Keresés

Részletes keresés

laca5 Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37090

Ez azért a szokásoktól is függ. Ha valaki a fenekén ül 1 hétig, annak kár a bérautót kivenni. Van olyan, aki mindennap akar menni valahová, az meg a taxival farag rá.

 

 

Előzmény: Törölt nick (37089)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37089

Szerintem korrektek,ebből élnek. Az, hogy Budvába megérkeztek, egy dolog. És onnan? Legolcsóbb a busz, amihez alkalmazkodni kell. A taxi kényelmes megoldás, de a legdrágább. Az autó bérlés árban a kettő között van, viszont akkor használod, amikor akarod.

Előzmény: BorsónéVica (37082)
szervezkedő Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37088

Szeptemberben elején, közepén nagyon-nagyon Magyarországon vagyok, de valamikor le kell jönnöm a tengerre is. Nem látom még a pontos dátumot, de itt is, ott is "szervezkedek"!

:-D))))

Előzmény: Bombyna (37086)
szervezkedő Creative Commons License 2019.08.14 -1 0 37087

Nem nyitottam meg a linekeket, csak nagyságrendeket mondok.

A taxi kb 35-40euro x 2. 

 

Pár hónapja egy fiatal pár szólított meg bennünket, amikor hallották a repülőn, valószínűleg nem először járunk az országban. Ha jól emlékszem 20euro volt egy autó az első pultnál megkérdezve a reptéren.

 

A többi már csak rajtad múlik!

Előzmény: BorsónéVica (37082)
Bombyna Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37086

Te merre vagy? Szeptemberben még ott leszel? Akkor megyek.

Előzmény: szervezkedő (37085)
szervezkedő Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37085

Hoppá!

Valami augusztusi kirándulást tervezgettek? 

:-)))

 

Akkora szivás mostanában sokszor az út, hogy tegnap vagy hétfőn már nem emlékszem, a reggeli szabadkai busz, ami 7-8korul szokott leérni, délután fél kettőkor jött velem szemben Buljarica körül. Brutális lehetett utasként!

:-((((

Előzmény: csogi_ (37079)
szervezkedő Creative Commons License 2019.08.14 -1 1 37084

Wazze, Google,  Here, Igo, Sygic stb. ?????

 

Ne vicceljetek már!

Herceg Novi a horvát határtól kb 10kmre van. Csak menni kell az úton és egyszercsak ott van a város. Nem kell ezt túlkomplikálni.

 

Kezdem szégyellni magam, de én egy útnak a számát sem tudom, pedig már párszor ültem autóban! :-))))

Előzmény: equilibrator (37063)
quad Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37083

Ment valaki mostanában Montenegróba (Sveti Stefan) Horvátországon keresztül? Milyen tapasztalatok voltak?

(Tavaly is arra mentünk, Zadari és Cavtati pár napos megállókkal, de most csak egy helyen akarunk éjszakázni.)

 

BorsónéVica Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37082

Október végén repülővel érkezünk Podgorica reptérre. Kacérkodom autóbérléssel, Budvában lenne a szállásunk 4 éjszaka. Tervek között szerepel Kotor,Tivat, és Perast.

Ha, mégse autó játszana a reptérről taxival gondoltam Budvára.

 

Ismeri valaki ezt a 2 céget, korrektek?

 

https://taxipg.com/index.php/en/taxi-podgorica-airport-en.html

 

https://www.visit-montenegro.com/airport-transfers/

BorsónéVica Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37081

köszönöm

Előzmény: Törölt nick (37076)
laca5 Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37080

Akkor én sem tévedtem, amikor kerestük, és balfaszok sem voltunk, hogy nem találtuk! Köszönöm!

Előzmény: csogi_ (37079)
csogi_ Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37079

Elvileg a teljes A2 le van zárva aug. 18-ig, amikor majd átadják az új szakaszokat.

https://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=161347350&postcount=9008

Előzmény: laca5 (37077)
fejo1 Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37078

Üdvözlök Mindenkit!
Nagyon hasznos információkat olvastam eddig is ez oldalon, köszönöm. Sok esetben segítségünkre volt az itteni információ. Kotorból fogunk indulni vasárnap délután Szeged felé. Van-e valakinek tapasztalata a képen látható útvonalról?

