Gyaci szóval Te arra gondolsz, hogy a merev villa jóval több rezgést közvetít a váznak, mivel a teló ezen sokkok nagy részét elnyeli? Ez is egy szempont, de egy jó merev villa sok rezgést elnyel, egy sz@r teló meg sokat átad. Ezt egzaktan csak több nyúzópróbán lehetne felmérni, de biztos ez is szempont, bár nem tudom mennyivel csökkentené a mérhető, az erőkar hosszából eredő többletterhelést.
Megnéztem, ha tényleg igazamit az anyagról írnak ( és lehet is vázat heggeszteni belőle :-))) )
akkor jó cucc lesz, de valószínűleg arany áron. Ha lesz benn réz is ( és nem csak nyomokban ) akkor biztos szép selymes sárgás színe lesz az anyagnak, ami polírozva/lakkozva nagyon sztár lenne. De én akkor is ktartok még a jó öreg Cro-mo mellett :-))
Na tehát mi a téma a dinamikus igénybevétellel? Dinamikus alatt nem a köznyelv által értett nagy erejű hirtelen bekövetkező erőhatásra gondolok, bár itt azt is figyelembe kell venni, hanem az ismétlődő igénybevételt.
Mielőtt plágiummal vádoltok, el kell, hogy mondjam Radix topictárs hozzászólását csak az enyém beírása után olvastam, mikor az index frissített a hozzászólásom befűzésekor. Én különben sem tudtam ilyen szakszerűen megfogalmazni.
Lithium? Hmm... azt nem depresszió ellen szedik? :-))
Kona: a merev villa azért rövidebb, mert nem kell hosszt szánni a rugózásra. Mivel már a CC villáknál standardnak nevezhető a 68-80 mm rugózás ( amivel így a teló jóval hoszabb lesz mint a merev ) más kell hogy legyen a vázkialakítás, hogy ne legyen "chopperes" az érzés tekerés közben. SZVSZ ha merev villát teszel a telóhoz méretezett vázba azzal nem a garanciát hanem csak a bringa irányíthatóságát, mászóképességét veszted el. ( miért rongálná az jobban a vázat? Rövidebb villa: rövidebb erőkar, ami a fejcsövet rángatja-egy teló még összenyomva is hoszabb mint egy merev. )
A telos villa nyugalmi allapotban (amikor rajta ulsz a gepen, de semmi egyeb terheles, a villa az utja 15-20%-ara van berugozva) 5-10(-15) centivel hosszabb egy regi merevvillanal, ezert egy telohoz tervezett vaznal a fejcsö eleve feljebb kezdödik. Most mar a montivazak mindegyiket telos geometriara tervezik, ezert a merevvillakat is meghosszabbitottak annyival, hogy ne valtozzon (nagyot) a geometria.
Egyebkent a vaz elejet annal erösebbre kell tervezni, minel hosszabb a villa, mert a hossziranyu terheleseknel annal nagyobb az erökar. A leghosszabb, duplavallas telokat nem is szabad regi vazakra tenni, mert azok nem eleg erösek elöl (fejcsö-felsöcsö es fejcsö-alsocsö kötes, ide szoktak massziv rateteket, erösiteseket tenni). Ez alapjan nonszensz az, hogy egy vaz nem eleg erös a merev villahoz, csak telohoz, mert eppen a hosszabb telokhoz kell erösebb vaz).
Gondolj bele, egy telo altal a vaznak atadott terhelest 2 komponensre oszthatunk: egy tengelyiranyura, es egy a tengelyiranyra merölegesre (itt a tengely a villanyakon hosszaban huzodo forgastengely).
A tengelyiranyu terhelest (ami a telonal csillapitott, a merevnel nem) az erövel azonos tengelyu csö veszi fel, ez max. a csapagyat viselheti meg, de a csö mint forma a legidealisabb erre a terhelesre.
