Keresés

Részletes keresés

Afrikaans8 Creative Commons License 2009.03.03 0 0 277

epstein_dr@yahoo.com

Előzmény: Afrikaans8 (276)
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.03.03 0 0 276
Küldd el, légyszi'. Köszi:)
Előzmény: lapatya (275)
lapatya Creative Commons License 2009.03.03 0 0 275
Minden kárban van haszon. Az igen szegényes eddigi régészeti feltárások sokat mentettek meg az utókor számára. Így egyre szakszerűbb további feltárásokra lesz lehetőség a jövőben. Meggyőződésem szerint volt a Kárpát-medencében jazig-szarmata-jász-székely kontinuitás.Az itt élt népek között meg kell kölönböztetni, honfoglalókat, vagyais itt letelepedett, tartósan itt élő népeket és hódoltató katonai népeket. Az utóbbiak közé tartoztak a hunok, avarok. Eléggé számba nem vett tények közé tartozik, hogy az utóbbi népek csak részben lassan szivárogtak be a meghódított területekre. Ezt példázza a tatárok orosz területek fölötti hosszú uralma. Megmaradtak az orosz falvak és bojárok is. Ugyanezt tették a nálunk is megismert oszmán törökök. A későbbi példák alapján rekonstruálható az avar uralom mibenléte is. Feltehető, hogy a honfoglaló eleink is hódoltató katonai népességből vált honfoglalóvá. A népesség gerincét az itt élt népek alkották, majd a hódoltató eleink népe csak az eseményt követő 200 éven keresztül költözöt be a Kárpát-medencébe, mint ahogy számos régészeti feltárás is a népesség összetételében végbement változásokról beszél. A hely-ésszemélynév anyagunkról írott tanulmányomban bizonyítani vélem a kontinuitást. E-mailben küldöm, annak, aki erre kíváncsi
Afrikaans8 Creative Commons License 2009.01.18 0 0 274
Epstein dr. Creative Commons License 2008.12.31 0 0 273
Valójában semmi sem utal rá, hogy felszívódtak volna, vagy hogy miért kellett volna "elpárologniuk" innét a Kárpát-medencéből. Kik űzték volna el őket? A VI. században érkező var-khunok biztos nem, Árpádék sem... Vagy magával rántotta volna őket egy nagyobb népmozgás...? Ugyan. Egyre több jel mutat arra, hogy mi vagyunk a szarmaták, akikkel persze még jó pár egyéb "népvándorláskori" lovas etnikum keveredett.
Előzmény: Epstein dr. (272)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.12.31 0 0 272
Ugyancsak Gergely Balázs írja: "A korai népvándorláskor leletei közül kiemelendő az egyik telepgödörből előkerült, aranylemezből készült, poncolt, pikkely mintával díszített hun nyeregkápaveret. Sajátos, hogy magának a telepnek sem az objektumai, sem a tárgyai nem utalnak gazdagságra. Egy átlagosnak tűnő falu unikális leletéről beszélhetünk, mely egyúttal ékes bizonyítéka annak, hogy a már említett szarmaták megélték a hunok hódítását. Igen szegényesek azok a temetkezések is, amelyek ugyanerre az időszakra – azaz az 5. századra – keltezhetők. 2004-ben Székely határában egy hasonló korú ház örvendeztetett meg minket."
Előzmény: Afrikaans8 (243)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.12.31 0 0 271

Gergely Balázs

Ásatások az autópálya nyomvonalán Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében

In: Korunk 2005. ápr.

 

"Az átvizsgált területeken messzemenően a császárkori (ezen belül is az iráni nyelvű szarmatákhoz köthető) anyag fordult elő a legnagyobb számban: kilenc lelőhelyen összesen nyolcvannyolc sír, hatvankilenc ház és ezernyi más objektum (főleg gabonatároló gödör és kút) került napvilágra. Sokatmondók az erre a korszakra keltezhető fonott sövényfalak, melyeket egy szarmata telep kútjaiban fedeztünk fel. A korábban már említett neolit kút fabéléséhez hasonlóan a magas talajvíz ezeket is csaknem tökéletesen konzerválta. A tizennégy-húsz darab vastagabb átmérőjű cövek közé font sövény megóvta a kutakat az idő előtti beomlástól. A felfedezés értékét növeli, hogy tudomásom szerint a korszakból hasonló lelet még nem került elő. A sekély mélységben feltörő talajvíz konzerválta ugyan a faszerkezetet, de egyben sajnos megakadályozta a kutak maradéktalan feltárását. Pedig a kutaknak alighanem a legalján heverhetnek a legsokatmondóbb darabok: a belepottyant edények, vödrök, talán még ékszerek is."

Afrikaans8 Creative Commons License 2008.12.19 0 0 270

Törőcsik István

Egy határkő a Jászságból

In: Jászság Évkönyv 2004

 

PDF

Afrikaans8 Creative Commons License 2008.12.19 0 0 269

Alan Szlanov

Az alánok hadművészete

In: Jászsági Évkönyv 2006

 

PDF

Előzmény: Epstein dr. (264)
segédnick Creative Commons License 2008.12.19 0 0 268

Rokonaink, az oszétek

In: Jászság Évkönyv 2007

 

O. B. Bubenok: Jászok Oroszországban – fordította Kovács J. Béla
Gulyás Éva: Szent György-csoda 1992-ben Oszétiában
Hősmondák a Nartokról - fordította Kovács J. Béla
Istvánovits Eszter–Kulcsár Valéria: Szkíták, szarmaták, alánok – az
eurázsiai sztyeppe iráni nyelvű nomádjai
Két oszét mese
– fordította Wirth Lajos
Kovács Szilvia: Alán dinasztikus kapcsolatok a 1112. században
Oszét költők verseiből – fordította Molnár Illés Gábor
Palláné Szénási Magdolna: A K. L. Hetagurov Állami Egyetemről
Selmeczi László: A jászok betelepedése, a magyarországi jászok a 1315. században
Szabó István: Barangolások oszét földön
Szabó László: Az oszét asztal felér egy akadémiával

 

1  2  3

Előzmény: ghoezeke mate (238)
segédnick Creative Commons License 2008.12.19 0 0 267

„A szarmaták földműves, kézműves, állattartó, halászó, vadászó és gyűjtögető emberek voltak. Viseletük bizonyos elemei a hunoknál, később a magyaroknál is megtalálhatóak. A pikkelyes vért, a bőrködmön, a bő gatya hosszú évszázadokon át fennmaradt.”

 

Innen

Előzmény: mociga (266)
mociga Creative Commons License 2008.12.19 0 0 266

Egyetértek.

Kapcsolódva az előzőekhez (is) a szarmaták (a jazigok (???)) szorgalmasan művelték-e a földet?

Előzmény: segédnikk (263)
mociga Creative Commons License 2008.12.19 0 0 265

Jól vanna Kedves Segédnikk!

Csak vitszeltem.

 

Ui.

Elszóltam elszórtam magam. Jól elszúrtam, jól elszartam. 

De hát ki mint vet úgy arat. Egy magot elszórsz szorgosan, aztán az a mag meg darabszámban megszorzódik. :-)))))

Előzmény: segédnikk (262)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.12.18 0 0 264

"... s mily bősz a jazyg törzs, ...
Lelkükben csak az íjj meg a nyíl van, telve a puzdra,
messzire eljutván futnak a gyors paripák;
azt mondják, jól tűrik az éhséget meg a szomjat,
és ha az ellenség jönne, vizet se talál."


Ovidius: Levelek Pontusból 79, 85–88.

Kartal Zsuzsa fordítása

segédnikk Creative Commons License 2008.12.18 0 0 263
Térjünk vissza a szarmatákhoz...
Előzmény: mociga (261)
segédnikk Creative Commons License 2008.12.18 0 0 262
"Tűzelőt gyűjt. Gyújt.

Fázik és fázik. Fával tüzel....."

 

Sz@ros... szoros. Hadd ne magyarázzam.

Ilyeneket akárhányat lehet gyűjteni, de hidd el, hogy pont ezért mondtam: vannak elfogadható történeti és nyelvészeti módszerek, meg vannak elfogadhatatlanok. Amit te itt bemutattál, az nem az előbb említett kategória.

