Mondjuk én pont az esőszünetet nem érzem olyan nagy problémának. Elég ritkán van, vagy legalábbis ritkán kellene lennie. Inkább olyan autókat kellene fabrikálni, amikkel körbe lehet menni egy kis vizecskében is, úgyis mindenki sír a diffúzorok hatékonysága miatt is, meg hogy az autókat nagyon nehéz lelassítani. Na, ha egy kicsit elvinnék a hasmagasságot az off-road irányába, akkor máris kevésbé lenne hatékony a diffúzor és lassulnának is az autók :D ráadásul nem úsznának el már kevés víztől is.
Egyébként a múlt hét óta elmondhatom, hogy aki még nem szárította diffúzoros hajszárítóval a lánya haját, az még nem élt igazán :D eddig azt se tudtam, hogy létezik ilyesmi :D
Na még valami eszembe jutott...aztán most már télleg befejezem:)
Szóval nemzetközi közvetítés ide vagy oda nem hiszem, hogy ne lehetne olyan alap standardokat lefektetni, amik mindamellett, hogy figyelembe veszik a helyi sajátosságokat mégis előremutató megoldásokat hoznának a jelen kornak leginkább megfelelő F1-es közvetítésbe.
"Az adást viszont nem lehet megváltoztatni, ha 2 órás esőszünet van, akkor azt is adni kell, kinek-kinek a maga által megoldható tartalmommal, de élő képpel!"
Azt viszont (mint néző) továbbra sem fogadom el, hogy ne lehetne legalább az ilyen esetekben valamivel (riportokkal/visszajátszásokkal/bármivel) feldobni a központi közvetítést.
Oké, most már látom és részben el is fogadom ezeket a szempontokat, amit leírtál...viszont a mondandód végkicsengése csak ugyanaz, amit én is írtam korábban...vagyis "ettől még rengeteg dolgon lehetne változtatni."
De nem érti, hogy egy világközvetítés és egy nemzeti máshogy működik. Még akkor is, ha az USA akkora amekkora. Amíg egy országról beszélünk, addig közös a nyelv, ugyanazok az alap érdeklődési pontok, ezért komplett adást lehet rá csinálni. És mondjuk nem árt hozzá a gazdasági háttér sem. Az F1-nek csak nemzetközi közvetítése van, de műsort mindenki magának szerkeszt hozzá saját pénzből, ezért látsz mást a Sky-on, BBC-n, RTL-en, RAI-on és nálunk. Nem ugyanaz érdekli az embereket és nem ugyanolyan hosszban és formátumban a világ különböző tájain és kultúráiban, és az sem mellékes, hogy van-e érintett versenyződ, vagy csapatod. Ezért sánta hasonlat az IndyCarral, vagy bármi mással, de ettől még rengeteg dolgon lehetne változtatni.
Az adást viszont nem lehet megváltoztatni, ha 2 órás esőszünet van, akkor azt is adni kell, kinek-kinek a maga által megoldható tartalmommal, de élő képpel!
Ő azt szeretné, ha ilyen riportok alapból lennének, függetlenül attól, hogy 0 vagy 3463 ember dolgozik a helyszínen egy TV-től. És ez nem tűnik vállalhatatlan(ul drága) elvárásnak.
Lemaradtál az utolsó mondatomról, vagy csak nem megy a józan ész dolog?:) Nem arra reagáltam, amit most boncolgatsz, így a nekem címzett "F1 problémáit" sem értem ebben az összefüggésben.
Az F1 problémáihoz elég sok köze van annak, hogy az embereket nem érdekli, amit az F1 perpill nyújtani tud. Ez a probléma 50%-a, a másik 50%-a meg az, hogy túl drága az egész szarság, a többi meg púder. Erre lehet mondani, hogy "az emberek használják a józan eszüket meg legyen arányérzékük", de az emberek a kezüket fogják használni arra, hogy bizgerálják a tacsipadot és ne F1-et nézzenek rajta, mert ha Bernie nem is vette észre, azért ezen már mást is lehet csinálni, mint a lábas tévével '83-ban.
