Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
A Zsámbéki P-40-nel ráadásul az a csúfság is előfordult, hogy kivitték valami gyereknapra, majd amikor a program végeztével haza akarták vinni, megtörtént a baj. Elkezdtek vele felállni a trélerre, és a nagyjából kezdő sofőr kétségbe esett, amikor a jármű felkapta az orrát és az irányító zászlója meg eltűnt. Belekapott a kormányba, a jármű meg leborult a trélerről, és a bal oldalára feküdt. A bal oldalon most is látszik a horpadás. Állítólag egy harckocsi vontatóval felállították, bevitték a laktanyába, majd az elektroncsöveinek 80 %-át kicserélték, viszont utána működött. A sztorit egy győri mérnök mesélte, akik éppen az oktató KUB-ot hozták. Az illető körüljárta a lokátort, és utána mesélte el a sztorit. Ez az erdő, antenna, stb. sztoriról eddig még nem hallottam.
Nekem 1975-ben a seregben ellopták a pizsama felsőm. A leltárnál kiderült és az árát rám "HTK-zták" :-)
De jött valami Nagy Októberi kerek szám novemberben, és az általános amnesztia keretében mentesítettek a kártérítés alól :-)
Nem tudom, tették volna-e ha pl. rakétát török...
Amikor valaki egyértelműen súlyos szakmai hiányosságok miatt ilyen kárt okoz/okozott a hadseregnek, volt valami egyéb retorziója azon kívül, hogy onnantól kezdve cikizték miatta?
A Zsámbéki P-40 (tényleg P-40 és nem Szoc) eredetileg Nagykanizsai járgány volt, egy ízben előfordult, hogy elfelejtették rögzíteni az összehajtott antennát, és erdőben áthaladás közben "beakadt" pár fa ágba (Irány nyírtelek, javító üzem).
Győrben selejtezni kellett egy 1S91 Szurn-t, mert vasúti szállításra felállás közben lecsúszott a lánctalpa a kocsiról, lebillent az oldalára.
Tatai ZSU-23-4 V1 meg lett "úsztatva", mert be akarta bizonyítani egy százados, hogy az bizony úszik (mivel PT-76-ra alapul), azóta "tengeralattjáró-kapitány"-néven heccelik, a Silka elázott, selejtezni kellett.
Mintha valami "cirill betűs szöveget hallottam" volna a háttérben.
Ehhez hasonló dolog Magyarországon is történt. Csak ott P-40 lokátor volt az áldozat, és ott az eszköz teljesen az oldalára feküdt. Az eset nyomait meg lehet tekinteni Zsámbékon. (Anélkül, hogy Zsámbéknak - érthető okokból - reklámot akarnék csinálni!)
Nyevával is feltűnt, hogy 2:44-nél lebombáz a Hammer-31. De nem látni se a tervtáblán, se a VIKO-n. Kipróbálva Volhovval, sérthetetlen módban az alábbit tapasztaltam. Ha 2:44-kor lebombáz, minek jön célközelbe 5:16-kor? És ha utóbbinál látható, előbbinél miért nem? Arra tippelek, hogy a bombázási programsor konstans megjelenik 2:44-nél, pedig később kellene történnie az eseménynek.
02:04am 2nd of May, 1999. Operation Allied Force, F-16CG Falcon DEAD mission against Belgrade Air Defense
S-75M3 Volkhov
00:02:44, SNR bombed by F-16CG Night Falcon DEAD Hammer-34, wth LGB. 00:02:47, F-16CG Night Falcon DEAD Hammer-31 bombed AAA defending the Veliki Radinci reserve AFB, with LGB.
A Volhov 75km üzemmódban, harci munka kapcsolása után autómatikusan ad RPK jelet.
Ezt tudtam, ezért kapcsolom csak az antenna és kisugárzással egyszerre. Azt nem tudtam, hogy a HARM 1-2 másodpercen belül befog és indul. Biztos jó ez így? Miért kalkuláltak Dani Zoltánék 20 másodperccel?
Most épp a Benghazi küldetés első napját tesztelem, Volhovval.
Az északról és délről támadó Intruderek közül egyet tudtam leszedni, 2 másodpercre rá megérkezett a Harm.
