Keresés

Részletes keresés

Csempa Creative Commons License 2016.11.23 0 0 173965

A "Relentless Forward Progess"-ben olvastam tegnap este a hőségben történő futásról és olyat ír, amit még nem olvastam máshol (igaz, kevés dolgot olvastam még erről a témáról):

 

Azt írja, hogy a bőrön át történő hűtésre használ sokkal több vér(plazmát)-t a szervezet és többek között, de jelentős mértékben emiatt csökken a teljesítmény. A hőséghez való akklimatizálódás során a szervezet a vérplazma mennyiségét akár 2 literrel is kibővíti. [...] Ehhez az ábra szerint kb 7 nap kell, a teljes acclimatizálódáshoz pedig (hr csökkenés, izzadás csökkentés, kiizzadt sók mennyiségének csökkenése, stb.) összesen 14 nap, beleértve a korábban említett 7 napot is. Mindezt pedig a hőségben ücsörgés csak kevéssé segíti elő, sokkal inkább a hőségben való intenzív edzés, s utána akár ücsöröghetsz is a hűvösben...

 

Azóta foglalkoztatott ez a kérdés, mióta augusztusban már 30 fokban sem jelentett igazán nagy gondot fölkocogni a Kolosyról a HHh-ra, pedig kb egy hónappal korábban még a 25 fok is nagyon megterhelt. Itt végre írnak okot és akklimatizálódáshoz szükséges időt is!

Spenót Creative Commons License 2016.11.23 0 0 173964

Érdekes, amit a sárkányos néni csinál. Ennyit végülis megér, hogy kipróbáljam. Köszi a linket! Nekem is a bal térdem szórakozik.

Amúgy a Dona kúrák használnak, erre még guggolást szoktam csinálni. Ez azért érdekes, mert amikor fáj, akkor nem esik jól. Ilyenkor kapaszkodva csinálom, hogy kisebb terhelés érje, de gyorsan javul tőle.

Előzmény: Csempa (173933)
Vendel789456123 Creative Commons License 2016.11.23 0 0 173963

Akkor hajrá!

Találkozunk a Zuzmara futáson?

Saját példámból tanulva: nem szabad megvárni, amíg késő lesz....:(

 

Én újabban Saci néni pacsijait gyűjtöm. Az is jó hobbi. Félmaratonokon osztogatja...

Előzmény: amatőr (173953)
Csempa Creative Commons License 2016.11.23 0 0 173962

Jogos és hajlamos vagyok elfelejteni ezt.

Januárban még azt sem tudtam elképzelni, hogy 127-es átlagpulzuson egyáltalán futnom lehetséges, most meg azt nem tudom elképzelni, hogy ezen még esetleg egy bő percet lehet javítani. Így van ez. 

Előzmény: rrroka (173960)
rrroka Creative Commons License 2016.11.23 0 0 173961

ez egy jó terv, heti egy dombozás, résztáv, iramjáték = változatosság és fejlődés. :)

Előzmény: Moslék77 (173959)
rrroka Creative Commons License 2016.11.23 0 0 173960

jelezném, hogy egymás pulzusértékeit nem kéne összehasonlítani! :) nincs jelentősége és rossz összehasonlítása alap, rossz gondolkodásmódot erősít. :)

Mint mondtam nálunk azonos korú, testalkatú futóknak akár 40 ütés is lehet azonos erőfeszítés (maraton) esetén a különbség az átlagpulzusában.
Ha nagyon összehasonlítgatni akartok, akkor max pulzus %-át érdemes.

Előzmény: Csempa (173956)
Moslék77 Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173959

Szerintem azért egy kis negatívuma van ennek az alacsony pulzusos edzésnek (Maffetone szerint nincs).

Ha az ember nem csinál néha valamiféle gyorsító edzést, ahol egy kicsit feljebb nyomja a pulzust, akkor nagyon elszokik a teste a magasabb pulzustartománytól.

Erre mostanában jöttem rá. Már nem kényelmes a 160 körüli pulzus, ami régen természetes volt.

Nem azt mondom, hogy nem megy, vagy nem tudom tartani kilométereken keresztül, de nem kényelmes. Elszoktam tőle.

