A jogszabályi hátteret nem sikerült kialakítani, tehát még mindig 50 km/h-val közlekedhet a villamos hazánkban.
Nem attól javul meg a követés, vagy attól lesz sűrű, hogy mehet a villamos 70 km/h-val, ha az 1-es teljes vonalára valaki készítene egy rendes szabályozástechnikát, plusz a nem megfelelő helyen lévő kitérők áthelyezésre kerülhetnének, illetve a meglévő kitérőkön nem 10 km/h-val kellene átmenni, akkor is megoldható lenne bizonyos fokig a dolog.
Amin pedig semmilyen szinten nem segítene a 70 km/h, az a keresztező fogalom okozta késések, mert a csomópontot a keresztező forgalom még nem hagyta el, ezért a villamos nem tud indulni a szabad jelzésére.
Továbbá létezik pl. Németországban a más által már említett ajtózárásra figyelmeztető jelzés, ennél egy fokkal egyszerűbb megoldás lehetne akár az, hogy a holdfényjelző mellé egy visszaszámláló kerülne még kihelyezésre, ami tudná mutatni, hogy mennyi idő múlva kap szabad jelzést, illetve azt is, hogy mennyi ideig tart még a szabad jelzés, ezt minden olyan megállóban el lehetne helyezni, ahol az indulás szabad jelzésre történik, tehát a megálló után van a közúti csomópont, vagy van gyalogos átkelőhely.
Ami pedig ennél is fontosabb lenne, hogy ott van a FUTÁR rendszer, ami elképesztő mennyiségű adatot állít elő, végre fel kellene dolgozni őket rendesen, hogy pontosan láthatóvá váljon egy nagy mintából (adatbázisból), hogy pontosan mi történik a vonalon.
Ez kb. ugyan olyan, mint az MKK ötlete, hogy a 28-as villamos mehessen az Orczy tér és Kőbánya alsó között 70 km/h-val, plusz szűnjön meg a Kőbányai út 21., Kőbányai út 31., Északi Járműjavító, és Mázsa utca megállója a villamosnak, és akkor akár 5 perccel gyorsabb lehetne a villamos. De ha valaki belegondol, hogy a vonalon négy megálló megszüntetése már eleve 3 perc menetidő nyereséget jelentene, azaz a sebességemelés már csak 2 perc nyereséget jelent, viszont a másik oldalon az arra alkalmas infrastruktúra többletköltsége egyáltalán fedezi-e azt a 2 perc nyereség minden egyes utazásra vetítve, illetve az elhagyott megállók mekkora veszteséget vagy esetleg nyereséget jelentenek hálózati szinten, már persze akkor, ha jelent egyáltalán?
A téma fontos, beszélni kell róla, de szerintem olyan szinten, ahogy pl. az MKK a bloggjában tette, vagy ahogy néha máshol is megnyilvánulnak erről, az inkább megmosolyogtató kisgyermeki rajongási szint, mint komolyabbnak vehető szakmai.
Mellesleg az jutott eszembe, hogy Bécsben is 50 km/h a maximum amivel a villamosok mehetnek, és az átlagos utazási sebesség a villamoshálózaton, még a budapestinél is kisebb, mégsem kerítenek ekkora feneket a dolognak.
Végül sikerült egyáltalán a jogszabályi hátteret kialakítani 50kmh fölötti sebességre, vagy már ott elbukott a dolog?
Hiába lenne meg technikaliag rá minden adottság, ha ezt felhatalmazás hiányában az NKH-(utód?) nem tudja mire engedélyezni..
Szerintem fontos lenne a hétköznap reggeli csúcsban, hogy a Szentlélek tér - Árpád híd M (-PFS) szakaszon (szerintem ez a legzsúfoltabb, azon belül is a Szentlélek tér - Árpád híd M) biztosított legyen a sűrű követés.
