Legnagyobb esély mégiscsak arra van, amit egyik törzstag valahogy úgy fogalmazott meg, a fázisceruza működési elvéből adódó örökzöld probléma, amit havonta meg kell oldanunk valakinek. :D
Lehet pl: kismegszakítóhiba, lehet vezetékfolytonosság hiba és lehet kontakthiba is. Érdemes az elosztóba áthuzni a csavarokat és menni lépésenként a dugalj felé.
"majd hosszú vezetékkel összesípolt a megszakítóval."
Na ugyanezzel a hosszú vezetékkel sípold ki a nullát is.
"Nem tud "elromlani" egy kismegszakító? Arra gondolok, hogy van fázis, de terhelés alatt már nincs."
Elméletileg létezhet ilyenfajta kismegszakító hiba, de ennek valószínűsége közel nulla.
Viszont a fáziskereső nagyon be tudja csapni a laikusokat, mivel számos olyan szituációban is világít, amikor valójában nincs fázis. Ezért használunk ilyen nyomozásoknál inkább pl próbalámpát (egy hosszú vezetékkel).
"("kiszáradt"/repedezett szigetelés) a 2,5 mm2 vezetéket B13A helyett csak B10A kismegszakítóval védtem a biztonság kedvéért"
Már mások is írták:
- ha az a repedés csak a szigetelésre vonatkozik (nem érinti a belső vezetőt), akkor az a vezeték, továbbra is 2,5 mm2-es, ennek megfelelő áram mehet rajta
- konyhai konnektorokba mindössze 10 amper (összesen max. 2300 watt) valószínűleg kevés lesz.
"egy kismegszakítón a fázisceruza jelez mindkét csavaron, de a konnektorba dugott bármi már nem működik"
A konnektoroknál is nézted fázisceruzával? (olyankor nézd, amikor nincs bedugva fogyasztó, mert a fázisceruza jelzései becsapósak) mert akár olyan is előfordulhat, hogy fázis van mindenütt, csak nulla nincs seholse.
Meg olyan is lehet, hogy a kismegszakító után valahol meg van szakadva a fázis vezeték pl valamelyik fali kötődobozban.
Hogy lehet az, hogy egy kismegszakítón a fázisceruza jelez mindkét csavaron, de a konnektorba dugott bármi már nem működik, ott már nincs fázis. A többi erre kötött konnektorban sincs áram.
A megszakító és a konnektor fázis összesípol így szakadás sincs.
Nem baj az elővigyázatosság. A megengedett áramerősség az egy statisztikai gondolat eredménye, nem pedig úgy kell értelmezni, hogy 15,9 A örökélet, 16,1 A azonnali halál. A PVC sem szereti a hőmérsékletemelkedést, lehet, hogy már hosszabb időn át túl voltak ezek a vezetékek terhelve, és a repedések az ilyen öregedés jelei (persze lehet egyszerű szocializmusbéli csodaszarvasos gyártástechnológia eredménye is). Panelben nyugodtan előfordulhatott, hogy a fűtési szezon előtt és után hetekig két tégla közé fejreállított vasalóval fűtöttek, vagy lultúrtulajdonosok olajgladiátorral.
A repedezett szigetelelés a vezető keresztmetszetét nem csökkenti... szerintem. Ami miatt nem látok biztonsági kockázatot a 16/2,5=6,4 Amper/mm2 áramsürűségnél.
Ha egyszerre megy 2 része is a tűzhelynek. Akkor talán lesz rövid ideig 2x10...12=20-24 Amper is. Még az sem fogja túlhevíteni a vezetéket ... valójában.
Avagy nem a vezeték a kockázat szerintem, hanem esetleg a megbízható bekötése a végeinek.
A FI relé MINDIG csak azt nézi, hogy az az elektron mennyiség - ami a fázis(ok)on útnak indult - hiánytalanul visszatér-e a nullán
Azaz a "földelés/védővezeték NEM érdekli a FI relét! Ezért az nem is megy át rajta és nem is mehet át, sőt >> kikell kerülnie, hogy működhessen.
Ha nem tér vissza hiánytalanul minden elktron a nullán Akor elszökik-szivárog valahol, netán >> éppen megráz! valahol-valakit. Ezért a FI relé ilyenkor lekapcsolja az áramot... az életet védendő.
Avagy a FI relé nem véd, ha - a fázis/nulla vagy - fázis/fázis között rázatod meg magad az árammal !!! Csak a Föld/földelés között véd... a fázis/földelés bajság esetén.
A 2.5-es alura csak ráraknám a B16 kismegszakítót, arra a néhány méteres vezetékre.... ami egy panelban van. Nem szívatnám a konyhatündért a 10 Amperrel.
Elvileg működhet, de nagyon biztos kell legyen a bekötése, mert ha később, bármi okból lazulás, kontakt hiba történne akkor lecsökkenhet a keresztmetszet, és az nem lenne egészséges.