Előzmény: mociga (260)
mociga Creative Commons License 2008.12.18 0 0 261
Azért ettől még remélem nem gyűlt (gyűlöl, gyülekezet) meg a bajunk egymással.... :-)))
Előzmény: mociga (260)
mociga Creative Commons License 2008.12.18 0 0 260

Tényleg elismerem ezeket a képtelenségeket.

Tűzelőt gyűjt. Gyújt.

Fázik és fázik. Fával tüzel.....

De ezek nyilván nyelvi véletlen képtelenségek. Vagy képességek? Mindenesetre a nyelv segít mit is tegyek. Sőt, mit kell tennem.

De be is fejeztem.

Előzmény: segédnikk (259)
segédnikk Creative Commons License 2008.12.18 0 0 259

Tudomásom szerint arra a sebre szokták mindani, hogy "meggyűlik", amelyiknek a környéke megtelik gennyel. Ez semmi olyasmit nem bizonyít, hogy a gyúlik szemantikailag rokon a gyűlik igével, függetlenül attól, hogy a meggyűlt seb tényleg begyulladhat.

 

 

"Mi gyűl az gyúl."

 

Ostobaság. Ezekkel a képtelen ötletekkel csak lejáratod magad.

Előzmény: mociga (258)
mociga Creative Commons License 2008.12.15 0 0 258

Gyűlik a genny. Begyullad a seb. Gyulladás. Tüzelőt, tűzrevalót gyűjt-gyújt.

Felgyúl, mert gyújtják, a gyűlekezetet. Mi gyűl az gyúl.

Nem tartozik ide mai fogalmaink szerint nyilván, de ilyen asszociatívan (azaz maximálisan úgymond tudomámtalanul) szemlélve, igen sokat elárulhat nekünk.

A GY-V-L(J) szóforma. Képzőileg az -Ú és -Ű is párban állnak, azaz összetartoznak, tudomámosan is magyarázhatőan a hangrendi egyeztetés magyarázatának oldalvizén evickélve. Igaz ez rám nézvést szomorÚ. Hisz egyszerŰ vagyok.

 

De ha van egy GY-hang és ahhoz jöhet Ú is és Ű. Akkor a GYÚ-ból kigyün a

GYÚL, GYULLAD, GYÚJT, GYUFA, GYULA, de még a GYUTACS is.

A GYŰ-ből, meg a GYŰL, GYŰJT, GYÜN, GYÜTT, GYÜMÖLCS.

 

Mi ebből a tanulság?

Az kedves Epstein dr., hogy igazad van. A GYÚJT-nak semmi köze a GYŰJT-höz.

Egy elgépelés csak. S mégis mintha... :-))))))

A török kapcsolat is nagyon erős lehet mert ugye, ezen átvételből gyün, gyűl(ik), gyűjt, gyütt.......

Ezt őrzi a jött-ment kifejezést még ma is mintha gyakoriságban felülírná a táj(köz)nyelvi gyüttment kifejezés is.    

Előzmény: Epstein dr. (257)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.12.15 0 0 257

Nem látom be, hogy a gyűjt miért tartozna ide.

Török kapcsolata pedig teljesen egyértelmű.

Előzmény: mociga (256)
mociga Creative Commons License 2008.12.15 0 0 256

Gyúl (gyulik, gyullad, gyújt és gyűjt.....) igék igyelmedbe:

 

Csak érdekességnek egyet ...

 

Előzmény: Afrikaans8 (255)
Afrikaans8 Creative Commons License 2008.12.14 0 0 255
Hogy miért hallgattak a gyulára, azt többféleképpen lehet magyarázni. Szempontunkból itt most mellékes.
Előzmény: Afrikaans8 (254)
Afrikaans8 Creative Commons License 2008.12.14 0 0 254

"a hunugur–alán együttélés mondai lecsapódására (Dul fejedelem, vagyis az alán gyula leányai)"

 

Ibn Ruszta szerint a seregük élén vonuló főkirály előtt egy napkoronghoz hasonló tárgyat hordoztak a kazárok. Gardézi viszont a tényleges hatalommal rendelkező kozár királyról azt állítja, hogy egy viaszból készült fáklyát visznek előtte meneteléskor.

 

A török gyula, jyla szó 'fáklyá'-t jelentett. Ezek szerint a Kaukázus-melléki szarmata fejedelem címe a gyula volt, jelképe meg a fáklya. Akkor, amikor a Dzsajháni nevű államminiszter feljegyzéseket készített a magyarokról Uvarazmiyban (tehát Avarországban az Aral-tó partján), a magyarok az említett alán (szarmata) fejedelemre hallgattak. A szarmata–várkony és szarmata–magyar kapcsolatokat tovább kell kutatni.

Előzmény: Epstein dr. (253)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.12.14 0 0 253
Julius Klaproth írja 1807–08. évi kaukázusi utazásai nyomán: "Jelentős folyó a Laba. 125 verszttel az Urup alatt, Uszt-Labinszk erőddel szemben torkollik a Kubánba. Két folyó egyesüléséből ered, ezek az Ulu Zaba (tatár) / Labasua (cserkesz) és a Kicsi Laba, Labacuk. Ez a két folyó az Achmed-hegy alatt egyesül. Ezeken kívül is a Lábának a hegységben sok mellékfolyója van. A folyó és az előhegység között, az Urup és a Kubán nyugati oldalán, azon a helyen, ahol a Kubán folyó északi futása hirtelen véget ér, és a folyó egészen keletnek fordul, régi csatorna nyomát látja az ember, amint elválik a Kubántól, és 30 versztnyi (32 km) futás után, még a Laba torkolata előtt azzal ismét egyesül. Tatár nyelven Ibárz Girán a neve. Keleti része, ahova néhány kis patak leadja a vizét, nem száradt ki teljesen, és ennek Szelendzsuk a neve."

 

Bendefy László: "A Kubánnak szóban forgó szakasza Kavkaszk városától keletre esik, Temisbekszktől csupán néhány kilométerre keletre. A folyó jobb partját már Krasznodartól mintegy 350 km-rel keletre mindinkább emelkedő partok szegélyezik, s azok majdnem a forrásvidékéig szorosan a folyó mellett maradnak. Ezek szerint a Kubán jobb partján eleve lehetetlen öntözésre alkalmas területet találni. Ezzel szemben a bal partot Armavirtől Tifliszk magasságáig terjedelmes jelenkori (alluviális) ártéri síkság kíséri. Ennek szélessége helyenként a 15–20 km-t is eléri. Minthogy a Kubán aránylag nagy esésű folyó, adva van az ártér mesterséges öntözésének lehetősége.

 

Mai szemmel nézvén, kétségtelen, hogy a Szelendzsuk a Kubán természetes mellékfolyója, míg a Klaproth felfedezte 32 km hosszú csatorna tudatosan a Szelendzsuk felhasználásával készült. Az is kétségtelen az előzők alapján, hogy a csatorna rendeltetése csakis a közte és a főfolyó közti terület öntözése lehetett. Ez a feladat a főcsatornára közel merőleges mellékcsatornákkal könnyen megoldható.

 

Az előbbiek szerint az sem szorul részletesebb bizonyításra, hogy ez a mesterségesen öntözött síkság a magyarság által ténylegesen megszállt területnek egyik kis darabja volt, tehát a kumai magyarság feltétlenül ismerte (és valószínűen rabszolgáival végeztette) a földnek öntözőberendezésekkel való művelését is.

 

Ne csodálkozzunk azon, hogy ilyen hatalmas földmunkát jelentő öntözőberendezéssel találkozunk a kumai magyarság történelmi idejéből. Több hasonló példát is felsorolhatnánk. Így – hogy velünk rokon népnél maradjunk – Prinz Gyula Kasgariában utazgatván »hatalmas, de már elpusztult csatorna-alagútnak maradványait látta a Toyun völgyben, a Tesiktas-karaul közelében. Ez már a sziklába van faragva, s nagyon régi.«"

 

Emlékeztetünk a kárpát-medencei csatornarendszerre az Árpád-korból, valamint a hunugur–alán együttélés mondai lecsapódására (Dul fejedelem, vagyis az alán gyula leányai)...

