Keresés

Részletes keresés

Petya8805 Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27026

Ötletes. Nem tökölnek a dolgokkal sokat. 

https://m.youtube.com/watch?v=Qjr2Ko9cW-M

Veisace Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27025

Belinkeltem már hogy miket szoktak tenni hézagolónak. Nekem szimpatikus mert ha kopik könnyen cserélhető még házilag is. Felejtős a hegesztés úgy látom. Talán egy nagyon durván sérült ágyat próba szinten esetleg, de ez a hossz szánra ragasztható különleges plasztiklap zseniális szerintem ha sokáig bírja természetesen. 

Előzmény: rferi (27022)
KART EMG Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27024

Szia!

 

Újra olvastam a bejegyzésed és rájöttem, hogy félreértettem a leírásodat: neked nem a csapágy külseje kúpos, hanem belül az és a tengely vége is kívül. A marógépemen látszik, hogy ezek nagyon ki tudnak kopni, és nem is egyszerűen hengerszimmetrikusan. Esztergán például elölről kap nyomást a tengely a kés miatt és ez oválisra koptathatja a csapágyat belülről.  Meglehet, hogy nálad is ez van, és ahogy melegszik a csapágyad akkor passzentos beállításnál ez az aszimmetria megszorulást okozhat. Ha mérőórával méréd a tengely holtjátékát kis nyomásra tengelyre merőleges irányokban mekkora elmozdulás látszik ?

 

Üdv.

Előzmény: ainagy (27019)
KART EMG Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27023

Szia!

 

A kúpos külsejű csapágyat a két csapágyanya a végeken stabilan tartja, tengelyirányban nem mozdulhat el, elvileg. Na de: ha például már olyan sokszor utána húzták, hogy kilóg a csapágyanyából, és nem a csapágyanya, hanem a csapágy vesz fel valamilyen tengely irányú terhelést akkor az okozhat olyan megszorulást, amiről írtál. Nekem van támcsapágy az orsón, a tokmány felöli csapágy(anya) és a tokmányt vezető karima között. Ha itt kilógna előre a bronz a csapágyanyából, az eléggé rosszatt tenne a csapágy beállításával. Nekem úgy tűnt az egyik képed alapján, mintha neked is ott lenne a támcsapágy,de ez inkább csak tipp.

 

Üdv.

 

Előzmény: ainagy (27019)
rferi Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27022

Bocsánat, de akkor is tartom, hogy neked drukkolok, és kiváncsi lennék, hogy ha felhegesztenéd, hogyan működne!

Lehet, hogy jó lenne?

Nem szokás, de lehet, te meg tudnád csinálni

Előzmény: Veisace (27000)
Csuhás Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27021

Ennél a gépnél még nem lesz talpcsapágy. Valóban a hátsó összekontrázott csapágyanya oldása után előre a tokmány felé ki fog csúszni a főorsó. ( A benne levő reteszekre azért figyelni kell. ) Ha addig nem is látod akkor is szétszedve már látszani fog hogy melyik váll mire támaszkodik a tengelyen, és mi akadályozza meg annak hátracsúszást. Feltételezem hogy a legkisebb lapos szíjtárcsa és a hátsó csapágy között vagy van a tengelyen egy tárcsa(alátét) ami a csapágy homlokára támaszkodik ( Vagy oda van beapplikálva egy talpcsapágy ) Szóval a hátsó csapágyat kellene előrébb tolnod ha az mozdítható vagy a tengelyre kell egy megfelelő méretű hézagoló gyűrű. Lényeg hogy a tengelyt valami megtámassza és ne szoruljon be az első kúpos csapágyba. 

Általában elől hengeres külső felületű csapágy van aminek kúpos a furata, míg hátul kúpos külső felületű csapágy szokott lenni hengeres furattal. Így mind két végén lehet a csapágyhézagon állítani. 

Ha nincs rutinos akkor el lehet játszogatni ezen hézagok beállítgatásával, de átgondolva jók lesznek az esélyeid.

Mielőtt nekifogsz azért rángasd meg a főorsót előre hátra hogy jelenleg mennyi kotyogása van. ( A jó érték tized mm alatt van még egy ilyen öreg gépen is )

Előzmény: ainagy (27019)
Törölt nick Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27020

Ha tőlem is elfogadsz véleményt, vagy tanácsot...

