Kívülállóként kérdezhetek valamit? Ha nem jó helyen teszem, tudtok tanácsot adni, hol keressem a választ?
Valamikor réges-régen tanultam "kagyló diagramról", dízel motornál. A fogyasztásról szól az effektív középnyomás és a fordulatszám függvényében. A kérdés: van ilyen otto motorokra is?
Tényleg, a telóról is lenne egy kérdésem:
Mennyire erős a "löketvégi csillapítás"-a? Arra gondolok, hogy mikor kajakból kirugózik a kerék (merev hídas futó), és a lengéscsillapító véghelyzete fogja meg a kirugózást, na ezt mennyire bírja? Előfordulhat, hogy "szétszakad" a lengéscsillapító? Más határolást ugyanis nem láttam a futómon. Vagy van?
szerelo vagyok nehany eve:
Karaszyek nalam 3-bol 3xor hibaztak, es nem is olcson dolgoztak.
ezek utan talaltuk meg Katonaekat Domsodon, ok meg nem hibaztak, pedig 10-12 par gatlot vittem mar hozzajuk.
amugy monroe-t ne, ha sportossag kell, akkor KONI, ha nem, akkor Lip vagy kayaba is jo, boge jo csak draga, sachs szinten, boge-nel talan jobb is.
Vannak kötött forgásirányú gumik, és van, amelyik nem az. Ha kötött, akkor mindenképp jelölik rajta, nyíllal, felirattal: "rotation ->".
Ha nem kötött a forgásirány, akkor akárhogy fel lehet tenni ugye, de váltogatni a forgásirányt azt azért nem jó, mert a radiál acélszálai nem szeretnek mindig új alakzatba rendeződni.
De ha defekted van, akkor semmi cicó, tovább kell menni - pótkerék föl a lyukas helyére oszt kész. :)
Köszi mindenkinek az észrevételeket és a hozzászólásokat. Szervíz lesz a dologból,mert végül is ez nem legó.Ha nem értek hozzá úgyis,csak elrontanám.
L.csillapító ügyben nem döntöttem még,majd elválik,inkább a pénz szab határt.
Másik gyors kérdés: pótkereket kellett felrakni.A felnin a gumi mindegy milyán irányban van? mármint,hogy melyik oldalra rakom.Nem fordul meg a forgásirány? Be van egyáltalán jelölve ez valahol?nem találtam rajta.
THX, Banditoo
Bocsi, nem akarlak megbántani (tényleg), de: irány a szerviz. Mindent nem lehet leírni, elmagyarázni, azért az autószerelés mégiscsak egy szakma, és ahogy elnézem, te nagyon az alapoknál kezdenéd...
A normálisabb szervizek, szerelők el is magyarázzák, mit miért és hogyan csinálnak - különösen, ha kéred. Jobban jársz, hidd el.
Lengéscsillapítóból leginkább újat és gyárit lyavaslok. Az se bírja túl soká a jó magyar utakat, nemhogy a felújított, vagy utángyártott.
De végülis: ez is szabadonválasztott, Kárászyék normálisan dolgoznak. De azért nem fogja addig bírni, mint egy gyári. Hogy meddig? Passz.
Köszike mindenkinek az építő jellegű hozzászólásokat. Azért még mindig van 1-2 kérdésem, könyvet persze szerzek,hogy mit hol találok, de addig is:
Szelepfedél tömítés csere házilag is elvégezhető, vagy irány a szakműhely.Nexián cserélték, de az soros 4es, ez meg V6.ráadásul kilotonna cső futkározik mindenfelé.
Pillangószelep,szívótorok....ezt merre találom.Tudom kicsit bonyolult a kérdés,biztos láttam már, csak nem tudom, hogy ezt hívják így.
És ha minden igaz a motor alján van az olajteknő?Ott is szivárog az olaj.Nem folyik, csak 1-1 csöpp van az alján.
másik kérdés: futómű
szntetek a felújított lengéscsillapító vagy az utángyártott megbízhatóbb-e? Kárászynál lenne a felújítás,elég normális árakkal, de nemtom meddig bírja majd.
THX, ha tud vki segíteni.
BAnditoo
ha nincs speckó fogód a szűrőhöz, használj 100-as körüli csiszolópapírt. Rátekered a szűrőre és könnyen meg lehet lazítani (persze ha nem fogóval tépték rá).
Az enyémmel hidegen semmi gond. Csak ahogy melegszik az idő, úgy lesz egyre sz@rabb...
Tescoba megnéztem, és a fekete a kimondott injektor cleaner. Szóval nekem is az volt benne...
A nagy szelephézagtól a moci picivel gyengébb lesz, de van más hatása is. A vezérműtengely bütykei kalapácsszerű ütésekkel mozgatják a szelepeket (ettől csattog), ezért ezen elemek kopása is nagyobb...