Előzmény: Epstein dr. (252)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.12.14 0 0 252

Ivan Ivanovics Marcesnko

 

A Kubány-vidék szarmata katakombái

 

Az Észak-Kaukázus vaskori törzseinek etnikai és történeti kérdéseit kutatva a katakombás temetkezési rítus eredetének problematikájában a Kubány-vidék igen fontos szerepet játszik.

 

Hosszú ideig a szarmata kori katakombás kurgános temetkezéseket foként a Kubány jobb partján elhelyezkedő Zolotoje kladbiscse (Arany temető) kurgánjai képviselték. Éppen ezért ezek kerültek a kutatók figyelmének középpontjába

A Kubány-vidék szarmata anyagainak tanulmányozására és értelmezésére elsőként N. I. Veszelovszkij tett kísérletet. 1902-ben a XII. Régészeti Kongresszuson előadást tartott, amelyben ismertette ásatásainak eredményeit. A temetkezési szokások alapján két lelőhelycsoportot választott szét: a katakombásokat és az aknasírosokat. Ugyanekkor datálta is a sírokat. A római import nagy mennyisége alapján a katakombás sírokat római temetkezéseknek tartotta (VESZELOVSZKIJ 1905, 350-370). A. A. Szpicin hamarosan korrigálta ezt a fura tévedést, s a Zolotoje kladbiscse alánokkal való azonosítását javasolta (SZPICIN 1909,69-97).

M. I. Rosztovcev alapos elemzés alá vette a Zolotoje kladbiscse és a Zubov-Vozdvizsenszkaja csoport anyagait. Bizonyítékokkal támogatva mutatta be ezeknek a lelőhelyeknek a szarmata voltát és egy kultúrához tartozónak vélte mindkét csoportot. Alátámasztotta a datálásukat is: Kr. e. 2. - Kr. u. 2. század (rosztovcev 1925). Rosztovcev monográfiája nagy hatással volt a későbbi kutató nemzedékekre, akik a művet a Kubány-vidéki szarmata régiségek elsőrendű forrásának tekintették. Ez sokban megmagyarázza a különbségeket az egyes leletegyüttesek datálásában, valamint a Zolotoje kladbiscse etnikai meghatározásában, mivel ez utóbbit gyakran összemosták a Zubov-Vozdvizsenszkaja csoporttal.

 

Csaknem egy negyedszázadon keresztül a Kubány-vidék szarmata emlékei nem vonzották a kutatókat, mivel a 30-as, 40-es években a figyelem középpontjában a helyi meót kultúra, valamint a Tamány-félsziget antik lelőhelyeinek tanulmányozása állt.

 

A Kubány-vidéki szarmata kutatás új szakaszát K. F. Szmimov 1952-ben napvilágot látott cikke jelentette. Ezt a munkát úgy kell tekintetünk, mind a régió nomád kultúráinak tanulmányozására javasolt, tudományosan alátámasztott programot K. F. Szmir-nov elsőként hozta összefüggésbe a Zubov-Vozdvizsenszkaja csoport aknasírjait a szirákokkal, s leletegyütteseiket a „Zubov-Vozdvizsenszkaja típusba" sorolta (ezt a fogalmat használjuk ma is). Ezen túl megjelölte a szirákok és meótok etnikai közeledésének fő fejlődési vonalát, hangsúlyozva a meót kultúra hatását a Zubov-Vozdvizsenszkaja csoport temetkezéseiben. Itt arra a következtetésre jutott, hogy a Zolotoje kladbiscse katakombái alán eredetűek és összefüggésben állnak az Észak-Kaspi-vidék lelőhelyeivel (SZMRNOV 1952,3-18).

 

lymódon K. F. Szmirnov lett a szülőatyja a közép-Kubány-vidéki kurgánok szirák-alán eredetéről szóló hipotézisnek. Fő állításai a mai napig is érvényesek. A későbbiekben a hipotézist egy sor kutató támasztotta alá. A szóban forgó emlékek szarmata-alán jellegének leginkább következetes híve V. B. Vinogradov. A régészeti anyag és az írott források alapján egy sor tanulmányában ő rajzolta meg a legteljesebben az észak-kaukázusi szirák szövetség etnopolitikai történetét (vinogradov 1963,1965). Koncepciójának gyenge pontja a Kubány-vidék, mivel a fo régészeti forrást a forradalom előtti ásatásokból származó anyag jelentette. Ezért a koncepció fő pontjait nem támasztották alá a régészeti adatok: a szarmaták itteni megjelenésének ideje, a szirák szövetség kialakulásának ideje, a szarmata és meót lakosság szerepe az etnikai folyamatokban, stb.

 

Világos pozíciót foglal el ebben a kérdésben E. P. Alekszejeva, aki — miután összegyűjtötte az összes általa ismert északnyugat-kaukázusi szarmata emléket — arra a következtetésre jutott, hogy a Zubov-Vozdvizsenszkaja típusú sírokba a szirákok, a katakombákba pedig az alánok temetkeztek (ALEKSZEJEVA 1976). Eredetileg ugyanezt a hipotézist fogadta el N. V. Anfimov is (ANFIMOV 1947, 157). Nézeteik csak a meót kultúra „szarmatizációjának" kezdeti időpontját illetően tértek el. N. V. Anfimov e folyamat kezdetét későbbi periódusra keltezte: a Kr. e. 1. századra Az 50-es évek végén a szirákokhoz a Zubov-Vozdvizsenszkaja csoportot kötötte, a Zolo-toje kladbiscsét pedig a meót arisztokrácia temet-kezőhelyének tekintette (ANFIMOV 1958, 63, 68). Érvként korábbi (Kr. e. 2. századi) katakombás és padmalyos sírok előkerülését hozta fel meót akna-síros temetőkben (Vlagyimirovka, Voronyezsszkaja, stb.). Ugyanakkor V. P. Silov — meggyőző érvrendszer nélkül — a Zolotoje kladbiscse kurgánjait a meót régiségek köréhez sorolta (SILOV 1959, 353). N. V. Anfimov az utóbbi időben a közép-Kubány-vidéki kurgánok meót eredetének hipotéziséhez tartja magát (ANFIMOV 1979,32). Tehát két egymást kizáró koncepció született. A szóban forgó emlékekről szóló viták a mai napig sem ültek el. Igaz, hogy az idők során a viták középpontjába a Zolotoje kladbiscse katakombái kerültek. Mivel ebben a temetőben az etnikai hovatartozás kérdése szorosan összefügg az észak-kaukázusi alán kultúra eredetproblémájával, a vitába a Kaukázus-szakértők is bekapcsolódtak. L. G. Nyecsajeva a katakombák és padmalyos sírok konstrukciós elemeit tanulmányozta, s ezen az alapon pontosan szétválasztotta ezt a két típust. A Zolotoje kladbiscse katakombáit az alánokhoz kötötte (NYECSAJEVA 1956, 18; NYECSAJEVA 1961, 153-154). Ezt a koncepciót egy sor kiegészítő érvvel támasztotta alá több munkájában — legutóbb összefoglaló monográfiájában — V. A. Kuznyecov (KUZNYECOV 1984).

 

Az észak-kaukázusi, s különösen a Kaukázus előterében talált katakombák helyi eredetéhez ragaszkodik M. P. Abramova (ABRAMOVA 1978, 78-82; ABRAMOVA 1982, 10-18). Vagyis a 70-es évekig két egymást kizáró irányzat alakult ki ennek a problémának a tanulmányozásában. Ezt a szembenállást nagyrészt az észak-kaukázusi sztyeppéi szarmata emlékek gyenge kutatottsága magyarázza. Csak az utóbbi években kerültek elő újabb anyagok a sztyeppéi Kubány-vidéken és a Sztavropol környéki nagyarányú feltárások eredményeként. Az új leleteknek köszönhetően sok szempontból revízió alá vehetjük a régi hipotéziseket. Annak következtében, hogy Kr. e. 2-1. századi szarmata sírok is előkerültek, megkérdőjeleződött a Zolotoje kladbiscse meót jellegének érvrendszere.

A Zolotoje kladbiscse konstrukciós jellegzetességeinek összehasonlítása alapján A. M. Zsdanov-szkij bebizonyította a Kr. e. 2-1. századi Kubány-vidéki és a Kr. e. 4-3. századi Volga-Ural-vidéki szarmata katakombák között fennálló genetikai kapcsolatot. Ugyanő határozta meg pontosabban a Zolotoje kladbiscse kronológiai kereteit: a Kr. e. 4. század második fele - 3. század első fele. A Zolotoje kladbiscse katakombáit a korai alán szövetséggel kötötte Össze (ZSDANOVSZKIJ 1979,1985).