Úgy tudtam a Harm-nak 20 másodperc kell a befogáshoz. Ehhez képest antenna/kisugárzás/harci munka kapcsolás után gyakorlatilag azonnal indítják a Harmot. És teljes lekapcsolás esetén is talál.
Vigyázz, az RPK jelre is rávezet a HARM.
A Volhov 75km üzemmódban, harci munka kapcsolása után autómatikusan ad RPK jelet.
És a távolságot mia alapján méri? Jelet nem ad ki a távméréshez, a aháromszögeléshez kellene legalább még egy ismert helyzetű pont a sajátján kívül
Vagy az indító gép (F-16CJ, vagy EA-6B) adja át neki a pillanatnyi és az SzNR pozícióját, vagy (egyszerűbb hordozóknál) indítás után vízszites repülés közben méri az SzNR jelének helyszög válltozását, és abból matekozik.
Most épp a Benghazi küldetés első napját tesztelem, Volhovval.
Az északról és délről támadó Intruderek közül egyet tudtam leszedni, 2 másodpercre rá megérkezett a Harm.
Úgy tudtam a Harm-nak 20 másodperc kell a befogáshoz. Ehhez képest antenna/kisugárzás/harci munka kapcsolás után gyakorlatilag azonnal indítják a Harmot. És teljes lekapcsolás esetén is talál.
Sacc per kábé bármilyen telefonos dolgozónak az első két három nap volt izgalmas belehallgatni bármiféle vonalba. Én láttam "K" központot. "K" telefonkönyvet. Leszartam... Ha valamit hibásnak jelentettek, cseréltem panelt, vakartam kontaktot. aztán vasszekrény lezár....
Éshát hallottatok mondjuk arról, hogy a beszédsávot feltesszük egy vivőre, és a vivő mögötti alsó oldalsávot visszük tovább. A túloldalon meg visszafordítjuk. Na abba hallgason bele valaki egy kézibeszélővel...
>Működött az úgynevezzett posta katonai szolgálat. A sereg által használt csatornákhoz csakis és kizárólag azok nyúlhattak hozzá.
Technikumi hallgatóként nyári gyakorlaton dolgoztam az egyik budapesti telefonközpontban. A bejövő kábelrendezőn néhány sáv nagy piros bádogdobozban volt, lezárva, lepecsételve. A mellette lévő kábelér kifejtési táblából megnéztem, hogy merre mennek tovább azok az erek és a kézibeszélőmmel belehallgattam. Általában nem mondtak rajta semmit :-)
>Gondolom a földalatti civil-postai kábelek mellett.
Inkább a posta lefektetett kábele érpárainak (vivőzött csatornáinak) egy része elhappolásával :-)
Így a kábel fektetése a posta költségvetéséből ment, és a katonai költségvetést alacsonyabbnak lehetett modani...
A Budapesttől nyugatra, az osztrák határig lefektett első nagycsatornaszámú koax kábel 3x960 csatornás volt, és abból polgári távközlési célokra 2x60-at használtak. A többi BM, Néphadsereg, Határőrség, nomeg vízügy, vasút, villamos energiaellátó, ilyesmik.
A krokodilcsipeszes embereket nem naggyon kellett figyelni. Működött az úgynevezzett postta katonai szolgálat. A sereg által használt csatornákhoz csakis és kizárólag azok nyúlhattak hozzá. És ezt az átlagos drótos postás tudta is, és tiszteletbeen is tartootta. Másképp a valagába rúgtak, nagyot és sokszor.
Mikor én a szakmát kezdtem, akkor az alap a vezetékes hírközlés volt, de mellette voltak különféle duplikációk, amik az alaap kiesése esetén fent tudták tartani a híradást. Én emlékszem egy R-1240 híradó berendezésre, ami ott fiigyelt minden osztálynál. Viiszont nem volt folyamatosan bekapcsolva.
1981-től - amikor a dandárnál beüzemelték a Vektor-2 VE automatizált vezetési rendszert, akkor a bekapcsolt belépett egy újabb hír rendszer. Az alap toovábbra is a vezetékes összeköttetés volt, ami az igények miatt jobb volt, mint az átlagos. Viszont annak kiesése esetén belépett az 5Я62 vagy 5Я63 Cikloida mikrohullámú rádiórelékből felépített hálózat. Úgy volt a háló felépítve, hogy egy osztály teljes kiesése esetén is el tudott jutni az információ az osztályokhoz.
