Érdekes, hogy az 1956-os atlasz szerint a Mór és Bakonysárkány közötti régi út nem is keresztezi a vasutat. Aztán 1967-re már kétszer is. Kritikával kell szemlélni a térképeket is.
Most, hogy el nem ítélhető módon a topik címének megfelelően autóutakról is szó van, előkerestem 1967-es Magyarország autóatlaszomat. A 11. oldal szerint ez volt akkor a Bakonyban a helyzet:
Gondolom, arra is a 60-as évek nyomvonal korrekciója során került sor. Amúgy nemrég mentem Bakonysárkány és Kisbér között, mint írtam, nos, ésszerű volt a korrekció, hiszen az út jó részén hullámos, fel-le száguld az ember a kocsival, nem volt kiegyenlítve a talajszint, szóval nem alkalmas a nagyobb forgalomra. A söréden átvezető régi útra visszatérve: a google autó képein igen, jól látszik, hogy keskeny volt itt is az út, a település belterületén, azaz nem olyan forgalomra volt alkalmas,a mely a 60-as évektől megindult. Érdekes amúgy, hogy pontosan olyan időben rendezték meg az utat, s kapott új nyomvonalat a 81-es főút, amikor megindult a kelet-németek áramlása is a Balaton felé. ti mit gondoltok, van összefüggés, vagy akkori vezetőink még nem gondolkodtak ilyen "globálisan" ? A Székesfehérvár és Moha közötti útról: a google térkép már nem is jelöli, még olyan létező utat sem, amely ugyan megvan, de nem ment rajta a google-autó. ellenben a műhold képen látszik az erdőbe vesző út, amely régen autó út volt, s megvan még a 2001-es atlaszomban is, jóllehet már a 80-as években sem használták.
sörédnél a 30-as években valóban a településen vezetett keresztül az út. makadám, de még ma is járható. a kisvasút egykori nyomvonalán épült a falu szélső utcája, amúgy nyoma sincs már. ellenben egy km-nyire gánt felé a vízvételező és "vonóerőfordító delta" helye egy kis oázis az egybeszántott termőföld közepén. a kút tetején még ma is olvasható az állomás neve: "hiller"
Köszönöm az infót. Valószínűleg akkor az lehetett. Annyi kérdésem lenne, hogy akkor a régi 81-es főút nyomvonalán már nem lehet végig menni? Tekintve, hogy az útátjárót földkupaccal zárták el?
Kb. 1969 nyarán néhány napot dolgoztam a Mór és Bakonysárkány közötti vasútvonal és régi országút keresztezésénél. A MÁV Hídépítési Főnökség egyik munkacsoportja dolgozott ott. Gondolom, hogy valamelyik átereszt javíthatták. A mellékelt térképre berajzoltam a kollegád nagyapjának feltételezett lakását. Mint ahogy a műholdképre rajzoltam, az útátjáró egy S-kanyarban volt. A terület erdős volt. Az őrházban egy idősebb házaspár lakott. (Mivel akkor fiatal voltam, lehet, hogy számomra az „idősebb”, ma már középkorú lenne) Egyszer a kúthoz való bemenetelkor megharapott az egyik kutya. A nagyobbik ki volt kötve, úgy mentem, hogy kívül maradja a hatókörén. A kisebbik szép csöndben mögém lopódzott, megharapott, majd eliszkolt az utána löttyintett vödör víz elől.
Maga az országút vizes makadám burkolatú és igen keskeny volt már akkor is. Emlékeim szerint az átjáróban sorompó is volt. Jóval később, kb. 1980-as évek első felében, ellátogattam oda. Akkor az őrház már nem volt meg, az átjárót pedig földkúpokkal elbarikádozták.
Egy igen finom csemege a vágányok mellé. Elveszett autóút!
Jobban mondva főút. Amint az látható, vagy talán kivehető, áthúzott településtábla, nevezetesen Bakonysárkány felirat van áthúzva, jóllehet a kép alapján nem sok reményünk lenne, hogy vezet valahova még ezen út, melyet két oldalról már körül öleltek a fák. pedig igen, vezet és ki is vezet, Mór határában, de már tiszta földút szinte a vége, s a műholdas képek alapján is annak tűnik. Bakonysárkány annak idején a Kisbér-Mór közötti forgalom egyik állomása volt, nevezetesen a 81-es főút a településen keresztül vezetett az 1960-as évek korrekciójáig, amikor a "halálút"-nak is csúfolt 81-es a mai nyomvonalára került. A régi útnak immár csak a Bakonysárkány és Kisbér közötti szakasza járható, amit használnak is,a melyre ékes bizonyíték, hogy járt is arra a google-autó. A mór és Bakonysárkány közötti szakasz szinte járhatatlan földúttá alakult, amely ékes bizonyítéka, hogy mennyire megváltoznak az emberi kéz alkotta do,lgok, pár évtized alatt. Igen különleges az útszakasz, tekintettel arra, hogy egy 2001-es kiadású atlaszom még sárga színnel jelzi, mint járható utat. Mindazonáltal ezen atlasz még jelzi a Komáromi vasútvonallal párhuzamosan futó azon utat is, amely Moha és Székesfehérvár-Szárazrét között volt, de mára szinte járhatatlan földút, ergo nem közúti közlekedésre alkalmas. Ezen utóbbit azért írom le, mert ez a 80-as években sem volt már, a forgalom az iszkaszentgyörgyi úton és a 81-ezen ment Moha felé. Vagyis ezen tévedés fényében kell vizsgálnunk a Bakonysárkány és Mór közötti útszakaszt is, azaz a régi 81-est, feltételezve, hogy az ezredfordulón sem volt már aszfaltozott, járható út, hiszen az amortizáció 14 év alatt talán nem okoz ekkora változást, 40 év viszont már igen, a 60-as évek óta. Nos, külön érdekesség, hogy egyik kollégám nagypapája pont ezen útszakaszon volt bakter, de a műholdas képek már semmiféle épület maradványát nem jelölik az útszakaszon. Egyszer majd bejárom, de este volt már, s nem tudtam, mennyi idő, bár ténykérdés, hogy max 10 kilométer a mostani távolság a két település, azaz Mór és Bakonysárkány között. Aki tud esetleg valami közelebbit még azt szívesen venném. Addig is í képet nem felejtem le csatolni. A bakonysárkányi sorompót a másik fórumra teszem, az itt off topic lenne...
A régi első vágány volt Mezőtúron még az átépítés előtt és valószínűleg nem volt útban hát otthagyták, jogosan elvégre enni nem kér az a pár méter sín. A csabai deltánál is azt mondom kár felszedni, majd ha útban lesz valaminek és eladják a telket is, amin van akkor, de tudtommal a terület a vasúté marad, mert még mindig honvédelmi célokból szükséges, hogy ha kell újra lehessen építeni. Akkor meg minek felszedni? A két végpontnál ki lehet szedni a váltót és nem építeni be oda újat, de utána enni nem kér az kb. 1 km sínanyag, máshová se nagyon lehetne beépíteni, akkor meg mindegy ha ott is marad, nem kell költeni a bontásra.