És azt is be kéne lőni, szemre, hogy kb mekkora a nyomtáv. Nekem 760 körülinek tűnik a kocsiszekrényhez és az emberekhez képest. A terep hegyvidéki. Tehát lehet akár Jugó is.
A jobb oldali kép jobb felső sarkában van valami homokóra szerű jelzés a kocsi mellett (talán váltóábra?). Lehet, hogy azon a vonalon (jelzésrendszer) kéne elindulni.
Kérlek tájékoztasd az érdeklődőket, hogy a GV Emlékkönyvet itt Balatonfenyvesen, különféle okok miatt, nem tudjuk rendszresen árusítani. Némileg magasabb áron (750,- Ft) a Nosztalgia Kft. Nyugati pályaudvari boltjában megkapható.
Minden kedves olvasónknak, jelnelegi és jövőbeli utasunknak Boldog Karácsonyt kívánunk Betlehemes Kisvonatunk képeivel!
Ünnepi vonatunk útját a képzeletbeli Betlehembe terveztük. Útközben találkozhattunk a három napkeleti bölcs királlyal, az angyalokkal és a pásztorokkal, és mindazokkal, akik szereplői a karácsonyi történetnek. Közreműködött a Kismarosi Ámulat Társulat. A fotók megtekinthetőek honlapunk, a www.kisvasut-kiralyret.hu galériájában, vagy ide kattintva: http://picasaweb.google.com/kiralyretiev/BetlehemesKisvonat?feat=directlink.
Lesz Valentin Vonat 2011-ben először, Mesevonat, Nyuszivonat, PFT nap a Királyréti Hajtánypályán, Szellemkisvasút, Rénszarvas Expresz és Betlehemes Kisvonat is. Mindenkit sok szeretettel várunk!
Felhívjuk a figyelmet, hogy több programvonatra előzetesen kell jegyet foglalni, amit 2010 december 12-től két féle módon tudnak megtenni mindig a foglalás kezdeti időpontjától: Kismaros kisvasútállomás személypénztárában a nyitva tartási időben személyesen vagy telefonon a 36 27 375 076-os telefonszámon, vagy olnine éjjel-nappal a www.kisvasut-kiralyret.hu oldalunkon!
Valentin Vonat
A Királyréti Erdei Vasút romantikus utazást kínál korhatár nélkül pároknak, akik szeretnének együtt eltölteni egy szép estét. A kisvonat 17.50-kor indul útnak Kismarosról Királyrétre, majd onnan pár perc elteltével a Morgó állomás melletti Öreg Morgó Fatálas Étteremig közlekedünk, ahol több menübõl is választhatunk vacsorát. A vacsora után 21 órakor a vonat tovább indul Kismarosra, ahol csatlakozunk mind a Budapest, mind a Szob felé közlekedõ személyvonatokhoz.
A menetjegyek ára menünként a következõképpen alakul: VALENTIN VONAT NAGY menü: -oda-vissza vonatút, -Tyúkhúsleves -Sajttal-sonkával töltött borda -Vasalt csirkemell -Vegyes köret -Savanyúság 1 pohár pezsgõ 1 szál virág Teljes árú jegy: 5.500 ft/fõ Kedvezményes árú jegy: 5.100 ft/fõ
VALENTIN VONAT PIZZA menü: - oda-vissza vonatút, - 60 cm-es családi pizza - 1 pohár pezsgõ - 1 szál virág Teljes árú jegy: 4.500 Ft Kedvezményes árú jegy: 4.100 Ft.
Az étteremben további romantikus meglepetésekkel várjuk Önöket! A menetjegyek a készlet erejéig rendelhetõek meg online a www.kisvasut-kiralyret.hu oldalon, vagy a 06 27/375-076-os telefonszámon, a pénztár nyitva tartási idejébenjanuár 1-tõl. A megrendelt jegyeket Kismaroson, legkésõbb az indulás elõtt egy órával lehet átvenni az indulás napján.
Ünnepi közlekedési rend a Királyréti Erdei Vasúton
Tájékoztatjuk kedves utasainkat, hogy 2010. december 18 és 2011. január 2 között az alábbi közlekedési rend lesz érvényben a kisvasúton:
December 18, szombat: hétvégi menetrend, mellette két alkalommal ünnepi Betlehemes Kisvonat közlekedik.
December 19, vasárnap: hétvégi menetrend
December 20, hétfő - december 24, péntek: nincsen vonatközlekedés
December 25, szombat: hétvégi menetrend
December 26, vasárnap: hétvégi menetrend
December 27, hétfő - december 31, péntek: nincsen vonatközlekedés
Január 1, szombat: hétvégi menetrend
Január 2, vasárnap: hétvégi menetrend.
Királyréti Karácsonyvasút 2010. november 27-től 2011. január 9-ig járataink ünnepi díszekbe öltözve közlekednek!
Közlekedési rend 2010. november 1 és 2011. március 31 között -. Értesítjük kedves utasainkat, hogy meghirdetésre került a 2010/2011 évi vasúti menetrenddel egyidőben a Királyréti Erdei Vasút menetrendje is. Az előző évben megszokott időpontban közlekednek járataink. A menetrendünket megtalálja a www.kisvasut-kiralyret.hu internetes oldalunkon.
Valószínűleg drnyulas a boltban nem jelezte, hogy ő előrendelt példányért jött. Én úgy mentem be, hogy azt mondtam: "Kéz' csókolom! Kaptam egy e-mailt, hogy itt lehet átvenni a hegyközi kisvasút könyvet..." mire máris tolták a kezem alá az aláíróívet, hogy átvettem a példányomat. Az íven már több aláírás szerepelt, tehát nem egyedül nekem sikerült a megfelelő áron hozzájutnom a magam kötetéhez.
Az említett bolt 3000 forintért adja annak, aki előrendelt a könyből (meg is kaptam ennyiért ennek megfelelően). A könyv normál, ajánlott fogyasztói ára 5000 forint, vélhetően mindenhol máshol is ennyiért adják.
Aki megírta, hogy 3000 Ft, az annyiért köteles eladni neked. Ha a boltból írták, hogy 3000 Ft, akkor pedig te vagy a fogyasztó, aki meg lett tévesztve. Pár sor a vásárlók könyvébe, "oszt jó napot"!
Huh... ezek nem szarral gurigáznak, dehát ezt tudtuk. Én meg 15 km/h-ra való pályán krampácsolgatok...
Végülis kipróbálnám, ennyivel is:) Szerintetek mennyi folyékony illetékbe kerülne egy ilyen menet nekünk?:)))) Ja, hogy nem Magyarországon járunk, bocsi.
Nem tudom összefügg-e, (csak mert említetted a süttői kapcsolatot) de talán a cikkben szereplő Maczkó István után kapta a nevét az a gőzös (MACKÓ), melyről pár kép a süttői kisvasútról ismert.
Szeretném a topiklakók segítségét kérni. A vasutallomasok.hu oldlara felkerült több olyan volt kisvasúti vonal, melyek állomásainak, megállóhelyeinek lapjai még eléggé hiányosak. Sok helyütt egy fotó sem áll rendelkezésre. Kérem, akinek van a birtokában bármilyen információ ami segíthet a fehér foltok eltüntetésében ossza meg, töltse fel az oldalra vagy csak küldje el e-mail-ben. Előre is köszönöm az önzetlen segítséget.
Sajnos semmi... a nyomvonala ismert, de infó, kép csak annyi, amit ott ki van tacepaócva. Egy régi turista könyv megemlíti, hogy az iparvasút elcsúfítja az ördögmalom vizesés vadregényes hangulatát.
Múltból a jövőbe avagy szülinapi esti vonatfotózás a 90 éves LÁEV-en!
Kedves vasútbarátok!
2011. január 15-én esti fotózással egybekötött vonatozást tartunk, amelyre várjuk minden kedves vasútbarát jelentkezését! A vonatunk 15:30-kor indul a LÁEV Dorottya úti végállomásáról. Várható visszaérkezés: 22 óra körül (hangulattól és időjárástól függően!)
Az utazás során a pálya menti nevezetesebb pontokon fotómegállókat tartunk kivilágítással, különleges fotózási lehetőségekkel! A garadnai végállomáson zsíros kenyérrel, forró teával és zenével várjuk utasainkat. A részvételi jegy: 2.500 Ft.
Jegyvásárlás (elővételben) telefonon a 30/854-0343-as telefonszámon Kaló Tamásnál vagy a wsoft @ freemail.hu email címen.
Bővebb információ szintén a fenti elérhetőségeken.
Másik topicon szóba került a Tardonai kisvasút, ezt írták róla, ha van valami oldala a kisvasut.hu-n akkor dobjátok majd fel oda lécci.