 

Én úgy vélem, hogy a főorsó tengelyirányú terhelését nem gördülőcsapágy veszi fel, - ahogyan Csuhás írta is, hogy a 60÷70 éves gépeknél már igen. A te géped régebbi, tehát valószínűleg siklócsapágyas ami a megfelelő kenésre sokkal érzékenyebb. A fotóidon úgy látom, hogy a főorsó hátsó csapágyát és ezt a támcsapágyat egy közös zsírzószelencével lehet kenni. Elképzelhető, hogy a zsírzófuratból a talpcsapágyhoz vezető horony eldugult. Érdemes lenne kitisztítani, ha tényleg így van. Ehhez mindenképpen ki kéne húznod a főorsót az ágyazásából. Ne félj, gyűjts egy kis bátorságot, mert sikerülni fog. Nem tudsz semmit elrontani.

 

A főorsót egyszer kiszerelni mindenképpen érdemes, mert úgy ismered meg alaposan a szerkezetet. Amúgy pedig - ha tokmánytárcsát akarsz csináltatni a négypofás tokmányhoz, ki is kell szerelni, mert a főorsó nélkül komoly esztergályos nemigen kezd hozzá a tokmánytárcsa menetének az elkészítéséhez.

 

Rajta hát! Ismerd meg a gépedet! Nekem egyébként tetszik, mint minden régi eszterga.

Előzmény: ainagy (27019)
ainagy Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27019

Köszi! Egyelőre nem jöttem rá, hogy ez hol lenne, de csatolok két képet, hátha Neked többet mond.

Előzmény: Csuhás (27018)
Csuhás Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27018

Minden bizonnyal van egy tengelyirányú állítási lehetőséged, azzal tudod beállítani hogy meddig nyomódhat befelé az orsó. Ez a nagyon régi gépeken a hátsó csapágy homlok felülete szokott lenni, de az 50..60 éves masinákon már golyós talpcsapágy. Szóval keresd meg a tengelyirányú erőket felvevő csapágyat és azt is állítsd be. Ha fotózol akkor talán konkrétabb tanácsot is tudunk adni.

Előzmény: ainagy (27017)
ainagy Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27017

Kérdésem lenne esztergával kapcsolatosan. Vettem nemrég egy kis régi műszerész esztergát, amiben a főorsó kúpos bronzperselyben fut (gondolom, nem szedtem szét), ahogy itt pár hozzászólással előbb "Kart EMG" is írta a sajátjáról. A tengely végén levő két tengelyanyával utánaállítottam a csapágyhézagot, hogy pontosan fusson, ez most egészen jó.
Amikor a szegnyeregből fúrni próbálok, az viszont nem megy, a tengely megszorul, még akkor is, ha egészen lassú előtolással próbálkozom. Azt feltételezem, hogy a tengelyirányú terhelés a kúpos tengelyvéget túlzottan beleszorítja a perselybe (de lehet, hogy ez hülyeség, nem értek hozzá). Mi lehet a gond, illetve mit javasoltok, mit tegyek?

Törölt nick Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27016

Bocsánatot kérek tőled, és kérlek ne haragudj. Én egy tényt írtam le.

 

Hazudtam vele?

Előzmény: marcony (27015)
marcony Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27015

Alább 1-el CNC Guru látja jól a kérdést.

 

A teflon alkalmatlan anyag teher elviselésére, egyszerűen kimászik a teher alól.

A szaknyelv azt mondja: nagy a hidegfolyása.

Előzmény: Törölt nick (27014)
Törölt nick Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27014

A teflon nem rossz anyag. A HÉV motorvonatok kocsiszekrénye az utasokkal megterhelve néhány ~100mm átmérőjű teflon-korongon fekszik fel az elforduló forgóvázakon. Kb. 1971 óta megnyugtatóan működnek. (Persze kopás a teflonnál is van, időnként cserélik.)

Előzmény: CNC guru (27013)
CNC guru Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27013

A teflon túl lágy, alkalmatlan mechanikai terhelés felvételére. Nem véletlenül nem alkalmazzák ilyen helyen.

Előzmény: laci19791202 (27012)
laci19791202 Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27012

Nagyon nem jó úton indultál el a hegesztéssel,talán a teflon jobb megoldás de nincs vele tapasztalatom,az én gépem hossz szánja bronzlemez csikot kapott ragasztva 2k ragasztóval,ezután az ágyhoz lett tusirozva és csodálatosan csúszik,fél éve gond nélkül teszi a dolgát,és talán érezhető hogy a Bronz/öntvény párosnak valóban jobb a csúszáai tényezőlye mint az eredeti öntvény/öntvény.

