Keresés

Részletes keresés

natlose2 Creative Commons License 2001.01.09 0 0 142
Tényleg, egy logger feljegyzi, ha beröffentik a motort?
Előzmény: Bátyó (141)
Bátyó Creative Commons License 2001.01.08 0 0 141
Kedves Vitorlázórepülő Barátaim!

Pihenjetek egy kicsit a GPS témában és olvassátok el az alábbi hírt!

Fantastic Flights By Klaus Ohlmann

Klaus Ohlmann from Germany is claiming three Open Class world records for two flights in his Stemme VT S10 in late November at San Martin de Los Andes, Argentina.

On November 21 he flew a free out and return distance of 1550.20km at 122.34km/h, beating his own record of 1412.22, as well as allowing him to make a claim for the new speed over an out and return course. Five days later he achieved 2459.60km, which was an impressive improvement on the current record of 2049.44km, held by Terrence Raymond Delore of New Zealand.

http://www.motorgliding.com/

http://www.fai.org/gliding/

Üdv. Bátyó

kaptejn Creative Commons License 2001.01.07 0 0 140
Huh de paprikas a hangulat:) Azert maradjunk csak sporttarsi szinten!:)
Az utobbi idoben en is beleneztem a temaba es asszem valahol a ket szelsoseg kozott van az igazsag. Az igaz, hogy egy FAI altal elfogadott un. igc file olyan mint amit Pisti irt le de ennek ellenere lehet igc file-rol beszelni akkor is ha pl. egy garmin-bol letoltve a logot igc formatumra konvertaljak. Az igy elkeszult igc (lehet igy nevezni hiszen formatuma, kiterjesztese is ez) file kiertekelheto barmely nezegeto progival. Az egyetlen kulonbseget ott lattam, hogy az adatintegritas vagy itt-ott biztonsagi pecsetnek nevezett jellemzo hibat jelez. Ettol fuggetlenul szepen latszik, hogy az illeto hol es milyen magasan jart (+sebesseg, vario...).
Pisti, a te szilveszteri logodban is vannak tobb kilometeres horizontalis ugrasok, a magassag nemkulonben gazos!! Szoval a loggerel sem tokeletes a dolog. Persze irtad is, hogy ez a rotorban kialakult viszonyoknak koszonheto. Amugy maris sarga a majam latva a file-t:)
Biztonsagi szempontbol nem latom a kulonbseget akozott, hogy valaki hivatalos loggert hasznal avagy a sportbizottsag jelenletben toltogeti le a logot pl. egy Garmin-bol.
Vgyuri altal emlitett Etrex barometrikus magassagot is mer, bar azt nem tudom, hogy beleteszi-e a logba.
Javitsatok ki ha hulyeseget irtam!
Na minden jot!

/Kaptejn

ui:Tegnap hihetetlen tomeg dolgozott a szolnoki gepek teli apolasan! Lehet, hogy eled a vitorlazorepules?:)

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.05 0 0 139
Rpisti

Nagyon köszönöm a segítséget, elég kimerítő volt. A címet meg külön köszönöm, nagyon hamar le fogom tölteni, mert nagyon érdekel.

Előzmény: RPisti (138)
RPisti Creative Commons License 2001.01.05 0 0 138
Természetesen mindent tud, amik a kérdéseidben szerepel!

A logger árában benne van egy PC kábel, floppy-n az adatok "leszívását" és kiértékelését, hitelesítését lehet?vé tev? szoftver. A program egyszer?, de mindent tud, amire szükség van. Kirajzolja az útvonalat, és a barót is. Kiértékeli a szektorokat, és a teljes távot. (indulás, érkezés, repid?, átlagsebesség, felszállás, leszálás). S?t "végigrepülheted" újra a távot, mert van a proginak egy "fly" funkciója, aminek a segítségével lépésr?l lépésre, pontról pontra végiglépegethetsz a rögzített adatokon, mikozben a pillanatnyi repülési paramétereket(sebesség, magasság,id?pont, vario) láthatod, melyeket a rögzített adatokból számít.

Mivel a kiértékel? progig, pl az itthon elterjedt LXFAI szabadon letölthet?, beszerezhet? anélkül, hogy vennél loggert, így azt javaslom, hogy nézzd meg. A progiban van egy példa igc file is egy 300-as háromszög, így még igc file után sem kell szaladgálnod. Letölthet? a legújabb LXFAI 5.0 a http://members.nbci.com/lxnav/eindex.htm
címr?l. 1Mb. De elküldhetem mailben is, ha irsz egy levelet, és elég nagy a postafiókod.