M. G. Moskova szerint téves a katakombák azonosítása egy bizonyos etnikummal — az alánokkal. Hangsúlyozta, hogy az eredeti szarmata területről hiányoznak azok a katakombák, amelyeket a Kr. e. 3. századnál későbbre lehet datálni. Elképzelése szerint 100 éves kronológiai szakadék támadt a Volga-Ural-vidéki és a Kubány-vidéki leletegyüttesek között (MOSKOVA 1983, 25-31). Véleményem szerint azonban ez a szakadék nem mond ellent a genetikai kapcsolatnak. Ez a tény megmagyarázható lenne a szarmaták egy részének, a katakombás rítus hordozóinak elvándorlásával az észak-kaukázusi sztyeppékre, köztük a Kubány-vidékre. E probléma megoldására irányuló kísérletnek tekinthetjük J. B. Berezin és V. B. Vinogradov nyilvánvalóan „lehúzott" keltezését (Kr. e. 4-3. század), amelyet a mozdoki sztyeppék katakombás temetkezéseire javasoltak. Azonban ezeknek a síroknak az anyaga későbbi datálást kínál: a Kr. e. 2. századot.

 

A szerzők felvázolták a katakombás rítus közép-elő-kaukázusi fejlődésének sémáját is: a konstrukciót esetenként használták a Kr. e. 4-3. századi szarmaták, majd az iráni-kaukázusi etnokulturális közösség asszimilálta a szokást, amely némileg megváltozott formában tömegesen elterjedt a korai alán, majd a középkori alán társadalomban (Vinogradov^erezin 1985, 45-55). Annak ellenére, hogy a mozdoki katakombáknak a szerzők által javasolt keltezése helytelen, hipotézisük egészében elfogadható. Az arról szóló tézis, hogy a katakombák a szirák szövetség törzseivel függnek össze, — mint a későbbiekben látni fogjuk — alátámasztást nyer a Kubány-vidék szarmata leleteiben.

 

Annak a kérdésnek az eldöntéséhez, hogy hogyan fejlődött a katakombás temetkezési rítus a Kubány-vidéken, át kell tekintenünk a teljes szarmata anyagot. Összegyűjtöttem és áttekintettem az Alsó-Kubány jobb partjának szarmata síranyagait. Összesen 410 sírt vettem számba a több mint 49 kurgántemetőből, kivéve a Zolotoje kladbiscse kurgánjait. A tárgyalt temetkezéseket a következő vonások jellemzik: a sírokat bronzkori kurgánokba utólag ásták bele, domináló Ny-K-i tájolás, áldozati hús (általában juh mellső láb a lapockával) vaskéssel, amelyet gyakran tettek a tálba, kréta, szén és realgar1 felhasználása a temetkezési rítusban, edény elhelyezése a lábnál vagy fejnél, a ruha gyöngyökkel való kivarrása és egyéb jellegzetes vonások egész sora.

 

A leletanyag elemzése hét kronológiai csoport szétválasztását tette lehetővé. Ezek a Kr. e. 4. század második felétől a Kr. u. 3. századig terjedő időszakot fedik, de a temetkezéseknek csupán a 3,2%-a tartozik a Kr. u. 1-3. századhoz. Az első kronológiai csoport (a Kr. e. 4. század második fele - 3. század eleje) rítuselemeinek és mellékleteinek összehasonlítása az egyidejű meót anyaggal lényeges különbségekre világított rá. Ugyanakkor ez a csoport közel áll a Volga-Ural-vidék szauromata kultúrájának emlékeihez. Szicíliai Diodórosz közlése alapján, amely szerint Aripharnész király szirákjai résztvettek a Kr. e. 310. évi bosporusi pártharcokban, ezeket a sírokat a szirákokhoz köthetjük. Ennek eredményeként a régészeti anyag alapján bebizonyosodott a szirákok megjelenése a Kubány-vidéken a Kr. e. 4. század második felében. A régészeti és írott források összességéből ítélve a szirák szövetség törzsei elhelyezhetőek a sztyeppéi Kubány-vidéken egészen a Kr. u. 1. századig.

 

Mindegyik kronológiai csoportban vannak katakombás temetkezések. A K. F. Szmirnov-féle második típushoz tartoznak, vagyis a sírkamra és a bejárati gödör egy tengely mentén helyezkedik el, néha kis eltéréssel. Kivételt jelent egy az első típusba tartozó katakomba, ahol a bejárati gödör és a sírkamratengelye merőleges egymásra.

 

Az első sírcsoport kisszámú — 17 leletegyüttes. Ebbe a csoportba tartozik a hutor Belevei lelőhelyű kurgános katakombás sír.2

 

A halott kinyújtóztatva, hanyatt feküdt, fejjel Ny-nak, kis eltéréssel D felé. A sírból származik egy hasáb markolata, keresztvas nélküli kard (2. kép 6), amely az ún. szind-meót típusba tartozik, valamint bronz és vas nyílkészlet (2. kép 2-3). A kard a 4-3. század elejére keltezhető (SZMIRNOV 1980, 41). Hasonló bronz nyílhegyek a Kr. e. 5-4. századi szauromata emlékekből ismertek (SZMIRNOV 1961, Tab. n, XI a). Nem lehet későbbi a Kr. e. 3. század elejénél a szürke meót korsó sem (2. kép 8).

A fentiek alapján a leletegyüttest a Kr. e. 4. század második felére - 3. század elejére datálhatjuk. Pillanatnyilag ez az egyetlen korai katakomba az észak-kaukázusi sztyeppék szirák régiségei között.

 

Szintén egy katakomba van a második kronológiai csoportban is — ez a novotyitarovszkajai 1. kurgán 5. sírja3 (1986-os ásatások).

 

A bejárati gödör K-Ny-i irányú, a sírkamra tengelye észak felé tér el (3. kép 1). A sírban egy hosszú kard (3. kép 9)és egy sarló alakúra kiképzett markolatú, egyenes keresztvasú tőr, agyagedények (3. kép 2-4) és egy öntött bronztükör (2. kép 5; 1. típus, 1. variáns — LIMBERISZ-MARCSENKO 1991,63-64) volt.

 

Az ilyen típusú tükrök a Kubány-vidéken a Kr. e. 4. századtól a 3. század harmadik negyedéig fordulnak elő. Analóg kardok a szarmata sírokban a Kr. e. 3-2. századra keltezhetek. A leletegyüttes darálását a meót tálak kronológiája pontosítja, ezek ugyanis nem fordulnak elő korábban, mint a Kr. e. 3. század első negyede. A fentiek alapján a katakomba kronológiai kereteit a Kr. e. 3. század második - harmadik negyede között határozhatjuk meg.

 

A harmadik kronológiai csoportban (Kr. e. 3. század vége - 2. század) hirtelen megnő a katakom-bás sírok száma, az összes leletegyüttes csaknem fele katakomba: összesen 203 sírról van szó. Ebben a csoportban 20 katakomba és 5 padmalyos temetkezés szerepel. A katakombák a korszak temetkezéseinek 9,9%-át teszik ki. Az antik importtárgyak (amphoriszkoszok, vörös kerámia), meót tárgyak, közép-LT típusú fíbulák, lószerszám elemek, fegyverek alapján egy sor leletegyüttesnél szűkebb keltezést lehetett megállapítani. A III. 1. alcsoport a Kr. e. 3. század végére - 2. század első felére, a III. 2. alcsoport pedig a Kr. e. 2. század második felére datálható.

 

A csoport legkorábbi temetkezése a sztanyica Baturinszkaja lelőhely 2. kurgán 5. katakombája4.

 

A bejárati gödörbe lovat temettek el vaszablával. A súkamra és a bejárati gödör hosszanti tengelye szöget zár be. A halottat fejjel Ny felé fordították, kis eltéréssel É felé (4. kép 1). Mint sok más sírban is faagy vagy láda maradványait lehetett megfigyelni. A halottat szerves anyagból készült alátétre helyezték, ennek maradványai megőrződtek. A bal comb mellett szind-meót típusú, sarló alakú markolatvéggel ellátott vaskard feküdt (4. kép 8), a halott lábszárán tegezt helyeztek el, benne köpűs vasnyílhegyekkel (4. kép 9). A tegezből apró, kerek bronzlemezek őrződtek meg. A sír korát a zabla határozza meg: kerek átmetszetű, megvastagodó végű kereszt alakú zablapálcákkal (4. kép 3) látták el.

