Keresés

Részletes keresés

valya con dios Creative Commons License 2017.05.09 0 1 156797

Biztos helyre kerülnek onnan a villamosok?

 

Igen, valszeg a bontóba, helyben, lábon úgysem mehetnek már ki a telepről.

Előzmény: MCA-001 (156794)
vrobee Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156796

Ez tök érdekes, köszi!

Előzmény: rezgaras (156789)
kihúzóvágány Creative Commons License 2017.05.09 0 1 156795

A sárga fogas-szerelvények nem soros-motorral, hanem mellékáramú gerjesztésű, azaz sönt-motorokkal működtek, és ezem motorok sajátosságának megfelelően nagyon kis határok (11km/óra - 13.5 km/óra) lehetett beállítani (fixen) a sebességet.

(Csak érintőlegesen: az akkori Ikarus trollibuszok ugyanilyen jellegű motorokkal közlekedtek.)

A villamos hálózatra visszatáplálás (higanygőz egyenirányítókkal) nem volt megoldható, ezért csak az egyenáramú oldalra termeltek vissza.

Előzmény: rezgaras (156789)
MCA-001 Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156794

Bontják a Ganz szélső, Könyves Kálmán út mellett lévő csarnokát.

Biztos helyre kerülnek onnan a villamosok?

Mert pár darabot már elvittek közülük.

 

Most éppen a 3434 van elől.

kihúzóvágány Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156793

Akkoriban a villamosok megengedett sebessége 35 km/óra volt, néhány régi tipusra 30 km/óra, és 40km/óra csak az F1A kéttengelyes és a négytengelyes (TM, TV, UV, UZ) kocsikra volt engedélyezve.

Előzmény: rezgaras (156790)
Dreamy Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156792

Az a félelmem, hogy vmax=70km/h-nál két megálló között nyerünk 10 mp-et, és éppen ennyivel többet fog ott állni a piros lámpánál.

Előzmény: névtelen (156716)
Dreamy Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156791

1952-ben még biztos könnyen betartották ezeket a sebességhatárokat. Még a 40-nek is nagyon örültek...

Előzmény: Hamster (156747)
rezgaras Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156790

Na azért az 50-es évek és a 70-es évek között nagy különbség volt. Persze, hogy a 2 tengelyesek nem vágtattak. (mondjuk az 59-esen és az 56-oson kiengedték, de az sem lehetett 40-nél sokkal több)

Előzmény: Hamster (156747)
rezgaras Creative Commons License 2017.05.09 0 1 156789

Pedig nem függött! A sárga fogas lejtmenetben visszatermelte az áramot. A motorjának olyan volt a karakterisztikája, hogy a termelt feszültség megugrott egy bizonyos sebességnél, tehát a lejtviszonyoktól függetlenül nagyjából tartotta a sebességet. Felfelé menet pedig szintén nagyjából az emelkedőtől függetlenül egyenletesen ment.

 

Sajnos sok érdekes részletet nem tudok. Ha minden igaz, a fogas nem tudott a villamos hálózatba betermelni, hiába volt azonos a feszültség. Szigetüzem volt. Ez azt jelentette, hogy a lejtmenetben haladó fogas visszatermelt áramát a felfelé haladó használta. De mi volt, ha az megállt? Talán a megemelkedő feszültségnél a telepen automatikusan rákapcsolódott egy elleállás... (de ezt csak úgy gondolom)

 

Előzmény: vrobee (156754)
Il Leone Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156788

Túl rövidek a megállótávolságok még a külső szakaszon is, és tele van útátjáróval.

Előzmény: trizs77 (156787)
trizs77 Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156787

Stimmelhet, de nem nagyon vagyok ismerős a Szarvas csárdától kifelé, ezért bíztam benne, hogy egy-két olyan olvtárs aki ott ismerős, vagy megerősít vagy megcáfol.

 

 

Előzmény: MCA-001 (156786)
MCA-001 Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156786

Az 50-es villamost én elfelejteném a sok kapubeálló és keresztutca miatt.

Előzmény: trizs77 (156784)
7-es troli Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156785

A 3-as vonal ( ill közös szakaszon a 62,62a) is olyan tetű lassú, amire nincsennek szavak. nem tudom mit lehetne tenni a gyorsítás érdekében, de a felujitaskor kar hogy ilyen irányú lépések nem tortentek...

Előzmény: trizs77 (156784)
trizs77 Creative Commons License 2017.05.09 0 0 156784

Hol mehetne, néha-néha, egy-három száz métert, 70 km/h-val a budapesti villamos ?

 

1 = igen. több megálló közben is elérhetné, ha csak rövid időre is.

2 = szerintem nincs ilyen szakasza.

3= talán. (?) lehet a vonalon 1-2 megállóköz ahol pár pillanatra elérhetné a 70 km/h-t.

4 = szerintem nincs ilyen megálló köz.

6 = lásd a 4-est.