Szóval a jövő évi tervem az az, hogy folytatom az alacsony pulzusos edzést, de beiktatok alkalmanként legalább egy laktát toló futást.

Addig meg LSD.

Moslék77 Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173958

"1. A másfél év alatt kb. hány km-t futottál?"

Ezt meg tudom pontosan mondani a polar flow-ból : összesen 1877 km eddig. 89%-a alacsony pulzuson.

 

"2. Tudod-e, mennyi a max pulzusod? Nem életkorból számítva, hanem full sprint közben, vagy szubmaximális teszt alapján."

 

Őszinte legyek, én kicsit félek a max pulzustól. Full sprintet tavaly március óta nem nyomtam. Szubmaximális tesztet csináltam, akkor 176 jött ki átlagosan. Ez kicsit alacsonyabb, mint a 220-életkor. 39 éves vagyok. De a 176-ot veszem alapul amikor számolok, meg a nyugalmi pulzust. Az 45-50 között szokott lenni.

 

Most hétvégén félmaratonon megnyomtam az utolsó 1 km-t. 168 volt befutáskor, de ez sem volt full sprint. Maradt még bennem. Szerintem olyan 175-180 körül lehet a max.

 

 

Előzmény: Ermak (173950)
jakacs Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173957

A cipőtémához: ma jártam a Decathlonban, és egy ilyet próbáltam: http://www.decathlon.hu/elio-feel-trail-ferfi-futocipo-id_8366262.html Nekem valami elképesztően kényelmes volt! Kissé talán lágynak éreztem a talpát vagy a talpbetét nagyon habos, emiatt nem ugrottam bele. Azt hozzá kell tenni, hogy nekem "tepsi" talpam van, bokasüllyedés, lúdtalp és még franctudjami. :) Azt nem tudom, hogy a sarat mennyire tartja.

Felpróbáltam egy Speedcrosst is kíváncsiságból, abban úgy éreztem magam, mintha satuba fogták volna a lábam. Kb. 5 km után lerúgnám magamról. :)

Csempa Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173956

Ez a "130-132-es pulzussal stabilan futom a 6 perc körülieket" nagyon mellbevágóan jó idő. Én is szeretnék majd egyszer olyat.

Az imént teszteltem magam: 13.4 km, 127 BPM, 7:13 perc/km. Június óta másfélszeres távon, 4 bpm fejlődés, azonos tempón.

Van még hova fejlődnöm a következő években, de nagyon jó tudni, hogy van realitása a dolognak!

 

Előzmény: Moslék77 (173943)
Spenót Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173955

Én nem úgy érzem, de ha bennem is volt, akkor még márciusban is ott lesz. Remélem, akkor majd kijön. :-) 

Előzmény: amatőr (173954)
amatőr Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173954

Most sokat nyújtok, masszőrhöz járok, Dona port iszom, Hokában futok és Babettával járok. Remélem, ennyi elég lesz, hogy elkerüljem a bajt. :)

 

Ezt az öt elemet kellene követni, feljegyzem. :)
Spenót, szerintem idén is simán benned volt a maraton.

Előzmény: Spenót (173710)
amatőr Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173953

...futóverseny emlékei? :)

A BSI versenyeken látható "első félmaraton/maraton" speciális rajtszám nagyon jó találmány, plusz motiváció a futónak, és ha nyitott a drukkolásra, sok erőt jelenthet.
Amúgy a verseny közbeni "idegenekkel" való beszélgetés érdekes téma. Van, akit idegesít mintegy, mert keményen küzd pl. egy célidőért, vagy épp eleve be van dugva a füle zenével stb. De azért egy-egy Hajrá! vagy pár mondat szakmai csevej sosem árthat meg két futó között. :)

Vendel, olvasva soraid, kedvem támad futni egy versenyen!
Már csak valami jóféle edzésterv kellene, más nem is hiányzik. Ja, de. Felkelni a karosszékből. :)

Előzmény: Vendel789456123 (173709)
Tompus999 Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173952