Rossz szelephézagtól szerintem lehet az alapjárat is egyenetlen.
A túl nagy szelephézagnak (attól csattog) a zajon kívül csak annyi a káros hatása, hogy kicsit gyengébb a motor, nem adja le a teljes teljesítményt, csak a 98-99%-át. :)
Azt a tömítést azért csak ki kéne cserélni, ha egyszer szivárog mellette az olaj...
Az ingadozó alapjárat ezer dologtól lehet, mikor ingadozik, hogyan; de hogy nem a szelephézagtól, az tuti.
Nézd át a motor környékén az összes vákuumcsövet, nem csúszott-e le valamelyik, vagy elrepedt, kidörzsölődött stb., és takarítsd ki a pillangószelepet és környékét a szívótorokban.
Aztán ha itt minden rendben, és még mindig ingadozik az alapjárat: irány a szerviz. Rádugják a computert, az azért legtöbbször mond valamit.
Szkátó
Csak azért kérdezem, mert most télen nekem is voltak indítási gondjaim, eleinte csak -15 körül nem indult, később már 0 fok környékén sem. Először tettem bele piros flakonos STP-t 800-ért, 2 flakonnal egymás után, semmi nem változott. Majd kipróbáltam a feleke flakonost 2200-ért, betöltés után mentem kb. 20km-t és másnap reggel csodák csodája, pöcc-röff, mint régen. Ezután még 1 flakon a biztonság kedvéért, és azóta sem jött vissza a gond. Minden alkalommal az ajánlott 80 l benya/flakon koncentráció helyett kb. 20 literhez töltöttem az anyagot.
A vezérműszíj cseréjével (+ ha szükséges a vezetőgörgők cseréjével) kezd, mert egy ismerősömnek épp egy hete szakadt el az egy hónapja vett PUG 309 vezérműszíja.
A 10ezer forintos (munkadíjjal) szíjcserét sokallta, ráadásul valami okos azt mondta neki, hogy 80-100 ezer kilométerig azzal nem lehet baja. Az óra 70-et mutat a gépben, ezért nyugodt volt.
Most már biztosan NEM 10 ezer forint lesz a javítás költsége. :((
Pedig mondtam a marhának, hogy az első dolga a vezérműszíj, olaj, olajszűrő, légszűrő csere legyen... Utána jöhet rögtön a futómű, lengéscsillapítók, a gumik és a fékek igen alapos átvizsgálása és azonnali javítása.
Az egy dolog, hogy megy egy kocsi, de úton is kell tartani és leginkább meg is kell tudni állni. Ez sokkkal fontosabb mint bármi.
Azután a létfontosságú érzékelők, olajnyomás, hőmérő ellenőrzése. Nem árt még megnézni a váltó és differenciálmű kenése rendben van-e.
nézzétek el, hogy teljesen kezdő vagyok a dologban, de nem mondaná el valaki, hogy mi mindent kell átnézetni egy most vett használt autónál ( csak nehogy kihagyjanak valamit :)
Ismertek olyan műhelyt, amelyre nyugodt szívvel rá mernétek bízni a Peugeot 405-ösötök hátsó lengőkarjait tartó tűgörgők cseréit?
Márkaszervíz nem jó, mert nem vállalnak gázos autót. Az enyém pedig az.
Lehetőleg Budapesten.
(260).....A csattogás az leginkább a túl nagy szelephézagtól van......
Ennek a csattogásnak vannak negatív hatásai?Mert nálam az egyik jobban szól a többinél.(V6,Ren.25)
HA leveszem / levenném a szelepfedelet, akkor kell valamit ott pucolni? Igazából talán már kéne egy tömítést is cserélni, mert szivárog az olaj egy picit. Olajat nem eszik, nem füstöl, kompressziót még nem mérettem, nemtom mennyin áll most.
Az ingadozó alapjáratot okozhatja ez a rossz szelepbeállítás?
THX, Banditoo
köszönöm a választ. én ugyan nem szoktam magam cserélni, de többször is láttam, hogy a szerviz is magasan túltöltötte, annak ellenére, hogy a gépkönyv is nyomatékosan felhívja a figyelmet ennek elkerülésére.
Sziasztok!
Régóta olvasgatom már a fórumot és most lenne egy kérdésem. Apámnak van egy '86-os Sierra - ja.
Nos ez a Sierra hidegen kissé nehezen indul, mintha valamegyik henger nem működne, nagyon egyenletlen a fordulata. Lehet, hogy az aut. szivatóval van valami probléma? Kérlek benneteket, ha valakinek van valamilyen ötlete számomra, írja le!