Kinek a pap, kinek a papné ugye...én pl. nem a F1-es pályákon növekvő víztócsákat, hanem érdekességeket szeretnék látni abban a kieső két órában...ha már...
Ha arra van büdzsé, hogy 2 órán át közvetítsük a nagy semmit, akkor gondolom az sem kerül sokkal többe, hogy a kinti (hivatalos közvetítői stáb) által készített friss riportjait is bejátsszák...már ha készülnének ilyenek.
Ismét hangsúlyozom, hogy nem elsősorban a magyar, hanem úgy en bloc az egész nemzetközi F1-es közvetítésre ráférne a rendszerváltás...vagy ráncfelvarrás...ezt mindenki döntse el maga, hogy melyiket szeretné:)
Nézz egy kis Sky-t s meglátod, hogy mennyi elemzés van, pl. minden hétvégén kapcsolatban vannak egy csapatvezetővel, futamon kívül pedig rengeteg az elemzés, interjúk, riportok...
A magyar büdzséből ezt nyilván nem lehet kihozni, de gondolom nem is várod ezt.
A sugárzás pedig közös, de annyit használsz belőle amennyit akarsz. Ettől függetlenül én pl. nagyon sajnálnám, ha futam alatt (még az unalmasabb részekben is) szombati eseményeket mutatnának. Amerika persze egy más kultúra, ott kell a cirkusz falyamatosan, ha nincs spontánul, hát csinálnak. Ezért jó, hogy van választási lehetőség, ha az F1 is amerikanizálódna, akkor ez eltűnne, s valószínüleg az F1 rajongók elpártolnának tőle, s az amerikai sorozatok rajongói sem valósznű, hogy ezt követnék.
"...valami tartalommal töltötték volna meg azt a kieső két órát."
Mármint a nemzetközi stáb az akinek tartalommal kellett volna megtöltenie...nálunk csak Gether Dénesnek lett volna több munkája, a sok riport/nyilatkozat lefordításával...ha lett volna ilyen anno...
Igen összehasonlítom. Írásomban azokon a "technikákon" volt a hangsúly, amiket odaát alkalmaznak és amiket a F1-es közvetítői stáb is átvehetne a műsor feldobása érdekében. Ráadásul nem (elsősorban) a magyar közvetítést fikáztam (hiszen a sugárzott műsor az nemzetközi), hanem éppen azt, hogy a buta nemzetközi közvetítés miatt mit össze szenvedett Palik és Czollner, na meg mi nézők is, ahelyett, hogy valami tartalommal töltötték volna meg azt a kieső két órát.
Most komolyan összehasonlítasz egy kontinensnyi ország hazai versenysorozatáról egy hazai tv-társaság által készített sportműsort, egy nemzetközi sorozat magyar közvetítésével? Mindezt úgy, hogy az USA a sportközvetítések terén a világ élén jár és egyébként is tematikus csatornák sokasága foglalkozik a sportágaikkal. Ha már párhuzamot keresel, akkor a Sky Sports F1 közvetítéseit, vagy a német ARD DTM programját állítsd párhuzamba. Az összes itt lezajló vita és felvetés 90%-a önmagától megválaszolható lenne egyszerű paraszti ésszel, meg némi arányérzékkel.
Ettől még az F1 problémái léteznek, de ehhez pont semmi közük.