Tévedés, nincs 40 éve. ( Én vagyok 41 éves és utaztam rajta. :) )
Megpróbálom az emlékeimet felidézni : Általnos iskolás 4.-es voltam, amikor szerettünk volna újra utazni rajta, nyáron, de akkor már nem volt személyforgalom. (Az előző évben szüntették meg a személyforgalmat.) Akkor ez kb. 1979-1980. Utánna rengeteget bicikliztem Tardonára és teherforgalom még néha-néha volt rajta. Igaz, ekkor már csak Herbolya-Tervtáró és Billatáró-Lacitanya között voltak meg a sínek. Szakközép másodikos voltam, amikor az első tavaszi (márciusi) utam alatt láttam, hogy a sínek szőrén-szálán eltűntek. :( Ez kb. 1986-1987-ben volt.
Amit a történetéről tudni lehet : A kazincbarcikai vasútállomástól indult, áthaladt a mai újváros részen és a hegy alatt futva érte el Tardonát. (A mai műút nagyrésze a vasúti 'töltésre' épült.) Amíg nem volt meg a műút, az egyetlen kapcsolat volt Tardona és Kazincbarcika között, így relatíve nagy személyforgalmat bonyolított le, ráadásul amíg sok állatot is tartottak Tardonán, ezzel hozták be a Sajó-völgyébe az eladásra szánt jószágokat. Első körben a Vasútállomás-Herbolya-Tervtáró szakasz szűnt meg, amikor az újvárost a 70-es évek elején építeni kezdték. (Egyébként a kisvasút eme megcsonkítása az oka - statisztikai adatok bizonyítják -, hogy Tardonán lassacskán felhagytak az állattenyésztéssel.) Ezután szűnt meg a Billatáró-Lacitanya - Tardona szakasz. A legutolsó rész megszűnése annak tudható be, hogy a bánya - mert az ő tulajdonukban volt a kisvasút - kérelmezte a szakhatóságtól az üzemelés további engedélyezését, de ezt a hatóság csak feltételekkel tette volna meg. Mivel ekkor már a bányászat csillaga leáldozóban volt, erre a bánya nem volt hajlandó, így a nevezett télen a síneket felszedte...
Ez is Zil platós, így csak hátra billenthető. A LÁEV-en már lecserélték IFA platóra így két oldalra is tud billenteni. A hidraulikát nem tudom hogy oldották meg Pálházán dea Csepel motoron van rá lehetőség pl a C50-ben felesleges légsűrítő helyén.
Gondolom Nagybörzsönyé nem újult meg... Google translate?
"On our tourism side part soon publish some recommended tours opportunity, they are ready concerned soon the settlement descriptions. It is possible to send in the pictures relatedly then to this and the light railways, the best photos receive valuable prizes, to figure on the website long for a tooth, and the 2009. May king meadow and October nagybörzsönyi on a light railway day a photo on an exhibition."
Ezeket a jellegrajzokat "hkv" nick tette fel az indexre valaha, sajnos csak ekkora felbontásban. Ha meglenne nagyobb-részletesebb rajzon, bízony nekem is kéne!
Bocsánat, de "kilátó" névvel nem a képen szereplő kocsikat illetik, ezek a "téliek". "Nagykilátó"vagy"nyári" azugyanekkoranyitott, "kiskilátó"pedigazegyetlenmegmaradtBakn.
Az első gépet 50 ccm-es aprilia robogómotor hajtja, a hátsót 110 ccm-es quad blokk. Ha a maps-ba, vagy a G.E-be beütöd Kommandót és Kovásznát, akkor közöttük elég jól látható a sikló nyomvonala, illetve a felső állomás. Onnan szintén ki lehet silabizálni a nyomvonalat Kommandó felé.
Megnéztem, nagyon tetszett, gratula! Mintha ott lettem volna Veletek. Kitűnő a kamera munka és az Enigma zene is jól passzolt a klipphez. Csak azt sajnálom, hogy nem láttam jól a hajtány motorját. Be tudnád linkelni a terepet a Google maphoz?
lassan kopnak a nyomok... talán 20 éve lehetett, mikor először itt jártam, akkor a pálya feléig még ott tekergett a drótkötél, görgőből is akadt jópár. az alsó állomás felett egy féktuskót találtam, ezt ma is őrzöm. legutóbb szűk két hónapja jártam felsősiklón, egy görgő most is a helyén van, a kötélből is maradt pár méter mutatóban.
Nyáron, a legsűrűbb növényzet heteiben voltunk fent, már egyáltalán nem tűnt fel, hogy abban az erdőben volt a két vágány, de talán csak nekem nincs szemem hozzá... A nyiladékban már nem találtunk drótkötelet és görgőket sem.
Párom Nagymamája által (aki egy élő lexikon) be lett azonosítva a favágó személye. Az illető él még, de már elég öreg. Hol lehetne ezt a képet a lehető legnagyobb felbontásban meglelni, hogy kinyomathassuk neki?
szilvásvárad, a gépház alatt kevéssel. már a 760 korszak, szerintem az utolsó évekből, vagyis hatvanas évek közepe táján. ha van még kép innen, szívesen megnézném.
azé' van ebben némi kavar az eddigi ismereteinkhez képest... a 437,602 volt a 490,005! Az az "újabb 1954-ben" érdekes lehet, az elvben lehetne akár a 058 is. bár nekem gyanús, mert pont 1954-ben érkezett a 447,401, azaz a ma is létező Lilla is...
bocsi, tegnap az ímélt elfelejtettem, most pótolom, kicsit sűrűek ezek a napok...
A köny szerint a 490,030 (SzVEV) 1919-ben, 490,004, 490,005 1942-ben, és egy újabb 1954-ben került Lillafüredre. Találtam egy képet is, miszerint a 490,003 (467,602-es pályaszámmal) is üzemelt ott. Ezen kívül a kezdetekkor 4 db 8510 szerkezetszámú mozdony került oda. Szívesen kölcsönadom a könyvet, sejtve, hogy nemes célra kell!:)
Betlehemes Kisvonat - A Királyréti Erdei Vasút és a Kismarosi Ámulat Társulat közös programja. Az utazás folyamán a színtársulat betlehemes játékot ad elő, miközben a vonat különbőző helyszíneken megáll. Találkozhatunk a nyájukat örző pásztorokkal, az angyalokkal, akik meghozzák Jézus születésének örömhírét, valamint Józseffel, Máriával és a kis Jézuskával is. Barokk korabeli hangszerek, hagyományos magyar népi betlehemes játékok alapján. A vonatokra előzetesen kell jegyet foglalni a 06 30 8696751-es telefonszámon! Jegyárak (oda-vissza): teljes árú 1.500 Ft, kedvezményes 900 Ft.
Az már csak legyen hab a tortán, hogy -, ha jól emlékszem -, az első tengelye a 490 053 alatt dolgozik, vagy 10 éve / lehet, hogy több ...a Kispöfögő eredeti abroncsa asszem megrepedt /
köszönöm! közben a gőzös-fórumon is feltettem a kérdést, ahol ezzel egyező választ kaptam. így megerősödni látszik az tény, hogy a mozdony nem járt Miskolcon, amit egyébként sejtettem is...
A MÁV 490,058 pályaszámú, 5850 gyári számú 70 21 szerkezetszámú mozdony műszakrendőri próbáját 1950. február 23-án tartották meg Sárospatak és Sátoraljaújhely között. A próbamenet során elért legnagyobb sebessége 36 km/h volt. A sárospataki fűtőház állagában 1962-ig közlekedett az egykori Bodrogközi Gazdasági Vasút és a Hegyközi Vasút által alkotott közös hálózaton. 1962-ben Szobra szállították, ahol 1981-ben szintén a sárospataki kisvasútról érkező Mk48,2000 sorozatú dízelmozonyok váltották fel. A Szobi GV-n 1981-ben történt leállítását követően az ópusztaszeri emlékparkba került.
A kisvasut.hu járműadatbázisa tesz egy halvány utalást arra, hogy valamikor 1956. és 62. között megfordult a LÁEV-en a 490,058 pályaszámú, jelenleg Ópusztaszeren kiállított gőzmozdony.
Ez az adat azonban sok egyéb leírásból hiányzik, és a LÁEV történetét ismerők közül is sokan nem tudnak róla. Magyarán, mi az alapja annak, hogy ez az adat bekerült az adatbázisba, vajon valóban járt ott az a mozdony?? Esetleg aki összeállította a kisvasut.hu adatbázist, mit tud erről mondani? :)
még egy hozzászólás erejéig visszatérnék a somoskői kisvasúthoz. kristonl topiktársnak köszönhetően átolvashattam pár anyagot a környék bányászati múltjáról, illetve a fotós - klösz györgy életútjába is beleolvastam. a fotó 1873 körüli, nem kizárt, hogy a vasútvonalat is ebben az évben adták át. legjelentősebb műtárgya a ma is meglévő alagút, illetve a képen látható viadukt volt. ma itt semmi sincs, de ez így lehetett a kép készítésekor is (mármint hogy ez itt az erő közepe, szt jónapot). a kép mindenképp beállított, a tudományok akkori fokán a vonatnak is álló helyzetben kellett pózonia. a piknikhangulat kellékei, a jólöltözött emberek, klösz györgy a jókora sztereó fényképezőgépével jóeséllyel nem a síneken botorkált el idáig, hanem a képen látható vonattal érkeztek. és amúgy mit keresett volna itt a kor egyik leghíresebb fotósa? szóval lehet, hogy egy megnyitó szerelvényes, vasútavatós, ünneplős pillanatnbak vagyunk a szemtanúi.