 

Ilyen zabiák a Kubány-vidéken a Kr. e. 3. század második negyede - 2. század eleji leletegyüttesekben fordulnak elő (MARCSENKO 1988,115). A sírból származó agyagedények és nyílhegy típusok segítségével a leletegyüttes kora még tovább szűkíthető a 3. század végére - 2. század elejére.

 

A III. kronológiai csoport sírjai közül a leggazdagabbak katakombások voltak. Külön figyelmet érdemel a Karsztovij kurgánból származó temetkezés (A. N. Gej ásatása, 1986). A katakombába, amelyet egy korábbi kurgánba ástak bele, harcost temettek fejjel NyÉNy-ra, fa hordágyon (vagy koporsóban?), amelynek maradványait hosszanti és keresztben futó deszkák nyomaiban lehetett felismerni. Ebből a sírból származik egy ezüstcsésze, két szarmata szürke korsó fonott füllel, egy amphorisz-kosz, egy vaskard sarló alakú markolatvéggel és hasábos keresztvassal, egy tegez három típusba tartozó vasnyílheggyel, melyek között volt hosszú tüskés és köpűs. Ez utóbbiak köpűjébe hosszú vasru-dakat szúrtak (10. kép). A tegezt préselt aranylemezekkel díszítették. Az aranytárgyak közül ki kell emelnünk a masszív samíros torquest, amelyet hat csövecskéből forrasztottak. Végein egy-egy far-kas(?)fej. Ugyancsak az aranytárgyakhoz tartozik egy korongfíbula és egy csöves torques. A sarníros torques hasonló az Elitnij kurgánban találthoz (ANFI-MOV 1986, risz. 1. 2), a korongos fibula pedig felépítését tekintve közel áll a Héraklész-csomó alakú fibulához, amely a hutor Bojko-Ponura lelőhelyű kurgánban került elő (ANFTMOV1987, Risz. 196).

 

A Karsztovij kurgánból származó katakomba datálása az amphoriszkosz kronológiáján alapszik. Az amphoriszkoszt barna lakk csíkok díszítették, az M. Parovics-Pesikan-féle IV. típusba vagy az athéni Agora C csoportjába tartozik, amelyek a Kr. e. 3. század második felére -Kr. e. 2. század elejére datálhatok (PAROVICS-PESKAN 1974, 110-111, Risz. 95. 1-4; THOMPSON 1934, 368, Fig. 52, C76). Azonban azon az alapon, hogy egy ugyanilyen típusú amphoriszkosz került elő az artyuhovi kurgánban, bosporusi elterjedésük kiszélesíthető időben, egészen a Kr. e. 2. század harmadik negyedéig. így a Karsztovij kurgán katakombáját a 2. század közepére datálhatjuk.

 

A in. 2. csoportba a neapoliszi típusú fibulákat tartalmazó temetkezések kerültek (hutor Proletar-szkij 5. kurgán, 5. katakomba, Sevcsenko ásatása 1982, Risz. 10), amelyek korát Szkíta Neapolisz mauzóleumának anyagai alapján pontosíthatjuk. A mauzóleum III., X-XIII., XIX. sírjában a Parovics-Pesikan-féle FV-V. típusba vagy az athéni Agora C, D, F csoportjába sorolható amphoriszkoszok kerültek elő. Az V. típust M. Parovics-Pesikan a Kr. e. 2. századra keltezte, G. A. Thompson pedig a Kr. e. 2. század közepe - 1. század közepe közti periódusra (PAROVICS-PESIKAN 1974,111, Risz. 95. 5-7; THOMPSON 1934, 473, fig. 78, D78). Szélesebb datálást javasol L. Forti (FORTI1963,12.).

 

N. N. Pogrebova csak azért tartotta a mauzóleum építési idejét nem korábbinak a Kr. e. 2. századnál, mivel az épület alatti hamus rétegben olyan bélyegekkel ellátott amphora füleket találtak, amelyeket B. N. Grakov a Kr. e. 3. század végére - 2. századra, valamint az Kr. u. 2. századra datált (POGREBOVA 1961,175, Risz. 36. 3,4). Az utóbbi években a szinopéi bélyegek késői csoportjainak kronológiáját — amelyet B. N. Grakov dolgozott ki korábban — revideálták és jelentősen régibbnek tartják (SELOV 1975, 139; BRASINSZKIJ 1980, 42, 21. j.). Ezért a Szkíta Neapolisz-beli hamus rétegből származó szinopéi bélyeget a Kr. e. 3. századra kell keltezni, mivel ezt a IV. csoportot most a Kr. e. 260-220 közötti periódusra datálják (KRUGLDCOVA-VINOGRADOV 1973,17-18) vagy még korábbra: a 3. század első felére (SELOV 1975,139). Ugyancsak Kr. e. 3. századi egy fekete lakkos kylix (POGREBOVA 1961, 175, Risz. 36. 1).

 

Meg kell jegyeznünk — anélkül, hogy revideálnánk a bélyegek datálását —, hogy N. N. Pogrebova nem közölt semmiféle stratigráfiai adatot, amely arra utalt volna, hogy a mauzóleumot „nem később, mint a Kr. e. 2. század végén" építették (POGREBOVA 1961,175), mivel a 2. századi leletek jelenléte a hamus rétegben nem szolgálhat alapul az építés szűk keltezéséhez. Nincs szűk datálása annak a szürke amphorának sem, amely a kőkoporsóban került elő. N. N. Pogrebova I. B. Zeeszt szóbeli megállapítására hivatkozva a tárgyat a Kr. e. 2. század végére keltezte, mivel I. B. Zeeszt az amphorát egy ismeretlen típushoz sorolta és a mauzóleum keltezése alapján a Kr. e. 2. századra datálta (ZEESZT i960, 108, tabl. XXV. 58). Formája alapján ez az amphora közelebb áll a Kr. e. 4-3. századi (különböző központokból származó) amphorákhoz, mint a Kr. e. 2. századi darabokhoz (BRASINSZKIJ 1984, tabl. XXxn.). Bár pontosan nem lehet datálni, ám számunkra az a tény fontos, hogy a szürke amphora alapján a kőkoporsót nem tehetjük a Kr. e. 2. század végére, valamint az, hogy a korai sírcsoport kronológiájátmesterségesen „fiatalították meg".

Az amphoriszkoszokat tartalmazó mauzóleumi leletegyüttesekben5 (III., X-XII., XIX.) nincsenek olyan tárgyak, amelyek „megfiatalíthatnák" a IV. és V. típusú amphoriszkoszok korát. Ugyanakkor a „neapoliszi" típusú fibulatöredék előkerülése a XI. sírban egy IV. típusú amphoriszkosszal együtt (POGREBOVA 1961, Risz. 21. 2, 9) lehetőséget nyújt arra, hogy a fíbulák megjelenésének idejét legfeljebb a Kr. e. 2. század közepére utaljuk. Korábbi periódusra nem datálhatjuk a XI. sírt a kőkoporsó miatt, amelyre a szóban forgó sírt rátemették. A kőkoporsót fibula keltezi (POGREBOVA 1961, Risz. 4. 6) a LT C/C periódusra, vagyis nem későbbre, mint Kr. e. 150 (GODLOWSKI 1977; KASZPAROVA 1984, Risz. 5). A X. sírban a „neapoliszi" típusú fibula V. típusú amphoriszkosszal került elő (POGREBOVA 1961, Risz. 20. 11; 21.11), ami leszűkíti a leletegyüttes korát, méghozzá nem későbbre, mint a Kr. e. 1. század első fele. A „neapoliszi" típusú fibulák „öregítésének" tendenciája B. Ju. Mihlin munkájában is feltűnik. Igen óvatosan a Kr. e. 2. század végére - 1. század első felére keltezte őket (MIHLIN 1980, 200). így a „neapoliszi" típusú fibulák kronológiai kereteit a Kr. e. 2. század közepe - 1. század közepe közti periódussal határozhatjuk meg.