Még a logger GPS témához annyit, hogy 60000 Ft-ért legfeljebb noném túrista GPS-t lehet kapni, amihez még küls? antenna sem csatlakoztatható. Egy normális, repülésre is használható pl Garmin 12 XL ára már 100 ezer Ft. Amit pedig esetleg már megvenni is érdemes (Garmin GPS III Plusz az 180-190 ezer forint) A komolyabbak meg 200 fölöttiek.

Egy Colibri ára tán 1200 DM, ami 160000 Ft. És VGyuri állítása ellenére lehet vele navigálni, ha esetleg ? nem is tudna. Tud, repülési irányt, földfeletti sebességet, szélsebességet, és szélirányt. Valamint meghatározza, hogy egy adott ponttól, pl fordulópont hilyen távolságba vagy, és az töled milyen irányban van. Aki ezen adatokkkal nem tud naviálni, az ne üljön repül?be.

Előzmény: Törölt nick (137)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.05 0 0 137
RPisti

Köszi a választ.
A kérdésem már csak az, hogy hozzákapcsólhatók-e egy pc-hez a kiértékeléshez, illetve mi módon lehet kiszedni belőle egy nagyobb távrepülés valószínüleg sok adatát.
Feltételezem, hogy hozzá lehet kapcsolni egy pc-hez, hiszen a kor követelményei ezt már megkövetelnék. Ha ez valóban így van, akkor mennyire értelmes a szoftvere, azaz pld a megtett útvonalról tud-e térképet rajzolni, illetve a magassági baró diagrammot ki tudja-e nyomtatni.

Elnézést hogy ilyen bugyuta kérdéseim vannak, de ezeket az újabb típusuakat egyáltalán nem ismerem.

Előzmény: RPisti (135)
pik20d Creative Commons License 2001.01.05 0 0 136
Az én időmben még az volt a mondás, hogy akinek nincs esze, legyen GPS-e. :)

Azért a térképet nem árt magaddal vinni.

BUÉK mindenkinek: Edy

RPisti Creative Commons License 2001.01.05 0 0 135
Jótol kérdezed:-))!

Ha érdekel a pontos leírás, és az angol nem gond, akkor javaslom a http://www.fai.org/gliding/gnss/
oldalat, ahol a logger FAI meghatározása megtalálható.

Ha pedig a magyarországon legelterjedtebb két logger a Colibri, illetve az LX20 érdekel akkor a http://www.filser.de/ oldaltérdemes megsasolni.

Egyébként röviden nehéz megfogalmazni, de tulajdonképpen egy barográf és egy GPS egyben, ami ezen két berendezés által rögzített adatokat memóriájában el is tárolja. És ami még fontos, vagy tán a legfontosabb, hogy ezen adatokhoz való "hozzáférés" a repülés hiteles igazolását is lehet?vé teszi.

Előzmény: Törölt nick (133)
RPisti Creative Commons License 2001.01.05 0 0 134
Kedves VGyuri!

Nem egy szót hagytál ki, hanem valótlant állítottál. Akkor mégegyszer leírom. AZ IGC FILE TARTALMAZZA MIND A BAROMETRIKUS, MINT A GPS MAGASSÁGOT!!!

Az ugynevezett b rekordnak, ami a tényleges repülési adatokat tartalmazza az utolsó 10 karaktere a magassági adatokot tartalmazza. 5 a barometrikust, 5 pedig a GPS-t.

B0810194751244N02003405EA0237502283

A fenti példa a már említett szilveszteri gyöngyösi repülés egy momentuma. 8 óra 10 perc 19 másodperckor a mellékelt koordinátájú helyen 2375 méteres barometrikus magasságba, illetve 2283 méteres GPS magasságban volt a repcsi.

De a legjobb, hogy megmagyarázod a nyilvánvaló hülyeséged: "IGC fájlban a rekord "A" betü utáni része a GPS magasság,"...

Err?l annyit, hogy az az "A" betü csak akkor "A", ha a rögzítési pont valid, egyébként "V". És az azt követ? rész nem a GPS magasság, hanem a berometrikus. A többi stimmel.:-)) Szerintem egyszer elolvashatnád az idevágó szakirodalmat az interneten.

