Mit ne mondjak, erdekes elmeny volt. Ezek a kereskedok mind hatalmas dumasok, standup fellepeseket kene vallalniuk. Persze rendes volt, keszseges, de latta rajtam a szakertelem teljes hianyat, konnyu predanak tunhettem. Maga a kocsi szep, nagyon szep, nagyon tiszta, a kormanyon SEMMI kopasnyomot nem lattam (ez normalis egy 10 eves Jazz-nel?), apro repedes volt itt-ott, rozsdara nem emlekszem, viszont a motorhazteto belsejeben a gyapot vagy mi teljesen szet volt jove, persze a pasas csak legyintett, hogy az semmiseg, biztos kiragtak a nyestek (WTF?!). A hatso sotetitett ablakoktol tartottam, de bentrol baromi jo a kilatas, habar talaltam egy karcot az egyiken.
A kereskedo elforditotta a kulcsot, nema csend, "oh, csak az akksi", ez bennem szult nemi bizalmatlansagot, de egy percen belul valoban szepen duruzsolt kocsi. Nem mentunk semerre, abban maradtunk, hogy HA visszamegyek, majd elvisszuk probakorre. Egyebkent most ultem eloszor Jazz-ben, es nagyon elegedett voltam, nagyon tagas, kenyelmes. Mult heten majdnem megvettunk egy Yarist, de vegul nem tudtunk megegyezni a vetelarban, mar nem is banom, azt tul szuknek talaltam (es kicsit unalmasnak is).
A problema az, hogy muszakilag eselyem sem volt felmerni a Jazz allapotat. Kerdeztem, hogy vihetjuk-e allapotfelmeresre, eloszor belement, aztan helyesbitett, hogy inkabb hozzak szerelot, mert nincs rendszam a kocsin, es most P-s rendszama sincs, es trelerrel szallitani korulmenyes, es kulonben is, "mi ertelme szervizbe vinni, ott ugyis mindig talalnak valamit, ugye Jani - kerdezte a kozelben allo szerelojet - szerinted egy 10 eves Honda Jazz-en talalnak valamit?" Jani egy masodpercig bizonytalankodott a helyes valaszt illetoen, aztan meggyozoen razta a fejet, hogy "kizart, ezen aztan nem talalnak semmit", mikozben a kereskedo az ellenkezojet hajtogatta, szoval vicces volt, erdekes szociotanulmanyt lehetne irni ezekrol a helyekrol.
Sajnos nincs szerelo ismerosom, szerintetek lehet "berelni", van olyan aki eljon es atnezi a kocsit? Vagy hagyjam a francba? Csinaltam nehany kozeli kepet, ha felfedeztek valami emlitesre meltot, megkoszonnem a kommenteket:
Na meg van ez a villantos csodabogar, hazudnek ha azt mondanam, hogy nem tetszik, pedig valahol eleg rohejes, de akkor is. :)
Elso autonak persze tulzas lenne, sot talan barmilyennek az. Azert csak beszeltem a kereskedovel, az auto eloeleterol nem tudunk semmit, most jott nemetorszagbol, ennyi. Nem tul biztato:
Ok, ertem, tenyleg nem ordogtol valo otlet ez a hitelatvetel, de ha most meg is lenne a havi 55-60 a torlesztore, ki tudja mi lesz masfel-ket ev mulva jovedelem fronton. A kocsira felretett osszeg meg jo esellyel elmegy addigra. Ezt a hitelezos megoldast egyelore talonba raknam.
Egyebkent a videki autovasarlas sem a legidealisabb szamomra, praktikus okokbol. Mivel nulla szakertelemmel rendelkezem, mindenkeppen elvinnem (marka)szervizbe a kiszemelt autot allapotfelmeresre, mielott megveszem. Ez itt Bpesten ahol lakom megoldhato, de videkre egy ilyet leszervezni, munkanapon, eleg maceras lenne.
A kemény/lágy rugózást valószínűleg nem fogom észrevenni eleinte, lévén első autóm lesz, minimális vezetési rutinnal. A digit klíma meg valóban nem szempont. Manuális tökéletes, csak legyen.
Az, hogy ráncfelvarrott, szerintem nem sok jelentősége van, ha az összeghatárod az, amit mondtál. Ez ne jelentsen problémát, ezért nem kell búsúlni. Amelyik 2003-as 2004-es, ha nem futott túl sokat, 100.000 km alatt van, ugyanolyan jó, lehet hogy még karbantartási költségeket figyelembe véve jobb is. Az enyém 2003-as, igaz kevesett futott, de semmi problémám vele. Lehetséges, hogy az újabbaknak kicsit lágyabb a rugózása, de az szerintem olyan kis különbség, hogy észre sem vehető. Sokkal dárágább és fiatalabb kiskocsik is találhatók hasonló, nem kifejezetten lágy rugózással. Az, ha nem automata klíma van benne, csak kézi kapcsolású, az pozitívum a 10 év körüli autók esetében.