 

A sztanyica Hoperszkajából származó katakombát (IGNATOV 1986, 66-68, Risz. 2) a Kr. e. 2. század második felére kell datálnunk a többtagú, nyolcas alakban kiszélesedő lábú, közép-LT sémájú bronz-flbula alapján (KASZPAROVA 1977, 75; 1984, Risz. 5). Ebben a kronológiai csoportban megfigyelhető a prohorovkai kultúra elemeinek szaporodása: megvastagodó szélű tükrök, az agyagedények jellegzetes díszítése, vasnyílhegy típusok, amelyek köpűjébe hosszú vasrudakat helyeztek, és egy sor egyéb jellegzetesség. A nomád lakosság új hulláma a szarmatákkai, a prohorovkai kultúra hordozóival függ össze. A prohorovkai elemekkel rendelkező sírokban (aknasírokban, katakombákban, padmalyos sírokban) a Kubány-vidéken egyaránt előfordulnak a szirákokra jellemző rítuselemek is: a Ny-K-i tájolás, az áldozati hús tálban való elhelyezése a vaskéssel együtt, a tulajdonképpeni kurgán alatti temetkezések (tehát nem a korábbi kurgánba beleásottak) hiánya és egy sor egyéb. Mindezek alapján azt állíthatjuk, hogy az új nomád hullám integrálódott a Kubány-vidéki szi-rákok szövetségébe.

 

A negyedik kronológiai csoportba négy katakomba és két padmalyos sír tartozik. A rítus elemei alapján szorosan összefüggnek az előző csoportokkal.

 

A csoport legkorábbi temetkezése a hutor Malai lelőhelyen feltárt 2. kurgán 9. katakombája6 (1986-as ásatás).

 

A halott nyújtott helyzetben feküdt, hanyatt, fejjel DDK-re. Tőle jobbra állt egy korsó, egy tál és egy szándékosan összegyűrt és átlyukasztott öntött bronzüst (5. kép, 6-6a), bal vállán arany korongfibula feküdt, amelyet filigran és középen karneolbetét díszített (5. kép 5). A bal csukló alatt darabokra szétvágott és megcsavart, kerek átmetszetű aranyhuzalból készített karperec volt. A bal lábszárnál köpűs vas nyílhegy került elő (5. kép 4). A bejárati gödörben, a betöltésben, a bejárati nyílás felett oldalán fekvő, szürke, korongolt, simított bögrét találtak (5. kép 3).

 

A fonott fülű korsó analógiája a Karsztovij kur-gánból származik, amelynek kora — mint fentebb láthattuk — nem haladja meg a Kr. e. 2. századot. Nem mond ellent ennek a datálásnak az arany korongfibula, a nyílhegy és a tál időrendje sem. Keltezhetnénk erre az időre a katakombát, de a N. A. Bokovenko-féle második típusú bronzüst kronológiája — Kr. e. 1. - Kr. u. 1. század (BOKOVENKO 1977,233) — némi „fiatalítást" tesz szükségessé a hutor Malai leletegyüttesnél.

 

A mai kutatás szerint a legkorábbi Kubány-vidéki üstöt tartalmazó leletegyüttesek a mithridáteszi háborúk idejéhez köthetők: három üst Novodzsereli-jevszkájából és egy üst Elitnijből. Az említett sírok publikálói a Kr. e. 2. századra keltezték ezeket (ANFI-MOV, N. 1986,189; ANFIMOV, I. 1986,197). Azonban az itt előkerült Aylesford típusú serpenyők és Orna-vasso-Kierumgard típusú poharak alapján a datálást a Kr. e. 1. század első felére módosítottam (MARCSENKO 1987,49-50).

 

Mivel nincsenek olyan, üstöt tartalmazó leletegyütteseink, amelyeket megbízhatóan a Kr. e. 2. századra lehetne keltezni, a hutor Malainál előkerült katakombát a Kr. e. 1. század elejére kell tennünk. Meg kell jegyeznem, hogy az üst formája rokon a Kresztovij kurgánban előkerültével, amelyet B. A. Raev átmenetinek tartott a szauromata és szarmata üstök között (RAEV 1986,41). A Kresztovij kurgán B. A. Raev által javasolt datálása (Kr. e. 1. század első felének vége) erősen felfelé keltezett. Az a tény, hogy ebben a leletegyüttesben előfordul egy, az athéni Agora D csoportjába sorolható amphoriszkosz és egy Aylesford típusú serpenyő, arra utal, hogy a Kr. e. 1. század második negyedére tehetjük a korát (MARCSENKO 1988,47). Ezért nem zárhatjuk ki, hogy a szarmata üstök a Kr. e. 2. században jelennek meg.

Ennek a csoportnak a sírjai közül kiválik gazdagságával a sztanyica Novokorszunszkaja lelőhelyen feltárt 2. kurgán 6. katakombája.7

 

A katakomba tengelye DKD-ENyÉ, a rövid bejárati gödör az ÉNy-i oldalon volt. A női váz nyújtott helyzetben feküdt, hanyatt, fejjel DKD-re. A kar a test mellett, a láb nyújtva, a lábfej párhuzamosan feküdt. Az elhunytat szerves anyagból készült alátétre helyezték, amelyet krétával és hamuval szórtak fel. A csontváz körül famaradványokat figyeltek meg, valószínűleg a koporsóhoz tartoztak. A nagyszámú melléklet közül a következőket kell kiemelnünk: két üvegedény (7. kép 2-3), bronzüst és egy kis amphora (7. kép 4-5), a nyaklánc aranyfoglalatos 6. kép 2-A), aranylemezkék, fekete kőbetétes, dupla tűszerkezetes korongfibula (6. kép 5-6), borostyáncsüngők (6. kép 7), üveg-, karneol- és kalcedongyöngyök, bronztükör (7. kép 9). A rituális tárgyakhoz tartozik egy kézzel formált kis fazék, amelyben vaslánc (7. kép 6-7), realgár és kavics volt.

 

A temetkezés kronológiai kereteit az üvegszky-phosz (Ha. típus, 1. variáns) és üvegpohár (II. típus, 2. altípus, 1. variáns — ZASZECKAJA-MARCSENKO 1989,72-73), valamint az athéni Agora F csoportjába sorolható vörös kis amphora határozza meg. G. Robinson az F csoportot Kr. e. 75-0 közé datálja (ROBINSON 1959,10-11, Tab. 2, Fig. 69).

 

Az üvegedények a mithridateszi háborúk idejére tehetők (MARCSENKO 1988,80,84), ezért a sírt a Kr. e. 1. század második negyedére keltezhetjük.

 

Ugyanerre a periódusra tehető a sztanyica Pri-azovszkaja lelőhelyen feltárt 8/9. kurgán 5. katakombája, amelyből egy Bargfeld típusú szitula származik (10. kép), valamint a sztanyica Brjuhoveckajában előkerült 3. kurgán 13. katakombája Ez utóbbiban karneol intaglióval díszített arany korongfibulát találtak Artemisz Lucefera ábrázolásával (BOCSKAR- JOV-BESZTUZSEV et alter. 1991,34-36, Risz. 35-36).

A gazdag temetkezések a padmalyos sírokban is megjelennek. így pl. az „Ovalnij" kurgán 15. sírjában aranytárgyak és import edények voltak.8

 

A bejárati gödör ovális volt, tengelye NyÉNy-KDK. A sírkamra az északi oldalon helyezkedett el. Formája szintén ovális, tengelye Ny-K. (8. kép 1). A női váz nyújtott helyzetben, hanyatt feküdt, fejjel DNy-ra, a kar a test mellett, a láb párhuzamosan, a lábfej szintén. A halott alátéten feküdt, amelynek barna maradványait figyelték meg. A combcsonttól a lábfejig 1,5-2 cm hosszú, vékony aranyfonal foszlányait lehetett követni. A szerves anyag maradványát és a fonalakat a lábszár-és a lábfejcsontok felett is dokumentálták. A mellkas felső részén kalcedongyöngy, valamint egy obszidián magkőből készült amulett feküdt. Ez utóbbi filigrándíszes aranyfoglalatban került elő (8. kép 8). Mindkét csuklón masszív, kör átmetszetű aranyhuzalból készült karperec volt A bal felkar alatt két sor gömböcskével díszített bronzgyűrü (vagy karperec) (8. kép 3) került elő. A bal kézfej és a medence között két — fésű rátéteként alkalmazott — csontlemezt találtak körkörös díszítéssel (8. kép 3). Ugyanettől a kézfejtől balra csöves bronz tűtartó feküdt (8. kép 4). A medence és a kézfej között zoomorf bronzamulett, korall- és üveggyöngyök kerültek elő. A jobb kézfejen bronztükör feküdt (8. kép 2).

