Csak az ausztrál fórumokon olvastam-láttam nyilatkozatokat a Maxxisról.Ott eléggé elterjedt és szeretik.Nagyon sokan versenyeken is azt használják na jó 35" felettieket de min. 300Le-s gépekkel.Főleg Crepy Crawlers,Mudzilla.de vannak Trepadorok is.
Kimondottan sokat bírnak extrém körülmények között is ,azt hogy mennyire kopnak arról sajnos nem láttam infót.Nem feltétlen hatalmas sárba tervezték de azért ha megnézzük a Mudzillát ezt azonnal cáfoljuk:O)Szerintem jó választás lehet jó áron.A trepadorra van ötleted vásárlás szempontjából?
Adtam magamnak idot a valaszra. Vegsosoron 30 eve megvalaszolatlan a kerdes. Az altalam emlitett dilemma meg mindig nyitott kerdes. Tehat forgasirany,vagy hajtas irany? Ugye a meghajtottat a tengely forgatja,a masikat meg az ut. Tehat a meghajtott lefele as,a szabadon futo meg felfele kapaszkodik a sarban. Ezert ugy gondolom,hogy a hatsot (a traktor gumi mintaval) A betunek,az elsot meg V betunek kene felszerelni. Ismetlem,ez csak elmelkedes,mert a 4x4-esnel ez nem tema.
Valószínűleg drágább lesz minden gumi, minden jel arra mutat hogy különféle okok miatt drágul a gumma a jövőben(időjárás+kínaiak), az európai nagykerek vissza is tartják a meglévő készleteket - szerintem- úgyhogy ha gumit kell venni azt jobb most , mert előre láthatóan 20-30%-al drágább lesz.
Bedugod ( eddig biztos megy :) a bal első zárba a kúcsot , elfordítod balra + megnyomod a bezárást , utána elfordítod jobbra + megnyomod a kinyitást. Utána kipróbálod hogy jó-e.
Köszi! De csak most kerültem gépközelbe. Mit mondjak a fordítás egy kicsit nehezen értelmezhető. Ha tudsz esetleg egy másikat azt megköszönném. Egyébként a gyári kulcsárol (és távirányítójárol) van szó.
Nekem ilyen van most fent (255/55r18-as; linkeltem is képeket, mert felnivel együtt árulom), bár nem országúti, hanem AT és biztos el nem adnám, ha nem váltanék 16"-os felnikre!!!
Valós vegyes használat mellett nekem nagyon jó tapasztalataim vannak vele (jobb, mint az előző Dunlop Grandtrek AT2-vel!) és nem azért írom ezt, mert el szeretném adni!
Nyilván a terepgumi más műfaj, más szempontok, más konstrukció, de azért a világ nagy része sima szgk-val, aszfalton közlekedik, ezért találják ki ezeket az összevissza dolgokat. Mondjuk az is igaz, hogy a terepjáró tulajdonosok nagy része is csak aszfalton közlekedik.
Na én pont ezért vágtam rá az Andrásnak, azt amit írtam, mert én terepgumiba gondolkodtam és abban pedig nem nagyon ismerek ilyet. És mivel Land Rover az itteni téma, vagy terepjárás, igazából lényegtelen hogy egy 205/55-ös gumi amit belinkeltél milyen, mert ilyet mi nem nagyon rakunk az autóinkra:) A mi autóinknál használatos méretekben én a michelint ismerem ami ilyen, de az is országúti és talán ennél nem mindegy hogy mi melyik oldalon van.
"Mindig tanul az ember, és mt-ben pl melyik gumi ilyen, mondjuk az itthon is kaphatóakból?"
A most következő válaszomat nem gondoltam végig kellő alapossággal, tehát lehet, hogy hülyeség, amit írok.
Szóval terepgumi ügyben szerint az a helyzet, hogy a többsége vagy szabadon forgatható, lásd Pápai nehézterep ("fenyő") mintás, vagy forgásirányos, lásd trakeszgumma, BFG MT és klónjai. Hirtelen nem jut eszembe külső/belső oldalt megkülönböztető aszimmetrikus terepgumi, ennek valószínűleg az az oka, hogy az aszimmetrikus mintázat alapvetően nem terepre, hanem tempós aszfalt-autózásra lett kitalálva.
A dolog egyszerű. Amin nyíl van, az "forgásirányos", tehát a nyílnak az oldalán mindig menetirány felé kell mutatnia. Ha ez nem így történik, egyik részről baromira nem optimálisan fog működni a gumi, másik részről pedig akár baromi gyorsan meg is halhat, hiszen a belső struktúrája és mintázata egy bizonyos irányú gördülésre van tervezve. Szélsőséges példa a traktorgumi. Gondold végig, mit történik, hogyan dolgozik, amikor helyesen és fordítva rakják fel (tegyük fel, hogy mindkét képen egy bal első gumit látunk):
Ugye, nem mindegy, hogy kiköpi a sarat, vag pont maga alá kanalazza?
Amin nincs outside/inside jelölés, sem forgásirányt jelző nyíl, azt meg tetszőlegesen forgathatod, hiszen a mintázat mindig ugyanabba az irányba fog állni. Elég csak a fenyőmintás pápaira gondolni:
Ha ezt megfordítod, akkor is ugyanazt az eredményt kapod, tehát tök mindegy, hogyan rakod fel (illetve csak majdnem mindegy, a gumi előéletétől függően lenne azért egy optimális irány, de egy futózott guminál ez már tényleg mellékes dolog).
Az aszimmetrikus gumiknál meg ugye az inside/outside jelölést kell követni, ugyanis a futófelület és úgy általában a szerkezet külső és belső fele nem egyforma. Az alapelv az, hogy kanyarban a gumi külső felét éri a nagyobb erőhatás, ezért azt megerősítik, így jobb a kanyarstabilitás. A belső fele meg "szellősebb", jobb a vízelvezető képessége:
Nyilván ha jót akarsz, akkor ebben az esetben is betartod a szerelési szabályt. Az más kérdés, hogy ennek igazából csak szgk-n, aszfalton van értelme, ott is csak a komolyabb autók esetében.
az semmi bameg csakhogy én ezt minden évben eljátszom:O)
Laci !!!!!Emlékszel erdélyben Ádámnak úgy felraktuk a kötött írányú 35" silverstone-okat kb 5 perc alatt!!!!! hogy utána rájöttünk csak 1 jó a többit fordítva tettük fel?:O)