Nos azért egy dolgot jó tudni. Nyílt, vezetékes hálózaton - és ezt viszonylag hamar megtanultuk - nem sok olyan informáciió ment, amivel a civil tudott mit kezdeni. Ha vaalahová tutkos adatot kellett közölni, arra meg ott voltak a rejtjelzett hírradó csatornák.
Vagyis, ha jól értem, "dróton" is ment az infó? Gondolom a földalatti civil-postai kábelek mellett. Az elhárítás ezek szerint figyelte a "krokodilcsipeszes" embereket? Akkor a leggyengébb lácszem a légvédelemben az osztályok közötti hírközlés volt....
Igen. A lillafüredi tó partján lévő Szikla fölött 1975-76-ban gyakran szalgáltam a rádiórelében. Egy Garantban méteres hullámhosszúságú 3 reléoszlop a három osztály felé. A drót máshol ment.
Szakáldon, a THÁP-on Csepel bodega, 405X, benne két méteres és két centiméteres (ez nem mikró, olyan 70 cm körüli (x 100 MHz-es frekin) dolgzó relék, ezt szerettük, mert a Csepel bodega nagy volt, jól lehetett benne aludni.
69-70 ben Lilla (Szertár) és az alárendeltek között vezetékes ÉS rád.relé Ö.k. volt párhuzamosan. "Háború" esetén csak relé, ("szétbombázták" a vezetékest :) ) de voltak gondok.
Ezredtörzs és a harci osztályok között milyen híradós összeköttetés volt? Kábel vagy mikró? (70-es évek) Nem emlékszem már, hogy például Nagytarcsa és Gyömrő között hogy tartották a kapcsolatot. Nem voltak a laktanyában(?) magas antenna tornyok. Az OLP-ről pedig a tervtáblások folyamatosan kapták a "rajzolnivalót" A szerelőknek ("T" század) pedig kurblis telefonjuk is volt és azon beszélgettünk, ha "gyártmányt" kellett cserélnünk, mondjuk Táborfalván. (Talán az volt legmesszebb Nagytarcsától)
Ebből látszik, hogy nem "hír"-es voltam anno, viszont harci részt még most is ki tudnám cserélni, néha álmomban az újjam odacsípi az orrkúp....régen volt.
Attól függ, hogy melyik változat, több módszert is el tudok képzelni. Ma már GPS kombinált vezérlés mellett ez ugyebár nem művészet. A rakéta a saját pozícióját ismeri és a magasság variálásával és mérésével igen jól mérhető a szög a pálya több szakszán is, amivel jól mérhetőek a statiszikai alaponk képződő hibák és más is. GPS vezérlés előtt a dolog már trükösebb volt, mert max. inerciális alapon a saját pálya és a különböző szögekből tudott mérni esetleg valamit. A szerbeknél látott teljesítmény alapján ennek pontossága finoman szólva elméleti.
A HARM, az indítás után a keresőfej irányába eső legerősebb jelre vezeti rá magát? Lehetne/lehetett olyan sugárzót kihelyezni, ami magára vonzza a REL-eket, hogy az SzNR működőképes maradjon?
Nem.
A HARM flex logika szerint választ célt...
Nem csak az SzNR irányát, hanem távolságát is ismeri, vagyis pontos földrajzi koordináta felé repül.
Ha a kisugárzás amire eredetileg indították (SzNR) megszűnik, akkor megnézi hogy az adott földrajzi koordinátán van-e bármi más mikrohullámú adó.
(RPK, katonai rádió, mikro adatlink, stb...)
Ha van, akkor arra megy, ha nincs akkor a megmaradt kinetikai és helyzeti energiájának tudatában körbenéz, hogy elérhet-e még más SzNR-t, vagy radart.
Ha nem, akkor az utolsó megjegyzett koordináta felé repül, és ott eldurran.
A HARM, az indítás után a keresőfej irányába eső legerősebb jelre vezeti rá magát? Lehetne/lehetett olyan sugárzót kihelyezni, ami magára vonzza a REL-eket, hogy az SzNR működőképes maradjon?