Tehát a pótkocsi és a vontató jármű azért más, mert az egyik önállóan, közúti közlekedésre alkalmas. A motoregység és a kocsi nem. Ezért írták, hogy egy egységet képez, mert egy része sem képes önálló közlekedésre. Ez az alapvető különbség. Ez a szerelvény alapgázon lassú jármű (összekapcsolva), de könnyítettek a közlekedési feltételeken. Részben vonatkoznak rá a lassú járműre vonatkozó előírások. Hasonló eset a segédmotoros kerékpár és az elektromos kerékpár esete is.
Prizma: Ha a kerek pirosat nem veszi észre a barom, akkor olyan részeg, hogy annak háromszöget is tehetsz fel nyugodtan. Akkor is nekimegy. Csak megjegyzem, nálunk nem hagynám az utcán, mert reggel nem lenne mit a gépre akasztanom.........
A mai képzési rendszert tekinteve a Yardon, nem hiszem, hogy lenne olyan köztük, aki tisztában van vele, hogy mi is kell pontosan egy trakeszra.
Na még egy szösszenet, a fékkel-kormánnyal kapcsolatban.
Tehát előírás szerint a fék CSAK rögzítő a kötelező. Ez azért van, mert amikor ezek a jogszabályt szerkesztették, akkor sem voltak tisztában a valósággal. Az alapja az, hogy a csigahajtás, ha leveszed a gázt, beáll, mint szög a fába. Visztont a rögzítést előírták, mert egy 2-3q-ás pótkocsi úgy visszahúzza lejtőn ahogy kell. A gyártók viszont tudták, hogy az "átlagmagyar" barkácsol, simson és egyéb motorokból, váltóval, amin van ugye "üres" és gurul az átok. Az első ilyen gyári nálunk a KERTITOX volt MZ mocival. Na, ezért lett taposó fékjük is a kocsiknak.
Kormány: Rázásmentesnek kell lennie, bizonyos szinten. Nézd meg a ROBI gépeket, a kormánykonzol mindenféle szilent perselyekkel csatlakozik a géphez. ( Robi 55-56, stb.)
Vagy például kint hagyom az úton éjszakára csak a pótkocsit. Nekimegy valaki, majd arra hivatkozik, hogy nem látta, mert nem háromszög alakú volt rajta, holott a pótra az kell. Én leszek a hibás.
Másnap rákapcsolom a motoros részre, majd megb@sz a rendőr a háromszög alakú miatt.
Tehát ha van egy pótkocsim, akkor háromszög alakú kell rá.
Ha ezt a pótkocsit hozzákapcsolom a motoros részhez, akkor az már nem pótkocsi, hanem ez a szerelvény lassú jármű, amire nem vonatkoznak a lassú járműre vonatkozó előírások ?
De Te szedted ki pirossal, hogy L a s s ú j á r m ű a szekér, csak nem felel meg a "klasszikus", rendszámos lassú járművekre vonatkozó feltételeknek. Azért írja a jogszabály, hogy "egy egységként" vesz részt a forgalomban. Akkor nem utánfutó. Na ezért speciális. Aki meg megfogalmazta az eszement, de a lényeg, hogy a kerti traktor az lassújármű, csak nem vizsgaköteles ( míg észre nem veszik), s ez a 15 km/h-n alapul. A háromszög prizma külön jelentéssel bír: vagy nagyon hosszú a jármű - csuklósbusz - vagy pótkocsi. A jelentősége abban áll, hogy mikor mögötte lapítasz a verdáddal, s előzni akarsz, látod, hogy valami böhöm nagy dög, mármint hosszú van előtted, s rá tudsz gyúrni.
Kicsemegéztem a rendeletből a ránk vonatkozó részeket, ebből kiderül, hogy ez nem lassú jármű (mert nem felel meg a rá vonatkozó előírásoknak).
Van még több előírás is, íme a legfontosabbak:
Az állati erővel vont járművekre és a kézikocsikra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
117. §(1) Az állati erővel vont járművet és kézikocsit fel kell szerelni:
a)az üzembentartó nevét és lakcímét feltüntető, a jármű jobb első részén elhelyezett, legalább 0,15×0,30 méter nagyságú táblával,
b)a jármű bal oldali legszélső pontját jelző, előre fehér, hátra piros fényt adó, éjszaka, tiszta időben legalább 150 méter távolságból látható, nem vakító lámpával (lámpákkal),
c)hátul mindkét oldalon, a jármű legszélső pontjától legfeljebb 0,40 méter távolságban, a talajtól legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter távolságban elhelyezett, legalább 50 cm2hatásos felületű, a 70. § (1) bekezdésében meghatározott, piros színű fényvisszaverővel,
d)a jármű hátulján elhelyezett, hátulról jól látható, legalább 750 cm2felületű, ferde piros-fehér csíkozású fényvisszaverő táblával. A táblát úgy kell elhelyezni, hogy alsó széle az úttest szintjéhez legfeljebb 0,60 méter távolságban legyen. A tábla fényvisszaverő képességének olyannak kell lennie, hogy sötétben, tiszta időben távolsági fényszóróval megvilágítva 150 méterről észlelhető legyen.