Belgrad-Cacak-Nova Varos útvonalon jöttünk, de az éjszakai vezetésnél is 16 óra volt Szegedtől 55 km-re indulva.

 

laca5 Creative Commons License 2019.08.14 -1 0 37077

Egy kis kiigazítás. Visszakerestem itt a fórumon és úgy látom, hogy mégis meg kellett volna találnunk azt az 50 km-es már elkészült A2-est, ami nekünk nem sikerült. Lehet, hogy átmenetileg van lezárva, nem tudom. 

Mindenesetre annyit akartam hozzátenni, hogy én nem kizárólagos alternatívának jelöltem meg a Valjevo-Zlatibor útvonalat, hanem csak annyit akartam megosztani, hogy járható az is. Ha valaki szerencsés és megtalálja az A2-t, feljut rá, akkor valószínűleg Belgrád-Csacsak-Uzsice felé vagy vissza mégis gyorsabb lehet.

A 2 számjegyű utak legtöbbször nem rosszak Szerbiában, a 3 számjegyű is lehet jó, mentünk pl. egy tüköraszfalt (de kissé szűk és kanyargós) úton, ha jól emlékszem 152-es jelű, amin látszott, hogy pár éves. A 170-es nagy része is EU-s pénzből fel lett újítva.

Alapvetően az volt a tapasztalatom, hogy nem az utakkal kell megküzdeni, hanem a forgalommal. Az út, ha kanyargós is, leküzdhető, a forgalom nehezebben.

 

Amit még mindenképpen el kell mondanom, hogy Becsicsi-Budva környékén a strandokon jellemzően rendkívül tiszta volt a víz, még a homokos partoknál is, talán a Jaz volt opálosabb egy kicsit bár ott egy folyótorkolatnál voltunk. Én megdöbbentem hogy ilyen terheléssel is ennyire tiszta volt a víz.

Előzmény: laca5 (37075)
Törölt nick Creative Commons License 2019.08.14 0 0 37076

A reptéren várnak, a neveddel egy táblán és ott kell leadni is az autót.

Előzmény: BorsónéVica (37069)
laca5 Creative Commons License 2019.08.14 -1 9 37075

Kifejteném bővebben, illetve néhány mostanában itt elhangzó kérdésre is talán választ adnék.

Ma értünk haza, Becici-ben töltöttünk 1 hetet. Szerbián keresztül, egy-egy tranzit szállással oldottuk meg a leutazást. Előrebocsátom, hogy összességében nagyon tetszett, egy-két dolgot másként vártam, meglepett, de nem vészes. Ezt azért írom, mert szeretnék pár dolgot itt összeszedni, amire mások majd jobban felkészülhetnek. Nyilván a kellemes részeket nem hangsúlyozom annyira, mert az mindenkinek menni fog magától is, remélhetőleg :-))

 

Uzsicéről Csacsak felé, Uzsice térségében lámpás félpályás lezárások vannak. Sorba lehet állni, időnként elég sokat.

Szerb-MNE határ (Bjelo Polje felé) lefelé 15 perc, vissza majdnem 1 óra. Szerbiába, hazafelé tartó tömeget, ha elkapod, sorba kell állni.

 

A2 autópálya kész van, ki van táblázva, de nem lehet ráhajtani. Nekünk Csacsaknál nem sikerült, pedig vártam mint a Messiást. A helyieket is kérdeztük, melyik a legjobb út Belgrádba, ők is a 25-ös út felé irányítottak, ami az A1-be visz végül.

Állítólag augusztus 20 körül átadják az A2-t, de addig ez nem járható, mi legalábbis nem találtuk nyomát.

 

Google térképet követve egyszer már majdnem tehenet fejtünk, felejtsétek el. Még akkor fordultam vissza, amikor éppen megszűnt az út és meg lehetett fordulni. Igaz, elnéztünk egy lekanyarodást, de akkor utána nekem ne javasolja, hogy ott is mehetek. Ez Szerbiában volt.

 

Amit javaslok, a Here(wego), nem sokat hibázott, csak a nem létező A2-est, amúgy megy szépen offline is.