Kösz.
Nem lenne egyszerűbb egy sima olajcserére befizetni egy bármilyen szervizben? Te viszed az olajat, szakszerűen lecserélik, a hulladékot átveszik, max. 1 óra munkadíj felszámolása mellett, ami nem lehet több 2-3.000 Forintnál, és kész!
Én nem vacakolnék a saját erős olajcserével, főleg, ha esetleg az utcán kellene elvégeznem!
Egyébként sok sikert!
Levegőszűrőt, gyertyát, üzemanyagszűrőt, pollenszűrőt, ékszíjat nem kell cserélni, gyújtást, szelephézagot nem kell ellenőrizni, szelepfedéltömítést cserélni, olajszivárgást, kuplung holtjátékot, fékhatást ellenőrizni nem kell? Mert ezek is hozzátartoznak egy modern gépkocsi ciklikus átvizsgálásához, hogy csak a legfontosabbakat említsem....
Hát nem az igazi... A leszívásnál pont az marad benn a karter alján, aminek nem kéne, a trutyi, olajsár.
Tovább tartott leírni ilyen részletesen egy olajcserét, mint megcsinálni. Szvsz nem érdemes szarakodni azzal a szívószállal. :)
Ha túltöltöd az olajat (persze jócskán), akkor főleg kanyarban, fékezésnél, gyorsításnál, tehát amikor "löttyen az olaj", belevernek a hajtókarok. Ettől fölhabzik, de ami rosszabb, már a beleverés előtt feljut egy csomó a szuszogórendszeren keresztül a szívótorokba - és hazavágja a katalizátort. Régebbi (porlasztós, központi befecskendezős) motoroknál a kerek légszűrőházban látszik a tócsa, eláztatja a szűrőt is.
van egy ilyen kis vékony rúd amit ha minden igaz akko a nívó pálca helyére kell bedugni ( de lehet, hogy nem, nem emlékszem pontosan csak arra, hogy vegyük ki a nívópálcát) ma láttam az ecserinél mikor gőzborotváztunk a járgányt szóval bedugod, bedobod a százast, az meg szivattyúz mint az állat.
Először is keresel egy olyan edényt, ami odafér a karter alá. Én egy régi motorolajos kannát használok, aminek az oldalát kivágtam bicskával, így lapján szépen odafér.
Aztán bemelegíted a motort (vagy már meleg eleve is), leállítod, és vársz 10 percet. A 10 perces várakozás alatt előkészíted azt a _zárt_ (csillag, crova) kulcsot, ami nyitja az olajleeresztő-csavart, az olajszűrő-fogót (benzinkútnál van), meg egy darab rongyot.
Kiveszed a csavart (tutira összekened magad valamennyire, de az ne zavarjon :), igyexel nem elhagyni se a csavart, se a nyakáról a tömítőgyűrűt; aláteszed a pitlit és türelmesen megvárod, amíg kicsöpög az összes olaj.
Ezután szép tisztára törlöd a lyukat, a környékét és a csavarmenetet is, kívül-belül. Ha van új tömítés, akkor cseréled; legtöbbször nem fontos, rézből van, többször is használható. Persze csak ha nincs elnyírva.
Betekered a csavart, és _érzéssel_ meghúzod. Egyáltalán nem fontos beleszakítani... :) Mikor egy kicsit már lapítja a tömítést, még húzol egy keveset rajta oszt ámen.
Ezután (vagy közben, amíg csöpög) az olajszűrő-fogóval meglazítod az olajszűrőt, és letekered. Abban is olaj van, valamennyi kicsurog.
Letörölgeted szép tisztára azt a sík felületet, ahova a szűrő tömítő-gumikarikája felfexik. Halványan bekened az új szűrő gumikarikáját olajjal és föltekered, kézzel keményen meghúzod. Fogót nem szabad, illetve nem érdemes használni.
Na, csavar bent, olajszűrő fönt: felöntöd olajjal. Vagy tudod, mennyi kell bele, vagy nézed sűrűn a nívópálcán; túltölteni nem szabad, bár az első beindításnál valamennyit felvesz a szűrő.
Beindítod. Pár másodpercig nem lesz olajnyomás, lámpa világít, de ez nem érdekes; csak nem szabad pörgetni a motort.
Járatod egy kicsit, aztán leállítod, és megnézed a csavar meg a szűrő környékét, hogy nem szivárog-e; ezen kívül kicsit utánahúzol (kézzel) a szűrőnek.
Ennél hosszabban nem bírtam leírni. Pedig igyekeztem. :)
Olajcserenel mit kell csinalni?
Kitekerem a csavart, leeresztem az olajat, kicserelem a szurot, visszatekerem a csavart, betoltom az uj olajat es kesz?