"Viszont amióta csökkent a diffúzor hatékonysága, azóta sokkal nagyobb az első szárny közvetlen és közvetett leszorítóerőt generáló szerepe, ez is az egyik oka, hogy nehezebb közel autózni kanyarokban."
Kösz a javítást. Akkor ezt kell visszacsinálni. :-)
Ahogy az előbb írtam, rosszabb a helyzet: komolyan vehető szereplő nemhogy nem tudja, hogy mi lenne a megoldás, de nem is keresi. Goldstein könyve az 1984-ből megvan, a három társadalmi osztállyal és a céljaikkal? Ugyanez megy itt is, legfeljebb nem mindenki látja (itt ugyan van felügyelő szerv, de nincs döntő hatalma).
Ebből nekem az jön le, hogy igazából senki nem tudja, hogy mi lenne az ideális megoldás arra, hogy legyen verseny és viszonylag kiegyenlített viszonyok legyenek.
Elvi megoldások és jobbnál jobbnak látszó javsalatok azok ugyan lennének, de senki nem tudja megmondani, hogy a gyakorlatban ezek hogyan jelentkeznének.
nem vagyok arról meggyőződve, hogy most sokkal többet tudnának, mint húsz-harminc éve az aeroról, mint most, jó, nyilván benne van ennyi + tapasztalat.
viszont pl a szénszálas kompozitok megmunkálása sokat finomodhatott, ami egyre hatékonyabb geok legyártását segíti elő.
azért nem egyértelmű, melyik segít több levegőt az autó alá, maga a diffúzor mérete nagyon nagy hatással van a kocsi alatti "csatorna" ellenállására, a levegő meg arra megy, amerre tud :)
Mindenki tehetetlen a Mercedes fölénye ellen, az ellenfelek és a FIA is: a motor-kiegyenlítés nem kivitelezhető, a riválisok képtelenek befogni őket. Érdektelenségbe fullad az F1-szezon?
A több levegő csak akkor előny, ha ki is tudják vezetni, különben feltorlódik és áramlásleválást okoz, ami drasztikus leszorítóerő csökkenéssel jár. Persze, hogy jobban tapadnak, mint a régiek, azért írtam be tegnap számokat néhány korszak versenyautóiról. Sokkal többet tudnak az aerodinamikáról, fejlettebbek a szélcsatornák, van CFD, hatákonyabb az egész rendszer. De ettől még a diffúzor kevesebet ad hozzá az összértékhez.
jelentős mértékben csökkentették a méretüket; nem lehetnek olyan magasak, nem lóghatnak a hátsó tengelyvonal mögé, stb.
Viszont a megemelt orr miatt több levegő jut a kocsik alá és az első kerekek és oldaldobozok közötti légterelők segítettek benn is tartani a többletet. Ránézésre is jobb a mai kocsik tapadása, mint a nyolcvanas évekbelieké, ez nyilván nem csak a mechanikai tapadás javulása miatt van így.
Ez nem az 1990-es McLaren? Úgy láttam, hogy addig csak nagy széles "tölcsérek" voltak a diffúzorok és ekkor kezdtek el kísérletezni velük. A kép kissé csalóka, a halszemoptika miatt erősen nagyítja a diffúzort :-)
Hibás az elképzelés, amire építesz, a diffúzorok hatékonysága csökkent a 80-as évek óta, ahogy írtam kb. 30%-kal, mert jelentős mértékben csökkentették a méretüket; nem lehetnek olyan magasak, nem lóghatnak a hátsó tengelyvonal mögé, stb. De ennek semmi köze a légáram turbulens mivoltához, mivel a diffúzor épp hogy gyorsítja és tervezetten "keveri" össze az alacsony és nagy nyomású légáramokat, a lehető legkisebb turbulencia mellett, mert az légellenállás növekedéssel járna. Diffúzor nélkül kevésbé lenne hatékony az autó alatti légáramlás, tovább tartana, amíg a levegő mozgása "kisimul" az autó mögött, több lenne a kavargó légörvény is.
A hátul érkező pusztán az elöl haladó által eltolt légoszlop miatt kap csökkenő leszorítóerőt, amin csak rontanál a diffúzor betiltásával. Viszont amióta csökkent a diffúzor hatékonysága, azóta sokkal nagyobb az első szárny közvetlen és közvetett leszorítóerőt generáló szerepe, ez is az egyik oka, hogy nehezebb közel autózni kanyarokban.
Példaként itt egy kép egy 80-as évekbeli diffúzorról:
Az bizony. Én olyan DRS zónákat csinálnék, ami elsősorban a kanyarok utáni szakaszon van, de nem az egyenes végéig tart, hanem csak az elején ránt egyet az autón, hogy a hátsó versenyző légörvények miatti lassabb kanyarvételét kompenzálja. És ebből lehetne akár 5-6 is minden körben, de ezek relatíve rövid szakaszok lennének.
"A leszoríterő csökkenését nem a diffúzor okozza a hátul jövő számára"
Félrecsúszott szerintem egy picit a beszélgetés. Számomra a diffúzor alapvetően abban bűnös, h "összekeveri" maga mögött a légáramlást és emiatt "bizonytalan" lesz a tapadása a hátul jövőnek. Az, h kisebbek a diffúzorok, az egy dolog, tekintettel arra, h lényegesen hatásosabbak.
Mindneki örül, hogy az RB-nek meg van kötve a keze, és ahogy az előbb írtam, mindenkit csak a saját érdeke vezérel. Nekik most jó, a Red Bullnak nem, persze hogy nem mondanak mást. Azt meg, hogy a Renault mit mond ennyi elfecsérelt, elbénázott időt követően, ugye nem akarjuk belekeverni?:)
Akkor gondolom abban sincs semmi furcsa, hogy akik rendesen végezték a munkájukat (Mercedes), vagy akiknek sikerült elkezdeniük a felzárkózást (Ferrari), vagy akik szerint elképzelhető a felzárkózás (talán még a Renault szakemberei szerint is(?) : "... még tizenkét módosító pontunk van, ezek segítségével óriásit léphetünk előre...") egyszerűen picsogásnak tartják azt amit a RBR művelt?
Jó esetben akár már Malajziában 20 autó lehet a rajtrácson.
Emlékszem, amikor eltörölték azt a szabályt, hogy Monacoban csak 20 autó indulhat, nagyon örültem neki, mert nem szerettem ennyire kevés autót a rajtrácson.