(2) Az állati erővel vont járművet - a szán kivételével - fel kell szerelni olyan rögzítő fékkel, amely a járművet 16%-os lejtőn megtartja. A személyszállításra berendezett ilyen jármű fékberendezésének a hajtó által menet közben is működtethetőnek kell lennie.
Kerti traktorra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
118. § Az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló, a közúti közlekedésben egy egységként résztvevő, és 15 km/h sebességnél gyorsabban haladni nem képes lassú járművet (a továbbiakban: kerti traktor), ha a lassú járműre előírt követelményeknek nem felel meg, legalább a következőkkel kell felszerelni:
a)olyan, a vezető által menet közben is működtethető és rögzíthető fékberendezéssel, amely a járművet bármely terhelési állapotában legalább 2 m/s2lassulással lefékezni, és a terhelt járművet 18%-os lejtőn megtartani képes,
b)olyan kormányberendezéssel, amely a 33. § (3) bekezdésében meghatározott követelményeket kielégíti,
c)előre fehér, hátra piros fényt adó, éjszaka, tiszta időben legalább 150 méter távolságból látható, nem vakító lámpával (lámpákkal) amely a jármű előtt az utat legalább 10 méter távolságig megvilágítja, az 1,60 méternél nem szélesebb kerti traktoron e lámpát (lámpákat) a jármű bal oldalán, az 1,60 méternél szélesebb kerti traktoron e lámpákat a jármű bal és jobb oldalán egyaránt el kell helyezni, elhelyezési méreteikre a helyzetjelző lámpákra vonatkozó előírásokat kell alkalmazni és energiaellátásuk olyan legyen, hogy a jármű álló helyzetében is világíthassanak,
d)a 117. § (1) bekezdésc)pontjában meghatározott fényvisszaverőkkel,
e)a 117. § (1) bekezdésd)pontjában meghatározott fényvisszaverő táblával,
f)mind az egytengelyes motoros részt, mind a hozzákapcsolt pótkocsit első, fehér színű, nem háromszög alakú fényvisszaverővel.
Fényvisszaverőre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
70. §(1) Hátsó fényvisszaverővel minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és pótkocsit fel kell szerelni. A járműre felszerelendő hátsó fényvisszaverők száma:
- oldalkocsi nélküli motorkerékpár és a motorkerékpár 0,80 méternél nem szélesebb pótkocsija esetében
1 db
- minden más jármű esetében2 vagy 4 db.
A hátsó fényvisszaverő által visszavert fény csak piros lehet. A pótkocsi és a csuklós autóbusz hátsó fényvisszaverője csak csúcsával felfelé álló egyenlő oldalú, 0,15-0,20 méter élhosszúságú háromszög lehet, annak belsejében semmiféle világítóberendezés nem helyezhető el. Az összes többi jármű hátsó fényvisszaverője háromszög kivételével bármilyen alakú lehet.
(2) Első fényvisszaverővel - a motorkerékpár 0,80 méternél nem szélesebb pótkocsija kivételével - minden pótkocsit fel kell szerelni. Első fényvisszaverővel minden egyéb járművet fel szabad szerelni. Az első fényvisszaverő háromszög alakú nem lehet. A járműre felszerelendő első fényvisszaverők száma az oldalkocsi nélküli motorkerékpár és a motorkerékpár 0,80 méternél nem szélesebb pótkocsija esetében - ha azokat első fényvisszaverővel felszerelik - 1 db, minden egyéb jármű esetében 2 db. Az első fényvisszaverő által visszavert fény csak fehér lehet.
(3) Oldalsó fényvisszaverővel minden járművet fel szabad szerelni. Az oldalsó fényvisszaverő háromszög alakú nem lehet. A jármű hosszának hátsó harmadában elhelyezett oldalsó fényvisszaverő által visszavert fény borostyánsárga vagy piros, az ennél előbbre elhelyezett fényvisszaverő által visszavert fény csak borostyánsárga lehet.
(4) A fényvisszaverőknek - olyan járműből, amelynek a távolsági fényszórója a fényvisszaverőt megvilágítja - sötétben, tiszta időben legalább 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.
(5) A gépjármű, a mezőgazdasági vontató és a lassú jármű ajtaján elhelyezhető olyan fényvisszaverő, amely az ajtó nyitott állapotában hátrafelé piros fényt ver vissza.
(6) A járművön túlnyúló rakomány megjelölésére szolgáló - a járművön alkalmilag használt - fényvisszaverőkre a pótkocsi fényvisszaverőjére vonatkozó rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a gépjármű, a mezőgazdasági vontató és a lassú jármű rakományán lévő hátsó fényvisszaverő háromszög alakú nem lehet.
