300TDI klímakompresszorban csapágyat cserélt már valaki? Lehet bele kapni csapágyboltban?
Ugyanez a kérdés a a nagyobb szíjnak a bal oldali tárcsájával (ha szemben állunk a kocsival), mert ez meg csak deknivel együtt kapható igen sok maniért.
Hosszú távon már csak azért is jó ötlet a helicoil, mert a sok collos csavart szépen ki lehet csereberélni metrikusra, oszt egyszercsak az ember eladhatja a collos kulcskészletet. :)
Jellemzően a 8-as menetek vannak nállunk többségiben, mielött elkezdtem élesben használni egy öntvénybe beletettem párat ( 8-as menet, betekertem egy csavart, elcsesztem a menetet, menetjavítás, csavar beteker, acélcsavar eltört, a betört rész kézzel kiteker). Szerintem ez nem Land Rover specifikus probléma, minden alublokknál gond, nagyon sok szerelő használja ezt a módszert, de rengeteg olyannal találkoztam, aki inkább egy nagyobb menettel rak bele egy esztergált spéci csavart. Mindegyik megoldás jó lehet, de szerintem ez kevésbé macerás és tartós is. Persze vannak azok a kóklerek, akik mindenfajta acélszálat tekernek a csavarra és úgy tekerik be. Na azok mongyanak le azonnal :)
És ami még hátra van, az a hirhedt P tömítés csere, amihez elég sokat kell lebontani, hogy hozzáférjen az emberke. Le kell szedni a generátort, vízpumpát (tárcsát, de érdemes tömítést cserélni a pumpánál is), szervó szivattyút, viszkó ventillátort, egy rakat hűtővíz csövet, teljesen kitakarítottam a munkaterületet.
AZt tudni kell, hogy ezt a műveletsort először Maráczi Misi mentorálásával csináltam végig az egyik szegedi Land Rover találkozón, pont amikor megérkeztem, akkor ment el a hűtővíz teljesen. EGyébként nagyon enyhén szokott itt folyni a víz, ezért sokan nekiállnak hűtőt cserélni, mert nem látható a szivárgás, holott bugyog kifele a víz.
Leszereléskor arra készüljetek fel, hogy a vízpumpát és az aluöntvényt rögzítő három csavar igen be tud roharni, nem biztos, hogy egyszerű kiszedni, érdemes ezeknek is új menetet csinálni.
Itt a helye a tömítésnek
Ez a tömítés, kicsit szétrohadt, nem sokat ért már.
Szépen le kell tisztítani a helyét, nagyon finom smirglivel érdemes átdörzsölni, hogy szép sík legyen a felület.
Természetesen az öntvényház csatlakozását is.
Érdemes tömítő pasztát használni, lehetőleg valamilyen jobb minőségűt.
Ilyen az új tömítés
Szépen felrögzítve a helyére
EZ után mehet föl az öntvényház, érdemes az öntvényházat megvizsgálni felszerelés elött, a szervó szivattyú menetei szoktak eldögleni, van aki szerint azt már nem lehet javítani, cserélni kell az öntvényt, de jó hír, hogy a HeliCoil csodákra képes, csak 0.4 mm-el nő meg az átmérő, így simán ki lehet javítani a menetet, nem fog az oldalfal átszakadni. Ahol tudtam minden 8mm-es menetet kicseréltem, ez a gyenge pontja a 300TDI-nek, az Audi eleve ilyen rugóval szereli a meneteket gyárilag, a repülésben is ez az egyetlen módszer az elfogadott javításra. Propagandának vége, lépjünk tovább.
Minden a helyén, mehet a hűtővíz, légtelenítés, stb., tesztkőr, a buborékok még kimennek a rendszerből, azóta nem csökkent a vízszint, vannak még csodák :)
Ha már arra jártam, bedobtam egy új légszűrőt a helyére. A snorkel és a dupla akksi miatt defi légszűrőm van, tökéletesen dolgozik, jól zár, stb...
Enyhe napszúrást kaptam, ráadásul nem ihattam sört, mert készenlétbe voltam éppen, maradt a fürdőzés a nap végén a gyömrői tófürdőben :)))
SZiasztok, engedve a közakaratnak, tartok egy kis szerelési élmény beszámolót két felvonásban.
Az első a menetjavítás Helicoil -al témáról fog szólni.
Kb két éve amikor a turbót felújítattam, kicseréltem a kipufogó/szívosori tömítést, amikor felszereltem a szívosori alu öntvényt, akkor éreztem, hogy valami nem gömbölyű, az egyik csavar egy kicsit furcsán tekeredett be.
