Ja... az EQ IEC -re való átállításakor már a másik két gomb is (REC BIAS és REC EQ) át van kapcsolva.
Szórakoztam az orsóméret kapcsolójával... nagyon minimális különbség volt, de nem ez a probléma forrása.
Azt is írtam még a múlt héten, hogy ez a nagyon zavaró minőségromlás egy szalagra való felvétel után állt be... előtte sikerült még egy kifejezetten jól szóló felvételt is csinálnom.
De az a bizonyos szalag (SONY ULH) nem piszkolta be a fejeket (azóta már másodjára is megsikáltam), úgyhogy nem tudom mi lett a nyavalyája. (A SONY -ra történő felvételkor pár perc után a bal oldal jelszintje elég zavaróan lecsökkent és szarabb lett a hang úgy általában.) Érted ezt?
Szerintem lefényképezem a fejeket... én vak vagyok és nem látom, hogy annyira kopott lenne. (a volt tulaj szerint a fejek jó állapotban vannak).
Nagra biztosan nem, mert azon egy sereg LED világit, szerintem is inkább OTARI, de azokat közelröl nem ismerem - habár elég divatosak voltak a félprofi berkekben meg koncerteken.
A Source már tiszta. Söt mind a két mintán PE39 és az UD35 38-as sebességen az utolso beállitás már majdnem jo. (Azt hiszem IEC EQ/BIAS)
Ami nem jó az a törlés - fej vagy a beállitás - vagy nincs elég szusz.
(Ezt tegnap már nem is akartam emlegetni, mert ez is elég gyakran elöfordult, hogy a vastag mágneses réteget nem jól törli a gép)
Egyöntetüen marad ott valami, ami nem ide tartozik.
Probáld ki vadi uj szalaggal. Vegyél fel alacsony frekit 120 - 300 Hz, majd ugyanarra helyre egy 1 kHz-est. Ha alatta hallod az alacsony frekinek a maradványait, akkor a törléssel is gond van.
(Még jobb, ha van dobgép - a lábdob jelét vedd fel elöbb, majd töröld le - jel nélkül - és hallgasd vissza a szalagot.
A 19-es sebességgel nem foglalkozok, elöször a 38-at tedd rendbe.
Persze ez sem lesz egyszerü, valoszinüleg elöbb be kellene állitani a lejátszást (a szinthibák innen is jöhetnek), azt méröszalag nélkül elég nehéz lesz - uj magnoja meg kinek van, aki csinálna neked legalább egy referencia szalagot? Egy öreg magnoval nem is érdemes elkezdeni.
A sercegés, dohogás egyöntetüen attól van, hogy a szalag nem fekszik fel jól a fejre, de most már tisztáztuk, hogy nem azért, mert vastag a szalag, hanem azért mert:
a. Nagyon kopott a fej
b. Rossz a szalagfeszités - több kell még a vékonyabb szalaghoz is.
Nekem is arra volt a kisebb tippem, akkor szerintem Otari lehet.
Átnéztem egy pár oldalt, ahol magnók vannak. Vízszintes a fejhíd, majdnem szimmetrikus - lehet, hogy dualcaps. a fejhíd alat van négy nagy kocka- talán a műszerek, de nem biztos és alattuk több kisebb, szimmetrikus elrendezésű négyzet - talán a kapcsoló szervek.
Ja, és valszeg fekete, vagy sötét füst színű. Kb. ennyire sikerült jutnom :-)
Kezdem elveszteni a hitem. Ez a magnó napról napra egyre szarabb. Ma kipróbáltam kétféle (vékonyabb) szalaggal is.
AGFA PE39 -cel meg egy Maxell UD35 -tel. (Ismét felraktam a vastagabb BASF SP52 -őt is, de nem láttam értelmét rögzíteni a végeredményt.) Botrányosan szar!!!
A keverőről adott 1KHz -es jelet ismételten a Deprez műszer 0dB -es szintjéig lőttem be (mindkét csatornán). A szalagról lejövő jel -7dB körül volt. Ahhoz képest, hogy félsávos, hallottam a negyedsávosokra jellemző áthallás-szerűséget (törlési csillapítás probléma? törlő áram kevés?). A tegnapi felvételen is hallható sercegés, pattogás, mechanikai zajok ugyanúgy megvoltak, tehát nem arról van szó, hogy a vastagabb szalag nem feküdt fel a fejekre rendesen.
Még mielőtt valaki megemlítené: most kisebb jelszinttel közvetlenül a CD íróra kötöttem a magnó kimenetét. Úgy látszik, hogy ez a görény soundcloud normalizálja a felvételt -legalábbis a hullámforma megjelenítése szerint.
(Azt kell még róla tudni, hogy én .wav formátumban töltöttem fel, de a soundcloud emlékeim szerint 256 -os MP3 -ra butítja le.)
Ez benne a legjobb vicc. A hivatal bevasalja töled a saját munkádért járo jogdijat, aztán majd egyszer fizet is neked - (ha regisztrálva vagy, és kivárod míg rádkerül a sor......:-) ).
