Ez is egy tisztázandó pont a történelemben. A többségnek volt ilyen opciója, beleértve az utolsó szériát is. Legalább is a lökhárító ki volt vágva. De mégis volt néhány, aminek nem. Vajon melyek voltak ezek konkrétan?
Na jó, ez sokadik főjavítás utáni.
Ez viszont akár új is lehet. (Az előrébb álló valószínűleg már főjavított.)
Ez pedig a legeslegutolsó sorozat selejtezése. Mindegyiken ott a vonókészülék helye.
Sőt, amikor Budapesten a hosszú viszonylatjelzős 620-asok megjelentek (1969), akkor már nem voltak pótkocsis buszok. Valószínűleg vidéki városokban sem.
Azt nem tudom, hogy Pécsett volt-e hosszú visz.jelzős 620-as és mikor. Miskolcon volt pár ilyen már 1962-ben, de ott meg azt nem tudom, pótkocsis volt-e.
1959-60-ban, az első 620-as szériák idején, egy totális típusátrendeződés kezdődött, mert kevés volt a férőhely, kicsik voltak a kocsik, és elhatározták, hogy ezen változtatni kell.
Kísérleteztek pótkocsisokkal, Ik66-osokkal, és azt még nem lehetett tudni, hogy csuklósok lesznek-e, és ha igen, honnét. Azt sem lehetett tudni, hogy az Ik60-asok java részét csuklóssá fogják alakítani. Ha maradtak volna a 60-asok, logikusabb lett volna a 620-asokhoz csatolni pótot, mert azoknak nagyobb teljesítményű motorja volt.
Ezeket az éveket a gyors változások jellemezték: pl. vettek sok ÁMG-pótot, utána 1-2 éven belül az Ik30-asokat póttá alakították és az ÁMG-ket átadták a trolinak. Az Ik66 és Ik31-esek különböző szériái is jöttek-mentek, pár éven belül.
Összefoglalva: a 620-asok beszerzésekor azt még senki nem tudta, hogy nem fognak pótot vontatni.
A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére készített városnéző busz alapja, egy 620-as Ikarus volt. A járművet nem a mátyásföldi gyárban, hanem a Gyömrői úton, a FAÜ Sallai Imréről elnevezett főműhelyében tervezték és építették. Ott a hatvanas évek elején nemcsak szereléssel, javítással, hanem professzionális barkácsolóként, járműgyártással is foglalkoztak.
A többi városban ahol helyiben Ik-620 AMG pótot húzott, ott kheki MÁVAUT színű volt az ilyen szerelvény.
Viszont elöl hosszú siltes (felső viszonylatjelzős) Ik-620 , kék színben valóban nem húzott AMG pótkocsit.
Az autentikusság iránti igény növelné, hogy ez a szép kék Ik-620+AMG pót a legközelebbi bemutatkozása alkalmával, NEM budapesti viszonylatjelző táblákat viselne hanem pécsieket.
Ha jól tudom 196x körül az pár szerelvény ami így nézett ki, Uránvárosból járt a Budai Kapu felé.
Lehet, hogy a következő kérésem kicsit [OFF]-kategória, de nem találtam a fórumon ennél megfelelőbb topikot, talán Ti tudtok nekem a legtöbbet segíteni.
Szabadidőmben makettezéssel foglalkozom, most épp egy Ikarus 270-es papírmaketten dolgozom, de több év után úgy tűnik, hamarosan célba ér az építés. Éppen ezért a következő projektemhez szeretnék képeket, részletfotókat kérni Tőletek (természetesen csak és kizárólag a makett részletezése miatt, saját célra).
Az 1962-ben és 1963-ban forgalomba állított, Finta László által tervezett városnéző mikrobuszokról lenne szó. Néhány fotót találtam az interneten, és itt a fórumon is, de sajnos a járművek belsejéről, az ülések helyzetéről, műszerfalról, a kocsik összekapcsolásáról, más kis apróságokról és a pontos méreteiről semmim nincs, így egyelőre nem tudok belevágni a projektbe.
Ha esetleg tudnátok nekem segíteni, nagyon szívesen venném. Az e-mailem publikus, a további OFF elkerülése végett az információkat oda (is) várom! Nagyon szépen köszönöm!
ui. a 270-es Ikarus makettje megtekinthető a papermodelers.hu weboldalon, nemsokára elkészül. ;)
Másodsorban pedig bár sokszor volt róla szó, és nyilván valamilyen élményt ez is nyújt, ahogy most van, de szinte ordít a pótkocsi hogy egy Ik. 60-as busz húzza, ahogy az valójában a múltban volt.
Készítettem egy kis táblázatot a pesti 620-asok gyártáskori jellemzőiről. Tulajdonképp Mihál táblázatát egészítettem ki néhány adattal, amiket az általam (főleg a neten) eddig fellelt képek többszöri átnyálazgatásával gyűjtöttem.
Megfejtendő rejtély a 10 vízszintes rácsos hűtő esete. Új állapotban lévő buszt ilyennel nem láttam. Viszont főjavítottakon majdnem minden szériában előfordul. (Lehet, hogy valamelyik TSZ melléküzemág utángyártott cuccáról van szó?