A '40 években több AEGV J kocsi leégett kenderkóró rakományával együtt. Ezek az alvázak lehettek az alapok. Holnap ilyenkor többet tudok mondani, átböngészem a papírjaimat. A Dtak podgyász-szerkocsikról már írtam pár sort ebben a topicban, talán vissza lehet keresni?
Decembert írunk. Mint ismeretes, ilyenkor Lappföldről a Mikulás ellátogat a gyerekekhez és megajánékozza őket, ha jól viselkedtek az évben. Nem volt ez másképp a Királyréti Erdei Vasúton sem.[...] Bővebben!Tovább »
(Érdekes a képválasztás, több okból is. Egyrészt egy ilyen leíráshoz nem feltétlenül kisvonatos téma illene, hanem mondjuk egy kép a település valamely jellegzetességéről - ez van fent a neten, csak a kismaros szóra kellene rákeresni jó öreg gúgli barátunk oldalán. Másrészt ha már minden áron a kisvonatról akarna betenni képet a szerkesztő, akkor ugyanannál a gúgli haverunknál rákeresve királyrét szóra, talált volna a királyréti vonalról képet, sőt ha a www.kisvasut-kiralyret.hu honlap szerkesztőjét megkeresi, szívesen rendelkezésre bocsátott volna megfelelő képet. De gondolom a tördelő-szerkesztőt nem egészen ezen irányelvek mozgatták. Mindazonáltal a cikk szövege teljesen jó).
Hangulatosak voltak a mai Rénszarvas Expresz járatok, holnap ismét útnak indulnak.
Segítségkérés. Ha van valakinek fotója a már új színnel rendelkező mk48 2014-ről és 2031-ről, illetve a BAX-okról, szeretnék kérni belőle a kisvasút megújuló honlapjához. Nevet igény szerint feltüntetem. Előre is köszönöm. Ahová várnám: hivertgabor(kukac) invitel.hu.
akkor a halálát lelt kocsi alváza árválkodna Cenken? leégett, vagy mi lett vele?
nem, nem arra a pótkocsira gondolok, az más, ahogy erdőszéli is írta. létezett a LÁEV-en 4 db négytengelyes, teherkocsira épített nyitott (fedetlen) kocsi. ezek voltak az első személykocsik. egyikük állítólag nagycenkre került, a többi már nincs meg.
láttam már képet is ilyenről, de most nem találom sehol.. :S
azt a pótkocsit tudtommal kapuváron építették, és a határőrség részére szállítottak vele élelmiszert, akár dongó, akár más helyi motorhajtányok által vontatva. szóval... nem láev eredetű.
pedig csak nem véletlenül került be ez az adat... valami csak lett vele. leselejtezték volna ott? vagy Fertőbozon rohadna...?
meg van valami lepusztított alváz Nagycenken a személykocsisorban... nekem esetleg az gyanús, de nagyon rég nem jártam ott. hátha valaki tud valamit a dologról...
Az én ott töltött gyerekéveimben (78-81) is mindig azt hallgattuk, hogy bezzeg ezelőtt 10 évvel... Aztán olyanok, akik előttünk 10-15 évvel voltak, elmesélték, hogy ők is ezt hallgatták anno. Szóval...
15-20 évvel ezelőtt (basszus... :-))) ) is voltak "problémás" gyerekek bőven, de a többségének sikerült úgy-ahogy megkomolyodni... ;-))) persze ezek többsége ma pont a GyV miatt az, aki.
A fegyelem meg már akkor sem volt a legtökéletesebb, és voltak akkoriban is durva dolgok. A világ romlott el úgy, ahogy van, épp ezért már a 15-20 évvel ezelőtti rendet sem lehet elvárni sem a gyerekektől, sem az ifiktől. De még ennek ellenére is amennyit még látok belőle, valóban még így is próbálja mindenki a legjobbat kihozni az emberanyagból. Csak mi öregedtünk meg, hogy már károgjunk... :-)))
Pardon! A Beszélő Köntös 1941-ben :-) Európa második színes filmje. A Soós Imre rendezte Ludas Matyi a II.háború utáni első színes. Bocsánat az .off. témáért.
(színes, fekete-fehér, magyar történelmi film, 89 perc, 1941)
rendező: Radványi Géza író: Mikszáth Kálmán forgatókönyvíró: Nóti Károly, Asztalos Miklós, Palásthy Géza, Pacséry Ágoston operatőr: Hegyi Barnabás zene: Vincze Ottó látványtervező: Básthy István, Iliszi Sándor vágó: Vincze Ottó
szereplő(k): Jávor Pál (Ifjabb Lestyák Mihály) Kiss Ferenc (Lestyák Mihály) Tasnády-Fekete Mária (Cinna) Csortos Gyula (Budai pasa) Bilicsi Tivadar (Putnoky) Lehotay Árpád (Szűcs Mihály) Bihari József (Pintyö)
Az 1600-as években Magyarországot a törökök és labancok fosztogatják. Nem mentes ez alól Kecskemét, a szabad királyi város sem.
Miska, Lestyák szabómester csavaros eszű fia azt javasolja a városi tanácsnak, hogy állandó béget kérjenek Budáról, ezzel óvva meg Kecskemétet a portyázó csapatok zaklatásaitól. A város összeállítja ajándékát, ékszert, kelmét, egy gyönyörű lányt, és Miska elindul Budára. Útközben a fiatal cigánylány beleszeret Miskába, aki fiú ruhában megszökteti. Ezt azért is teheti meg, mert a remélt bégség helyett csak egy díszes köntöst kapnak a város védelmére. Akkor még nem is sejtik, hogy a köntös mekkora kincset ér. Viselője előtt minden igazhitű porba omlik és minden parancsát teljesíti. (A beszélő köntös az első magyar film, amelyben egyes jelenetek színesben láthatók.)
akkor említsül meg a "kati és a vadmacska" c. filmet, mely szintén korai színes magyar film (1955) és egy része a kőkapui kastélyban játszódik, tarkítva olyan snittekkel, mintpölö... pálháza felől gőzös zakatol át a kastély alatti alagúton :-)
Már sokkal hamrabb. Csak a technika a fekete-fehérhez képest jóval drágább és érzékenyebb volt. Az első mozifilm színesben a Ludas Matyi volt 1949-ben.
Sajnos mostanság elég sok, gondokkal küzdő gyermek van. Konkrétan tudok olyan gyermekvasutasról, akit a szülei feltehetőleg bántalmaztak. (De ennél nagyságrendekkel több pl. az elvált szülők gyermekeinek a száma.) Én azt mondom, hogy a Gyermekvasút intézményének, valamint a kollektivájának oktató-nevelő munkája törekszik rá, hogy a lehető legtöbb pozitív élményt adja ezeknek a gyerekeknek is. Ezt egyébként több díjjal is elismerték.
Persze, újra lehet teremteni az ötvenes évek propagandafilmjeinek a légkörét, ha te erre vágysz, de először csak a saját gyerekeiddel, kérlek.
Lehet nincs is előtte semmi csak kiengedték a zárféket és lassan legurították a domboldalról.
Legalábbis ha a menesztésnél megnézed akkor nincs előtte mozdony, se motorkocsi ha jól láttam, és utána se láttam (füstöt se) márpedig azért füstölni akkor is füstöltek ezek a cuccok.
Na tök hó hogy pont az MTV 30 év lemaradásban volt technika terén Pedig milyen jó sok archív kisvasúti / villamosos filmet láthattunk volna színesben (pl hegyköz vagy Rákóczi úti)
Egyszer volt ebben a topicban linkelve filmrészlet "Kis Piri" motorkocsival, az fekete-fehér volt. Privát film (Filmúzeum) felvételen látható AEGV kiskocsikkal is szerelvény, csak pont a mozdonyt nem láttam...
A Magyar Televízióban ha jól tudom csak 69-ben indult a színes sugárzás. Néhány műsor volt csak színes, amiket még a 80-as évek elején is külön jelölt a TV-újság. Emlékeim szerint 85 körül vált minden színessé kivéve az archív filmeket és felvételeket.