Ez szép! És mennyiket futottál? Én pulzusmérő nélkül futottam síkon 5,40-6 perc körüli ezreket, félmaratonon a legjobbam 6 perces volt. Mai ismereteim alapján én úgy 158-160 köré lőném be az akkori pulzusomat. Sajnos elég sokat voltam sérült, na semmi komoly, de egy-egy hét kihagyás szinte havonta, kéthavonta volt. Aztán egy hosszabb kényszerű kihagyás után kezdtem a pulzusméréses futást. Én úgy lőttem be, hogy 147 fölé ne kerüljek, de ha emelkedő van akkor 160-ig azért engedem. Ez a 147-es átlag 6.40-7.10 közötti kilométereket eredményez, elég nagy a szórás. Két és fél hónapja kezdtem. Ja, a 147 nem hasraütés, a beszédteszttel megnéztem, először nagoyn fölé lőttam, majd egy kicsit megint fölé lőttem, végül a T1-et 155-ben állapítottam meg. A futásaim zömét a 4. zónában futom (140-155). Most úgy 50-60 km/hét, szerencsére a sérülések elkerülnek azóta. Jó a közérzetem is futások után, simán ment 22 km 146-os átlagpulzuson 6:40-el. El sem fáradtam. 

Előzmény: Moslék77 (173943)
bouquetk Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173951

Most volt a kezemben a Hoka Mafate Sped-2. Brutálisan rücskösebb lett a talpa.

Előzmény: Ermak (173945)
Ermak Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173950

Impozáns javulás, ejha! Két kérdés:

1. A másfél év alatt kb. hány km-t futottál?

2. Tudod-e, mennyi a max pulzusod? Nem életkorból számítva, hanem full sprint közben, vagy szubmaximális teszt alapján.

Előzmény: Moslék77 (173943)
gurtnis Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173949

Érdekel majd a válaszuk, mert azért szeretnék egy cipőt terepre is. (Mármint olyat, amibe a kilométereket is gyűjtöm.)

Előzmény: Ermak (173945)
Tompus999 Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173948

Rendszeresen találkozom vele versenyeken. Ott volt a Budaörsi félmaratonon, ott volt az Intersport Terepfutáson, sőt ott volt januárban Gután a maratonon is.

Előzmény: Jozsef (173947)
Jozsef Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173947
Mr. Long Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173946

Ezért volt jó a kopott talpú sketchers-öm. Na arra nem tapadt fel a sar, nem tudott hova, igaz kb mintha jégen futottam volna :D

 

Előzmény: Ermak (173945)
Ermak Creative Commons License 2016.11.22 0 1 173945

Állítólag ezért jó a Nomad: tüskék nélkül is tapad kb ugyananyira, viszont kemény talajon is elfogadható érzés.

Az utóbbi állítást a tesztelők is igazolják, olyan tesztet viszont nem találtam, ahol kifejezetten sáros talajon is kipróbálták volna.

 

Írtam a Sauconynak, hogy sárra melyiket ajánlják; a válaszukat majd megosztom itt is.

Előzmény: gurtnis (173942)
Spenót Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173944

Az Ensportban is minden edző ezt mondta, hogy meghozza a türelem az eredményt. Gyorsultam is, de leginkább azt érzem, hogy kissé magasabb pulzuson jobban menne a futás.

Alapban maradok is 130 alatt.

Tegnap olyat tapasztaltam, amit még soha.

A 130-as pulzus alatt maradva 7percen belül futottam. 40 perc után fölmehettem 140-ig. Így 6:30 körül ment. Aztán hirtelen végem lett. Le kellett lassítanom 120 körülre. Elég ijesztő volt.

Be van állva a nyakam/hátam a hétvégi kertészkedéstől. Lehet, hogy az feszült be, de baromi rossz volt.

Előzmény: Moslék77 (173943)
Moslék77 Creative Commons License 2016.11.22 0 0 173943

Az én tapasztalatom az alacsony pulzuson való futással kapcsolatban az, hogy csak az első pár hónap, ami kicsit nehéz. Elfogadni a csigatempót. Utána az előnyei kárpótolnak. Legalábbis nekem így volt.

Régebben minden futásomat 150-160 közötti pulzuson csináltam. Ehhez tartozott kb 6 perces tempó. Pár évig így futottam. Semmi jelentős változás nélkül.

Tavaly tavasszal találtam ki, hogy alacsonyabb pulzussal fogok futni. Főként a diéta miatt, és hogy védjem az izomzatot. A felső határt 140-re lőttem be. Az első futásom 8:10-es átlagtempó volt.