Egy ideje már keresgélem a megfelelő első autót, most épp ott tartok, hogy egy használt Jazz lehet a befutó, olyan 9-10 éves darab. Sok jót olvastam róla, kérdésem csak annyi, hogy van-e évjárat/szériahiba amitől tartani kell, illetve mennyivel gyengébb az 1.2 motor az erősebb 1.4-nél. Elsősorban emelkedőkre gondolok. Vegyesen lenne használva városban és autópályán. Köszi!
"A legkisebb üzemanyag fogyasztás 1,05 érhető el, a legnagyobb teljesítmény a 0,86-nál van"
termeszetesen ilyen generalis szamokat ismerek, de velemenyem es tapasztalatom szerint ez motorfüggö.
egyszerüsitve: minel tökeletesebb a keverekkepzes, eges lefolyasa, annal közelebb van 1-hez a max. telj. eleresehez szükseges lambda (azaz lehet ez egy - ebböl a szempontbol - jobb motor eseten 0.92-es lambdanal egy masiknal 0.90-esnel, egy harmadiknal epp 0.86-nal)
A szokásos lambda 0,97…1,03 közti ablak a katalizátor után, 1-hez képest +/-3% szabványos tartomány.
A legkisebb üzemanyag fogyasztás 1,05 érhető el, a legnagyobb teljesítmény a 0,86-nál van.
Motorfék üzemben, teljes terhelésen és nyilván hidegüzem alatt nincs lambda szabályzás.
A motorvezérlő részterhelésen max0,96-ig engedi dúsítani, teljes terhelés közelében max0,92 - ezt a vezérlőszonda a katalizátor előtt méri.
Az eco üzem 1,03-1,05 között működik. Nem tudom pontosan hol kapcsol, - kérjél karácsonyra egy Androidos kütyüt, meg egy OBDII Bluetooth Adaptert és olyan átlátható lesz minden, mint az ebihal. :)
Ezt a tanulás dolgot amúgy azért kérdeztem, mert nekem is feltűnt, hogy ha hajszolom egy kicsit, akkor egy idő után mintha intenzívebben tudnék gyorsítani, ha meg ővatoskodom vele, akkor mintha meglustulna. Ezidáig én is azt gondoltam, hogy csak bebeszélem magamnak. És még amit észrevettem: Ha megtankolom egy másik benzinnel, mint a mi benne volt, akkor mintha nem tudná mit kezdjen vele a motorvezérlő, határozottan remegve jár az alapjárat és baromira meglustul. Aztán másnapra ez megszűnik. (melóból hazafelé szoktam tankolni, ezért írom, hogy másnapra, mert aznap már a tankolás után kevés km.-t megyek. Amúgy ez nem minden tankoláskor van, gyanítom akkor, ha az előzőnél ócskább benya megy bele)
Én is megfigyeltem már, hogy az autó némileg alkalmazkodik a vezetési stílushoz: nyugis tempó után nyugisabban reagál a gázra és viszont, dinamikusabb menet után dinamikusabbá válik. Ezt a változást sokan észre sem veszik. Először én is azt hittem, hogy csak képzelődöm, de többen csak nem tévedünk.
Egyszerűen üzemanyag takarékosságról lehet szó, feleslegesen nem akarja a vezérlő dúsítani a keveréket.
De a "nyugis" üzemmódból az autó gyorsan fel tud éledni néhány élénkebb gázadás után, nem kell ehhez 15-20 ciklus. Szerintem nincs itt szó "hosszútávú" tanulásról.
Megjegyzem, a klímánál is van egy nem mindenki által ismert élénkítő megoldás: ha bekapcsolt klímánál szép fokozatosan gyorsítunk, a klímakompresszor folyamatosan működik. De ha hirtelen visszavesszük a gázt, majd beletaposunk, a motorvezérlő lekapcsolja a klímakompresszort, hogy átmenetileg nagyobb teljesítmény jusson a gyorsításhoz.