12 = az önálló szakaszán nincs ilyen megállóköz.

14 = talán van a 23 megállóközből 1-2 ahol pár pillanatra igen.

17 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

19 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

28 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

37 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

41 = ??? talán.

42 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

47 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

48 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

49 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

50 = talán ??

51 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

52 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

56 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

59 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

61 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

62 = Talán ?? 1-2 másodpercig egy-két megállóközben.

69 = szerintem nincs ilyen megállóköze.

 

 

 

Il Leone Creative Commons License 2017.05.09 0 1 156783

Mivel pusztán elméleti dolgokról beszélünk, tekintve, hogy a villamosok az ideális menetdiagram szerint a legritkább esetben közlekednek, elég nehéz gyakorlatban számolni ezzel.

Előzmény: trizs77 (156782)
trizs77 Creative Commons License 2017.05.09 -4 0 156782

Ha még tanítanék isten bizony megszívatnám a hallgatókat azzal, hogy a következő ZH-n kiszámoltatnám velük a budapesti villamosok menetidő különbözőségét a mai állapot és azon állapot között, amikor a viszonylaton 70 km/h a megengedett legnagyobb sebesség.

 

Persze lenne hallgató aki jól járna, rövid viszonylat (42-es) és lenne aki rosszul, 1-es, 14-es, 3-as, stb. akik sokat számolnának.

 

 

18-09 Creative Commons License 2017.05.08 0 1 156781

Szerintem senki sem akarja a TW-k közlekedését oda bebetonozni évtizedekre. 

 

Bár amíg az Erzsi nincs rendezve, ennek se sok értelme van... 

Előzmény: nemeza (156780)
nemeza Creative Commons License 2017.05.08 0 0 156780

Vagy megemelik a peronokat a villamos padlószintjéhez? Ahol van rá hely, ez lenne a célszerű..

Előzmény: kg985 (156779)
kg985 Creative Commons License 2017.05.08 0 0 156779

Azt én is hallottam, hogy lesz a nyáron vágányzár Újpalotán a 69-esen, elsősorban az Erdőkerülőnél a váltó miatt, de hallottam olyat is, hogy a végállomás és a Főtér megállót megcsinálják, feltehetően a Zsókavár utcai útfelújítással együtt. Illetve egy másik helyen pedig az volt, hogy az újpalotai villamosprojektből megmaradt pár apróság egyike, hogy a Vásárcsarnok és Sárfű utca megálló peronjait is megcsinálják. De hogy mikor? Nem tudom, ez egy előszele lenne, hogy esetleg terveznének valamikor majd hétvégén 1-2 alacsonypadlós villamost járatni 69-esen?

Előzmény: 18-09 (156709)
JakiHUN Creative Commons License 2017.05.08 0 1 156778

Az 56 méteres peronokhoz nem fér oda két CAF, de egy CAF és egy csuklós busz pont beférne. Úgy tudom, ez is volt az eredeti terv, aztán hogy-hogynem, nem ez lett.

Előzmény: Grgabácsi (156776)
sz_b Creative Commons License 2017.05.08 0 1 156777

Na mondjuk ha a csodálatos fonódó tulajdonságaiból adódóan (rendszeres) egymás hátsójában vonatozik két villamos, akkor nem sokat érsz azzal ha a Móriczon meg a Gellérten dupla a megálló, a Fehérvári úton úgyis végig várniuk kell egymásra. Habár ott is át lehetne építeni pár (vagy minden?) megállót duplára, végülis.

Előzmény: Grgabácsi (156776)
Grgabácsi Creative Commons License 2017.05.08 0 7 156776

Kihasználatlan városi teret ne a Bécsi út környékén keress, hanem mondjuk Bel-Budán.

Kezdjük mindjárt a Körtérrel. Jókora terjengős megállóhely, ahol egy, azaz egy db rövid villamos tud megállni. Jó, dél felé szépített a villamos. Észak felé ugyanazon a helyen egy. (jó, tudom, ÁTV kéne, meg odébb szúrni a táblát)

Újbuda-központ dettó.

Az igazi csoda viszont a Gellért tér. A 2002-es átépítés elkúrásait tavaly sikerült még mesteribb szintre emelni. Meg lettek hosszabbítva nem is kicsit a peronok, mégis csak M mindkét megálló.

Na ezek a kihasználatlan városi terek.

Előzmény: zsig (156765)
Grgabácsi Creative Commons License 2017.05.08 0 1 156775

Bécsben néhány egészen apró különbséget nem számítva konkrétan a német szabályozás van életben.

 

Előzmény: Il Leone (156760)
g86 Creative Commons License 2017.05.08 -2 1 156774

30 éves dobfékes tragacsokkal lehet ennyi vagy több, nekem is van rossz tapasztalatom. Korszerű tárcsafékes kocsival szerintem 20 méteren belül meg lehet állni 50-ről, bár utasokkal erősen ellenjavallott. 