Többször tapasztaltam, hogy 10-15 perces lyuk keletkezett, míg pár percenként ürítettek a Bécsi irányába érkező villamosok.. Visszaforgatás 1x volt az összes alkalom ~20 szerelvényéből..
* Bocsánat a jelenlegi 1-es menetrend linkjeként véletlen az M4-et linkeltem, itt az 1-é amit akartam.
A CAF-ok esetén már sok mindent halottam, de azt hogy rossz lenne a menetdinamikájuk, azt még nem és nem is értek egyet hogy rossz lenne. Kicsit túl van már tolva a CAF-ok ócsárolása, megvannak a maga hibái, de nincs olyan jármű a Földön aminek ne lenne hibája. Jelenleg Budapesten 100-asával kellene cserélni le a villamosokat, viszont ahelyett hogy ezzel foglalkoznánk, inkább azt a 47 darab villamost szidjuk egy ideje ami az utasok szemébe a legközkedveltebb, valamint Budapesten és a világon is a legmodernebb villamosok közé tartoznak. Már azon is elgondolkoztam, hogyha a CAF-ok ekkora ellenszenvet váltanak ki egyes emberekből, akkor mit váltott volna ki az, ha másmilyen típust kaptunk volna, mivel a CAF-okhoz képest sokkal rosszabb lehetőségek is fenn álltak.
"A lassú jelekhez semmi köze a dolgokhoz. Nem ezen szakaszon múlik."
Ne viccelj már, hogy a lassú jeleken semmi nem múlik. A nagykörút esetén is pont ez a probléma jelenleg, hogy egyes pályaszakaszok esetén rossz a pálya minősége, ezért lassítva kell közlekedniük a szerelvényeknek, így bukják a zöld jelzést. Szerinted a Könyves Kálmán körúti lassú jelnek nincs semmi köze a menetidő növekedéshez?
Itt van összehasonlítás alapjára az 1-esnek a "régi" menetrendje és a jelenlegi.
Etele út/Fehérvári út és Mester utca/Ferenc körút távolságot a jelenlegi menetrend szerint 1 perccel gyorsabb, mint a CAF-ok előtt. Mester utca/Ferenc körút és Puskás Ferenc Stadion távolság a jelenlegi menetrendben 3 perccel nőtt, mint a CAF-ok előtt. Puskás Ferenc Stadion és Bécsi út/Vörösvári út között pedig 1 perccel nőtt a jelenlegi menetrend, a korábbihoz képest.
Azért az sokat mondó, hogy 3 perccel nőt még perem időszakokban is az 1-es menetrendje Mester utca/Ferenc krt. és PFS között, amikor már kevés utas van, ezt nem tudom mi mással lehetne magyarázni, mint az egyre jobban elszaporodó lassú jelekkel.
Csökkenhetne a menetidő, ha egyrészről megcsinálják rendesen a pályafelújítást Közvágóhíd és Puskás Ferenc Stadion között a lassú jelek felszámolásával, másrészről ha megfontolnák a villamosok sebesség növekedését 1-es esetén 70 km/h-a, mivel ezzel tovább csökkenhetne a menetidő + villamosbarát lámpahangolások.
Arról van szó, hogy eddig volt egy feszes menetrend, amit ha tudott tartani, akkor volt valamennyi tartózkodása. De nem tudták tartani a menetrendet, ergo bukták a tartózkodást. Ezért jobb, hogy lett egy lazább menetrend, mert legalább a papíron lévő tartózkodást nem bukják el vele (annyira nagyon).
Idén készült egy villamosnak látszó filmes kellék gumikerekeken, amelynek semmi köze a kocsihoz, azon túl persze, hogy éppen az ő pályaszámát festették rá.
És akkor mi a 3886-nak a története? 16 évig állt a FeFében, és most átfényezték (mert 16 év alatt biztosan lerohadt), és gumikerekere rakták, és kitolták a Balassi Bálint utcába? Vannak még ilyen filmes diszletnek őrízgetett UV-k?
