Nekem ugy tunt, hogy Barna Camilla buntudataban akarja levagni a hajat, mert fajdalmat erez szerelme irant, aki meghalt - pontosabban, Betty idealizalt-/alomvilagaban igy viselkedne.
Nekem ugy tunt, hogy a film elso resze nagyreszt valakinek az alma (legyen ez elsonek mondjuk Diana/Betty), azonban mintha a alom elott tortent esemenyek is megjelennenek kozben a vasznon (bergyilkos, cowboy+rendezo), es mintha Betty hiaba szeretne, ha almaban vagyai szerint tortennenek a dolgok, mintha kulso erok, vagy Betty valos ismeretei befolyasolnak ezt (pld. szineszno valasztas).
Betty es Diana tenyleg ugyanaz a szereplo? Pedig biztos karcosra tekergettem a dvd-t, de nem birtam eldonteni, hogy azonos-e, vagy sem.
Azonos is elgondolkodtam, hogy mivan, ha a film elejetol kezdve (ruth neni tavozik) a film kozepeig (kek doboz lezuhan, ruth neni elokerul) alig par perc telik el, mert ruth neni visszament megnezni valamit a lakasban? Bar ez lenne szamomra a legzavarosabb "megoldas".
Egyebkent nekem kezd egyre "linearisabbnak" tunni a tortenet, ha az elso alom-valosag kevert reszet nezem, illetve a 2. resz idorendben kevert valosagat.
"Amikor a hajléktalan nézegeti a kék dobozt és beleteszi egy papirzascskóba, akkor egy fényes tárgy is látszik a zacskóban (nekem fülbevalónak tünik; lásd rendörök beszélgetése, akik mintha leletek volna egy fülbevalót a baleset után, s arra mondják: valaki hiányzik. "
Pár érdekesség, ami talán tovább erősíti az álom vonalat. Az Álmoskönyv szerint:
- Doboz : Titok. Doboz, amit nem tudsz kinyitni: nem szívesen gondolsz egy dologra, amin pedig jó lenne törnöd a fejed; elhessegetsz magadtól egy kényelmetlen emléket. - Haj: Megbúvó érzelmek, rejtett gondolatok. Levágott haj: elveszett szerelem. Ha magad vágod a hajad: elkövetett hibádért megharagszanak rád. Ha más haját vágod: haragszol.
- Sírás: saját sírásod: múló bánat; megszabadulás, megkönnyebülés.
- Pénz: (papírpénz:) felmentésre, megbocsátásra vágysz.
Jó sokára jön egy/két megfigyelés:
Mi lehetett az a rövid jelenet, amikor egy nő fekszik az ágyon, háttal (ha jól emlékszem, ugyanúgy, ahogy megtalálták ott az oszladozó hullát), benyit a Cowboy, és valami olyasmit mond, hogy ideje felkelni?
Amikor a Cowboy benyit, az ágyat kétszer látjuk.
Elöször szépen vetett ágy és egy tiszta nöi test, majd másodszorra egy felhasadozott matracon egy piszkos test. Mind a két beállítás ugyanabból a szögböl.
Ez a második kép ugyanaz, mint amikor a bungalowban meglátják (még az elsö részben) a hullát az ágyon.
Erre jön a harmadik - ugyanolyan kép, amikor Diana felébred a bungalowban. Ott is ugyanaz a képszög, de más ruha van rajta, más ágyon fekszik.
Mikor a befejezö jelentben Diana föbelövi magát, Dianen fehér fürdököpeny van,mely takarja a karját, míg a "cowboyos" vágásoknál a fekvö alakok karja meztelen.
Amikor a hajléktalan nézegeti a kék dobozt és beleteszi egy papirzascskóba, akkor egy fényes tárgy is látszik a zacskóban (nekem fülbevalónak tünik; lásd rendörök beszélgetése, akik mintha leletek volna egy fülbevalót a baleset után, s arra mondják: valaki hiányzik.
Mikor Camilla az autóban ül a balfülében van fülbevaló, s mikor elvánszorog a roncstól már véres a fülcimpája fülbevaló nélkül.)
Egyébként roppant érdekes olvasni a topicot most, hogy láttam is a filmet.