A tengelyre meröleges terheles a fejcsövet probalja lecsavarni a masik ket csöröl, akar keresztbe, akar hosszaba. Ez annal nagyobb, minel hosszabb a villa, tehat a telonal altalaban nagyobb, mint a merevnel.
Nekem FSA Orbit XL II van. Mármint kormánycsapágy. Nos mivel ez csapágyas, ha másnak nem, nekem biztosan le kellene reszelni belőle, ha eredeti volna. Csak azt akarom tudni, hogy ez mennyit árt, ha egyáltalán árt?
rob19: a villanyvállon a csiszolás azért van, ( ez is az előbb leírt hiteles forrásból származik ) mivel a villanyak befogatása miatt egyes csapágytípus víz- és porzáró szigetelése egyszerűen nem fér el ( csak ha le van reszelve az a bütyök, amit a szóban forgó villán megtettek ). Akkor most megkérdezném, hogy miért pro? Inkább amateur. RST Mozo Amateur :-))))
Egyet értek! Van egy ismerősöm, aki mindenáron egy fullos cromo vázat keres, de már szinte nem is lehe kapni. Pedig szerinte abbó készültek az igazi vázak. No Comment. Az én stílusom az agyonverhetetlen alu dual merev váz.
Habár nemsokára az alu is kifullad. Itt a magnézium, és a Reynolds új baromsága, a Lithium-Aluminium ötvözet.
ne eddig ez volt a legmegyozobb...
Vagyishogy a vazgeometria olyan, hogy direkt elso telosra terveztek. Ezert ertheto, ha egy merevvillas atbuheralashoz nem adjak a nevuket, mert a hosszvaltozas miatt a terhelesi viszonyok is megvaltoznak, ami nem epp elonyos a strapabirasahoz.
De akkor ez egy pozitiv dolog, mert ha beszarik a telo, akkor fixre allitod - de attol az meg a normal hosszon belul van ( mar amit a vaz szeret ) - es semmi extra terhelest nem kap a vaz ( csak legfeljebb teged raz szet ).
Szoval teljesen logikusnak tunhet az, hogy a villa hosszvaltozasat nem szereti....
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖööööö........
Nade akkor, hogy jon ide a telo, hisz az ket hosszertek kozott folyamatosan valtozik ! Vagy a merev villa hosszabb/rovidebb mint a telo valamelyik vegallasa ?
Kona Europe
sajna ennyire nem beszelek angolul, de ha valaki volna olyan kedves megkoszonnem neki.
A fenébe is, emberek, a cromó lassan uolyan ritkaság lesz, mint a faváz, kiállításokon fogják körberöhögni. Be kéne spájzolni belőle (úgy látszik, bőrtestű nyergből is be kellett volna)!
Na, a 2001-es Kona kollekció elég elkeserítő... Lerontottak a gépeik nagy részét -- pl. épp a Jake the Snake most már csak sorás 105 helyett és minden tekintetben jelentéktelenebb (igaz, olcsóbb is 300-zal). A Yee-Ha felszereltsége nem lett (még) gyengébb, de hogy néz ki? -- ennél a Hauser meg Kellys trekkingek is szebbek. A Blast szintén vacakabb lett, a Fire Mountain már csak acerás és alumínium... és jól látom, hogy a Hahana komolyalanabb geometriát kapott? Átférne a karom a hátsó kerék előtt!
Nos, amit írt valaki, hogy 11900-ért Nisene, nos az 1) nem akciós, csak náluk, én hivatalosan, akció nélkül is megveszem ennyiért, és 2) nem tehénmintás...
stoki
Díjazom az öleted, a bukó is tehénmintás lesz. Rámegy a gatyám a fesésre....:))
kivi
A MoZo Pro abszolut perfekt állapotban van, szemre egy furcsa dogot vetem észre rajta, hogy a villa nyak alatt meg van csiszolva. Azt hiszem, a kormánycsapágy háza miatt lehet (nem ment rá), vagy nem tudom, de nem vészes. És most még nem kottyan. Ennek tényeg fennáll a lehetősége?
