Igen, gyűlünk. Valamikor valaki azt írta, hogy kb 50 db M5-öt adtak el itthon. Nem tudom, ez mennyire korrekt infó. De ha közelíti a valóságot, akkor most a 10% összegyűlik. És van még egy hatodik szoba is!
Akkor az okt. 28 OK, két felnőtt és egy 10 éves csajszi. Gondolom pótágyon. A kevés szobaszám biztosan nem teszi lehetővé neki(k) a külön szobát. Amúgy mit mondtak a gyerekekre? Van pótágy, vagy csak külön szoba? Mert ha nincsen pótágy akkor át kell gondolni a dolgot.
No, nekünk is jó az okt 28. 30-tól van őszi szünet, így onnan rögtön megyünk a nagyszülőkhöz, a gyerkőcöket leadjuk, mi meg kedden repülünk Skóciába. De a 28-a még épp jó. Szóval 2 gyerek, 2 felnőtt, 0 kutya:)
Asszem nem volt önálló teljesen a szovjetszkij kitalálás ezen a téren sem. Az AntiBlockingSystem valóban a repülőgéptechnikából érkezett,csakúgy,mint néhány évtizeddel előtte a tárcsafék(mely eredetileg Lockheed szabadalom,az ABS légi verziója Lucas-Girling)de szériagyártású személyautóba szabványosíthatóan a Daimler-Benz(mint a légzsákot,biztnsági kormányt és még számos már aktív és passzív biztonsági elemet és rendszert is)jelenítette meg elsőként a nagy gyártók közül.
A hozzászólásod végén a tech. történethez egy gondolat.
Nem tudom kik találták ki a ABS-t, de azt igen, hogy milyen volt ez az orosz repülőgépeken. A kerék tengelyéhez csatlakozott egy orsós tengely. Azon szaladgált egy malomkerék és szelepeket nyitott ill zárt. Tehát ha blokkolt a kerék akkor elindult kifelé és elvette a féket, ha felpörgött a kerék akkor meg befelé és nyitotta a szelepet. Ilyen egyszerű volt. Mint általában az orosz műszaki logika.
Az okt.28 jó nekünk. Olyan messze van hogy szabaddá tudjuk tenni tervezéssel. Az időjárást meg a váratlan dolgokat úgysem tudjuk tervezni. Kettő fő, de a gyerekszámot még nem tudom. Még ma este megírom, meg kell beszélnünk.
Fdoki! Küldtem egy mailt, légyszi nézd meg. Köszi.
én még kérek egy pár órát:) Szülői zajlik mindjárt, ott kiderült mikor van őszi szünet, kb, akkor külföldön leszünk a feleségemmel 4-5 napig. Meg van egy prágai munka-utam is, de az nem gűz, mert az munkanap, max. Prágából megyek talira:)) Vagy Taliról Prágába:) Festők addigra elvonulnak, szóval jónak tűnik a 28-a, de még várnék egy kicsit az ámennel:)
Hilltop foglalás ügyben mindannyiótoktól tisztelettel gyors reagálást kérek,nehogy lecsússzunk az időpontról,később 1re zordabb lehet az idő -ne legyen!
Tibola tanácsai és infoi ill.tapasztalatai a menetstabilitásról,kikerülésről és kütyükről hasznosak és helytállóak és megszívlelendőek.Köszönjük!
Csak 1 gondolat az aktív felfüggesztésről-ami már nem a F1-kategória privilégiuma. Ott nem a kerekek meghajtásáról ill.nyomatékelosztásról szól a nóta,hanem pont arról amiről szó volt,a kerekek útontartásáról.A rendszer tulajdonképpen "besegít" a gravitációnak,digitalis célszámítógép vezérlésével érzékeli az egyes kerekek talajtól való elmozdulási sebességét,és saját algoritmusai szerint vezérli a felfüggesztés speciális elemeit,leggyakrabban az ún."aktív" lengéscsillapítót,mely ezen esetben nemcsak passzív energiaelnyelő (pontosabban a kerék mozgási energiájának 1 részét-időben kissé elhúzva a folyadék/gáztöltet súrlódásán keresztül tkp.hővé konvertálja) hanem hidraulikus/hidropneumatikus (kísérleti stádiumban linearis elektromotoros) munkahengerként a kereket az út felé nyomni -így a karosszériát emelni vagy a kereket az úttól felemelni -így a karosszériát süllyeszteni képes elem.Mindezt a jármű folyamatos haladása közben,számos mozgási paraméter folyamatos elemzése mellett vezérli és működteti. Legfejlettebb-kifinomultabb rendszerek tudomásom szerint jelenleg a Merci ABC(ActiveBodyControll)és Porsche PSM (PorscheStabiltyManagement) jelentősen csökkentik a kanyarodási dőlést ill. bólintó-billentő mozgásokat az úthibák gépkocsitestet himbáló-rázó hatásainak kiküszöbölésén túl. Persze nem sok új van a nap alatt: a Citroen hidropneumatikus rugózása már minden elektronikus kütyü nélkül 70 évvel ezelőtt(!!) működési alapelvéből fakadóan tulajdonképpen kvázi-aktív felfüggesztés volt,a Traction Avant majd ID-DS sorozatok legendás rugózási kényelme nagyrészt ennek volt köszönhető...