Az Én és a nagyapám című filmből van a részlet ami 54-ben készült színes kópiára. Az első színes magyar film egyébként az 1949-ben készült Ludas Matyi volt, majd főleg az ifjusági filmeket vették fel színesben(Liliomfi, Én és a nagyapám stb.) míg kb. az ötvenes évek közepére-végére már szinte minden film színes volt. Egyébként nincs előtte mozdony, mivel motorvonat :)
sajnos amit beszéltünk a gőzös topikon, azon felül semmi. egyetlen régi térképen sem látható, hogy 1870 körül valóban szénszállítási céllal és valóban vecseklőig vezetett volna a somoskői vasút. ugyanakkor két későbbi térkép is erőteljesen vecseklőre vezető töltésnyomokat jelöl.
ami mellette szól, hogy a szénbányászat pont ebben az időszakban futott fel az adott területen, a kőbányászat pedig csak pár évtizeddel később. valahol régebben olvastam a történetét a neten, ahol szintén olyasmit írtak hogy a kőbányászat miatt épült ki a múlt század elején, tehát feltételezhető, hogy a salgótarjáni öregúr elmondása valós, vagyis hogy a vonalat 1870 körül építették vecseklőre, majd mikor a szenet kötélpályán közvetlenül a "centráléba" szállították, a vasutat elbontották, hogy később a kőbányászat miatt ismét lefektessék. szintén az öregúr mesélt annó a viaduktról, mely egy rakott vonat alatt leszakadt, és lőn, a közelmúltban előkerült egy viaduktot ábrázoló fotó 1873-ból.
ez a kisvasút számos érdekességgel szolgálhat még. a negyvenes években a bányászok fizetését szállító vonatot kirabolták, ez sem jellemző színfolt :-) van egy meglévő alagútja, de állítólag kettő is volt a vonalon, a kisebbikből később bevágás lett.
a viaduktos képen látható mozdony, hát... írtam, hogy gőzöstémában semmit sem tudok. pusztán kinézetre erős a hasonlósága azzal a géppel, ami ma a közlekedési múzeumban áll. de talán épp tőled láttunk egy képet, ahol a salgói fogas adhéziós szakaszán is egy erősen hasonló gép dolgozik. lehet, csak hasonlóság.
Az ünnepségen nagyon méltatták a kisvasutat, de többször határozottan leszögezték hogy vissza már nem épül. De ha akkor megmarad, már kiirtották volna róla a teherforgalmat mint Nyírben, végig 15-20-szal döcögne 2 üres Bax kocsival és a most vasutat istenítő polgármester mindent megtenne hogy eltakarítsa az útból. Főleg ha mégis lenne teherforgalom és a sétálóutca helyén hosszú percekig zajos tehervonat csörtetne át akadályozva az autókat(mert mint tudjuk egy percet állni katasztrófa).
Az kiderül esetleg, hogy melyik gép vitte?Egyébként megvettem a könyvet, a tehervonatokra részben már választ is kaptam:)
Bár szívem szerint a 30-as 40-s évekbeli Tisza-híddal kiegészült teljes hálózat újjáépítése a nagy álom, de reálisabb lehetőségnek magam részéről jelenleg a Pálháza-Ipartelep-Füzérkomlós (7 km) szakasz turisztikai célú helyreállítását látom a pálházai erdei vasút részeként.
Idegenforgalmi szempontból itt egyszerre több célpont is szóba jöhet: Füzér, Hollóháza, Nagy-Milic stb... Ráadásul az Országos Kéktúra is a nyomvonalon vezet (Kisbózsváig)
Bár az igaz, hogy Füzérkomlósról mindezekhez azért még valamennyit gyalogolni kell.
A hegyközi vasút utolsó szakaszán tárulnak ki igazán a Zemplén északi hegyei, különösen a már messziről látható füzéri várral, melyet folyamatosan újítanak fel és jelenleg is sok látogatót vonz.
Lehet, hogy tévedek, de szerintem fellendíthetné a környék idegenforgalmát, ha legalább ezen a szakaszon újra indulna a közlekedés.
Érdemes lenne felmérni a kisvasút ilyen szempontok szerinti újjáépítésének lehetőségét.
Nyilvánvalóan mindez pár (száz) milliót felemésztene és kérdéses a megtérülési idő is, de nem kizárt, hogy jó pályázattal sikerülne rá támogatást nyerni.
A Pálházai Erdei Vasút a viszonylagosan körülményes megközelíthetősége ellenére országos szinten is szép utasszállítási teljesítményt mutathat fel és ne felejtsük el, hogy 1996-ban épp a hegyközi vasút nyomvonalán már sor került egy rövid szakasz újjáépítésére.
Persze rengeteg kérdés igényelne megoldást, mint pl. a nyomvonal tulajdonjogi helyzete, a Telkibányára vezető út átjárójának biztosítása, műtárgyak (pl: Nyíri-patak hídja) a járműállomány és személyzet stb...
abban a nagy tolongásban ezen sikeresen átsiklottam
Mondjuk én nem először láttam, előtte áttanulmányoztam már nagyjából mindent :)
Ha vettél könyvet, nézd meg az 56. oldalt, ott tobb minden is le van írva. Például a szerelvényvonatnak elvileg 23:30-kor kellett volna visszaindulnia, 15 perc késéssel indult végülis vissza. Az írásbeli rendelkezés szerint visszajelentést már egyik szolgálati helyen sem kellett adnia.
Ezek közös projektek, részben a magyarok, részben a szlovákok állják a területükre eső részt + Eu-s támogatás is van rá. Megjegyzem a Hollóháza-Kassa út Trianon előtt és a bécsi döntés után másodrendű főútnak számított, a Hegyköz gyakorlatilag így kapcsolódott Kassához. Csak ugye jöttek az elcsatolások, a határt lezárták, és az út gyakorlatilag ma is olyan állapotban van, mint 50-60 évvel ezelőtt. A szlovákok persze saját oldalukon fejlesztgetik. Nem hinném, hogy ez felesleges kiadás magyar oldalon!
Örülök, hogy ennyire nagy rálátásod van a dolgokra
Mivel itt lakom a közelben....
Most megint "gonosz" leszek, de a józan ész ezt mondatja velem (egyáltalán nem vagyok "vasútellenes, sőt... akik ismernek, azok remélem igazolják.)
A Hegyközi kisvasútnak akkor volt jelentősége, amikor nem volt minden második ember segge alatt személygépkocsi, amikor nem járt óránként a párhuzamos konkurencia, amikor az embereknek megbízható állása volt és ingázniuk kellett a munkahelyükre. Ma már hol lehetne 4-5 Bax kocsinyi utast összeszedni?
A Hegyköz felé többnyire szóló buszok járnak, amelyek nem állnak meg pl Regmecnél a bekötőúton, hanem betérnek, közvetlenül el lehet jutni akár Hollóházáig, azok is veszteségesek. A reggeli meg délutáni 2-3 buszt, amelyen esetleg álló utasok is vannak nincs eget verő tömeg. Ez már a mai szemmel teljesen más helyzet, mint három évtizeddel ezelőtt volt. Persze rá lehet kenni, hogy ez a vasúti közlekedés megszűnése és a volán elégtelen szolgáltatási színvonala miatt van, de lényegélben nem igaz! Hasonló adottságú, csak éppen nagyvasúti vonalak ezt már megcáfolták, van ahol pár évtizede 3-4 személykocsiban nyomorogtak az emberek, ma szóló Bz jár.
Szóval ezeket a feltételeket ismerve vasutat építeni egy 20 ezres kisváros és egy 30 km-en belül lévő térség között forintok milliárdjáért? EU-s pénzért meg pályázhatunk, mikor párhuzamosan 10-15 km-en belül a határ túloldalán kétvágányú villamosított vasútvonal fut. Erre soha az életben nem adnak pénzt.
Ha annak idején kap még egy lehetőséget a Hegyközi vasút, akkor talán fenntarthatóak lettek volna máig a korabeli állapotok, de erős a gyanúm, hogy a Nyírvidéki vasút sorsát láttuk volna itt is.
Kérdezd már meg légyszi az informátorodat, hogy a tervezett, országokon átnyúló kerékpárút + autóút kombónak mennyi a megtérülési ideje. Kíváncsi vagyok rá nagyon, köszi előre is.
Attól függ hogyan számolod. De azért azt nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy közút megtérülési ideje jóval rövidebb mint egy vasúté, főleg egy ilyen forgalmú helyen.
Úgy néz ki, hogy abban a nagy tolongásban ezen sikeresen átsiklottam.:(
Tényleg, ezt valahol olvastam, hogy a legutolsó menet az Ipartelepről Átrakóra visszatérő szerelvényvonat volt, ami Újhelyen 1980. november 30-án 0 óra körüli időben haladhatott át.
A menetrend szerint Ipartelep és Füzérkomlós között pedig az előző 238-as számú személyvonat közlekedett le utolsóként 20.11 pálházi indulással és 20.34 érkezéssel, visszafelé 221/b-ként 21.28-as indulással és 21.45-ös ipartelepi érkezéssel.Füzérkomlós irányából többé már nem jött vonat.
Az átrakóról utolsónak indult 218-as a visszafelé jövő 221/b-vel 22.33-kor keresztezett Torzsáson.