- az altalad leirt, illetve vundergraf forumtarsunk altal leirt tapasztalat nem fedi egymast: "Cirka 15-20 kigyorsítás/visszakapcsolás után már igazodik a veztési stílushoz" vs. "Az eltelt idő, vagy kilométer, mint statisztikai tényező, közvetlenül nem befolyásolja a keverékillesztést. Mintahogyan a vezetési stílus sem kerül közvetlen elemzésre." ..remelem elhiszitek, ill. tudjatok: nem szemelyekröl szol ez a tema, plane nem szemelyeket tamadok, a valosag erdekel :-)
öszinten: mintha en is tapasztalnek vezetesi stilustol függö viselkedesvaltozast (ill. ha ezt - gondolom lenullazom - aksisaru levetelevel, akkor ugy ereztem kicsit maskepp megy). Igaz: tisztaban vagyok vele, hogy a szubjektiv megiteles sokkal bizonytalanabb, mint az objektiv meres, illetve a meglevö ECU struktura pontos es teljes ismerete. Ha abban nincs "vezetesi stilus elemzese" ill. hatasa, akkor nincsen.
- "economy funkció, azaz szegény a keverékes üzemmód. Egyenletes menetszakaszokban, ahol nem változik jelentősen a számított terhelés, a vezérlés engedi az enyhe légfelesleget.
Kigyorsításkor, ahol a maximális teljesítmény gyors elérése a cél, enyhe tüzelőanyag felesleg megengedett" esetleg itt lehet a turpissag, illetve lehet ezt - ha altalban nem, akkor legalabb 1-2-3 pelda erejeig mennyisegileg megismerni ? pl. mekkora lambdat enged meg max. (amit az altala erzekelt "egyenletes menetszakasszal" lehet kiprovokalni, elerni (es ezt egyik vezetö ill. forgalmi szitu gyakrabban teszi elerhetöve, masik kevesbe) ? 1.02 ? 1.05 ? es ezt az "egyenletesseg" fenallasaig folyamatosan ? (es hogyan definialja az egyeneltesseget ? pl. ford. es terheles +/- 0.5% vagy 1% vagy 2%-ot valtozhat ?
es forditva a gyorsitaskor mennyire enged tuldusitani (bar itt nyilvan idökorlat ill. idövel összefüggö ertek lehet) ? pl. 0.95 ? 0.9 es lambdaig ? es ez talan függ a terhelesnövekedes gyorsasagatol, nagysagatol (pedallenyomas gyorsasaga, es pedalut - itt lehet szerepe a teljesen felengedem es utana nyomom a gazt, mert igy nagyobb terhelesnövekedes es esetleg gradiens is van), es igy a vezetesi stilustol - ezt könnyen el tudom kepzelni, hogy gyorsitaskor, egy szint alatt lambda=1.000-t igyekszik tartani, de ha a vezetö nagyobb gyorsitasi igenyt jelzett, akkor lemegy lambda<1.000 ala - azaz takarekos vezeteshez ezt a hatart kellene tartani, mert lambda<1 nyilvan el nem egethetö tüzelöanyagot jelent, azaz fogyasztasnövekedest (nem vitatva, hogy jobb gyorsulast, mert nagyobb teljesitmenyt is)
...persze gondolom, ez a felhasznalok zömet nem erdekli (engem igen), igy ha faraszto, akkor fatylat ra. ..de "tipushibakrol" nem tudunk sokat irni ! szerencsere. ...söt: talan nem is csak szerencsere :-)
Haladjunk visszafelé a kérdések megválaszolásában. Az eltelt idő, vagy kilométer, mint statisztikai tényező, közvetlenül nem befolyásolja a keverékillesztést. Mintahogyan a vezetési stílus sem kerül közvetlen elemzésre.
A befecskendezési főtábla megadja az alap injektornyitási időket a motorfordulat és terhelés függvényében. Ez kerül módosításra a lambda alapján, lépcsőzetesen. Ha szegény a keverék, akkor a rövid trim növeli a befecskendezési időt. Ha az adott munkaponton, további dúsításra van szükség, akkor egy lépcsőt ugrik a hosszú trim.
Gyakorlatilag a fuel trim középértéke a 128. lépés, ahol nincs módosítás a főtáblához képest. A teljes lépésszám 1-255 közti tartomány (+/-25%).
Ez az elemi működés hasonlít legjobban a valósághoz…
Ide tartozik még az economy funkció, azaz szegény a keverékes üzemmód. Egyenletes menetszakaszokban, ahol nem változik jelentősen a számított terhelés, a vezérlés engedi az enyhe légfelesleget.
Kigyorsításkor, ahol a maximális teljesítmény gyors elérése a cél, enyhe tüzelőanyag felesleg megengedett.
Kérdés volt még a gyújtásvezérlés. Ez nem tartozik az adaptív szabályzások körébe, mert a beavatkozás jórészt egy előre definiált táblázatból megy, csak a kopogásérzékelő ami pontosítja a függvényt folyamatos jelleggel, itt nincs tanult érték.