A hangulatos verseny-dzsemborik idején Bernie zseniálisan ráérzett, hogy a pálya menti sör-virsli buliknál nagyságrendekkel több pénzt ki lehet hozni a dologból, ha veszi a fáradságot és a TV-ben eladható termékké fejleszti a körözgetést. A nagy pénz a TV-közvetítésekben van, itt lehet sokaknak eladni a cirkuszt. A siker mindaddig kitartott, amíg volt a hagyományos értelemben vett TV - de egy generációval később már az is kérdés, tíz év múlva lesz-e egyáltalán még olyan, hogy TV, csak így önmagában, interaktív cuccok nélkül. Mármint a nyugdíjasklubokon kívül. Az meg biztos, hogy a puszta TV-feed egy élő kövület. Bernie talán egyszerűen megöregedett, és nem érti/érzi, hogy ahogyan 35 éve ő lépte le a sportvilágot, most őt lépik le? A bámulatra méltó örökifjúsága most ellene fordulhat: vajon azt hiszi, hogy mert ő nyolcvansok évesen is - természetesen a korához képest - kirobbanó formában van, minden más 70-es, 80-as is ilyen, és neki már a harmincasok is túl fiatalok?
Én személy szerint leginkább azt hiányolom a F1-ből, amit az USA-ban már régen megtanultak...az elsődleges szempont a nézők szórakoztatása, igényeinek mind teljesebb kiszolgálása. Ez az összes nagy sporteseményükre igaz, de a példa kedvéért maradjuk a F1-el azonos szakágba tartozó IndyCarnál. Itt pl. bevett szokás, hogy a verseny előtt hosszabb felvezetőműsorban, nem csak a stúdióban ülnek és szövegelnek, hanem kint a pályán/pitben készülnek az élő interjúk...és nem 1-2 emberrel, hanem szinte mindenkit (versenyzőt, csapatvezetőt, szerelőt, hírességet, stb.) megkérdeznek, aki szembe jön. A verseny alatt (az unalmasabb időszakokban) rendszeresek a visszajátszások az időmérőről, korábbi versenyekről, valamint időnként röviden összefoglalják az adott verseny korábbi történéseit, bejátszva a meghatározó pillanatokat/eseményeket...akár többször is a verseny során...továbbá mindenféle statisztikával/pletyivel bombázzák a nézőket a futamok alatt. A verseny után pedig szintén hosszabb levezető műsorban megint megkérdeznek mindenkit, még ott a pitben, hogy mi volt a versenyen, első benyomások, vélemények, stb.
Azt pl. soha nem felejtem el, hogy pár éve (persze már többször előfodult ez korábban is, de amit Palik meg Czollner szenvedett össze az volt a csúcs) egy majd két órás esőszünetben csak mutogatták a versenyzőket/csapatokat/hírességeket/versenybírákat/pályát takarító személyzetet/pályán felgyülemlő tócsákat/stb. de senkit nem interjúvolt meg a kinti/helyi stáb még véletlenül sem, úgyhogy a két hazai tv riporter, na meg mi nézők max. malmozhattunk ebben a két órában...egyszerűen borzasztó volt látni az óriási kontrasztot a két sorozat (én mindkettőt rendszeresen nézem) között e téren. Odaát egy perc üresjárat sem maradt volna, még ilyen esetekben sem. (Volt olyan, hogy esőszünetben pl. leadták az IndyLights (betétfutam) versenyét...Itt is szívesen megnéztem volna pl. az adott GP2-es futamot.)
Ja és mielőtt még...nem az IC-t akartam itt fényezni (annak a sorozatnak is megvan a maga baja), hanem csak arra rávilágítani, hogy Bernie (amúgy sok tekintetben) profi cirkusza mit tanulhatna/vehetne át a tengerentúlról a mi, vagyis a nézők érdekében.
Aztán még egy dolog eszembe jutott...van pl. egy Fan Boost nevezetű dolog a Formula E-ben, az elektromos autók versenysorozatában. Itt minden verseny előtt lehet a neten szavazni, hogy ki legyen az a 3 pilóta, akik a verseny során picit többször tekerhetik fel a mocit, mint a többiek. (Mondjuk én elég nagy ökörségnem tartom ezt is, de mai tízen éveseket lehet, hogy jobban meg lehet fogni egy ilyen "modernebb/közösségi" dologgal.)
Az MTVA közleményt adott ki a közszolgálati csatornák átalakításáról, melynek értelmében az idei év során kétszer is „költözik” a Formula-1: előbb a Duna TV-re, majd nyártól az új sportcsatornára.