Ekkor érkezett be Kenézlő felől S.patakra az 521-es személy, mellyel a 333-as vonal a múlttá vált.
A Bodrog-hídon 22.20 körül dübörgött át utoljára menetrend szerinti személyvonat.
A hegyközi szakasz ipartelepig tartó szakasza két és fél órával élt tovább.
Az, hogy melyik gépek voltak az utolsó vonatok élén, számomra még mindig rejtély.
Ezek persze csak a menetrendi adatok, előfordulhat, hogy voltak késések.
Régóta foglalkoztat az a kérdés is, hogy a vonal(ak)on melyek voltak az utolsó tehervonatok, és milyen viszonylatban.
(Egyébként ha így nézzük, az Elágazás-Zemplénagárd szakasz 1977.január 1-jén szűnt meg teljesen, a végállomástól átrakóra közlekedő szerelvény vonat már az újévben tért vissza)
Örülök, hogy ennyire nagy rálátásod van a dolgokra, amikor azt írod magabiztosan a zempléni kisvasúti verzióra, hogy:
Szóval óriási pénzeket emésztene fel és a megtérülés sem lenne garantált.
Biztosan olyan informátorod van, aki ismeri a témát.
Kérdezd már meg légyszi az informátorodat, hogy a tervezett, országokon átnyúló kerékpárút + autóút kombónak mennyi a megtérülési ideje. Kíváncsi vagyok rá nagyon, köszi előre is.
A Sárospatak-Hegyköz-Kassa viszonylatában már alá is írták a közös projektet egy kerékpárút kiépítéséről. Sárospatak-Sátoraljaújhely között ennek alapja nagyrészt ma is a kisvasút pályáján halad, ez talán már jövőre tovább épülhet Pálházáig (kisvasúti töltésen), onnan pedig Hollózázán át Szlovákiába. Ezzel párhuzamosan a Hollóháza-Eszkáros (Szlovákia) közötti műút is megújul, kerékpáros és gépkocsis közlekedésre is alkalmas lesz.
Vagyis kihasználják azért döntéshozóink ezeket a lehetőséget, csak sajnos nem a vasút területén.
Miért nem pályáznak EU-s forrásra, hogy legalább Sátoraljaújhelytől Pálháza Ipartelepig újjáépüljön a kisvasút? (
A mai világban ilyeneket tervezni elég nagy luxus. A meglévő normál nyomtávú vonalak is csak "vegetálnak", Sátoraljaújhely egy nagyjából 17 ezres város, a Hegyközben összesen ha él ennyi ember, de a települési szerkezet ismert, szóval mai szemmel egyértelműen Bz-s vonal lehetne. A teherforgalomban a mai helyzetet ismerve a perlit valószínűleg maradhatna, Sátoraljaújhelyen a nagyállomáson átlag olyan napi 2-3 nagyvasúti kocsival adnak fel, a faárúk is talán, de az Erdészet a nagyvasúti állomásokon (Sárospatak, Olaszliszka) is heti 4-5 Eas kocsit ad fel csupán két részletben.
Szóval óriási pénzeket emésztene fel és a megtérülés sem lenne garantált.
tényleg komolyan gondolják, hogy ez valóban egy jó közlekedési eszköz volt, vagy csak arra használják fel az ünnepséget, hogy szerepelhessenek a TV-ben ..., kiélhessék szereplési vágyaikat?
Is-is. Az alpolgármester lehet úgy 30 éves, de elmondása alapján még utazott a kisvasúton. Persze méltatták múltbéli szerepét, de a lényeg itt is azon volt, hogy a múlt rendszerben nevüket felvállalva mennyire tiltakoztak az itt élő emberek a felszámolása ellen. Szóval itt előjött már a nagypolitikai ideológia is.
Amúgy a város tervei szerint szerepel egy gumivasút üzemeltetése, amely a Magas-hegyi sípályára és kalandparkba szállíthatja majd a túristákat, de helyi közlekedési eszközként is szolgálhat.
A terjesztésről még nem állapodtak meg, de az ígéretek szerint Kemencén biztosan kapható lesz majd és valószínűleg a Nosztalgiánál is. Egyelőre csak a szerzőknél illetve a szervezőket kell keresni ez ügyben.
Persze. Így nickről nem tudom, Te pontosan ki vagy, de remélem nem bántad meg, hogy eljöttél.
Nekem igazából a vitrinben lévő emlékek számítottak újdonságnak, például az utolsó személyvonat menetlevele és az írásbeli rendelkezés is megtekinthető, ebből kiderül az is, hogy a legutolsó vonat a 218-as visszatérő szerelvénye (221b/II) volt, ami 1980. november 29-én 23:46-kor indult Pálháza Ipartelepről és másnap 0:59-kor érkezett meg Sárospatak átrakóra, tehát ha úgy vesszük, nem november 29-éig, hanem egy nappal tovább élt a kisvasút.
Ha már fejlesztés, akkor ne Pálházáig, hanem valami értelmes véggel Szlovákiába (Kassa?), mert akkor két EU-s forrásból is (LEADER a vidékfejlesztésért, INTERREG az államhatárok két különböző oldalán fekvő régiók közötti együttműködés) lehet(ne) pályázni.
Nem vagyok vasútellenes, sőt ! Megérné? Lenne rá fizetőképes kereslet ? Amúgy véleményem szerint egy legalább 60-al szaladó kisvasút valóban versenyképes lehetne, és talán turisztikailag is....
Jó dolog az, hogy méltó módon megemlékeznek a harminc éve nem létező kisvasútról. Így az azóta felnövekedett új generáció is megtudhatja, milyen sajátos közlekedési eszköz volt a városban és környékén.
Engedjétek meg, hogy aggályaimat és nemtetszéseimet is leírjam (tudom, most majd jön a fejemre a kőzápor):
- ha már ennyire tudjuk, hogy annakidején mindenféle gyalázatos fondorlattal szüntették meg a kisvasutat, miért nem teszünk (nem mi, nanem ők, vagyis a döntéshozók) ellene? Miért nem pályáznak EU-s forrásra, hogy legalább Sátoraljaújhelytől Pálháza Ipartelepig újjáépüljön a kisvasút? (igazi kisvasútként 80 km/órára, nem pedig turistabohóckodásként 25 km/órára)
- vajon az ilyen ünnepségeken megjelenő polgármester, alpolgármester, ogy képviselő, stb illusztris személyek (és egyben döntéshozók!) tényleg komolyan gondolják, hogy ez valóban egy jó közlekedési eszköz volt, vagy csak arra használják fel az ünnepséget, hogy szerepelhessenek a TV-ben, felszólalhassanak a nagyközönség előtt, kiélhessék szereplési vágyaikat?
- ugyanezek a személyek amikor aláírták a kisvasút helyére épülő kerékpárút engedélyezését, a kisvasút helyére épülő térkövezés szerződését, vajon miért nem szólaltak fel, hogy vágány kéne, nem pedig aszfalt? Miért nem terveztették bele a térburkolatba a 760 mm nyomközű új vágányt? Elférne benne!
Jöhet a szokásos vasútellenes technokrata kőzápor rám. Megszoktam. Igaz, kicsit unom már...
"a szobormozdonyból újjáépített 039-es viszont egy mozdonyvezetõi hiba folytán szorul kisebb javításra" Mi ez a hiba? Én úgy tudom, hogy szenük nincs...
Sőt még Angliából is jött vki. Színvonalas volt a kiállítás, érdemes megnézni. Több olyan tárgyi emlék is maradt, melyeken meglepődtem, hogy még léteznek (pl: Viss állomás táblája). A képanyagra sem lehetett panasz, ezek nagy része a megjelent könyvben is megtalálható.
Harminc évvel ezelőtt a legfőbb érv a vasút ellen pontosan az volt, hogy a város főutcáját zsúfolttá teszi. Most már autók sem hajthatnak be ide, sétálóutca lett. A várost elkerülő út pedig pontosan ott épült meg, ahol annak idején a kisvasút elkerülő szakaszát tervezték.
A koszorúzáson a polgármester és az alpolgármester is jelen volt, utóbbi tövid beszédet is mondott. Utána a Kazinczy Múzeumban a kiállítást lehetett megtekinteni, ami egyébként év végéig látható.
A könyvbemutatón Szendrey Úr, a Nosztalgia vezetője nem tudott megjelenni, a két szerző mellett Nagy József Úr volt még a Vasúttörténeti alapítványtól, természetesen a helyi szervezők és a KBK-tól is voltak. Csehországból is érkeztek, ha jól tudom a kárpátaljai kisvasúti könyv szerzője, Benes Úr és társai. Nagyon remélem, nem hagytam ki senkit.
Királyréten is esett, az ünnepi Királyréti Karácsonyvasút járatok azonban menetrend szerint gond nélkül közlekedtek. A Hajtánypálya kb. 30 perces csúszással nyitott az intenzív havazás miatt.