APPENDIX 1 TO IGC SPECIFICATION FOR GNSS FRs:
DATA FILE STANDARD FOR GNSS FLIGHT
RECORDERS - THE *.IGC FILE FORMAT

Előzmény: Vgyuri (132)
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.04 0 0 133
Vgyuri
Pontosan le tudnád irni, hogy egy ujabb típusú logger pontosan mit mér, és mi a müködés alapelve?
Előzmény: Vgyuri (132)
Vgyuri Creative Commons License 2001.01.04 0 0 132
Kedves Rpisti!

Elnézést, de egy szót kihagytam a hozzászólásban, az IGC kiterjesztésű állomány a barometrikus magasságot nem tartalmazza, az a FIL kiterjesztésű állományban van, az bináris. A barometrikus szó kimaradt. Természetesen én és a COMPUMAP is tudja, hogy az IGC fájlban a rekord "A" betü utáni része a GPS magasság, ami egyre jobban alkalmas ellenörzésre. Viszont hivatalos értékelés alapja a barometrikus magasság, ezért bosszant, hogy nem tudok hozzáférni.

Ami az árakat illeti a legolcsóbb Garmin GPS most az Etrax, ami igen butuska a korábbról még itt-ott kapható, hasonló áru Garmin 12-höz képest, de vitorlázórepüléshez ez a tudás is elegendő, ára bruttó 60 000 Ft. Tudomásom szerint a legolcsóbb logger a Kolibri, 180 000-ért, ami navigációra még annyira sem jó, mint az Etrax.
Ezen háromszoros ár mellett túlzás azt mondani, hogy egy jó GPS majdnem annyiba kerül, mint a logger. Attól függ ugyanis, hogy mire jó az a GPS. Az olcsó logger árfekvésébe tartozó GPS III Pilot már fütyül, dalol, mozgótérképez, benne van az összes reptér és megkülönböztetett légtér stb.
ez már nem a kisfiuk játéka, hanem a komoly pilóta bácsiké.

A barometrikus/GPS magassság alternativa tekintetében a 40 méter eltérés visszatéréskor nem ijesztő, a barografok megkövetelt pontossága 50 méter. Ami a tetraéder sarkai alapján történő pontosságbecslést illeti, az nekem, buta vegyésznek magas, én azt tudom, hogy a GPS magasság hibája a helymeghatározási hiba 3szorosa. Mivel a dinamikus GPS hiba most vizszintesen 15 méter körül van, ebből jöhet a függöleges 40-50 méter.

A baj nem itt van, hanem ott, hogy ha müholdfogyatkozás miatt leáll a GPS helymeghatározás, leáll a magasságértékelés és rögzités is, tehát lyuk van az életrajzon. Márpedig a kiértékelés repfegyelmi részénél kellene. Mégha 100-200 méter hibával is, ahogy azt a VTSB 1999 decemberében nem magassági értékelésű feladatokra el is fogadta. A lukas "barogrammot" viszont nem fogadta el. Bár a magasságsértéssel legalább egyenrangú bűn a területsértés is, és ezen a logger sem segit, ha nincs mühód. De az IGC loggerben, - remélem, mert még sohasem néztem meg - a barometrikus magasságirás a GPS pozicióvesztés ideje alatt is folyik a FIL fájlba.

Ami a GPS használatát illeti C és D vizsga között, azt az új kiképzési utasítás megoldja, mert kitalálták az oktatós távot a D vizsga elé, és az oktató úgy sem fogja (?) hagyni a mesügét GPS-sel navigálni. Én egyébként azt tartanám elképzelhetőnek, hogy a D vizsgajelölt, ha van pénze, vesz egy GPS-t és jól eldugja a motyójába. Repüljön térkép alapján, hogy megtanulja, de ha végképp eltévedt, és egyáltalán rájött, akkor vehesse elő a mentőövet. Még ez is jobb, mintha MIG-ek kisérik haza.