Én is jártam hasonlóan, egy vasúti átjáróban csipogott és jelzett/villant fel a műszerfalon a biztonsági övre figyelmeztető lámpa. Az anyósülésen 1 kg kenyér és néhány banán "utazott". Elsőre megijedtem, hogy talán rosszul csatoltam be magam (előtte 1 perccel indultam), kicsatt-becsatt, de ismét jelzett egy következő hepehupán. Akkor esett le, hogy mi lehet a gond és költöztettem le a cuccokat lábhoz.
Valószinűleg valami volt az ülésen. A súlyérzékelő nagyon érzékeny egy adott ponton, egy pénztárca is elég ahhoz, hogy besípoljon. Szerintem ennyi volt, semmi több.
A gödörről ill útegyenetlenségről jut eszembe. A párom mondta, hogy egyszer amikor belement egy gödörbe, a kocsi egy sipoló hangod adott. Rövidet, de olyant mint amilyen a be nem kapcsolt övre figyelmeztet. És valami felvillant a műszerfalon. Nem tudta megnézni mert nagyon rövid ideig tartott. Tapasztalt már valaki ilyent vagy hasonlót? Mi lehet ez?
Egyátalán nem. Ezek a cuccok nem képesek csodákra, de nagyon hasznos dolgok.
Azért tartom magam a gyakorláshoz. Tél elején mindig bohóckodok egy kicsit, hogy ráhangolódjak a havas, jeges utakra. Amúgy nagyon szeretem a telet, szeretek ilyenkor vezetni. Ebben biztosan szerepe van annak hogy összkerekes komoly géppel járok általában. Azzal igazán élvezet a tél!
Az ESP, itt DSC az a mentstabilizáló vagy más néven dinamikus stabilitás program. Ez annyit tesz, hogy nagy sebességnél kanyarban, vagy drasztikus kikerülő manőverekkor a rendszer segít abban hogy a kerekek ne csússzanak meg vagy ne pörögjenek ki. Összehangolja a kipörgésgátlót (ASR) és a blokkolásgátlót (ABS). Persze egy kicsit többet is csinál. A lényeg, hogy amikor a kocsi kitörni készül egy kanyarban, akkor a kerekek külön-külön fékezésével, a nyomaték elvételével segít abban hogy a kanyaríven maradjál miközben nem veszed el a lábad a gázról. Erről a TotalCar tesztjeiben láthatsz videofelvételt is.
Viszont ami veled történt az más. Amikor átmész (feltehetően) nem merőlegesen egy villamos sinpáron vagy bármilyen útegyenetlenségen, akkor a kocsi egy pillanatra a levegőbe kerül és csak repül amíg talajt nem ér. Ilyenkor nem segít semmi elektronikai csodaszerkezet. Ilyenkor nem szabad a kormány irányán változtatni "repülés" közben. Mert kellemetlen meglepetés érhet talajfogáskor.
Röviden ennyi, de biztosan vannak mások is akik jó tanácsokkal tudnak ellátni (és nem "el tudnak látni jó tanácsokkal" - egy kis nyelvtan mindenkinek).
Helyszini bemutatót rendezhetünk a talin ha vizes lesz a parkoló. :o)))
de lehet, hogy rosszul értékelem. ezeket a helyzeteket nehéz megitélni távolból. az biztos, hogy mindennek vannak korlátai, egyetlen elektronika sem mindenható.
tehát valahogy úgy képzelem, hogy rámész a sínre, feldobja a hátulját, az eleje meg megy tovább. ilyenkor ki tud törni, de az esp sokat nem tud tenni, ugyanis ilyenkor az elejét kéne húzni, ha azt befékezi, megprördülsz. a hátulját kéne fékezni, de az meg épp a levegőben van egy rövid ideig.
az ilyenen nem tud segíteni. ehhez aktív kerékfelfüggesztés kéne, mint hajdanában 92-93-ban az f1-es williamsekben:) azok 1 cm-rel a talaj fölött suhantak egyfolytában:) Az ESP akkor tud segíteni, ha vagy túlvállalod magad a kanyarban, és emiatt a kocsi hátulja előre igyekezne, vagy valamilyen hasonló kegyetlen manővernél kitörne. Ha jól tudom az a működésének az elve (de majd kijavítotok, ha nem jól tudom), hogy a kerekekre jutó nyomatékot variálja. ha viszont valami feldob a levegőbe, akkor cseszheted (már bocsi) az elektronikát, mert az egyetlen ami segít az a gravitáció, amíg a kerék nem érintkezik a földdel, addig az elektronika épp csodálkozik.
ma történt velem a Népszínház utcában. Mentem vagy 30km-mel a Blaha felé. Rámentem a villamossínre és akkorát dobott rajtam, hogy majdnem átvágódtam a baloldali járdára. Még kb 10 perc után is a torkomban dobogott a szívem. Hol van ilyenkor az ESP?!