Előzmény: zsig (156767)
Il Leone Creative Commons License 2017.05.08 0 0 156773

Akkor jól emlékeztem. :)

 

Valóban a Hungárián szinte végig 70 km/h lenne.

Előzmény: Fradista Utazó (156771)
Il Leone Creative Commons License 2017.05.08 0 0 156772

Egy 600 méteres megállóközben fel tud gyorsítani a villamos 70-re, de mondjuk valóban nem ez a táv, ahol érdemes ezen görcsölni.

 

Egyetértünk, fel lehet gyorsítani, és meg is lehet állni, számításaim szerint kb. 50-60 méter úthosszon tud állandó 70 km/h-val közlekedni a villamos ekkor, aztán jön a fékezési szakasz.

 

A 70-es sebesség az 1-es két hídján, az Epreserdőben meg mondjuk a metrópályán érdekes.

 

Valóban az Árpád és a Rákóczi híd adja magát az 1 km-es megállótávolság miatt. Szintén hevenyészett számításaim szerint kb. 10-12 másodperc nyerhető ekkora megállótávolság esetén.

 

Az Epreserdőben már nem látom így, csak megállómegszüntetés esetén, mivel a legnagyobb megállótávolság kb. 600 méter azon a szakaszon.

 

A 14-es külső szakaszán szintén rövidnek látom a megállótávolságokat ahhoz, hogy sebességet kelljen ott emelni.

 

A 60 viszont könnyen elérhető a mai járművek nagyrészével egy csomó helyszínen (pl. Salgótarjáni utca, Kamaraerdei vonal, Kelemen L - Zuhatag sor, 1-es hosszabb megállóközei)

 

Igen, a 60 km/h már sokkal több helyen hozható minden gond nélkül, a kérdés továbbra is az, hogy a nyereség nagyobb mint a befektetés.

 

Az erről szóló vitákban általában az volt az érv, hogy minek: rossz a hangolás, fel sem tud gyorsulni a villamos, meg amúgy sem engedi a jogszabály. Általában olyan hangolások készülnek, ami 40-50 közötti csúcssebességgel tarthatók, de vannak olyan, jellemzően hosszabb szakaszok, ahol ha hivatalosan 50 fölé lehetne tervezni, egy ciklusidővel csökkenthető lenne az A és B csomópont között oda-vissza értelmezett menetidő, tehát reális csökkenést érhetnénk el.

 

Egyetértek. A reális csökkenés szerintem viszonylagos, vagy inkább elméleti, a papír sokmindent elbír, erre van már példa az életből, a gond, hogy annak beismerésére sincs meg a képesség.

 

Az, hogy ki és mit szabályoz, megint egy nagyon jó kérdés, ez egy kesze-kusza helyzet jó lenne végre tisztázni.

 

Szerintem kb. ennyire érdemes ezzel foglalkozni. Ha nem tudunk elszakadni a térközjelző és más, nagyvasúti megoldások városi környezetbe való telepítésétől, akkor nem szabad 50 fölé menni. A Bécsi út és kezelési körzete ékes példája annak, mit okoz, ha vasutast játszunk a városban, lassan működő végállomások, hatalmas kihasználatlan városi terek, közúti jelzővel összeegyeztethetetlen ürítési idők, lassan felálló vágányutak.

 

Közlekedő tömeg reloaded :)

 

Azért a Bécsi úton pl. a hatalmas kihasználatlan városi terek pont nem igaz, de ez az én véleményem. A problémának csak az egyik része az amit leírtál, a másik ami szerintem sokkal fontosabb, hogy ott van egy a villamos végállomás működését erőteljesen befolyásoló közúthálózat.

Előzmény: zsig (156765)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.05.08 0 0 156771

De. De azért ezt pl. a Hungária körúton majdnem végig 70 km/h-t jelentene. 

Előzmény: Il Leone (156770)
Il Leone Creative Commons License 2017.05.08 0 0 156770

A német KRESZ mit mond, nincs olyan kitétel, hogy olyan csomópontban, ahol a villamos közúton megy át, csak a közútra megengedett maximális sebességgel haladhat át azon?

Előzmény: Fradista Utazó (156768)
Il Leone Creative Commons License 2017.05.08 0 0 156769

Az ugye világos, hogy a fékút számításnál a jármű tömege teljesen irreleváns adat?

 

A 6/1990 KöHém rendelet szerint az üzemi fékre előírt lassulás legkisebb értéke, melyet a kereke megcsúszása nélkül kell teljesíteni tehergépkocsinál 5 m/s2.

 

Ezzel szemben a villamos legnagyobb lassulása vészfékezéskor 3 m/s2.

Előzmény: zsig (156767)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.05.08 0 2 156768

A sokszor emlegetett BoStrab (azaz a német utasítás) térközjelző nélküli közlekedést max. 70 km/h-ig engedélyez belátható pályán, felszínen. 

Előzmény: zsig (156765)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!