Előzmény: RPisti (129)
kaptejn Creative Commons License 2001.01.04 0 0 131
Pisti

IGC file linkeleset szerintem mindenki szivesen venne. Ha van melle sztori is, az a legjobb:)
Hallottam az emberedrol es csak gratulalni tudok neki. Ennek ellenere hiszem, hogy csak nagyon eves olyan pilotajelolt van aki valoban megfelelo egy ilyen gyors elorehaladasra. Legtobbunknek szuksege van idore ohhoz, hogy feldolgozza a tanultakat, latottakat. Lehet, hogy nem tortenik egy ideig baleset de a sietseg nem egy jo elojel a repulesben.
Persze ha valakinek van ideje, penze esetleg egy sajat gepe akkor tenyleg minek pocsolni.
A lenyeg, hogy a hetkoznapi vitorlazok ne innen vegyek a peldat!

/Kaptejn

sztanyi Creative Commons License 2001.01.04 0 0 130
Sziaszok!

A GPS magasságról az a véleményem (még az által is, hogy a holdak pontosabb zavarmentes jelét dolgozzák fel a GPS-ek) nem használható igazán hivatlos igazolásra, a pontatlansága miatt. Három hold esetén (+ atom óra) te egy tetraéder csúcsába csücsülsz a GPS eddel, pozíció meghatározásod pontos, de magasság meghatározásnál a befutó jelek kis fáziseltérése nagy magasság eltérést okoz. Még az által is, hogy több hold jelét veszi alapul. A nyáron sikerült egy olyan távot repülnöm GPS-szel ahol ugyanarra a reptérre visszatérve 40 méter különbséget mutatott a felszálláshoz képest.
Egyet kell értenem RPistivel jövő útja a loggereké, akár hogy is próbálunk bűvészkedni azzal, hogy elfogadják MVK-ba a GPS-t. Mire a vita eldől arról az 1%-ról már mindenkinek lesz loggere. Emlékszem már 99-ben is folyt ez a vita Hajdúszoboszlón.

sztanyi

RPisti Creative Commons License 2001.01.04 0 0 129
BUÉK Mindenkinek!

Néhány szösszenet a korábbiakhoz, f?leg logger témában.

A logger a vitorlázórepülésben néhány év mulva alapm?szer lesz. Aki nem a helyi seggringatás miatt repül annak lesz.

Egy új valamirevaló GPS nem olcsobb jelent?sen egy loggernél. Ezért a VGyuri GPS kiértékel?sdije legfeljebb azokat érinti, akinek régebbr?l GPS-e már van, de loggere még nincs. Aki ezután vesz valamit, az biztos elöbb loggert vesz, és legfeljebb utánna egy jó kijelz?s GPS-t.

Kedves VGyuri! Az igc file természetesen tartalmazza mind a barometrikus, mint pedig a nyomás magasságot. Legalább nyilvánvaló hülyeségeket ne írj egy topicba.

A GPS magasságról anyit, hogy ha valakit érdekel küldhetek neki egy szilveszter napi gyöngyösi hullámrepülés igc file-t. Ha valaki az alapján szerette volna hitelesítenni a magasságát nagyon szomorú lett volna. Egyébként a repülésben mindenütt a mgasságot nyomás alapján mérik.

Sportigazolásnál az ember sohasem küszöbölhet? ki. MVK-nál is van a klubban sportbíró. Tudtommal táv esetén a mai napig van indító, aki a teljesítménylapot aláírja. De ezeknek már csak egy feladatuk van. Igazolni, hogy az adott logerrel ki repült.

Otthon nem lehet klassz kis logerrfilét összeütni, mert az utolsó security rekordnál allighanem kicsit elakadnál:-))

Loggert meg nyugodtan vehet kezd? is, ha nem évek alatt akar elöbbre jutni:-)) Én ismerek olyant, aki tavaly kezdett. Loggerrel repülte a koszorútávját egy 100-as hurok formályában. Következ? hétvégén megrepülte a háromszázát. Indult versenyen, ahol még repült vagy 5 háromszázat.

Hát igen. A repülés is olyan dolog, amit inkább csinálni kell, mint beszélni róla!

RPisti

Jago_ Creative Commons License 2001.01.03 0 0 128
Natlose: Igazuk van a tobbieknek, tenyleg ne vegyel GPSt koszorutavhoz.Azt (es meg utana is joparat) illik terkep alapjan repulni.
Eloszor tanulj meg rendesen navigalni, es utana kezdd el hasznalni a GPSt, mert ha GPSel tanulsz meg, es mondjuk lemerul, akkor azt sem tudod hol vagy, es mit csinaljal, merre menj.
Amugy BUEK mindenkinek!
Előzmény: natlose2 (121)
kaptejn Creative Commons License 2001.01.03 0 0 127
Csak-csak ide linkelem a jo cimet.:)

/Kaptejn

kaptejn Creative Commons License 2001.01.03 0 0 126

Ha mar a kutyukrol folyik a tarsalgas (mirol is lenne szo igy telen:):
A Borgelt ceg egy uj flightcomputert dobott piacra, meghozza az 1000$ alatti kategoriaban.
Tovabbi info a kep alatt.