Oké... én azt vágom, hogy a zenészek 99,9% -nak nincs odahaza 16, 24 sávos magnója....
de... ezért írtam, hogy azt a kiadójuk szalagtárában tárolják... jogilag meg általában úgy intézik, hogy a hangfelvételt tartalmazó mesterszalagot is a kiadó birtokolja. szvsz
Kevés olyan kiadó van Magyarországon, amely saját stúdióval büszkélkedhet (Hungaroton...). Esetleg szerződéses viszonyban állhatnak konkrét stúdiókkal (gondolom én, mint barom), így akár valóban tárolhatnák ott is a mesterszalagokat, hisz biztosítva van a könnyű hozzáférés.
Azonban egy stúdióban készül annyi felvétel, hogy mindet (még a jó öreg analóg szalagokról beszélünk) tárolni elég nagy befektetést igénylő dolog lenne. A kiadóknak erre sok, sokkal több pénzük van.
Jaja... Beatles... feloszlás után újra összeálltak és rögzítettek pár jamelést vagy esetleg új dalokat és valaki árulni kezdte ezt a szalagot az ebay -n. McCartney mewg perrel fenyegetőzött, tehát az addig dobra nem vert vagy éppenséggel titkolt felvételek valódisága kiderülhetett, ha már ekkora patáliát csaptak érte.
És honnan szereznének róla tudomást? Csak megbízható ismerősök előtt szabad villogni a felvételekkel... elég egy rosszakaró, oszt' jön az Artisjus és megizél. :-)
Ez elég bonyolult kérdés. Nyilván, hogy a zenekar megveheti (ha igy szol a szerzödése) a többsávos szalagot is, meg a lekevert mastert is (amiröl késöbb majd a lemezek készülnek), de:
1. A soksávoshoz megfelelö technika is kell, tehát azt odahaza ritka, hogy le tudják játszani. (2" 16-24 sávos szalagok, vagy 1/2" DASH). Ráadásul azt még ujra is kell keverni. (szintén nem mindennapos dolog).
2. A lekevert master szalag meg általában a kiadóé (az meg rendszerint a studioban tartja, hiszen ott vannak meg ehhez a feltételek) akik akár kereskedhetnek is vele - pl. kiadhatják (eladhatják) azt a Yugotonnál vagy bárhol máshol.
Ha azonban megszünik a kiadó, studio, akkor áll minden fejre és jobbára ellenörizhetetlenné az egész rendszer (emlékezzünk csak a Beatles stb. "megtalált" felvételeire.....)
Nem egy zenekar volt a és van, aki több stúdióban rögzíti az anyagait: X helyen a dobokat, Y helyen a szimfónikus betéteket... stb.
Az sem ritka, hogy mondjuk egy angol együttes Amerikában, Franciaországban készít felvételeket... sőt, a Depeche Mode jó pár lemezét a berlini Hansa stúdióban vette fel. Nem kizárt persze, hogy szükség esetén elutaznak érte az említett stúdiókhoz... (oké... mostanra már szinte minden fontosabb dolgott átmentettek soksávos digitális formátumra...)
Na mindegy. Nem akarok vitatkozni, mert nyilván úgy van ahogy mondjátok, de a logika nem feltétlenül ezt diktálná.
De azt a zenészkék kifizetik a stúdiónak (a stúdió óradíj mellett) vagy nem? Oké, nem azt mondom, hogy ha megvette, vigye haza, hisz ezeket a szalagokat illik jó körülmények között (állandó hőmérséklet, páratartalom, nedvességtől, mágneses terektől védve) tartani. Lehet, hogy a stúdiók (a nagyobbak) rendelkeznek saját szalagtárral, de elképzelhetőbbnek tartom, hogy inkább a kiadók szalagtárába kerülnek ezek a mesterszalagok.
a zenei felvételek tulajdonjoga a felvételt készítőé, de a szerzőt, előadót akkor is védi a szerzői jog, tehát birtokolni birtokolhatja akárki, de forgalomba vagy nyilvánosságra hozni már más tészta, ha ebből bármiféle haszna származik.
Én gondolnám, hogy a mesterszalagok inkább adott kiadók tulajdonát képezik és nem a stúdióknál marad.
(Tele volt az ebay Jennifer Lopez 2" -es mesterszalagokkal.) Nehezen todom azokról elképzelni, hogy legálisan kerültek volna ki... de semmi sem lehetetlen.
Ha felszámolás során eladnának ezt azt... olyanokat, ami egy kiadó vagy egy zenekar jogdíjas cuccát tartalmazza, illik nem ebay -n magánszemélykén elkótyavetyélni... illetve elővásárlási jogot biztosítani a zenésznek például.
Nem tudom, mert nem követem, de el tudom képzelni, hogy a megszünt, felszámolt studiok mesterszalagai, soksávos eredeti felvételei valahol elökerülnek, mert azokat felszámolni nem olyan egyszerü ("elmenteni késöbbi célokra" viszont aránylag egyszerü).
Sok studio ugy szünt meg, hogy valamilyen felszámolobiztos átvette az egészet, eladott, amit tudott, de hogy mit kezdett az archivumokkal arrol nem tudok sokat. Annak az eszmei értéke jelentös, az anyagi értéke 0, és rendszerint kell hozzá "némi" technika (16, 24 sávos analog magnók, vagy 24-48 sávos DASH magnók, esetleg U-Matic digitális kazetták lejátszására szükséges nem olcso berendezés).