 

A lábhoz három edényt tettek: egy szürke, zoomorf fülű korsót és egy kézzel formált fazekat két vízszintes füllel. A fazékra helyeztek egy bronzserpenyőt (8. kép 10). A felszedés során a koponya alatt egy arany fülbevaló (8. kép 7) került elő, valamint üveggyöngyök. A csontlemezek alatt egy bronzgyöngyöt, a bal kézfej alatt kőcsüngőket találtak.

 

A padmalyos sír korát az Aylesdorf típusú serpenyő határozza meg, amelyet a Kr. e. 90-50 közti periódusra kelteztek (GRAUE 1976,37,170). J. Werner, aki revíziónak vetette alá a serpenyők keltezését, Kr. e. 90-10 közé helyezte használatukat (WERNER 1978, 17). B. A. Raev a Kr. e. 1. század első felének végére keltezte a Kresztovij kurgánban előkerült serpenyős leletegyüttest. A J. Werner és J. Graue-féle datálá-sokkal egyetért, de ugyanakkor véleménye szerint az antik világ peremterületein a hasonló serpenyők használatának ideje hosszú volt, Kelet-Európában pedig megélik a Kr. u. 2-3. századot. Ennek bizonyítékaként a szerző egy csernyahovi telepről származó serpenyő leletet említ (RAEV 1986,21, l09.j.). Azonban a lelet előkerülésének pontos helye és ideje ismeretlen. V. V. Kropotkin szerint 1912-nél nem később került elő. A lelőhely szintén csak feltételezhető: Neszluhov(?), a datálása: Kr. u. 1. század (KROPOTKIN 1970, 96, N 837). A bizonytalan lelő-körülményű lelet nem szolgálhat érvként ennek az import típusnak a „késése" mellett Már utaltam rá, hogy az Elitnij és Novodzserelijevszkaja lelőhelyeken előkerült serpenyők arra a lehetőségre mutatnak, hogy azok a Kubány-vidéki szarmatákhoz a mithridáteszi háborúk idején kerültek. A bronzpohár és serpenyő együttes előkerülése Elitnijben — ami az omavassoi temetőkre jellemző —, arra utal, hogy nem sokat „késtek" Italián kívül sem (MARCSENKO 1988,49).

 

A fentiek alapján az Ovalnij kurgánban feltárt padmalyos sírt a Kr. e. 1. század első felére kell kelteznünk.

 

A négyes kronológiai csoport gyakorlatilag összes katakombája és padmalyos sírja a Kr. e. 1. század közepére keltezhető. Ennél későbbi időben a Kubány jobb partján nem ismerünk gazdag temetkezéseket, de számuk megnövekszik a Lába és Kubány közén, az ún. Zubov-Vozdvizsenszkaja csoportban. A gazdag síroknak ez az „elmozdulása" a bosporusi politikai szituáció megváltozásával függ össze, miután Pharnakész sikertelen hadjáratot folytatott Kisázsiában és Kr. e. 47-ben vereséget szenvedett Zélánál. Strabon és Appianosz közlései szerint a hadjáratban szarmaták is részt vettek.

 

A szirák részvétel régészeti bizonyítéka az a phasziszi szentélyből származó, Kolhiszban előkerült ezüstcsésze, amelyen Apollónak szentelt felirat szerepel, valamint a zubovi kurgánból származó páncél római mellvért lemezekkel. Aszandrosz, Pharnakész helytartója bitorlóként magához ragadta a hatalmat és legyőzte Pharnakész hadseregét. Ezután a viszony a Bosporus és a nomádok, Phamakész volt szövetségesei között kiéleződött és ellenségessé vált. Erre mutat Aszandrosz aktivitása, amelyet a Tamány-félszigeten a határ megerősítése érdekében fejtett ki. Ettől az időtől kezdve változik meg a Kubány-vidéki szirák szövetség törzseinek külpolitikai irányultsága Miután stabilan megvetették a lábukat a Lába és Kubány közi sztyeppén, a nomádok megkaparintották a hágók ellenőrzését és lehetőségük nyílt rablóhadjáratok vezetésére a Kaukázuson túlra.

A melléklet jellege alapján a katakombás és padmalyos temetkezéseket három csoportra oszthatjuk: „gazdagok", „szegények" és „harcosok". A harmadik csoportban jellemzően a „gazdagok" dominálnak (60%), köztük a női mellékletes sírok 40%-ot tesznek ki. A „szegények" 20%-kal szerepelnek. A harmadik csoport padmalyai között csak „szegény" sírok fordulnak elő: 83% és fegyveres, de nem gazdag mellékletes sírok — 17%.

 

A negyedik kronológiai csoportban a „gazdag" katakombák 75%-ot tesznek ki, és megjelennek a padmalyos „gazdag" sírok. Ennek példájául szolgál az Ovalnij kurgán, ahol a mellékletben szerepelnek aranytárgyak (karperecek, gyöngyök) és egy Ayles-ford típusú itáliai serpenyő. Igaz, hogy egyelőre nincs sok ilyen leletegyüttes a Kubány-vidéken, de ha ugyanebben a körben tárgyaljuk az észak-kaukázusi sztyeppék lelőhelyeit, akkor mennyiségük megnő.

 

Következésképpen meghatározott tendenciáról beszélhetünk a katakombás rítus fejlődésében a szirák törzsszövetség területén. A tendencia azt mutatja, hogy a temetkezési építményeknek ez a fajtája fokozatosan meggyökeresedik egyes társadalmi csoportoknál. A katakombás rítus inkább a társadalmi helyzetet, s nem az etnikai hovatartozást hangsúlyozza a rokon szarmata törzsek milieujében. Az Kr. e. 1. század közepéig a katakombák a régió összes szarmata sírjának 10%-át sem teszik ki. Ebben a közegben kiemelkedik a Zolotoje kladbiscse, ahol az összes temetkezés katakombás. Ugyanakkor a Kubányon túli területen megőrződnek a szirák szövetség temetkezési hagyományai, és itt a katakombák százaléka jelentéktelen. így azt mondhatjuk, hogy a szirák szövetség keretein belül fejlődésnek indul a katakombás rítus is.

 

Annak ellenére, hogy a Zolotoje kladbiscse összes sírja — egy kivételével — rabolt, kétségtelen, hogy a lakosság leggazdagabb rétegei temetkeztek itt. így éppen a Zolotoje kladbiscse sírjaiban gyökerezik meg a katakombás rítus, amely hangsúlyozza a halottak társadalmi rangját, s ezt erősíti a katakomba fölé emelt kurgán is (10. kép).

 

Hogyan magyarázható a Zolotoje kladbiscse kialakulása? Mint már említettem, a Kubány jobb parti sztyeppéin a Kr. e. 1. századra gyakorlatilag eltűnnek a kurgános temetkezések, megszűnik az élet a Kirpili folyó mentén elhelyezkedő csaknem húsz erődített telepen (gorogyiscse), amelyek a szirákok védelmi vonalát jelentették a doni nomádokkal szemben. A Don és Kubány közötti sztyeppe egyfajta senkiföldjévé válik (9. kép).