Remélem nem rontom el - ennyi idö után - senkinek se a szórakozást ezzel a hozzászólással.
It's an insane concept, one that doesn't vaguely map onto the real world and has very few precedents in cinema, yet -- even more unbelievably -- "Lost Highway" was one of two films that year to use the idea. I ask Lynch if he'd seen Steven Soderbergh's wacky, low-budget "Schizopolis," which came out within a few months of "Lost Highway."
"Yeah! A whole different take on the same thing!" he laughs. I wonder about the coincidence. Was there something in the air ... ?
"It's O.J. Simpson, Andy."
"What?"
"That's what did it," he says. "Think about it: I wasn't really aware of it at the time, but it must have been inspired by, subconsciously anyway, the O.J. Simpson trial. And how O.J. Simpson's mind had to be tricked, so that he could go out and play golf, rather than commit suicide for the deed he did."
I think about asking Lynch if he has a similar key to "Mulholland Drive," but it's become clear that, if he does, he's not revealing it. At least not now.
Azért érdekes, hogy itt Lynch konkrét kulcsot ad a Lost Highwayhez, még ha tudat alattinak is nevezi az OJ Simpson per hatását.
Pedig az infó tuti! Itt tartom a kezembe a Budapest Film májusi dvd ajánlóját. De azt elképzelhetőnek tartom, hogy csak kölcsönzésre adják ki, és az is érdekes, h a tékás VHS az Intercom.
Ha valakit nagyon érdekel, írjon mailt a coala@vodafone.hu-ra, mert meg tudom oldani a lemezt.
lynch az a fajta rendező, aki le mer menni az emberi indulatok és egók pincéjébe _ jól ismerheti ezeket a mélységeket
de nagyon gázosnak tartom emiatt legonoszozni
kisördögnek ajánlom megtekintésre a straight story.t
meg elolvasni 1-2 interjút a rendezővel
Helló!
Honnan vetted azt az infót, hogy most jön ki DVD-n a film itthon? Sajna én nem találtam róla semmit, az online dvd shopok egyáltalán nem említik a most megjelentek között. Pedig már nagyon várom!
Mondom, hogy ez az ember maga a Sátán, tőle van a tehetsége, és az egész csak arra megy ki, hogy szivasson minket. Bele-bele néz a rajongói topicokba, és röhög, mint a fehérpofájú a Lost Highway-ben.
Ilyeneket, hogy nézd meg alaposan a baleset helyét....
Menjen a pokloba, komolyan mondom.
:-))
Bennem pedig most valami racionálisabb kezdd el kibontakozni, miszerint Diane és Coco akarták kinyírni Camillát, és az nem is a nagynéni lakása, hanem Camilláé, és ez a nagynénis sztori csak improvizáció.
Amit még észrevettem, hogy Adam kissé mintha őrült lenne, és valszeg ő már tudott a viszonyról, mert a jelek ezt tükrözik.
kicsit vegiggondoltam, es a kovetkezokre jutottam.
valamennyire az alomnak van szerepe a filmben (vagy kepzelges/trip/stb), kulonosen ha hitelt adunk (?) Lynch credits elotti reszerol szolo fulesenek (legalabb 2 fontos info). mi is lathato ott? 1. tancverseny (Diane ott tunt ugye fel) 2. a sikerben furdozo Diane (az idos hazasparral egyutt vicsorogva), 3. egy kozelre fokuszalo fej lehanyatlik a parnara, majd elsotetul a kep.
a filmben ugyanugy lehanyatlik Rita is az agyra Ruth nagyneni szobajaban, majd elalszik. mi van akkor, ha nem is Betty kepzeleg, hanem Rita? vagy esetleg mindketten?
1. Schenken Sie dem Anfang des Films besondere Aufmerksamkeit: Zwei wichtige Hinweise finden sich bereits vor dem Eröffnungstitel.
2. Beobachten Sie, wann und wo rote Lampenschirme eine Rolle spielen.
3. Achten Sie darauf, wie der Titel des Films heißt, für den sich Adam Kesher Schauspielerinnen anhört und ansieht. Wird dieser Titel an anderer Stelle wiederholt?