Azt szeretném kérdezni, hogy a szombathelyi jármű javítóban van keskeny nyomközű vágány? Vagy hogy csináltak ott próba menetet? Ha van, akkor van erről valakinek fotója?
Péntek délután rádiózni és televizózni is érdemes lesz majd a kisvasútbarátoknak.
A Szegedi Városi Televízió riportfilmet forgatott egyesületünkről,annak munkájáról, valamint a szegedi kisvasút múltjáról és emlekezetéről. Ha minden jól alakul az elkészült anyag 2010. november 26-án pénteken 19.30-kor kerül adásba a Körűt című műsorban. A televízió adása interneten is élőben fogható az alábbi linken:
Csütörtökön délután felhívott a Kossuth Rádió, amely szintén pénteken délután kb 16-17 óra között a kis és nagyvasutakkal foglalkozik. Élőben jelentkezik majd Domaszékről, melynek keretében az egyesületünket is bemutatja.
November 26-án 16-17 óra között tehát hallgassátok a Kossuth rádiót, este fél nyolckor pedig nézzétek meg a Szegedi Városi televízió műsorát.
A színe még hagyján, de a hangja milyen csalódás lesz a jó kis MB 836 Bb motorhoz képest, mint a Bobóknál és a GySEV Púposnál. A műszaki adatokat azért kiírhatták volna.
Kvázi gyári színtervben a 2001-es gép van (a vajszínű árnyalat más). Sok mindent lehetne, "csak" pénz kérdése az egész, illetve itt 5 db mozdonyról van szó...
Nem tetszik az eleje, miért nem egységes a színezés? :(
A régi jól megszokott piros-sárga mozdonyok már nincsenek?
Amúgy hamár felújítják itt nem lehetett volna olyan motort beletolni mint a Miskolciba, hogy ne csak gázolajjal menjen? Hegyről lefelé azért el lehetne raktározni az energiát, amit felfelé menetben lehetne hasznosítani, máris olcsóbb lenne a vontatás
oké, írtam, nem feltétlen a film készültekor ment fel a gép. amúgy a felfelé úton szerintem egyetlen jelenet van vonatról filmezve, ahol a c50-es vontat. a többinél rendszeresen feltűnik a pvg jellegzetes szélédőkerete, illetve hát a tempó is gyooooors :-)
az emkával felmenős sztorit egykor egy helyi vasutas mesélte. az alaptörténet az volt, hogy tervezték egy gőzös beszerzését 2005 körül, de ugye nem fér át az alagúton, kéne süllyeszteni a pályaszinten, meghogy laposvasak talpák helyett, merthogy annó felmentek mk-val, és az sem fért át.
aztán nem is olyan régen vilmos nevű közös ismerősünk is előhozakodott a témával. szal passz. a 9 kilós felépítmény erősen ellene szól, meg máv/áev.
ha netán mégis előkerülne az ominózus fotó, akkor iszunk valamit a meglepetésre :-)
Ez azért érdekes lenne... A filmből az derül ki, hogy az Mk bezúz Ipartelepre, előtte a drezinával, majd előtte megy valami vonat (valszeg C50-es vontatással), utána a kőkapui jelenetnél c50 fülkéből van filmezve a drezina.
Emlékeim szerint Ipartelepen még vastag sín volt, de onnan 9 kg/fm-es. Ugyan mindketten láttunk már karón varjút, de azért nem valószínű, hogy az Mk gyakran felment volna 9kg-s a felépítményen...
7:20-nál erősen úgy tűnik, hogy a pálházai áev vonalán dönget felfelé az emká... állítólag kategória, hogy felment kőkapuig (nem feltétlen a film készítésekor) és ott az orrát bedugta az alagútba, mely akcióról fénykép is készült. ha netán ez valakinek a birtokában lapul, megoszthatná velünk :-)
szerintem sokan ismeritek... a Rockenbauer féle "kisvasutak magyarországon" sorozat 1971-ben forgatott része. jópár jelenetet pvg-ről forgattak, például saújhelyen is, pár utcarészletet, de pl. fent az erdei szakaszokon is többször látszik a szélvédő. előfutóként pedig a ma gyv-n lévő skoda sínautó közlekedett, ez is felismerhető több snittben.
talán nem haragszik meg a film operatőre (Szabados Tamás, mint ahogy a film végén is olvasható) ha egy leveléből idézek pár sort:
"...az utolsó vonat búcsúztatásánál kikötöttek a mozdony elejére és onnan láttam a sínek mellé kijött asszonyokat, Pálháza lakói közül vagy 30-50 ember állt az állomáson, sírtak az asszonyok."
van egy film, amelyben pl. olyan is van, hogy egy keskeny pvg-vel követnek egy skoda sínautót, és annak a filmnek az első jelenetei itt, a városháza előtt kezdődnek, na, így már ismerősebb? :-)
nekem a második is érdekes, a minap régi láev-es képeket nézegetve jöttem rá, hogy a legöregebbként emlegetett "diamand" kocsikról nemigen látni képet a kezdeti időkből, erre itt van egy. ezzel együtt biztos vagyok benne, hogy nem azok a legöregebb láev-kocsik, hanen a "kis-MÁV"-ok.
Ami érdekesség, hogy ugyanilyen típusú O&K mozdony közlekedett a CFF korszakban Kommandón/Ojtozon is. Ő volt a 764-215-ös számú gép, ami ma is megvan a Bukaresti Hadtörténeti Múzeumban is.
találtam egy régi mátravasutas kiadványt, benne ezzel a képpel. itt "muki" névre hallgat a gép, szerintem ez ugyanaz, mint ami a képeden van, illetve gizellával is erős az egyezés, tán annyira, hogy ez ugyanaz a gép.
Legdurvább 'hegyen volt. A pénztárcsarnokból kijövet egyszerre csak azt vettem észre hogy nem látom a nosztalgia motrot. Egyáltalán! Pedig csak a fűtőház elé volt kihúzva, hogy az Mk-s vonat gépe körüljárhasson.
Bizony! És ez reggel óta sokat tisztult, akkor alig lehetett látni valamit. Ahhoz képest, hogy egész nap ilyen takony idő volt, meglepően sokan voltak.
Egyébként mit írt? Hozzám csak kb minden ötödik Vasutas Magazin jut el pedig cégen belül vagyok. Így aztán most sem tudom miről beszéltek. Ha fent van a neten valahol, akkor adjatok már egy linket, hogy mi is véleményt alkothassunk róla.
Olvassa, ha akarja... annak idején sem palástoltam véleményemet. Beállított Bécsben a kiállításra, megtalálta tatumadarat és pökhendi, tahó stílusban elkezdte osztani neki az észt. Mi voltunk az egyetlen magyar kiállító, nem égethettük be magunkat azzal, hogy elküldjük a pitsába "kedves" honfitársunkat. Biztosan szúrta a szemét, hogy kiállíthattunk -ez is annyira tipikusan magyar virtus.. Szóval ez a véleményem, ellenkezőjét még nem tapasztaltam!
Olvastátok Németh Nemminősíteném Andor kisvasutas cikkét a legutóbbi Vasutas Magazinban? Ennyi sületlenséget sem olvastam még egy íráson belül! A kedvencem a Győrött kifejlesztett, két prototípusban megépült négytengelyes dízelmozdony, a C50-es. Nókomment...
Ha van valakinek infója, legyen szíves inkább itt a topikon ossza meg a nagyközönséggel. Szerintem mindenkit érdekel/érint a dolog.
Azt nem gondolnám, hogy hatósági engedély nélkül lehet majd kisvasutat építeni, működtetni. Ha jól gondolom, csak a vasútbiztonsági tanúsítvány nevű agymenést törlik el kisvasutak, iparvágányok esetén.
Nem szó szerint idézem, de a : hirado.hu információja szerint, parlament elé került a vasúti közl.-ről szóló törvény módosítása.
Ebben van olyan rész, amely szerint : " a kisvasútak működtetése a továbbiakban működési engedély és vasútbiztonsági tanúsitvány NÉLKÜL is lehetséges. A közl.bizt. megfelelőséget a szakhatóság továbbra is ellenőrzi !!
Szerintem erről már tavaly Csömödéren volt szó...az egyik előadó ott említette, hogy ütik a vasat.
Aki tud többet, az leírhatná ide / vagy levélben / !!!
IRL, azaz in real life - a való életben. A moderáció oka az IRL-kiadás lehetett.
Az index tiltja, hogy nicknévhez annak az emberkének a valódi nevét társítsd. Pl. ha van egy gipszjakab25 nicknevű emberke, akit a valóságban Gipsz Jakabnak hívnak, nem szólíthatod meg úgy, hogy: hé, Gipsz Jakab, mi a pálya? Ezt ők IRL kiadásnak tekintik, amely a törvénykezésük szerint halálos bűn. Legfeljebb így írhatod: hé, gipszjakab25, mi a pálya.
Röhögni fogsz, de egy tervezős gyakorlati napon papírra is vetettem.