 

Csacsak-Uzsice út elkerülésére (elég forgalmas, sok a ténfergő világtalan, lassú vontató stb.) járható és élvezetes út a Valjevo-Zlatibor (27-es és 170-es út) nyomvonal, de biztos van más is. Lefelé, mivel volt rá idő, meguntam a füstölögve 45-tel száguldó 2-es Golfok hadát, és a navigáción egyszer csak ezt a fenti rövidebb (időben kicsivel hosszabb bár ez nem biztos!) utat választottam. Nem bántuk meg. 

Általánosságban: mindenki gondolja ki, merre szeretne menni, és ellenőrizze le, hogy az általa használt navigáció is arra viszi-e. Ha nem, köztes állomásokkal ki kell kényszeríteni!

Jellemző, hogy hazafelé Waze-vel indultam, nem volt idő az útvonalat ellenőrizni, egyszer csak Bosznia felé akart kanyarítani, pedig Belgrádba tartottunk.

Egy idegenvezető mesélt svájci motorosokról, akik Nis-ből Mokra Gorába haladtak valami navigációval, de Bosznián keresztül érkeztek.

Szóval csak ésszel. De navigáció meg kell, mert ha valamit elnézel, akkor jó, ha kéznél van. Figyelmeztet a sebességre, stb.

Szerb-Magyar határ: figyelemmel kísértem a BorderWatch-ot, meg a Police.hu-t is. A Police sajnos ha azt mondja, hogy nincs sor, attól még akár 1 1/2 óra is lehet, tapasztalat. A Borderwatch-al az a baj, hogy ha átér valaki, akkor sok esetben már nincs net, de ettől még közelebb van a valósághoz.

Augusztusban Röszke összes környező átkelőjén, Tiszaszigeten is random bele lehet szaladni 1-1/2 órás sorokba, kifelé-befelé. A waze kapásból nem számol forgalmi adatokkal ebben a régióban, írja is, hogy forgalom nélkül is ugyanannyi az út mint forgalommal.

A Bácsszentgyörgyi átkelőt javaslom bárkinek jelenleg, M6 üres, jól lehet haladni, a szerb oldalon innen van ugyan egy kb 2 órás főutas szakasz A1-ig, de összességében oda-vissza jobban jártunk. Üldögélő, unatkozó határőrök fogadtak! Számolni kell, kinek, mi éri meg, a határon állni egy keveset, vagy sokat, esetleg egy kis kerülőt beiktatni. A bácsalmási is jó, de ott azért láttam 1 órás várakozást is a Borderwatch-on. Bácsalmás felé kicsit rövidebb az M6-A1 távolság.

 

Montenegrói part: Budva augusztusban élhetetlen a mi ízlésünknek. Pl. Jaz-ra és Mogren-re látogattunk el, mindkettőn hosszas gyaloglással találtunk helyet, ahol leülhettünk, pedig nagy strandok. Parkolás is hatalmas gond, sajnos a főút Kotorba/Tivatba is Budván keresztül vezet, így kínos sorok vannak a város ki-és bevezető útjain, estefelé a leginkább, de dél körül is. Busszal vártunk egyik este egy 3/4 órát, befelé araszolva. Este az óvárosban próbáltunk egy sétát, városnézést, horror. Parkolókra várni kellett, hogy valaki kijöjjön és mi bejuthassunk.

 

Mi Becsicsiben laktunk, érzékelhetően sokan voltak, a strandok zsúfoltak voltak, néhány helyen elkezdődött a törülközős-gyékényes partfoglalás (ezeket a beach manager helyében éjszaka mind egy kupacba összehordanám, reggel meg mindenki megtalálja a csoffadt gumimatracát, törölközőjét a strand végében a sziklák mellett - azért mert kibérelt egy apartmant, vagy hotelt, még nem jár neki egy szelet a tengerpartból is egész napra és éjszakára) de mindig találtunk megfelelő helyet a parton és a parkolást is megoldottuk.

A szomszédos Kamenovo beach kifejezetten változatos, fent az útnál 5Eur/napért az autó ott volt a közelben. Rafailovici sajnos autóval a megközelíthetetlen kategória (még ennél kisebb tömegnél is), Becsicsi strandra  persze gyalog mentünk le. Becsicsinek nincs óvárosa, cserébe van egy parti sétány, az nagyon kellemes. A fiatalok gyalog indultak Budvába éjjel 11 körül, kb. 3/4 óra alatt át lehetett sétálni. Másik értelmes lehetőség a taxi.