Nagyon kibuktam. Attól féltem felborulok ezen a sebességen. Hülyeségnek tartottam az egészet, egy kisebb emelkedőn már sétálnom is kellett, hogy tartani tudjam a pulzust.

De nem adtam fel, a diétát fontosabbnak tartottam. Aztán egyre javult a helyzet.

Ősszel már megint a 6 perceseket futottam 137-139 között.

Idén márciusban megint visszább vettem: az új tartomány 130-135 lett. Mostanra már 130-132-es pulzussal stabilan futom a 6 perc körülieket. És ezt 1,5 órán keresztül  simán tudom tartani.

A legjobb arány júliusban volt. Reggel kipihenve, éhgyomorra 10km-t futottam 5:48-as átlagtempóval, 128-as pulzuson. (mondjuk ez azóta sem sikerült megismételni).

Ez a javulás a pulzusban nekem másfél év volt. Viszont nagyon kényelmes így futni. Semmi fáradságot nem érzek egy laza 10-15 km után, (régen meg kicsinált) a tempó viszont ugyanaz.

Szóval kitartást mindenkinek. :)

 

gurtnis Creative Commons License 2016.11.21 0 0 173942

Pontosan ugyan így járok, hiába a szupernek gondolt terepcipő (egyébként nekem nagyon nem jött be, nincs is benne 50 km-nél több) az agyagos talajtól, mintha  hótalp lenne rajtam.  (Salomon XA pro 3D gtx).

Előzmény: Bakter1234 (173923)
Spenót Creative Commons License 2016.11.21 0 0 173941

Hát, türelem az kell hozzá, de ennyit bevállalok a célért, hogy újra maratont fussak.

Tudom, hogy a túlsúlyommal hamar lerombolnám újra a futóművemet, így többszörösen is bejött ez a csigatempó.

Kb. mostanáig bírtam türelemmel.

Ráadásul úgy érzem, hogy a térdemnek is jobb a laza futás, mint amikor erőltetem, hogy lassabban menjek.

Az is érdekes, hogy sokkal hatékonyabb a futásom, ha nem fékezek nagyon. 1-2 ütéssel magasabb pulzus majdnem félperces javulást okoz km átlagban. Ez pont 126-os pulzus körül van nálam.

Előzmény: Tompus999 (173919)
Spenót Creative Commons License 2016.11.21 0 0 173940

Az a baj a gyaloglással, hogy kopott a térdem és gyaloglástól fáj. Időjárásfüggő is. Néha sántikálok is. A chi futás viszont annyira jó, hogy hihetetlen. Ha fáj a térdem, futni akkor is tudok, abban nem zavar. Ha viszont sarkazom, akkor 500m után nagyon fáj.

Előzmény: Ermak (173915)
viktor a takarító Creative Commons License 2016.11.21 0 0 173939

Gratula az 1:35-höz! 

 

Az idő valóban zseniális volt. Már szombaton is várakozáson felül alakult, délután végül még csak nem is esett, de aztán a vasárnap talán az elmúlt 6 év legjobb időjárását hozta :-). Féltávnál én is vetkőztem, a póló alól kiszedtem a hosszúujjú thermo alsót, amitől kb 3-mal esett vissza a pulzusom :-D. Nekem 1:37:08 lett a vége, most először javuló köridővel, de ezt is nagyon élveztem. 

Előzmény: rrroka (173913)
Csempa Creative Commons License 2016.11.21 0 0 173938

Mivel azt ígéri: "Sár,...", ezért nagyon közel érzem a szívemhez; megfontolom :)

Előzmény: rrroka (173937)
rrroka Creative Commons License 2016.11.21 0 0 173937

Nem érdekel titeket szombaton egy kis vertical futás Kesztölcön? :) belefolytam a szervezésbe is kicsit.

 

https://www.facebook.com/events/997389423705936/

 

http://kalimedence.wixsite.com/sasfeszekkalandfutas/versenykiiras

Ermak Creative Commons License 2016.11.21 0 0 173936

Ezt a napon belüli pulzuseltérést keresgéltem a hétvégén a neten, és pont a fordítottja szokott lenni.

Előzmény: Tompus999 (173926)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!