A dologgal két probléma volt. Az egyik, hogy a suliban jóformán én voltam ez egyetlen vasútbarát (vagy csak nem tudtam a többiekről) és mindenki csak mosolygot az ötleten.
A másik probléma pedig az, hogy se pénz, se hozzáállás nem lett volna hozzá, mert minek az, ha van egy csomó szorgos kis diák meg taliga.:(:)
Pedig elhiheted, örömmel vonszoltam volna a kulival, a kis lóré kocsikat:)
itt annó tőzeget bányásztak, ezen a helyen találkozott a fenyvesi gv és a feketebézsenyi tőzegvasút. tizenpár éve, mikor az utolsó vonatos vonalbejárás során itt jártunk, olyasmit mondtak, hogy melegedőnek használták.
azt, hogy saját kerekein jutott-e el idáig, vagy csak a kasznit hozták ki, és hogy mindez mikor történt, nem tudom.
a műholdképpel előrébb vagy. fonyódról csisztára egy murvás út vezet. ha ezen elindulsz, elhagyod balról a kastélyt, aztán jobbra fordulsz a csatorna gátján, akkor már nem szúrod el nagyon. hogy épp a bal, vagy jobb part járható jobban, az lutri. a csatornákon primitív kis pallóhidak vannak, de pl. legutóbb épp hiányzott az, amelyiken át kellett volna kelni a roncshoz.
mikor először arra jártam, talán '96 körül, akkor erősen 40-es volt a pálya, volt olyan vonat, ami hat kocsival ment hermináig, illetve volt ami néggyel. ez utóbbin a négy kocsi szépen tele volt, a piac környékén meg kábé "hatos villamos csúcsidőben" érzés volt.
a vonal adottságait tekintve a 40-es tempóval is versenyképes volt, és talán maradt is volna, de az utolsó időszakok 10-es 20-as tempója elszoktatta az utasokat. a pályát nem átépíteni kellett volna, csak megadni neki azt a karbantartást, amit 100 évig megkapott.
hogy az erre utazók megérdemelnék-e a motorvonatot, wifit, ímobilnettel is lehet akár vonatozni) azon kár is vitatkozni, de a meglévő járműparkot korszerűsítve (lásd balogi, vagy láeves mk, vagy gyv-s, csömödéri bax), pályát szintentartva szerintem speciel ez a vonal eletképes lett volna.
hanem leüljek egy puha meleg fülkébe, wifi elérhetőségen elolvassam a laptopomon a híreket
Te őszintén jártál már ott, láttad az utasokat (bocsánat, nem degradálni akarom őket, egyszerűen ott nem az az igény mint Svájban egy kirándulóvasúton, vagy mint az elővárosban)? Mindenki álmodozhat, én is szoktam, csak tudod ahhoz, hogy ezt meg lehessen csinálni, fizetőképes utas kell, vagy annyi adó és adófizető, hogy állam bácsi megcsinálja ezt. Na ehhez egyik sincs, úgyhogy maradt volna a 20, meg a döcögés, csak megszüntették...
Még nem vagyunk barátok, de sebaj. Majd meghívsz egy sörre :)
A vita abból alakult ki a véleményem szerint, de felőlem nevezhetjük beszélgetésnek is, hogy "sínt kéne cserélni" szerinted. Én erre kérdeztem, hogy "minek?" Attól, mert kicserélek egy-két sínszálat, még marad a kocsi kemény rugózásá (pl. azért, mert eredetileg teherkocsi volt) és a fekszinthiba a pályában (pl. egy elkanászodott vízzsák vagy az alépítmény általános állapota miatt), és ezért döcögős az átlag magyar kisvasut.
A magyar kisvasútra a vicidöci, '60-as évek feelingje miatt ülök fel. Külföldön pedig a (magyar fejjel) egzotikusnak ható járművek miatt.
Nyilván, ha a jelentősebb hazai kisvasutaknak az elmúlt évtizedekben is biztosított lett volna olyan műszaki és üzemeltetési háttér, mint az általad sugallt országok zászlóshajóinak (Mariazell, Stainz, Jindříchův Hradec, Harz, Svájci kisvasutak stb.) és amilyen még mindig nem biztosított, akkor más véleményen lennék ezzel kapcsolatban. Tehát ha pl. meglenne még az AEGV/MÁV AK, Szeged, Nyírbodrog és a többi kiterjedt hálózat, akkor biztosan én is cirkuszolnék, hogy miért megy ilyen lassan, meg suhanjon úgy 60-nal a zergeb...szta pusztában, mintha TGV-n ülnék. De akkor az egész országban másképp viszonyulnának az emberek "zu an block" a (kis)vasutakhoz.
Miért kéne minden beszélgetést egyből vitává degradálni?
Ez is valami magyar szokás, hamár visszakérdezel akkor vita. :)
No, barátom és melyik vonalon érezted jobban magad?
Nyilván ha az erdőben zötyögök a családdal akkor kell a gőzös / C50-es süppedős pálya, 20-as cammogás, 60-as évek feelingje, vaskályha stb mert ez tartozik hozzá az erdei vasúthoz.
De ha naponta ingázok Nyíregyre mondjuk Tiszabercellről akkor nem arra vágyok hogy fapados kocsival 20-al zötyögjek a zergeb..szta nagy magyar pusztában hanem leüljek egy puha meleg fülkébe, wifi elérhetőségen elolvassam a laptopomon a híreket / emaileket, esetleg egy kávét vehessek az közeli autómatából, és beérjek 30 perc alatt a munkahelyemre.
Még egyszer mondom, lassabban, hátha megérted: nem_nyitok_vitát. És nekem ne javasolgass semmit. Voltam már mindkét vonalon, voltam külföldi kisvasúton is, a megjegyzéseimet ezzel kapcsolatban pedig megtartom magamnak.
Úgy vélem magyarországon nem sok embernek van fogalma mi az a pályafenntartás. (javaslom látogass el az 1-es kirakatvonatra, vagy épp a 30-as vonalra, aztán menj át Németországba vagy Párizsba és nézd meg a különbséget... Na ott van pályafenntartás, nálunk max sz...rlapátolás van.
De hamár kivasútnál tartunk akkor szállj fel egy osztrák kisvasútra aztán szállj fel egy ittenire, gondolom észre fogod venni a különbséget akár sebességileg akár "rázásilag"
Te írtad, hogy "pár sínszálat kéne kicserélni" vagy valami ilyesmi. De mivel szerintem lövésed sincs a vasúti pályafenntartás tárgykörében, inkább nem bocsátkozom vitába veled ilyen téren :)
1960.X. - 1962.XII. között Békés-Vésztő vonal kiszolgálva: MÁV De295,5002 és 5003, valamint MÁV Bmot 821 vontatójárművek által. Ludad-Vizesfás Sarkadi GV által kiszolgálva C50 tipusú mozdonyokkal.
1965-ben még azt hitték, nem lehet megszüntetni Békéscsaba AK állomást (a kisvasutat meg végképp nem). Hihették, ugyanis ők a józan paraszti logikával gondolták ezt.
Pedig ha tudták volna, hogy a Volán épp az ilyen nagyforgalmú kisvasutakra feni a fogát gumiját...(az új korosztálynak mondom, hogy akkor még a Volán teherfuvarozást is végzett, sőt, nem is keveset!)
Királyréti Karácsonyvasút 2010. november 27-től 2011. január 9-ig járataink ünnepi díszekbe öltözve közlekednek!
Várjuk Önöket sok szeretettel!
Rénszarvas Expressz járatok Adventi Vásári forgataggal és a Mikulással. RAJZPÁLYÁZAT. 2010. december 4-én és december 5-én Morgó gőzmozdonnyal az élen a morgásáról kevésbé híres Mikulás vendégeskedik a Rénszarvas Expressz járatainkon. A gyerekek beszélgethetnek a nagyszakállú öreg úrral, mondhatnak neki verseket, énekelhetnek, s nem lessz hálatlan hozzájuk. A rajzolni kedvelő gyermekek nevezhetnek a rajzpályázaton, de ezen felül lesz adventi kézműves vásár, kisállatsímogató és különböző Mikulásos és karácsonyi programok is a Kismarosi Művelődési Ház szervezésében.
Rénszarvas Expressz járatok 2010. december 4-én és december 5-én a menetrend szerinti vonatok Rénszarvas Expressz járatokként közlekednek, az alábbi időpontokban, gőzvontatással a Morgó nevű gőzössel:
A vonatokra előzetes helyfoglalás kötelező! A jegyeket a készlet erejéig lehet előre rendelni november 22-én 0.00-tól a 06 30 86 96 751-es telefonszámon. A megrendelést követően az indulás napján lehet őket átvenni és kifizetni Kismaroson a kisvasúti jegypénztárban vagy egyébb állomásokon a vonaton. A jegyek ára oda-vissza útra: teljes árú: 1600 Ft, kedvezményes 1300 Ft, pótjegy ára (MÁV arcképeshez, illetve meglévő normál jegyhez) 800 Ft. Adventi vásár és karácsonyi programok 2010. december 5-én, vasárnap a Kismarosi Művelődési Ház szervezésében a kisvasútállomás mögött közvetlenül, a Sportcsarnokban adventi és karácsonyi vásárral várják az érkezőket. Kóstolják meg a helyben készült sült hurkát, kolbászt, a híres kismarosi karácsonyi borlevest, és a sok-sok más finomságot. Amíg a színpadon különböző programokkal kedveskednek helybéli, neves és még ismeretlen előadók, addig a csarnokban kézműves termékeket, helyben készült finomságokat, könyveket és sok más terméket vásárolhatnak karácsonyra szeretteiknek. A programról hamarosan bővebb információkat is olvashatnak.