A hétvégén megaszerelést csináltam, a P tömítés cserének indult, de hamár így szétkapom, akkor mást is kicserélek, a polcomon jó sok alkatrész van, ezért gondoltam kicserélem az emlegetett tömítést.
Rövíden összefoglalva, simán lejött minden, feltettem és éreztem, hogy a felső rögzítő csavarok nem igazán tartanak, a gyanúm beigazolódott, a menetek eldöglöttek. Ilyenkor trükközni szoktak mendennel, de véleményem szerint nem érdemes, elég nagy nyomást kell tömíteni, ide kell a meghúzási nyomaték. A 300TDI-nél a 8-as menetek szoktak elszállni a blokkban, azokat érdemes szisztematikusan feljavítani, utána nem lesz gond, tökéletesen tartanak, nem rohadnak be, stb...
Így néz ki a menetjavító készlet, van benne rugó menet, fúró (kb 0.8 mm-el kell kitágitani a furatot, emiatt nem kell gépműhelybe menekülni), menetfúró, betekerő és kiütő (ezzel kell a betekerő pöcköt kiütni a rugó közepéből.
A következő lépés a menet fúrá, érdemes a környéken lévő lukakat betömíteni ronggyal, kis fordulatszámon kell csinálni, nem fog nagyon szórodni a forgács, de a szívósorét mindenféleképpen zárjátok le.
A furás befelyezése elött ellenőrizni kell, hogy megfelelő a fúrási mélység, nincs annál kellemetlenebb, amikor betekred a rugót és nem elég a mélység, ki már nem lehet tekerni, így ki kell húzni, szóval szívás.
Ha kész a furat, mehet a menetfúrás, én simán akksis fúróval csinálom, alacsony fordulaton, ki be tekerészve érem el a kívánt mélységet, egyszer kanyar fúróval is csináltam, azzal is gond nélkül sikerült.
Íme az kifúrt menet, jöhet a rugó, elötte érdemes kitakarítani a furatot.
Óvatosan be kell tekerni a helyére, figyelni kell arra, hogy a síkból ne logjon ki a rugó, ha nem elég mély a menet, akkor szívás van, ezért kell ellenőrizni.
Ha bent van a rogó, akkor ki kell ütni a közepét, nem is ütni, inkább ki pöckölni, a pöcköt meg egy mágnesezett hegyű csavarhúzóval ki kell szedni.
És elkészült a nagy mű, a csavarok ismét jó menetet érezhetnek a redőik között :)
Becsavarás elött érdemes menetrögzítőt használni, annyira jó a menet, hogy kirázkodhat, ezért ha bekenjük, utána tökéletesen a helyén marad, ez a kék színű massza ráadásul könnyen elenged, kiszerelésnél simán ki lehet tekerni. Egyébként a csavarnak is jó, mert a nedvesség nem megy be a menet közé, a csavar nem fog belerohadni a menetbe.
Kész a remekmű, 40 fokban igazán nagy öröm, ha valami jól sikerül. Tökéletesen meg lehet húzni a csavarokat, egy darabig nem lesz gond arrafelé, az biztos.
Én sajnos nem ismerem Kompit, de nem lehetne mégis valahogy megkréni, hogy ha tudja mi a gond, akkor megossza velem? Nagyon hálás lennék! Ő itt fellelhető a fórumban?Több mint egy éve fenn áll már ez a probléma, és félő, h most már megadja magát. Elég sokat járok a kocsival, sokat utazom, így nem nagyon tudom hosszabb időre lerakni. Most van lehetőségem, hogy szétszedjék, ezért is érdeklődöm, hogy vajon, ez szokványos hiba. Mert én úgy hallottam, hogy alendkerékkel szokott baj lenni, és ez tipikus hiba. Más viszont azt mondja, hogy ez hülyeség. Szóval nagyon jól jönne infó!
Majdnem rápattantam az ajánlatra, de eszmebe jutott, hogy Johnny már intézi. Alig várom.
A hétvégén megmozdítottam Egont, a fekete kasztni és a tetőablak csodálatos kombináció kánikulában.
Tényleg, a hétvégén szerelgettem és bőszen fényképeztem. P tömítés, menetjavítás a henger oldalán című nyalánkságokat csináltam, persze a legnagyobb kánikulában, mert akkor alszanak a kölkök és az asszony. Ha gondoljátok írok egy beszámolót fényképekkel és tanácsokkal fűszerezve. Ez a P tömítés elég ravasz történet, sokszor tud ott úgy szivárogni a hűtővíz, hogy nem lehet látni, illetve elég macerás a bontás a cseréhez.Ha két igen szavazatot kapok a beszámoló megírásához, akkor nekikezdek gépelni, nem biztos, hogy rövíd lesz.