Előzmény: Veisace (26997)
crosspisti Creative Commons License 2018.07.15 0 0 27011

A napokban múlt 43 éve annak, hogy javítani kellett egy nagyon megkopott,de egyébként erős,stabil esztergaágyat, kisipari használat mellett még most is elfogadható. Az ágy köszörülve, a szán aljából pár mm kimarva, textilbakelit lap az akkori 2komponensü ragasztóval beragasztva. A szán aljában, és a textilbakelit lapokba pár d.b. kis furat{a lapot jobban tartja}.

Előzmény: Veisace (27010)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27010

És a bakelit hogyan van rögzítve? 

Előzmény: Gyula65 (27007)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27009

Köszi Gyula65. Igen van benne valami. 

Előzmény: Gyula65 (27007)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27008

Amúgy köszi a tippet. :) Máris találtam ilyet is. http://code-red.info/yxtentinfo-turcite-b.html

Turcite B nek nevezik szalagban is van úgy látom. Talán lehet ez a legjobb mert ha kopik gondolom ez kopik mint az ágy és akkor könnyű cserélni a kopott szalagot. 

Előzmény: sanyooo1 (27004)
Gyula65 Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27007

Nekem volt ilyen módon tupirozott S28-as gépem.

Kb. 6 mm vastag betéttel (olajban fözőtt) volt javítva!

Vitte a 15 mm-es fogást, átmérőben.

Az öntöttvas betét rögzítése csavarokkal, ugyanilyen vastagságban süllyesztett fejű csavarokkal, az eredő feszültség töréshez vezethet, kopás esetén hamar ágy közelbe kerül a csavarfej, és karcolja az ágyazatot.

Meggondolandó!

Javaslom, nézz körül, vagy kérj ajánlatot (nem muszáj, megrendelni, viszont többféle, alkalmazott technológia kiderülhet), gépfelújító cégektől, vagy szakiktól!

Azután dönts, milyen megoldást választól.

Üdv!

 

Előzmény: Veisace (27002)
Gyula65 Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27006

Örülök, hogy szóba hoztad!

Most is használják!

Tele van a YouTube, videókkal..

Üdv!

Előzmény: sanyooo1 (27001)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27005

Bár lehet nem erre mondták, nem ismerem ezt az anyagot. 

Előzmény: Veisace (27003)
sanyooo1 Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27004

Ha nem hát nem.

Előzmény: Veisace (27003)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27003

Arra azt mondják hogy az ütést nem bírja könnyen megreped. 

Előzmény: sanyooo1 (27001)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27002

S meddig jó a textil bakelit? Evvel az erővel akkor kimarok egy nagyobb darabot és egy megmunkált öntvény lapot csavarozok föl textilbakelit helyett. Ezt miért nem csinálják? 

Előzmény: Gyula65 (26999)
sanyooo1 Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27001

Tán negyven éve tanultam, hogy műanyag (moglice) bevonattal javították az eszterga- égyazatot.

Előzmény: Gyula65 (26999)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 27000

Nem az ágy lenne hegesztve, mondom harmadszor. 

Előzmény: rferi (26998)
Gyula65 Creative Commons License 2018.07.14 0 0 26999

Mindent meg lehet próbálni, vannak nagyon ügyes hegesztők, meg bátor emberek.

Egy dologra feltétlen figyelj oda, az ágyazat szán viszonylatában, az ágynak kell keményebbnek lenni.

Meglepő módon, textilbakelit betéttel is szokták javítani, és beválik.

Kíváncsi leszek az eredményre!

Remélem beszámolsz, mire jutottál!

Üdv!

Előzmény: Veisace (26997)
rferi Creative Commons License 2018.07.14 0 0 26998

Nagyon ügyesen kell hegeszteni ehhez.

Tanult hegesztő vagy?

 

Én neked drukkolok, remélem felhegeszted az ágyat, és be is számolsz róla!

Aztán meg jól megköszörülik neked, és remélem jó lesz!

Előzmény: Veisace (26997)
Veisace Creative Commons License 2018.07.14 0 0 26997

Egyébként meg ha a hosszán csúszófelületét végig felhegesztem persze ésszel van ennek is technológiája. Mitől lenne egyenetlen a felület keménysége? 

Előzmény: Csuhás (26994)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!