Belinkeltem már hogy miket szoktak tenni hézagolónak. Nekem szimpatikus mert ha kopik könnyen cserélhető még házilag is. Felejtős a hegesztés úgy látom. Talán egy nagyon durván sérült ágyat próba szinten esetleg, de ez a hossz szánra ragasztható különleges plasztiklap zseniális szerintem ha sokáig bírja természetesen.
Újra olvastam a bejegyzésed és rájöttem, hogy félreértettem a leírásodat: neked nem a csapágy külseje kúpos, hanem belül az és a tengely vége is kívül. A marógépemen látszik, hogy ezek nagyon ki tudnak kopni, és nem is egyszerűen hengerszimmetrikusan. Esztergán például elölről kap nyomást a tengely a kés miatt és ez oválisra koptathatja a csapágyat belülről. Meglehet, hogy nálad is ez van, és ahogy melegszik a csapágyad akkor passzentos beállításnál ez az aszimmetria megszorulást okozhat. Ha mérőórával méréd a tengely holtjátékát kis nyomásra tengelyre merőleges irányokban mekkora elmozdulás látszik ?
A kúpos külsejű csapágyat a két csapágyanya a végeken stabilan tartja, tengelyirányban nem mozdulhat el, elvileg. Na de: ha például már olyan sokszor utána húzták, hogy kilóg a csapágyanyából, és nem a csapágyanya, hanem a csapágy vesz fel valamilyen tengely irányú terhelést akkor az okozhat olyan megszorulást, amiről írtál. Nekem van támcsapágy az orsón, a tokmány felöli csapágy(anya) és a tokmányt vezető karima között. Ha itt kilógna előre a bronz a csapágyanyából, az eléggé rosszatt tenne a csapágy beállításával. Nekem úgy tűnt az egyik képed alapján, mintha neked is ott lenne a támcsapágy,de ez inkább csak tipp.
Ennél a gépnél még nem lesz talpcsapágy. Valóban a hátsó összekontrázott csapágyanya oldása után előre a tokmány felé ki fog csúszni a főorsó. ( A benne levő reteszekre azért figyelni kell. ) Ha addig nem is látod akkor is szétszedve már látszani fog hogy melyik váll mire támaszkodik a tengelyen, és mi akadályozza meg annak hátracsúszást. Feltételezem hogy a legkisebb lapos szíjtárcsa és a hátsó csapágy között vagy van a tengelyen egy tárcsa(alátét) ami a csapágy homlokára támaszkodik ( Vagy oda van beapplikálva egy talpcsapágy ) Szóval a hátsó csapágyat kellene előrébb tolnod ha az mozdítható vagy a tengelyre kell egy megfelelő méretű hézagoló gyűrű. Lényeg hogy a tengelyt valami megtámassza és ne szoruljon be az első kúpos csapágyba.
Általában elől hengeres külső felületű csapágy van aminek kúpos a furata, míg hátul kúpos külső felületű csapágy szokott lenni hengeres furattal. Így mind két végén lehet a csapágyhézagon állítani.
Ha nincs rutinos akkor el lehet játszogatni ezen hézagok beállítgatásával, de átgondolva jók lesznek az esélyeid.
Mielőtt nekifogsz azért rángasd meg a főorsót előre hátra hogy jelenleg mennyi kotyogása van. ( A jó érték tized mm alatt van még egy ilyen öreg gépen is )
Én úgy vélem, hogy a főorsó tengelyirányú terhelését nem gördülőcsapágy veszi fel, - ahogyan Csuhás írta is, hogy a 60÷70 éves gépeknél már igen. A te géped régebbi, tehát valószínűleg siklócsapágyas ami a megfelelő kenésre sokkal érzékenyebb. A fotóidon úgy látom, hogy a főorsó hátsó csapágyát és ezt a támcsapágyat egy közös zsírzószelencével lehet kenni. Elképzelhető, hogy a zsírzófuratból a talpcsapágyhoz vezető horony eldugult. Érdemes lenne kitisztítani, ha tényleg így van. Ehhez mindenképpen ki kéne húznod a főorsót az ágyazásából. Ne félj, gyűjts egy kis bátorságot, mert sikerülni fog. Nem tudsz semmit elrontani.