/Kaptejn

kaptejn Creative Commons License 2001.01.03 0 0 125
natlose2

Bocsika de asszem jol seggbebillenntenenek ha az elso tavot GPS-szel akarnad megrepulni:)
Hova lenne akkor a kihivas, a romantika, a kaland!!:)
De tenyleg, menj 5-6 tavot GPS nelkul! Sokat lehet tanulni, hidd el olyat is amire GPS-szel is szukseged lehet egyszer. No meg az oregebb korosztaly elismereset is kivivod:)
Udv,

/Kaptejn

Törölt nick Creative Commons License 2001.01.03 0 0 124
natlose2

Én annakidején 1977-ben egy térkép segítségével repültem meg az 50km-es távot, rendesen el is tévedtem, kimentem a csehekhez a dunakanyarnál, majd egy cseh vadászgép szerencsére visszakisért a határhoz. Röhely, de a vadászgép bejelzett nekem, hogy kövessem, ő ment talán 300-al én meg egy Góbé-val. Hát kicsit nehéz volt követni. :))))
Miután a Dunakanyart felismertem, már tudtam hogy hol vagyok és be tudtam álni a jó irányba és nemsokára a Tatai tó déli csücskénél le is szálltam.
Véleményem szerint jobb ha az ember először térkép alapján tanul meg távotrepülni, és ha az már jól megy akkor kell valami computer-es segítséget igénybe venni pld az aranykoszorúnál. Ha egy "kezdő" a GPS-t már az elején megszokja, akkor később nem tud nélküle repülni, tehát jobb ha nélküle csinálod meg az első 1-2 távot.

Előzmény: natlose2 (122)
pik20d Creative Commons License 2001.01.03 0 0 123
Üdv Mindenkinek!

Nagyon jó hogy végre egy vitorlázással foglalkozó topic is indult. :)

Egy rövid válasz natlose2-nek:

Szerintem nem árt, ha va GPS-ed. Bár a C és D vizsga közti feladatok ezt nem indokolják, de nem árt minél előbb hozzászokni.

Az, hogy milyen gyorsan jutsz el a loggeres korszakodba, nagyjából csak attól függ, mennyit repülsz. (Van példa az 1 év alatt 0-ról versenyzőre is.)

Üdv: Edy

Előzmény: natlose2 (121)
natlose2 Creative Commons License 2001.01.02 0 0 122
Helyreigazítás:
Most látom csak, mit hozott ki belőlem Freud!
Természetesen az 50km-es feladatra gondoltam az imént.
Úgy látszik, lelkem mélyén én is elbizakodott vagyok :)
Előzmény: natlose2 (121)
natlose2 Creative Commons License 2001.01.02 0 0 121
logger vita:
Megértettem az alábbiakat, bár még mindig látok lehetőséget nemzeti rekordot repülni szuperbiztos loggerrel a kézben, ha az egy motoros fedélzetén van. Ez persze csak szőrözés a részemről. Mindegy, én biztos nem erre hajtok (tekintve, hogy motorost - sem - tudok még repülni :) )

Kérdésem van a tapasztalt sporttársakhoz:
Van-e értelme C és D vizsga közötti időszakra GPS-t beszerezni? Nekem ez következik idén. Én úgy gondolom van, mert most, amikor először hagyom el a honos repteret, nagyobb esélyem van eltévedni, mint amikor már jól ismerem a környéket. Vagy ez hülyeség? Vagy pedagógiai hiba, mert pont így nem fogom megjegyezni?
Szabad-e GPS-ben gondolkodni, vagy rögtön loggert kell venni? Hiszen a koszorútáv azért talán könnyen igazoltatható a célrepülőtéren, ötóránál meg úgyis otthon száll le az ember (vagy nem...). Én úgy látom, hogy ebben a zöldfülű korban túlzott önbizalomra utalna egy logger beszerzése. Mire odakerülök, hogy szükségem legyen rá, úgyis három generációváltás lezajlik a technikában. Igazam van-e?