4. Ein Unfall ist ein schreckliches Ereignis ... Beachten Sie genau den Ort des Unfalls.
5. Wer gibt wem einen Schlüssel – und warum?
6. Achten Sie genau auf die Kleidung, den Aschenbecher, die Tasse Kaffee.
7. Wer macht sich im Club „Silencio“ bemerkbar? Was ist dort zu fühlen, zu beobachten und zu gewinnen?
8. Hilft Camilla allein ihre Begabung?
9. Beobachten Sie genau die Vorkommnisse im Umfeld des Mannes hinter „Winkie's“.
Nem akarom magammal elárasztani a topicot, de még van egy fontos rész! A vacsoránál a végén a rendező tesz egy ilyen kijelentést, hogy "...így aztán enyém lett a medence, ővé meg aki takarította..." Ebből egyértelműen kiderül, hogy a rendezős jelenetekben összefüggés van, tehát, ha az elején a lebukás vízió akkor a végén a vacsora is. Egyébként ennél az asztalnál még sok egyéb fontos dolog elhangzik, pl hogy Diane kanadai, és táncversenyt nyert, itt indult a pályája (legelső jelenet).
Az is fontos, hogy a kocsi az elején és a vacsora előtt ugyanott áll meg, tehát a rendező a Mulholland Drive fölött lakik.
Most pillanatnyilag bennem az alul leírtakon kívül még egy olyan verzó kezd alakulni, hogy bizonyos részek a filmből vannak, amit forgatnak.
Aztán egy ismerősöm annyival beérte magának a magyarázatot, hogy mivel az első jelenet ugyanazzal ér véget, mint a film utolsó jelenete (diane az öregekkel örül a sikernek), így az egész közte lévő rész csak Diane töprengése, hogy belevágjon e a szinészkedésbe vagy se.
Hm itt még azért kell fordítgatnom egy ideig :))
Németül nincs meg? :)
Én azért még egy mondatra felhívnám a figyelmet!
A cowboy első megjelenésnél mondd vmi ilyesmit: "Inkább gondolkozz, minthogy okostojást játszol!"
Ezt viszont komolyan kellene venni. És pont ez a mondat nemhagy lenyugodni. És amíg ezzel a Linches megoldókulcsal nem jutok előbbre tartom magam az előbbihez.
itt volnanak a mar korabban emlitett tippek Lynchtol. hogy segitenek-e? hmm.
David Lynch's clues:
1) Pay particular attention to the beginning of the film: at least two clues are revealed before the credits.
2) Notice appearances of the red lampshade.
3) Can you hear the title of the film that Adam Kesher is auditioning actresses for? Is it mentioned again?
4) An accident is a terrible event... Notice the location of the accident.
5) Who gives a key, and why?
6) Notice the robe, the ashtray, the coffee cup.
7) What is felt, realised and gathered at the club Silencio?
8) Did talent alone help Camilla?
9) Note the occurrences surrounding the man behind 'Winkies'
10) Where is Aunt Ruth?
csak ket aprosag, bar talan semmi lenyeges informaciot nem hordoznak a film szempontjabol:
Rebekah-t a los angelesi Lloronakent konferaljak fel. az eredeti Llorona mexikovarosi volt, felver, es beleorult egy spanyol ferfi irant erzett szerelmebe, majd megolte ket gyermekuket. azota kisert a spanyolajku varosokban tettein keseregve.
Diane/Betty mintha rovidlato lenne (elhomalyosult, rovidre eles kameravagasok neha)
Mi a fenet csinal Ruth nagyneni a kek kockas jelenet alatt a lakasban?
Az előzőben egyetértek, mert sok esetben nem csak az ő látásmódját láthatjuk bizonyos pszihés dolgokról, nem pedig a törvényes valóságot. Viszont a MD-al ez nem egészen van így. Tegnap megnéztem, és szerintem gördülékeny alternatívát sikerült felállítanom.