A főorsót egyszer kiszerelni mindenképpen érdemes, mert úgy ismered meg alaposan a szerkezetet. Amúgy pedig - ha tokmánytárcsát akarsz csináltatni a négypofás tokmányhoz, ki is kell szerelni, mert a főorsó nélkül komoly esztergályos nemigen kezd hozzá a tokmánytárcsa menetének az elkészítéséhez.
Rajta hát! Ismerd meg a gépedet! Nekem egyébként tetszik, mint minden régi eszterga.
Minden bizonnyal van egy tengelyirányú állítási lehetőséged, azzal tudod beállítani hogy meddig nyomódhat befelé az orsó. Ez a nagyon régi gépeken a hátsó csapágy homlok felülete szokott lenni, de az 50..60 éves masinákon már golyós talpcsapágy. Szóval keresd meg a tengelyirányú erőket felvevő csapágyat és azt is állítsd be. Ha fotózol akkor talán konkrétabb tanácsot is tudunk adni.
Kérdésem lenne esztergával kapcsolatosan. Vettem nemrég egy kis régi műszerész esztergát, amiben a főorsó kúpos bronzperselyben fut (gondolom, nem szedtem szét), ahogy itt pár hozzászólással előbb "Kart EMG" is írta a sajátjáról. A tengely végén levő két tengelyanyával utánaállítottam a csapágyhézagot, hogy pontosan fusson, ez most egészen jó. Amikor a szegnyeregből fúrni próbálok, az viszont nem megy, a tengely megszorul, még akkor is, ha egészen lassú előtolással próbálkozom. Azt feltételezem, hogy a tengelyirányú terhelés a kúpos tengelyvéget túlzottan beleszorítja a perselybe (de lehet, hogy ez hülyeség, nem értek hozzá). Mi lehet a gond, illetve mit javasoltok, mit tegyek?
A teflon nem rossz anyag. A HÉV motorvonatok kocsiszekrénye az utasokkal megterhelve néhány ~100mm átmérőjű teflon-korongon fekszik fel az elforduló forgóvázakon. Kb. 1971 óta megnyugtatóan működnek. (Persze kopás a teflonnál is van, időnként cserélik.)
Nagyon nem jó úton indultál el a hegesztéssel,talán a teflon jobb megoldás de nincs vele tapasztalatom,az én gépem hossz szánja bronzlemez csikot kapott ragasztva 2k ragasztóval,ezután az ágyhoz lett tusirozva és csodálatosan csúszik,fél éve gond nélkül teszi a dolgát,és talán érezhető hogy a Bronz/öntvény párosnak valóban jobb a csúszáai tényezőlye mint az eredeti öntvény/öntvény.
A napokban múlt 43 éve annak, hogy javítani kellett egy nagyon megkopott,de egyébként erős,stabil esztergaágyat, kisipari használat mellett még most is elfogadható. Az ágy köszörülve, a szán aljából pár mm kimarva, textilbakelit lap az akkori 2komponensü ragasztóval beragasztva. A szán aljában, és a textilbakelit lapokba pár d.b. kis furat{a lapot jobban tartja}.
Turcite B nek nevezik szalagban is van úgy látom. Talán lehet ez a legjobb mert ha kopik gondolom ez kopik mint az ágy és akkor könnyű cserélni a kopott szalagot.
Kb. 6 mm vastag betéttel (olajban fözőtt) volt javítva!
Vitte a 15 mm-es fogást, átmérőben.
Az öntöttvas betét rögzítése csavarokkal, ugyanilyen vastagságban süllyesztett fejű csavarokkal, az eredő feszültség töréshez vezethet, kopás esetén hamar ágy közelbe kerül a csavarfej, és karcolja az ágyazatot.
Meggondolandó!
Javaslom, nézz körül, vagy kérj ajánlatot (nem muszáj, megrendelni, viszont többféle, alkalmazott technológia kiderülhet), gépfelújító cégektől, vagy szakiktól!
S meddig jó a textil bakelit? Evvel az erővel akkor kimarok egy nagyobb darabot és egy megmunkált öntvény lapot csavarozok föl textilbakelit helyett. Ezt miért nem csinálják?