Télleg az a legeccerűbb ha megkérded a Kona céget hogy mija répa is van most. Elég veszélyes lehet a dolog ha a Kona tényleg csak a telóval vett bringára ad vázgaranciát, mert ha veszel egy renegát boltban egy állítólag merevvillával szerelt Kona-t, amit lehet ők buheráltak meg hogy ócsóbb legyen, esetleg a telót el is adták, aztán baj esetén viszed vissza, azt hiszem mindent el fognak követni hogy ne neked legyen igazad.
Kona: Ez a teló mizéria egy butaság. Nem az a probléma, hogy a merev villa jobban megterheli a vázat ( valahol olvastam, hogy pont a teló terheli jobban ), hanem esetleg a vázat direkt telóhoz tervezték, ami ugye általában hoszabb, mint egy merev villa, és más is az utánfutása, ezért más vázszögek kellenek hozzá. De ettől miért lenne gyengébb, vagy miért vesztenéd el a garanciát? SzVSz ez egy ökörség. Én is azt tudom javasolni, hogy
1) egy illetékesebb személlyel kellene újratárgyalni a dolgot
2) Kona Europe-al kellene mail-ben felvenni a kapcsolatot.
Ennyi hülyeséget rég hallottam! A Kona 4-5 modelljét is árulja a Project Two-val (amit 1ébként, külön vásárolva, valami 6000-ért láttam utoljára; ez azért messze nem elég a Judyre). Aluvázas montit persze nem érdemes merev villával venni. Viszont pl. ciklokrosszokon nem sűrűn látsz teleszkópot -- gondolod, hogy az 1200 dolláros Jake the Snake-re nincs garancia?
Melyik bolté ez a tel.-szám? Ha Konát akarsz, a Kiss J. utcai Hajduba érdemes menni, ott van szakértelem. A Mali kiskereskedéssel pedig vigyázz, a nyáron uazok a Mali modellek ezrekkel voltak olcsóbbak a Bergusonnál! (Persze Cannondale-t és Wheelert nem nagyon találsz máshol.)
Mozo pro 40 eft-ért: bocs, hogy csak most vetem közbe véleményemet, de csak most volt időm beleolvasni a topicba. Ha most a barátom válaszolna a kérdésedre, akkor valószínűleg magából kikelve sikítozna, hogy nehogy megvedd. Ő is az olcsó, de jó vétel reményében vásárolt ( akciósan ráadásul 36 e Ft-ért ) egy kék Mozo Pro-t tavasszal. Furcsa volt neki az, hogy menet közben, meg álláskor behúzott első fékkel előre-hátra taszigálva ( standard kormánycsapágy beállítás teszt ) kotyog valami. Először a kormánycsapágyra fogta a dolgot, mivel beállítani nem tudta ( legalábbis azt hitte...) lecserélte, de a probléma nem szűnt meg. Alaposabb szemrevételezéskor vettük észre, hogy a villa becsúszószára szemmel láthatóan kottyan. Ismétlem: egy vadonatúj villánál! Azonnal visszavitte a boltba, onnan meg továbbküldték a Csekéhez, akik szó nélkül kicserélték, mondva, hogy előfordult már ilyen (hmm...) Kapott egy szintén vadonat újat, ami kb. egy hétig volt megfelelőnek mondható, aztán az is elkezdett kotyogni. Aztán amikor vett egy RST tárcsaféket annyira borzalmas lett a villa ( pedig direkte RST tekókhoz lett a tárcsa tervezve, tehát elvileg nem tehette volna tönkre ), hogy ismét visszavitte a boltba, kiverte ( jogosan) a hepajt, és igaz hogy bukva kb 3000 eft-t, de megelégedve távozott egy Rock Shox Judy XC-vel. Ő biztosan leköpködné az RST-t.