 

Az egyik leg különösebb élmény a Kotor öbölbe szervezett hajókirándulás volt. Itt minimum 3 vállalkozás utat organizál minden nap. Buszokkal gyűjtik be a népet Ulcsinjtól. Tivatból, vagy Kotorból indulnak a hajók. Nekünk ígértek egy 80 fős hajót, hát egy kb 150 fős lett a valóság, de a nagyobb baj, hogy nem volt annyi ülőhely, hogy leüljünk, mert nyilván egy-egy asztalnál elmarad egy hely, de mi 10-en már csak nem ülünk be 10 különböző asztalhoz :-)  Így kaptunk 3 (+órákkal később még 4) helyet, aztán egymást váltottuk, a többi mászkált. Szerintem nem volt annyi hely a hajón, amennyi vendég. Ezt is az eszelős csúcsforgalomnak tudom be. Ezeken a hajókon éttermek üzemelnek, a helyi fogyasztásra számítanak. Egy-egy ilyen körút a Boka öbölben (Kotori öböl), egész napra 12-18 EUR/fő, néhány extra kiadással illetve a fogyasztással még számolni kell. Ilyen pl Kék barlang, ami csodaszép lenne, csak éppen beúsztatják a kishajókat a néppel, 10-15 percet úszkálsz a dízelfüstben (!), egymásról tépitek a fürdőgatyát, mint a heringek, majd visszavisznek 5EUR-ért)

Ezt is inkább a csúcsszezonon kívül kellett volna meglátogatni, mert hangulatos. De ilyen terhelésnél, pláne ilyen melegben ami most volt, ezt nem lett volna szabad bevállalni. Herceg Novi és Kotor gájdid túr-os óváros nézése is ennek áldozata lett sajnos, mert amikor a hajó kikötött, már csak azt a helyet keretük, ahol a vízbe jutunk. 36-37 fok volt!

Összességében nem rossz a hajós program, de fel kell készülni, mi várja az embert, illetve extrém melegben ezt inkább ki kell hagyni. Vagy, alternatív megoldások, pl. Tivatból kis hajóst keresni, aki elvisz stb. 

 

Az utak jók, az emberek barátságosak, a közlekedési szokások kicsit eltérőek. Pl a szerpentinen volt egy baleset, előttünk 30 méterrel a sérült az úton feküdt, a résztvevők ápolták, mentő, rendőr sehol. Egyik oldalon kamion vesztegelt, a másik oldalon két személyautó, mindhárom érintett volt. Elkezdett kialakulni a sor, mindkét irányból, erre hátulról, mügülünk, jönnek sorban az autók és átfurakodnak a roncsok között. Nem érdekelte őket, mi lesz, ha a túloldali sorból is elindul valaki, vagy nem fér át a roncsok között - mentek mint a gép. Végül talán nekik volt igazuk, mert akár órákat is ott lehetett volna vesztegelni, mi is becsatlakoztunk, így kis késéssel tovább tudtunk menni. A túloldali sornak esélye sem volt elindulni, mert a mi oldalunkról folyamatosan mentek az autók. Sejtem, hogy egy többórás sorbaállást úsztunk meg ott, de ez nagyon megdöbbentett.

 

Amiért viszont korábban azt írtam, hogy karcolás nélkül is haza lehet jönni igen nagy valószínűséggel, az azért volt, mert itt kis sérülést nehéz elképzelni, a nagyra meg azért figyelnek. Amikor kevés a hely, mindenki óvatos, előbb utóbb megtalálja a hátramenetet is valaki ha kell. Ha valaki mondjuk nem tud parkolni, az persze meghúzza az autót, pont mint bárhol. Előfordul, hogy az ember benéz egy előzni tilost és jönnek szembe - oda kell figyelni. Meglepetés kanyarokból áll az egész vidék, az előzni tilos tábla és jelzés az éles kanyarok feltüntetésével közösen a legfontosabb jelzések ebben az országban. Van egy trükkös megoldásuk, van olyan, hogy két sávos, kapaszkodós út megy felfelé és egy sáv lefelé a hegyen. Helyenként az egy sávnak, ami megy lefelé, meg van szaggatva a záróvonala és lefelé tud előzni a felfelé haladó két sáv közül a belsőben. Kvázi a 3 sávból a középsőt fel is, le is használhatod, természetesen a felfelé haladónak van előnye. Külön jelzések vannak erre, figyelmesen!