jody Creative Commons License 2001.01.02 0 0 120
BUÉK!
A csalásnál arra gondoltam, amikor egyik "sporttársunk" a vb- buzerált, persze le is bukott, és el is tiltották a versenyrepüléstől egy jó időre. A nevét is tudom, de itt nem akarom közzé tenni, mert hátha nem ért vele egyet, és személyiségi jogokat nem akarok sérteni. A tény az tény, a kizárás akkor meg is történt. (A fényképezőgép órájával próbálkozott ügyeskedni)
Egyébként mindenkinek azt kívánom, hogy sikerüljön venni egy loggert, mert még mindíg ezt tarom a jövő útjának. A magyarázatoddal pedig teljesen egyet értek, ami a szükségességéről szólt a kütyünek.
pimpi
Előzmény: kaptejn (119)
kaptejn Creative Commons License 2001.01.02 0 0 119
BUEK!

natlose2

Azert nem ilyen sotet a helyzet! Egyszeruen arrol van szo, hogy valamilyen modon rogziteni kell azt a tenyt, hogy valaki itt es itt jart. Ez ugye nem egyszeru mert egy tav soran keresztul kasul lehet rohanni az Alfoldon vagy a Dunantulon, raadasul olyan 150-3000m-es magassagban (tavaly akar magasabban is:).
Regen ezt a fordulopont fotokkal, vagy a celtavnal a leszallas helyen begyujtott alairasokkal igazoltuk. Most mivel a GPS reszletes infokat ad arrol, hogy hol is kodorog az illeto, jogosan merul fel, hogy rogzitsuk a tavokat ez alapjan. A fordulopontok igazolasahoz meg azt is bizonyitani kell, hogy a repules soran nem sertett meg a pilota semmilyen magassagi korlatozast. Az elso idokben GPS-szel nem volt eleg pontos a fuggoleges helymeghatarozas es ezert nyomaserzekelo elektronika adja a magassagi adatokat. A fotozasos tavigazolasnal ezt az un. barograf vegzi. A barograf nem mas mint egy kutyu ami egy ido-nyomas (itt magassag) fuggvenyt rajzol.
A csalas ellen itt az biztositott, hogy egy versenybiro (esetleg egy bizottsag) lepecsetelte a fenykepezogep idoallito reszet (tett ra pl. egy matricat pecsettel) es a barografot. A barografokat idokozonket bekalibraltak (felmentek vele x magassagra es megneztek, hogy megfelelo ertekeket rogzit-e).
Ez a modszer meg mindig mukodik bizonyos versenyeknel (MVK) de egy teruleti versenyen mar problemat okozna, hiszen naponta filmet kellene elohivni, nagyitoval bongeszgetni stb. Ehelyett a loggerbol szarmazo fileokbol azonnal mgkaphato az aznapi ranglista. A csalas ellen itt az ved, hogy a logger nem nyithato fel (ha felnyitod azonnal rogziti), az adatletoltes alatt sem nagyon lehet beleturni es a letoltott file-ba egy biztonsagi kodot is belegyur.
Abban persze nem hiszek, hogy nem lehet otthon egy klasz logger file-t osszeutni hiszen ez is csak egyesek es nullak hoszu sora.
Szoval nagyjabol ennyi a hatter, nem uldozesi mania hajtja a logger tamogatoit, egyszeruen csak a "megbizhato" adatrogzites kerdese. A teljesitmenyturazok sem azert pecsetelnek mert annyian csalni akarnanak. A vita itt arrol szolt, hogy mennyire kezeljuk rugalmasan a loggerrel jaro szabalyokat. Egy sima GPS is ad egy un. tracklogot amibol latszik, hogy merre
jarta, de messze nem olyan megbizhato mint egy logger kimenete. Aztan vannak olyan loggerek is amik nem felelnek meg az IGC kovetelmenyeinek pl. Borgelt Joey-ja (mar nem is gyartjak).
A fo kerdes az, hogy egy "kisebb" haziversenyen avagy egy koszorufeltetel igazolasakor hasznalhassuk-e a fenti butitott valtozatot. Azt ugye senki nem merne kockaztatni, hogy pl. egy nemzeti rekordot valami hasonlo "gagyi" modon rogzitsunk.
Remelem igy mar nem tunik annyira koklernek a tavrepulok tabora:)

Pimpi

Maci osszeut egy beszamolot es elkuldi mindenkinek.
Milyen csalasra celzol? Ha arra ahol a SzentGyuri is belefolyt az elbiralasba akkor ne legyel annyira elitelo mert eleg furcsa dolgokat hallottam a dologrol. Nem tudom mi volt a vegso kovetkeztetes de amiket utoljara hallottam tole az nem lenne eleg pl. egy birosagon. Ha tobbet es biztosabbat tudsz kerlek oszd meg velunk!