 

Nyilvánvaló, hogy az aorszok győzelme után a Kr. u. 49. évi, szirákokkal vívott háborúban a terület a doni nomádok ellenőrzése alá került. A háború után a politikai színpadon megjelentek az alánok, akik aktív erőként léptek fel. Nero császár az alánokra mérendő, megelőző csapást készített elő, mivel a keleti provinciákat veszély fenyegette. Nero 68-ban bekövetkezett halála meghiúsította a tervezett római hadjáratot. 72-ben rohanták le az alánok Médiát és Armeniát. A 49 és 72 között eltelt rövid időszakban alakult ki az új, alánok által vezetett törzsszövetség. A szövetség központja a Donnál volt. Hozzá szokás kötni az olyan gazdag kurgánokat mint Hohlacs, Da-csi, Viszocsino és másokat, amelyeket az aknasírok jellemeznek. Egyidejűleg jelenik meg a Kubány-vidéken a Zolotoje kladbiscse, amelyre hangsúlyozottan jellemző a halottak harcos volta (A. M. Zsdanovszkij adatai szerint a katakombák 66%-ában volt fegyver és lószerszám tartozékok) és a transz-kaukáziai importok. Úgy tűnik, hogy az alánokkal együtt a szirák előkelők egy része is részt vett a 72. évi hadjáratban. Erre a bizonyos csoportra bízták az új szövetség déli határának figyelemmel tartását. A csapatok elhelyezésének köszönhetően ellenőrzésük alatt tarthatták az utakat, amelyek a Lába és Kubány felső folyásában lévő hágókhoz vezettek, az ezeken a folyókon vezető vízi utakat, az Ázsiai Bosporus perifériáját és a Sztavropoli platót, amely jó felvonulási területet jelentett a Közép-Kaukázus hágóin keresztül vezető támadások előkészítéséhez.

 

A szirák-meót szövetség keretein belül ment végbe a meót gorogyiscséken gyökeret eresztő nomádok letelepedési folyamata. E folyamat egyik eleme a padmalyos és katakombás sírok megjelenése a meót temetőkben a Kr. e. 3. század végétől (Sztaro-korszunszkaja 2. temető, Voronyezsszkij, Ladozs-szkij stb.). A letelepedés folyamatában megjelenik annak a lehetősége vagy igénye, hogy családi temetkezéseket építsenek ki. A folyamatot részletesen elemezte A. M. Hazanov a késői szkíták krími anyagai alapján (HAZANOV 1975, 67). A K. F. Szmirnov-féle T-alakú (1. típus) katakomba alkalmasabb erre a feladatra. Azt, hogy nem mindjárt ez a katakomba típus vált dominánssá, az bizonyítja, hogy két típusú katakomba van jelen Csegemben, Kurganyinszkban és Nyizsnyij Dzsulatban a temetők korai periódusában (Kr. e. 2-1. század), Sztarokorszunszka-jában pedig egy 2. típusú katakombában a második temetkezést a bejárati aknában találták meg.

A Zolotoje kladbiscse kurgánjainak felső időhatárának ma a Kr. u. 3. század elejét - közepét tartják. Eldöntetlen még az a kérdés, miért tűntek el az ilyen kurgánok a Kubány-vidéken. Több kutató ezt a gótok keleti hadjáratával köti össze. Az sem világos, meddig jutottak el a Zolotoje kladbiscse katakombás rítusának hordozói. Az utóbbi időben a Budzsakban kerültek elő új anyagok, amelyeket össze lehet kötni a Kubány-vidékiekkel. Nem mondanak ennek ellent a lelőhelyek kronológiai keretei és a katakombás rítus sem. Lehetséges, hogy később ez a csoport beleolvadt a csernyahovi kultúra törzseibe, amit a Belenykoje melletti temetőben (Alsó-Dnyeper) talált katakombák is alátámasztanak. Ennek a temetőnek a katakombáiban megtaláljuk a Zolotoje kladbiscse kurgánjainak összes jellegzetes elemét a katakombák típusától egészen a bejárati aknákban történt lótemet-kezésekig (ROSZOHACKIJ1989,131-132). Ezzel összefüggésben részletes kidolgozásra vár a nyugati irányú, Dnyeszter-vidéki vándorlásokkal foglalkozó hipotézis.9

 

Képekkel

Előzmény: mociga (248)
Nicsinyo Creative Commons License 2008.12.14 0 0 251
Hm...
Nekem sem logikus az ilyen. Mert ha tegyük föl egyszer békét is kötöttek volna, az ilyen békék nem tartottak örökké. S annyira oktalanok nem lettek volna a romaiak, hogy az ö àllando terjeszkedési vàgyuknak gàtat vessenek egy ilyen erödrendszer kiépitésével.
Szerintem ez a "hiedelem" onnan eredhet, hogy sokan nem tudjàk elképzelni, hogy a romaiak szakértelme nélkül valakik valaha is tudtak volna épiteni valamit.

"A romaiak 400 évig birtàk hazànknak dunàntuli részét, az akkori Pannoniàt és 160 évig Erdély földjét. A történetirok àltalàban sokat irnak a romai kultura termékenyitö hatàsàrol a meghoditott orszàgokban. Minden fejlôdést, gyarapodàst a romaiaknak tulajdonitanak, aminek eredetét nem ismerik. Ebben magyar és külföldi irok közt vajmi kevés különbség van. Pl.: Magyar gazdasàgi szakkönyvben olvashato, hogy a romai katonàk erdöt irtottak, mocsarakat csapoltak le, utakat, vizvezetékeket csinàltak és ök honositottàk meg Pannoniàban a szölötermelést is stb.
Még ma sem jöttek rà, hogy a romaiak àltal meghoditott Pannoniànak egyik vàrosàt, amelyik késöbb Felsöpannonia székhelye is lett, Vindebonànak hivtàk, amelynek a jelentése az akkor ott lako kelta nép nyelvén Vin de bona volt, ami magyarul jo bort jelent...Tehàt a ma Wien-nek ..nevezett vàros környékén a siksàgot szegélyezô hegyek trachit poladéku lejtöin màr viràgzo szölôtermelés volt a romaiak elött.
A szölôtermelést a sumir rokon népek és a sziriai telepesek honositottàk meg màr az ösidöben az àrpa és buzatermeléssel együtt...
A romaiak nem azért hoditottak, hogy kulturàt terjesszenek, hanem, hogy a màr megvolt és viràgzo kultura gyümölcsét maguknak szerezzék meg ado és haràcs alakjàban....Valosàggal kiraboltàk a tartomànyokat...
De két felbecsülhetetlen értékkel Roma mégis megajàndékozta az akkori Europàt. Megszüntette az oriàsi birodalom hatàrain belül élö népek között a hàboruskodàst. Az àllando béke igy biztos alapja lett a gazdasàgi és szellemi fejlödésnek. Azonkivül olyan uthàlozatot épitett ki Europa nyugati felén, amely a közlekedés megkönnyitésével elösegitette a szellemi kincsek kicserélését is...
Természetesen az utakat nem a romai katonasàg épitette, ahogyan a naiv historikusok irjàk, hanem az ôslakossàg. Ez kubikolta a földet, törte a követ, a katona pedig hajtotta a népet. De a népnek is megérte a fàradtsàg, mert az ö kocsijai és àllatjai is kônnyen futottak a jo uton.
Miért épitett Roma mindenütt utakat?
Azért, mert a hadszeregének a zöme - a légiok - gyalogsàgbol àllottak és ezek csak kocsival és jo uton voltak gyorsan bevethetök..."
(Dr. Nagy S.)
Előzmény: mociga (250)
mociga Creative Commons License 2008.12.13 0 0 250
Állítólag békét kötöttek és jó pénzért szarmaták harcoltak a rómaiak oldalán más barbárok ellen és a csőrsz (cso-örisz) árka a segíítségükkel épült. Én is furcsállom persze..... (Sőt egy nagy izének tartom)
Előzmény: Nicsinyo (249)
Nicsinyo Creative Commons License 2008.12.13 0 0 249
Hahaha!
Vicces dolog lett volna a szarmatàktol, hogy az ellenségnek a mérnökeit kérjék meg az àrok épitéséhez...:-)
Előzmény: mociga (241)
mociga Creative Commons License 2008.12.13 0 0 248

Bizony Kedves Epstein dr.!

Akár a szavak eredeténél is az első írásos forrás számít (nem ám az, hogy esetleg az sokkal, de sokkal régebbi is lehet). Hopp megemlítették őket. Aztán hopp már nem. Az elsődleges (tárgyi bizonyíték - pedig biz lehet az önkéntelen utokorfélrevezetés is) írásbeli források azt mutatjék, hogy ezek itt laktak 400 évet és hipp-hoppsz eltűntek. Így jártak mellesleg az avarok, hunok, kabarok ........ is (s valahány név a naptárban :-((()

Előzmény: Epstein dr. (246)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!