Azért az elég ritka amelyiket a hűtőfolyadék hűti.
A 2.0 FSI motor leírásából való az idézet:
"A töltő vízhűtésű. A keringetést motorüzemben a motor vízszivattyúja végzi. A motor leállítása után egy villamos szivattyú veszi át ezt a feladatot, mert a motor leállása után, a helyi hőtorlódás miatt, a kenőolaj kokszosodhat (5. ábra). Ezért van szükség utólagos, kb. 15 perces hűtésre. Régebbi AUDI-motorokból már ismerjük, hogy a villamos szivattyús üzemben a hűtőfolyadék-keringési irány a töltőben fordított lesz. Az 5. ábra grafikájánezjólnyomon követhető."
Forrás itt. (Ha rákattintasz, egy PDF file-t kapsz.)
Ennek inkább tűzvédelmi okai vannak, mint a turbó épségének megőrzése. És nem is azzal van a baj, hogy sokáig meleg a turbó, hanem azzal hogy a pirosan világító turbó kenése megszűnik és még egy darabig forog is, meg mivel nincs levegő áramlás ami hűtené, ezért az áthevülő tengelyre szépen ráég az ottmaradó olaj... és ezen az a kevéske hűtővíz ami ott ímmel-ámmal kering, nem sokat segít!
"Talán mert neki megmondták, hogy a turbónak külön hűtése van, ami a motor leállítása után is keringeti a hűtőfolyadékot :-)"
Azért az elég ritka amelyiket a hűtőfolyadék hűti. Ráadásul a jelen kérdés szempontjából ennek nincs jelentősége. A problémát ugyanis az okozza, hogy a forró turbinatengelyre ráég a motorolaj, ha felhevült állapotban azonnal leállítják. Ez ráégett koksz teszi tönkre a csapágyat. A motor járatásával azt érik el, hogy nem áll meg az olaj keringése, így nem tud ráégni a tengelyre.
Én a kihajtóknál már üresbe teszem a váltót ergó alapjáraton megy kb fél percig.
Okosabb a motorfék. Magasabb a fordulatszám - gyorsabban kering a hűtőfolyadék, gyorsabban felveszi a hőt. A motor nem kap üzemanyagot - nincs kipufogógáz, nincs áramlás, jobban lassul a turbina.
Turbós motoroknál nagyon fontos alapszabály: Hidegen nem hajtani, melegen nem leállítani! Egy pályás pisibe, tankolásba stb bizony bele kell kalkulálni azt a 3-4 percet amíg alapjáraton ketyeg, hogy hűljön a turbó. (érdekes módon a start/stop rendszer simán leállítja...)
Még valami. Gyárilag nem xenonos Superbet meg lehet csinálni automata magasságállítósra? B5.5 passat komplett automata magasságállítót tudok eladót. Elméletileg jó hozzá.
Én a kihajtóknál már üresbe teszem a váltót ergó alapjáraton megy kb fél percig. Nem benzines turbók ezek, azért nem kell túllihegni ezt a kérdést, elég ha nem pörög már a turbinakerék maxon mikor lelövöd a motort. Sokkal jobban odafigyelek a hideg motorra inkább.
Sziasztok! Egy kis segítséget kérnék. A Superb az első turbós autóm és nem igazán tudom, hogy autópályás közlekedésnél (mi nálam elég sok) mennyire kell a turbót úgymond visszahűteni? Gondolok itt a pihenőbe kihajtásra. Leállítás előtt járatni kellene kicsit alapjáraton?
Új vagyok itt, bár a Béé-t hajtók közt már nem. Olyan kérdésem lenne, hogy valaki innen próbált-e már bluetooth-os OBD csatlakozóval kommunikálni a Superbjével? 2008-as 116 lovas PD-m van (picit okosítva), a Torque androidos programmal szeretnék csatlakozni, viszont az autó nem igazán partner ebben... Az ELM csatlakozót látja a program a Béé viszont semelyik csatornán nem kommunikál... Járt-e már így valaki közületek, tud-e valaki valami okosat??
"...csak fix 2 km/h-t csalt a teljes sebességtartományban..."
Az elég nehezen elképzelhető a működési elvéből adódóan.
"Nem úgy van a szabály, hogy nem mutathat kevesebbet?"
Nem, mert akkor nem maradna "játéktér" a gumi kopására és a gumi/kerékméretek változtatására.
Bármely váltómérettel és kopott gumival is plusz irányba kell mutasson, hogy ne lehessen arra hivatkozni gubanc esetén, hogy -de nekem annyit mutatott az óra-.