A lassú jelekhez semmi köze a dolgokhoz. Nem ezen szakaszon múlik.
Amikor átadták a vonalat, elég feszes volt a menetrend még a Tátráknak is. Szép lassan feltőltötték a vonalat a városnéző kocsikkal és ahogy egyre több Cafka lett úgy dőlt rommá a menetrend.
Sikerült új menetrendet kibulizni.
Az új rend csak a járművezetőknek jó. Igaz, hogy a vonalra kaptak ídőt a végállomáson nincs több. Így kb. minden második megállóban el kell engedni a jelzést.
"Az 1-esen elég volt második típusnak a CAF-ka is és máris olyan a menetidő , mint a pályafelújítás elött!"
Puskás Ferenc Stadion és Közvágóhíd között nem történt pályafelújítás, van is bőven lassú jel kint. Elvileg, ha végre Fehérvári út és Kelenföld vasútállomás között elkezdik hosszabbítani az 1-est, akkor az idején akarják felújítani a pályát PFS és Közvágóhíd között is.
Én szerintem Budapesten meg az országban a látszat a lényeg, az alatti tartalom már lényegtelen, a lényeg hogy a sok utas elhiggye hogy szép új. De ez politika, ami nem ide tartozik.
Tudtommal csak rövid Cafka érkezik. Jó persze, értem én hogy AP járjon ahol csak tud, de 3 ( én szerintem) eléggé eltérő típus keveredése nem igazán lesz jó hosszú távon.
1-resről én nagyon hiányolom az 1A-t, csak most Közvágóhídig járna. Felújítás előtt ugyan minden romokban volt, de mintha mégis sokkal normálisabb ütemben jöttek volna a villamosok.
Hétvégén gyér a 14-es forgalma, egyes időszakokban hétvégén a 2-es Tátra is sok rá. Hétvégén pazarlás lenne Combinot rakni a 14-re, és javítsatok ki ha rosszul tudom, de mintha nem is közlekedhetne a Combino a 14-es vonalán.
Valóban jól belassították az 1-est, mert képtelenek úrrá lenni a CAF ajtóvezérlési mizériáin, nem volt más megoldás, mert minden nap borult a menetrend. Persze jogos a kérdés: Szabad-e még több ilyen tuját opcionálisan lehívni, amíg a meglévőkkel sem boldogulunk.( lassan 2 éve, kész röhej !!) A válasz egy épp ésszel gondolkodó városban, hogy természetesen nem, de ez itt a politika által irányított, szélsőségesen tömegközlekedés orientált Budapest. Tehát mivel a saját és a CAF hibáiból sem tanulunk, veszünk még ilyeneket és újabb vonalakat lassítunk le mindenki nagy örömére. Van még kérdés?
Az 1-esen nagyon gáz volt a pálya, jó hogy a felújításig nem került oda. Hol van még olyan utasforgalom és infra, ahol elkélne / elférne? 3-as tátra tudtommal csak a 14-esen jár még, nem tudom miért nem került szóba itt a Combino az 1-es helyett?
Van ahol nagyon gyér a pálya? Peronok nem elég hosszúak? Nincs hétvégén / kiiktatásban olyan nagy forgalom?
Négy típus, Tatra K is jár az 1-esen. Amúgy semmi kivetnivalót nem látok benne, abban annál inkább, hogy éveken át az új villamosok hétvégén és iskolaszünetben a remízben álltak, míg az utasok a Tatrán aszalódtak 30 fokban, meg emelgették rá a babakocsit.
Főleg hogy a Caf-nak elég lassú elvileg az utascseréje, 56 méteren 7 ajtó csak, ami eléggé hülyén van elosztva, Tátrának is 46 méteren van 9 ajtaja..
Végül is mindegy, hisz nem hiszem hogy csak a Nagykörúton lenne magasan elsőbbsége az autóknak, így a lámpáknál eltöltött hosszú idő alatt végül is mindegy milyen gyors az utascsere.