Az előzni tilos feloldása sok esetben csak 50 méteren tart, aztán jön újra a tiltás, majd a kanyar!    

Nem itt kell a friss jogsival gyakorolni, de különösebb titkos képesség sem kell, hogy valaki itt közlekedjen. Józan paraszti ész és alkalmazkodás, figyelem. 

 

Mint jellemzően a Balkánon mindenhol, a dudálás vagy fénykürt (ha csak egy rövid jelzés) nem a harag jele, hanem azt jelzi, jön, figyelj oda. Tudnak hosszasan is dudálni, meg villogni, de akkor haragszanak :-)))

 

Összességében egyébként hihetetlenül tetszett, nagyon jól éreztük magunkat, mivel messze van nagyon, így nem hiszem hogy évente visszajáró vendégek leszünk, de azért mindenképpen szeretnék majd visszajutni újra, de nem egy augusztusban lesz az biztos. Az ételeik finomak, a sörük is, ha éppen víz kellett, mi a csapvizet ittuk Becsicsiben és senkinek semmi baja nem volt. Mondjuk mi mindenhol azt ittuk eddig. Tisztaságra sem volt panasz, a parton is és mindenütt találni lehetett szemetest, amit rendszeresen ürítenek. Egyetlen nem túl nagy (3-4 kuka méret) illegális lerakó félét láttunk csak összesen.   

 

Remélem volt akinek segítettem. Ismétlem, a célom nem az eltántorítás, inkább az elsőmontenegrós tapasztalatok másokkal megosztása volt. Sok mindent jól csináltunk, jól választottunk helyet, indulási és érkezési időket, köztes állomást (ismételten köszönöm a Mokra Gora-s tippet!!!), pár dolgot meg lehetett volna jobban is.

 

 

 

  

 

 

 

 

Előzmény: Bosanac (37071)
Bosanac Creative Commons License 2019.08.13 0 0 37074

Milyen alagút? A hírhedt Vranduk alagút?

Kiváncsi lennék,  hogy mit írnak erre azok,  akik az igen zilált állapotú elkerülő mellékutat választották?

Előzmény: BHJ-962 (37072)
Bosanac Creative Commons License 2019.08.13 0 1 37073

Röszkére én egyáltalán nem javasolnék útvonalat,  vagy csak erős online-kontroll mellett (Lsd.  a két Hi-Tech árut: Borderwatch app + Surfroam adat SIM.  Időt és pénzt lehet velük megtakarítani.)

De ha mégis,  akkor az itt ezerszer megírt Podgorica  - Uzsice - Belgrád utat.  Ha reggel indulsz,  még nem futsz bele a délelőtti tengerparti csúcsforgalomba. 

Előzmény: fejo1 (37067)
BHJ-962 Creative Commons License 2019.08.13 0 0 37072
Alagút éjjel járható volt, kb 15 perc várakozás után átjutottam, de akinek ültetett autója van az felejtse el!! Nagyon kátyús, rossz minőségű az út.
Bosanac Creative Commons License 2019.08.13 0 0 37071

Én nem akartam ilyen profán módon fogalmazni. . . 😀

Szóval én is megerősítem: Nyogodtan indulj neki CG-nak,  99.9716% (😁) az esélye annak,  hogy teljesen sértetlenül úsza meg az autód - na meg persze te is. 

Előzmény: laca5 (37068)
Bosanac Creative Commons License 2019.08.13 0 1 37070

Csak mert okosabb (gyorsabb) nem szólt hozzá: 😁

Választhatod bármelyik átkelőt,  mindegyiknél jó az út. Valszeg a mellékúton lesznek jóval kevesebben.  Erről esetleg a CG autóklub honlapján elhelyezett webkamerákból értesülhetsz.  (mobilról nem könnyű a linkelés, így kihagyom) Lehet,  hogy ez a kishatár nem 0-24,  nézz útána. 

