Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638736

"most sokkal többet tudnának, mint húsz-harminc éve az aeroról"

 

Az alapelmeletek ismertek voltak 30 eve is, de nem tudtak ugy tervezni es szimulaciokat vegezni mint ma.

Előzmény: Cold Heart (638729)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638735

Nem ertem hogy ez a DRS megoldas miert nem jo?

 

Aki gyorsabb tud elozni, aki nem az nem.

Előzmény: Cold Heart (638728)
Rumcice Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638734

Mi a megoldás?

 

Kötelezően nagyobb első szárnyak? A fenéklemezen a splitter, vagy tálca már eleve előrelóg, amennyire a szabályok engedik.

Előzmény: candle (638732)
Helter Skelter Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638733

Nekem egy másik dolog  jutott eszembe, de annyira aktuális és annyira MM-be ütközik, hogy emiatt nem szeretnék pihizni! :)

Előzmény: Inner Circle (638731)
candle Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638732

"Viszont amióta csökkent a diffúzor hatékonysága, azóta sokkal nagyobb az első szárny közvetlen és közvetett leszorítóerőt generáló szerepe, ez is az egyik oka, hogy nehezebb közel autózni kanyarokban."

 

Kösz a javítást. Akkor ezt kell visszacsinálni. :-)

Előzmény: wégé (638718)
Inner Circle Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638731

Ahogy az előbb írtam, rosszabb a helyzet: komolyan vehető szereplő nemhogy nem tudja, hogy mi lenne a megoldás, de nem is keresi. Goldstein könyve az 1984-ből megvan, a három társadalmi osztállyal és a céljaikkal? Ugyanez megy itt is, legfeljebb nem mindenki látja (itt ugyan van felügyelő szerv, de nincs döntő hatalma).

Előzmény: Helter Skelter (638730)
Helter Skelter Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638730

Ebből nekem az jön le, hogy igazából senki nem tudja, hogy mi lenne az ideális megoldás arra, hogy legyen verseny és viszonylag kiegyenlített viszonyok legyenek.

Elvi megoldások és jobbnál jobbnak látszó javsalatok azok ugyan lennének, de senki nem tudja megmondani, hogy a gyakorlatban ezek hogyan jelentkeznének.

Előzmény: wégé (638725)
Cold Heart Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638729

nem vagyok arról meggyőződve, hogy most sokkal többet tudnának, mint húsz-harminc éve az aeroról, mint most, jó, nyilván benne van ennyi + tapasztalat.

viszont pl a szénszálas kompozitok megmunkálása sokat finomodhatott, ami egyre hatékonyabb geok legyártását segíti elő.

Előzmény: wégé (638725)
Cold Heart Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638728

de akkor megint csak ott tartunk, hogy az aerot kéne drasztikusabban nyirbálni

Előzmény: Törölt nick (638696)
Cold Heart Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638727

azért nem egyértelmű, melyik segít több levegőt az autó alá, maga a diffúzor mérete nagyon nagy hatással van a kocsi alatti "csatorna" ellenállására, a levegő meg arra megy, amerre tud :)

 

Előzmény: Törölt nick (638724)
Helter Skelter Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638726

Rosberg kezében a Forma-1 sorsa

 

Mindenki tehetetlen a Mercedes fölénye ellen, az ellenfelek és a FIA is:
a motor-kiegyenlítés nem kivitelezhető, a riválisok képtelenek befogni őket.
Érdektelenségbe fullad az F1-szezon?

wégé Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638725

A több levegő csak akkor előny, ha ki is tudják vezetni, különben feltorlódik és áramlásleválást okoz, ami drasztikus leszorítóerő csökkenéssel jár. Persze, hogy jobban tapadnak, mint a régiek, azért írtam be tegnap számokat néhány korszak versenyautóiról. Sokkal többet tudnak az aerodinamikáról, fejlettebbek a szélcsatornák, van CFD, hatákonyabb az egész rendszer. De ettől még a diffúzor kevesebet ad hozzá az összértékhez.

Előzmény: Törölt nick (638724)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638724

jelentős mértékben csökkentették a méretüket; nem lehetnek olyan magasak, nem lóghatnak a hátsó tengelyvonal mögé, stb.

 

Viszont a megemelt orr miatt több levegő jut a kocsik alá és az első kerekek és oldaldobozok közötti légterelők segítettek benn is tartani a többletet. Ránézésre is jobb a mai kocsik tapadása, mint a nyolcvanas évekbelieké, ez nyilván nem csak a mechanikai tapadás javulása miatt van így.

Előzmény: wégé (638718)
wégé Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638723

Ennél jobb minőségű képet nem találtam. Nem a halszem optika mutatja nagynak, hanem tényleg az volt.