Mikulás a vonaton gyermekrajzpályázat A Királyréti Erdei Vasút a Rénszarvas Expressz kapcsán gyermekrajzpályázatot hírdet Mikulás a vonaton címmel. A/4-es rajzlapra készült műveket várunk, amelyeket ceruzával, vízfestékkel vagy temperával lehet elkészíteni. A rajzok téméja a kisvasút és a Mikulás. Beküldési határidő: 2010. november 26-a, péntek. Cím: 2623 Kismaros, Napraforgó utca 17. A beérkező rajzokból kiállítás nyílik december 5-én a kisvasút állomás mögötti Sportcsarnokban Kismaroson, a karácsonyi vásáron. A rajzokra kérjük ráírni a nevet, a postai címet és az életkort. Az alábbi korkategóriákban lehet nevezni: - óvoda kiscsoport - óvoda középsőcsoport - óvoda nagycsoport - iskola 1-3 osztály - iskola 4-6 osztály. Eredményhirdetés és díjátadás december 5-én, vasárnap Kismaroson a kisvasútállomás mögötti Sportcsarnokban lesz kb. 9.00-kor. A beérkező rajzokat tulajdonosaik 2010. december 6 és 2011. január 15 között visszakaphatják a kisvasút Kismaros állomásának személypénztárában szombati és vasárnapi napokon 9 és 17 óra között.
Mikulás a Királyréti Hajtánypályán
A Királyréti Hajtánypálya idén utoljára 2010. december 4-én és 5-én tart nyitva, így azt a Mikuláshoz érkező gyermekek is ki tudják majd próbálni az időjárástól függően. A pálya hajtányait december 5-én a Mikulás és a krampuszai fogják elvinni Mikulásországba, ahol a kis szerkezetek március 1-ig téli álmukat alusszák. A pálya december 4-én és 5-én 10.30 és 16.30 között lesz nyitva.
Közlekedési rend 2010. november 1 és 2011. március 31 között -. Értesítjük kedves utasainkat, hogy meghirdetésre került a 2010/2011 évi vasúti menetrenddel egyidőben a Királyréti Erdei Vasút menetrendje is. Az előző évben megszokott időpontban közlekednek járataink. A menetrendünket megtalálja a www.kisvasut-kiralyret.hu internetes oldalunkon.
JÁRATAINK VASUTASSZTRÁJK ESETÉN IS KÖZLEKEDNEK!
MUNKANAPOKON: Kismarosról: csak külön rendelés alapján. Királyrétről: csak külön rendelés alapján. SZOMBAT-VASÁRNAP: Kismarosról: 9.50, 11.50, 13.50, 15.50, 17.50.
Királyrétről: 8.38, 10.38, 12.38, 14.38, 16.38. . A Királyréti Hajtánypálya nyitva tartási rendje dec. 5-ig:: Munkanapokon: csak külön rendelésre Szombat-Vasárnap: 10.30 - 13.00 és 13.30 - 16.30
Kíváncsi vagyok, (a környéket ismerve) hogy meddig fog ez a mozdony itt maradni. Ha Fenyvesről, a vasút vontatási telepéről "feltűnés nélkül" pofán tudtak csapni egy mozdonyt (vagy egy annak látszó tárgyat), akkor a 2009-esnek sem jósolok túl hosszú jövőt.
Egyszóval, annyi ideig kell gyűjteni a fényt, hogy ha közben tekerem a kézi zoomot az objektíven, akkor ez a zoom-változás már látható legyen a képen, de klasszikus értelemben még ne mozduljon be a látvány, ami normál körülmények között 1/20 másodperc körüli. A képstabilizátor a zoommal nem tud mit kezdeni, de a többi mozgást féken tartja, így stabilizált (vagy állványra tett) gépek előnyben, de nem sokkal nehezebb anélkül sem.
Pedig lenne realitása (akár turisztikai, akár hivatásforgalmi is) egy ilyen füzérkomlós - Sújhely vonalnak, nem értem egyrészt minek kellett a pályát felszedni, ha megmaradt volna akkor 20 év után max aljat, taplfacsere meg pár sínszálcserével megúszhattuk volna, most meg lehet előlről engedélyezni az egészet horribilis összegért (már ha valaki újra visszaépítettné)
hamár alföldi kisvasút... miután megszűnt a békéscsaba-békés szakasz... békés és vésztő között milyen járműállomány dolgozott? békésen nem volt szín, csak vésztő meg vizesfáson. hol tartották karban a járműveket?
Igen, annó valóban az volt a főút (ma is látható annak az útnak a végén, az átépítés nyomai (egy kis kanyart tettek bele úgy tudsz csak bekanyarodni) logikát mondjuk nem látok abba hogy miért kellett áthelyezni ezt a főútat, biztos valami nagy embert zavarhatott ott.
Végülis ha úgy nézzük akkor ez az út pont a szállónak megy neki, tehát lehet tótkomlós is (az MK mozdony, a bodega meg a hírdetőtábla továbbra se stimmel) a hátsó gabonatároló tetejének az iránya és az útelágazás stimmel, az eredeti képen nem látszik a templom egy része, mert akkor 100% hogy Tótkomlós, de megkérdezek pár helyi ismerőst hogy pontott tegyünk a végére.
(amúgy sajna ott is a vasútfejlesztés helyett buszvégállomást építenek a város közepén...nemnagyon akarnak ott se vasútat fejleszteni pedig a "lakótelephez" igen közel áll meg a vonat)
Kb dédnagyapám óta a családfám egy része onnan való, igaz én csak a 80-as évekre emlékszem, de anyám aki szintén ott volt gyerek neki se dereng se ilyen újsághírdető tábla se trafik szerű bódé.
(Az csak a városokban volt (szerinte))
Kis trafik szerű bodega emlékeim szerint Gádoroson volt egy park mellett a helyi fodrászat, asszem még ablaka se volt csak egy ajtó, de ott meg nem járt kisvasút.
Úgy lesz az, ahogy írod, Tótkomlóson a Kossuth utca eleje van a képen. A jobb alsó sarokban a tábla pedig valószínűleg az orosházi utat mutatja középen, akkor még a Fő utcán vezetett a hivatalos orosházi út, nem a Dózsa Györgyön.
1970-ben még volt egy jelképes 167 méteres 9,3 kilós pályaszakasz az ominózus összekötő vonalon, amit '71-re ki is cseréltek erősebb sínekre. Ezzel elhárult az akadálya annak, hogy a békéscsabai hálózaton már egy évtizede közlekedő Mk48-as sor mozdony betehesse a lábát Mezőhegyesre. 1971 második felében azonban megszüntették a békéscsabai kisvasutat, és emiatt már nem jöhetett Hegyesre emká. (emká olvtárs viszont igen:)
Az általad leírt 5,6 kilométer hosszú 12 kilós pályaszakaszon viszont továbbra is necces lehetett az Mk48-as közlekedése. Még ha matematikailag bírta is az a sín, biztosan nem használt neki. Rendszeresebb használatnál biztosan mutatkoztak volna ennek jelei. Na meg a rakott Jah kocsi tengelyterhelése se piskóta.
vilatitól a csóványos egy hétvégi turistának (én) 4 óra, lefelé 3 óra. nappal.
nos, az utóbbi időben sok eső esett, a patakokban sok víz van, és nagy, nagyon nagy a sár. az utakon is. csóványosra hosszú kaptatók vezetnek fel, ezek sötétben, sárban veszélyesek. ha megsérül valaki, innen lehozni... te vállalnád a felelősséget?
tessék egy tegnap esti kép, egy börzsönyi csúcsról esztergom... ócska kis gépem sajnos ennyit tud.
Nem akarok belevau... de a 20:30-as indulást mióta nevezzük éjszakának?
Amúgy a program jó, lehet a tábortüzezést én 2 órásra csináltam volna, esetleg egy kis séta az éjszakai börzsönyben (irány fel csóványos, vagy hideghegy, és ott tábortüzet rakni) aztán visszaérnénk éjjel 2-re, és akkor indulna vissza Kemencére a kisvasút. Na úgy már tényleg éjszakai lenne, bár a mai puhány lakosság szerintem nemnagyon venne részt egy ilyen éjszakai túrán (sajnos)