A Waze sajnos közel sem olyan ismert app,  mint Mo-n, igen kevesen használják,  szóval arra forgalomfüggő tervezésben nem nagyon lehet számítani.

S itt jegyezném meg,  hogy (a Waze) algoritusa nem a sok száz km-es utak tervezésére van optializálva.  Arra jobbak a Google,  Here, Igo, Sygic,  stb.  "klaszikus" navigátor programok. 

Előzmény: equilibrator (37063)
BorsónéVica Creative Commons License 2019.08.13 0 0 37069

Szia, ha jól tudom ez a cég nem a repülőtéren van ugye? Vártak a reptéren?

Előzmény: Törölt nick (36935)
laca5 Creative Commons License 2019.08.13 0 1 37068

Ez nem legenda, ez nettó baromság. 

Előzmény: Bosanac (37061)
fejo1 Creative Commons License 2019.08.13 -1 0 37067

Sziasztok! Érdeklődni szeretnék útvonallal kapcsolatban.

Jelenleg Ulcinjban tartózkodunk. Két nap múlva megyünk Kotor mellé. Visszafelé melyik útvonalat javasoljátok Kotorból Röszkéig?

 

Blaci78 Creative Commons License 2019.08.12 -3 0 37066
Sajna már uton leszünk , eldöntöttük. Ti mentek???? Jó volt a tali...
Előzmény: szervezkedő (37062)
Blaci78 Creative Commons License 2019.08.12 -4 1 37065
Régen Ausztriába a boltokba ki volt irva "magyarok ne lopjatok!" Itt pár év mulva az lesz ki írva "magyarok ne gyertek" már most nem szeretik a magyarokat ......
Blaci78 Creative Commons License 2019.08.12 -4 1 37064
A hegyekben fül és szemtanuja voltam ahogy két magyar családfő bepánikolt a hegyi utakon. Más járt el az autojukkal, ezuton is gratulálok nekik. Mióta ennyi "magyar"van MNE-ben én is bezárom a kocsit!!!!
equilibrator Creative Commons License 2019.08.12 -1 1 37063

Sziasztok!

Nem jártam még Montenegróban, útvonalas tanácsot szeretnék kérni. Herceg Novi mellé készülünk, gyakorlatilag Horvátország déli csücskétől kb. 2 km-re, ezért célszerűnek látszik a dubrovniki utat folytatni, ami kétfelé ágazik, a 8-as főút is és a tengerparti 516-os út is átmegy Montenegróba, de nem ismerem se az útviszonyokat, se a határátkelőket. Köszönettel vennék bármi észrevételt.

szervezkedő Creative Commons License 2019.08.12 -1 4 37062

Nagyon segítőkészen jelezném azoknak, akik kb másfél óra alatt nem tudják eldönteni hogy jussaanak le a lakhelyükről Montenegróba, nem biztos hogy jó ötlet ide tervezni. Napokban is tanúja voltam egy "megérkezésnek" ami után azt hiszem pszichológusra lett volna szüksége az utazóknak. Azok akik egy seggel nem ültek még 15-20órát autóba, akik nem tudják mit jelent nem autópályán, hanem hegyi utakon tekeregni több száz kilométert, azoknak csodálatos helyeket rejt a világ (Magyar) országon belül, esetleg a sós víz illatát megkóstolthatják az Isztria első strandján is! Ne erőltessék, szerintem!

 

Egyébként azoknak jelezném, akik az országban vannak. Hatalmas kultursokkkk van a balkáni éjszakában. Bárány Attila alól "kilőtték" a lovat (bezárt a hely a hétvégén), így nem lesz ma buli Tivatban, ha igaz majd szerdán. De szerdán este Budva a világ közepe lesz, a balkán Vitni Hjúsztonja, Sandra Africa ad koncertet, annak aki az elmúlt héten lemaradt róla!

:-)

 

 

A művésznő itt van a térségben!

 

 

Bosanac Creative Commons License 2019.08.12 0 2 37061

"Autókár nélkül megúszni csoda" - szerintem ez inkább városi legenda :-)

Előzmény: acinti (37058)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!