Előzmény: Törölt nick (638720)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638722

Ezen meg az feltűnő, hogy mennyire túlnyúlt a hátsó tengely vonalán (pont a lényeget vágja le a fórum, kattintásra látszik):

 

Előzmény: Törölt nick (638721)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638721

De a nyolcvanas években tényleg hatalmasak voltak, itt egy Lotus 1984-ből:

Előzmény: Törölt nick (638720)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638720

Ez nem az 1990-es McLaren? Úgy láttam, hogy addig csak nagy széles "tölcsérek" voltak a diffúzorok és ekkor kezdtek el kísérletezni velük. A kép kissé csalóka, a halszemoptika miatt erősen nagyítja a diffúzort :-)

Előzmény: wégé (638719)
wégé Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638719

Előzmény: wégé (638718)
wégé Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638718

Hibás az elképzelés, amire építesz, a diffúzorok hatékonysága csökkent a 80-as évek óta, ahogy írtam kb. 30%-kal, mert jelentős mértékben csökkentették a méretüket; nem lehetnek olyan magasak, nem lóghatnak a hátsó tengelyvonal mögé, stb. De ennek semmi köze a légáram turbulens mivoltához, mivel a diffúzor épp hogy gyorsítja és tervezetten "keveri" össze az alacsony és nagy nyomású légáramokat, a lehető legkisebb turbulencia mellett, mert az légellenállás növekedéssel járna. Diffúzor nélkül kevésbé lenne hatékony az autó alatti légáramlás, tovább tartana, amíg a levegő mozgása "kisimul" az autó mögött, több lenne a kavargó légörvény is.

 

A hátul érkező pusztán az elöl haladó által eltolt légoszlop miatt kap csökkenő leszorítóerőt, amin csak rontanál a diffúzor betiltásával. Viszont amióta csökkent a diffúzor hatékonysága, azóta sokkal nagyobb az első szárny közvetlen és közvetett leszorítóerőt generáló szerepe, ez is az egyik oka, hogy nehezebb közel autózni kanyarokban.

 

Példaként itt egy kép egy 80-as évekbeli diffúzorról:

Előzmény: candle (638713)
candle Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638717

Ez igaz, de amíg az autó és kiemelten a diffúzor hatékonysága alacsonyabb volt, addig még kanyarban is egymásra tudtak tapadni.

Előzmény: Törölt nick (638716)
Törölt nick Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638716

nem a diffuzor keveri meg a levegot, hanem a komplett auto.

Előzmény: candle (638713)
nohab Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638715

Már ahol. Spa még mindig borzasztó.

 

Az bizony. Én olyan DRS zónákat csinálnék, ami elsősorban a kanyarok utáni szakaszon van, de nem az egyenes végéig tart, hanem csak az elején ránt egyet az autón, hogy a hátsó versenyző légörvények miatti lassabb kanyarvételét kompenzálja. És ebből lehetne akár 5-6 is minden körben, de ezek relatíve rövid szakaszok lennének.

Előzmény: Inner Circle (638697)
candle Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638714

Ez a lényeg. Én úgy gondolom, h egy versenynek a sava és a borsa a test test elleni küzdelem. Most ez nincs.

Előzmény: F1mre (638698)
candle Creative Commons License 2015.03.22 0 0 638713

"A leszoríterő csökkenését nem a diffúzor okozza a hátul jövő számára"

 

Félrecsúszott szerintem egy picit a beszélgetés. Számomra a diffúzor alapvetően abban bűnös, h "összekeveri" maga mögött a légáramlást és emiatt "bizonytalan" lesz a tapadása a hátul jövőnek. Az, h kisebbek a diffúzorok, az egy dolog, tekintettel arra, h lényegesen hatásosabbak.

Előzmény: wégé (638671)
Helter Skelter Creative Commons License 2015.03.21 0 0 638712

Miért ne lehetne idekeverni?

Sokkal korrektebbnek tűntek a nyilatkozataik és a hozzáállásuk mint a két  RBR-esé... Vagy neked nem úgy tűnt?

 

Szerinted inkább az lenne a normális, ha az első ilyen besírásra elkezdenék módosítgatni a szabályokat?

Esetleg legyen egyből új motorformula is, ha már annak nem jön be, aki állítólag az egésznek az ötletgazdája volt? :)

 

Előzmény: wégé (638709)
JarnoTrulli Creative Commons License 2015.03.21 0 0 638711

meglepne ha az Indy Lightsot adná valamelyik magyar adó...

Előzmény: nohab (638710)
nohab Creative Commons License 2015.03.21 0 0 638710

tyűvazz... nagyon nem vagyok képben, adja valamelyik itthon elérhető csatorna a versenyeket?

Előzmény: Rumcice (638479)
wégé Creative Commons License 2015.03.21 0 0 638709

Mindneki örül, hogy az RB-nek meg van kötve a keze, és ahogy az előbb írtam, mindenkit csak a saját érdeke vezérel. Nekik most jó, a Red Bullnak nem, persze hogy nem mondanak mást. Azt meg, hogy a Renault mit mond ennyi elfecsérelt, elbénázott időt követően, ugye nem akarjuk belekeverni?:)

Előzmény: Helter Skelter (638708)
Helter Skelter Creative Commons License 2015.03.21 0 0 638708

Akkor gondolom abban sincs semmi furcsa, hogy akik rendesen végezték a munkájukat (Mercedes), vagy akiknek sikerült elkezdeniük a felzárkózást (Ferrari), vagy akik szerint elképzelhető a felzárkózás (talán még a Renault szakemberei szerint is(?) : "... még tizenkét módosító pontunk van, ezek segítségével óriásit léphetünk előre...") egyszerűen picsogásnak tartják azt amit a RBR művelt?

Előzmény: wégé (638705)
nohab Creative Commons License 2015.03.21 0 0 638707

Jó esetben akár már Malajziában 20 autó lehet a rajtrácson.

 

Emlékszem, amikor eltörölték azt a szabályt, hogy Monacoban csak 20 autó indulhat, nagyon örültem neki, mert nem szerettem ennyire kevés autót a rajtrácson.

Előzmény: Törölt nick (638420)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!