lesz a medencéd vize, mint szolár nélkül. Egy fordított működtetésű (fényre beapcsol) alkonyatkapcsoló megteszi vezérlésnek.
Te melyik táblázatot használtad tavaly az AD14-hez az ORP mérésnél? Vettem én is AD14-et, és ugyan azt a két ábrát kaptam én is. Az egyik a grafikon, a másik meg a táblázat. Mindegyik más értéket mutat. Pl 7,4 ph-nál, 06g/l klór szintnél a grafikonon 770-es értéket lehet leolvasni, a táblázatban ugyan ez 632. Most akkor melyikhez állítsam be?
Nekem 4 éve műxik (ABAK, ugyanaz mint Blue-é). Egyedül a homokszűrő szivattyúja adta meg magát (jó kis sanghaitop), de vettem hozzá egy új szettet. Szerintem elég korrekt minőség.
Csak annyi érdekelne, hogy megéri-e az árát, tehát tényleg kibír-e 8-10 évet. Illetve hogy a felállításához van-e valami praktika, vagy ha mindent úgy csinálunk, mint ahogy az útmutatójában van, akkor jó lesz-e úgy. Neked milyen szűrő van hozzá? Nekünk az elmúlt 3 évben Bestway puhafalú volt, de mindig bezöldült, gondolom mert csak papírszűrőnk volt. Remélem a homokszűrővel ezt majd ki tudjuk küszöbölni.
A lágy PVC cső alatt a sima szürke PVC-t érted, amit a vízvezetékesek használnak? A fűtésszivattyú a keringető szivattyú gondolom. Ez fel tudja tolni 3m-re a vizet (és tud is szívni mondjuk 80cm-t)? A folyamatos kontra szakaszos üzemeltetésről már ment egy hosszadalmas pro/kontra érvelés, még nem látom tisztán melyik lenne a jobb. Ha folyamatos, akkor gondolom annyira le kellene folytani az áramlást, hogy valami hőmérséklet különbség legyen a be és kijövő víz között, hiszen egyébként csak tolom át a szoláron a vizet és nincs ideje felmelegedni. Azért tűnt jó ötletnek az Anasol vezérlő, mert az méri a be és kimenő víz hőmérsékletét, és adott delta értéknél le, majd bekapcsol...
Nekem földbe süllyesztett medencém van, a kollektor LPE csővére 3/4" átlátszó lágy PVC csövet raktam, az elég ahhoz, hogy egy fűtésszivattyú ne roppantsa össze. Az évek alatt elveszti az átlászóságot a klórtól, és fehér lesz.
A szűrő csöveit felejtsd el, nem jó megoldás. A legjobb, ha független körön van a kollektor. Szabályzásra nincs nagy szükség, különösen a szakaszos keringetést felejtsd el. Nem teát akarsz főzni, hanem a medence vizét felmelegíteni, azt pedig a legjobb hatásfokkal úgy tudod megtenni, ha a kollektort a medence vizével folyamatosan hűtöd, amíg süt a nap.