Lassan Te fogod oktatni az illetékeseket! De ne feledd, hogy mi lassú jármű vagyunk, speciálisan egytengelyes traktor, hozzá kapcsolt pótkocsival, ami így nem pótkocsinak minősül! Nézd meg a lassújárműnél, ott tiltja a háromszög prizmát! Egyszerűbben mondom: Egyetlen gyári szekér sem készült azzal! Hát ezért! Amúgy nagyon képben vagy már! ( Csóró Yard eszelhet majd, hol kössön Beléd! Hehehe...)
A Terra DSK 317 hajtómű 3+1 sebességes, így nem kell (nem is lehet) megfordítani a motort a hajtóművön, hanem a P feliratú állásba kell kapcsolni a váltót (p=plowing=szántani). A Terra T20 hajtómű esetén kellett megfordítani a motort, és hátramenetben szántani). Szántáshoz keréksúly+orrsúly nem árt.
A hátsó fényvisszaverő által visszavert fény csak piros lehet. A pótkocsi és a csuklós autóbusz hátsó fényvisszaverője CSAK csúcsával felfelé álló egyenlő oldalú, 0,15-0,20 méter élhosszúságú háromszög lehet, annak belsejében semmiféle világítóberendezés nem helyezhető el. Az összes többi jármű hátsó fényvisszaverője háromszög kivételével bármilyen alakú lehet.
Egyébként biztos egy faxkalap szerkesztette ezeket az előírásokat, mert nem tudták egy pontba leírni, hanem ide-oda kell ugrálni a pontok között, mert összevissza hivatkoznak ez-meg az a pont erre meg erre a bekezdésére...
(Rögzítő és üzemi féket kihagytam :) Ja meg a kormányszerkezetre is vonatkozik valami.
Pont ma vettem háromszög alakú piros fényvisszaverőt, (kör alakú már volt, majd visszaviszem a boltba) mert a 118. pont hivatkozik a 117.-re, a 117-es a 70-esre. A 70.-ben le van írva, hogy pótkocsira és csuklós buszra lehet háromszög alakú fényvisszaverőt rakni, márpedig ez pótkocsi, úgyhogy ez kerül rá. (A 117-es vagy 118-as pontban hívják egytengelyes kerti traktor plusz egytengelyes pótkocsiból álló szerelvénynek)
-Szóval a motoros rész elejére fehér színű, nem háromszög alakú kell , ( 2db-ot raktam)
-A pótkocsi elejére szintén ugyanez.
-A pótkocsin előre bal oldalra egy biciklilámpa ( 150m-ről látható, nem vakít és 10m-re megvilágítja az utat)
-Hátulra bal oldalra piros helyzetjelző
-Ha 1,6 méternél szélesebb a pótkocsi, a lámpák mindkét oldalra kellenek elől-hátul
-Hátulra 15-20 cm élhosszúságú háromszög alakú piros fényvisszaverő 2db
-Hátulra piros-fehér ferde csíkozású , megfelelő nagyságú tábla (150m-ről távolságival megvilágítva látható legyen)
-lámpák akkusan táplálva, mert nincs viltekercs a motoron.
Nem akarok bele vau - vau, de ameddíg úgy rotáltam, hogy a lemez rajta volt, nem volt föld a kuplungházban. Azóta már rájöttem (valószínü), hogy hol megy bele.
Köszi rendes vagy, de Glaskasten is elküldi, csak e-mail cím kell neki.
A kérdésedre válaszoljak, egy állítólag 6 lovas (szerintem nincs annyi) Robi 156 DM vonszolja, hol felezővel hol anélkül. Na a vonszolás csak tréfa, mert akár hány lovas is, felezővel az 5 -6 q -t viszi mint a szél.
NEM mindenféle előírásnak kell megfeflelnie! Már kirecéztük, hogy a karti traktor a lassújármű egy speciális változata! Erre külön szabályok vannak. ( Így pl. nem lehet a kocsin hátul háromszög prizma, amit állandóan látok!)
A Google-ban nézd meg a 6/1990 (IV. 12.)KöHÉM rendeletet, abban levan írva minek, hogyan kell lennie rajta! ( Ha elolvasod,a kerékpárt és a kézikocsit, látod, hogy kész horror a kerti traktorhoz képest!)
Bocs, nem okoskodni akartam, de mint tudjuk, zéró tolerancia van, miért mi legyünk az áldozatok?
Rotáltam már olyannal amin volt védö lemez,de nem szeretem ha rajta van mert nem látom meddig megy bele a földbe.A másik meg hogy nem is volt rajta igy vettem és amennyit én idén ráköltöttem potyára hozzá teszem már lemezt nem veszek rá pedig volt tervbe.
Sokat segített. Ezidáig nem nagyon tudtam "belőni" még az irányt sem.
A Robi nevet már hallottam. Afelé hajlok. (Nem érzem hatalmasnak az árkülönbözezet.)
Valamint a motorral is hasonlóképp vagyok. Az itt hivatkozott honlapokon többször előfordul Honda név.
Megbízhatóság szempontjából érdemes inkább Hondát választani, a Briggs-el szemben. (Amely gyártó nekem nem cseng olyan ismerten, mint a járműveiből ismert másik)