-A helyszín LA külvárosa. Diane, a befuccsolt középkorú szinésznő, egy lepukkadt bungalóban él. Nagynénjétől örökölt pénzén költözött ide, és mindent feltett rá, hogy szinészkarriert építsen. Mi éppen ott csöpenünk bele az életébe, mikor kezd nyilvánvalóvá válni számára, hogy kudarcot vallott. Utolsó reménysége Cammilla Rhodes az éppen befutott szinésznő, aki elorozta előle az ugródeszkát. Kapcsolatuk szánalmas, mégis Diane úgy érzi, hogy szexuálisan vonzódik hozzá és ezt a vonzódást próbálja még utolsó esélyként kieszközőlni, mostmár Cammillától várva a segítséget. A depresszió már kezd kiülni Dianere, de még úgy látja, hogy nincs minden veszve, ha egy befutott szinész fekszik az ágyába.
Cammilla szemmel láthatólag már lenézi Dianet, és az egyik reggelen szó szerint lelöki magáról. Mindezek után, a már egyre kétségbe esett lányt elhívja egy tipikus Hollywoodi partira, ahol szinte tervszerűen többsoron gázol át a lány lelkén. Először a lenéző bánásmód a nagy rendező, és annak befolyásos annyja előtt, majd a vacsora közbeni kikényszerítése szánalmas életének, és teljes bizonyságtétele a szexuális kapcsolatuk végének. Összeházasodik a rendezővel, aki mellett még egy gyönyörű nővel is folytat kapcsolatot. Diane számára itt már világossá válik, hogy ez az utolsó estéje a csillogásban, innentől nincs tovább, ő itt már semilyen módon nem rúg labdába, vissza kell mennie a harmadosztályba. Lelkileg ezt már képtelen elviselni, a düh, az irígység, a bosszú és az önsajnálat felemészti. Végső elkeseredésében felfogad egy bérgyilkost, hogy az megölje Dianet.
A paranoia, a félelem önnmaga személyétől ami ide taszította, kényszerképzetei a Hollywoodot mozgató mögöttes erőkről, egykori vágyai és mindezeken való (esetleg önkívületi) tépelődése részben képekké részben apró mozzanatokká, néhol teljes történetté alakul benne. Enyhe skizofrén idegösszeroppanását bemutató történet maga a film, ami az előbb leírt állapotnál kezdődik. Nincs tovább! Diane lelkét láthatjuk utolsó napjaiban:
-Miért nem voltam egy naiv, örömtől kicsattanó vidéki liba?
-Miért nem csak elutazott híres nagynéném miközben én a lakását, és befolyását használva lenyűgözöm hollywoodot?
-Milyen szép is lett volna, ha Camilla függ tőlem, és nem én Ő tőle. Hősként segítettem volna rajta, miközben pénztől és sikertől függetlenül egymásbaszeretünk.
-Bárcsak az az undok Coco lett volna a házmester, az a ribanc (aki megcsókolja Camillát az estélyen) pedig csak egy pincérnő.
-Bárcsak valaki jól kib...ott volna azzal a tetű rendezővel aki ejtett engem. Jól megmanipulálták volna a filmjét és én a hírneve ellenére sem rohantam volna a karjaiba, hanem inkább Ritához!
-Jaj mit tettem!!! Remélem valami jó nagy pancser az a bérgyilkos, és elcseszi a gyilkosságot!
(A külső befolyást, az állnokságot, a bábok mozgatóit a paranoiát testesítik meg a furcsa figurák:cowboy, csöves, szomszéd néni. Az idős házaspár pedig az "ők valamit tudnak" tipusú társadalmat, akik ismerik hollywoodot, kiröhögik a naivakat, örülnek ha egy szinésznő befuccsol, és sztárolnak ha ugyanez befut)
Ez a néző számára testet öltött önmarcangolás Diane kiégése, önmaga letaszítása, depressziója egyik koronája. A tetőponton, vagyis szerelme beteljesülésekor ébreszti rá, hogy illúzióival képtelen magát életben tartani (Silencio jelenet). Ekkor teljesül depressziója: kimegy kávét főzni, miközben látja, hogy a gyilkosság eredményes volt Camilla halott!
Az érzelmei egy csapásra felszínre törnek, végső őrületbe majd öngyilkosságba kergetve Diane-t.
Nos, ez az én alternatívám a filmel kapcsolatban tömören :) Egyébként amíg nálam van a fiilm mégegyszer megnézem, és biztos vagyok benne, hogy ezzel minden egyes kockára választ tudok adni. Akinek van kedve, nyugodtan írjon, és a véleményekre is nagyon kiváncsi vagyok!