/Kaptejn

ka8 Creative Commons License 2001.01.02 0 0 118
ha valakit érdekel ,van egy nagyon kellemes,eladó ka8b típusú madár az emilem: famadar@matavnet.hu
Törölt nick Creative Commons License 2001.01.01 0 0 117
Nagyon boldog új évezredet minden repülősnek.
jody Creative Commons License 2000.12.30 0 0 116
Őcsényiek!
Semmit nem tudok a klubközgyűlésről, írjatok már valamit, mi volt?
pimpi
jody Creative Commons License 2000.12.30 0 0 115
kedveseim!
Valóban van igazság abban, amit natlose mond, csak annyi különbséggel, hogy az igazolás minden esetben szükséges szerintem, amennyiben versenyen repül az ember. Voltak a sztálini sólymok idejében a nem verseny feladatokhoz rendelten más módszerek is, hogy igazoltassam pl a koszorútávot. Ezt megtehettem pl a körzeti megbízott rendőr segítségével is, vagy a szállítókocsi vezetője által. Soha nem engedtem volna meg, hogy bárki csaljon, hogy beírja nekem a távot, ha nem volt meg. Vannak akiknek vannak emlékei az ötóra kísérleteknél négy óra ötven perces bejegyzésekről is. Mégis van olyan sporttársamnak nem nevezhetném ember, aki világbajnokságon próbálta buherálni az eredményt. Szóval a logger legnagyobb előnyét én a repülés utáni kiértékelésben látom, mégpedig úgy, hogy legalább két ember menjen ugyanazon a távon, hiszen így lehet igazából értékelni pl az időjárást is, meg a jó, vagy rossz döntéseket is.
Mindenkor meglesznek azok, akik csalnak, hiszem mindíg lesznek olyan kevésbé tehetséges, de hiú emberek, akik pusztán hiúságból buherálnak, hogy másoknál jobbaknak tűnjenek.
De! Emlékszem azokra az időkre is, amikor a z indulás ezer méterről történt, és a fő ellenség a fényképező gép volt. Nem régen kóstoltam bele a loggeres repülésbe, egyenlőre kölcsön szerkezettel, és sokkal klasszabb érzés volt, hogy sok minden másra is tudtam figyelni, amire addig nem annyira. A GPS adja ezt a szabadságot, de ha egyszer van egy szabvány, akkor minek többfajta berendezés. Engem sokkal inkább olyan berendezés érdekelne, amit pl a motoros repülésben is tudnék használni, mint gps, de megfelel a szabványoknak a vitorlázáshoz is. Persze nem mndegy mennyiért. Használni a loggert pedig sok helyen lehet még, például nem engedi elfújni a papírokat a huzatban, ha az ember rájuk teszi .:-)))
pimpi
ja bocs a regényért
Előzmény: natlose2 (114)
natlose2 Creative Commons License 2000.12.29 0 0 114
logger vita:

Én csak nemrég kezdtem el foglalkozni a vitorlázással, szinte semmit nem repültem még, ezért ez a logger-kérdés még a jövőt jelenti számomra. Figyelemmel kisértem tehát a vitát és javítsatok ki, ha rosszul értettem volna: loggerre azért van szükség, mert a sporttársak nem bíznak meg egymásban, hitelt érdemlően kell bizonyítani a megtörténteket.
Elképesztő. Versenyen még csak-csak értem, hogy a küzdőszellem egyeseket alattomos, hitvány lépésekre ragadtat, de a motivációt itt sem látom. Ez nem a Davis kupa vagy az NHL, itt nem lehet milliókat nyerni. De a koszorútávot vagy egy jól sikerült háromszöget is ilyen apparátussal kell bizonygatni? Ellenörző összeges állományok, ravasz praktikák a visszaélések ellen? Brrr...
Persze ha ezek a játékszabályok, ehhez fogok igazodni, csak itt belül kezdett el fájni valami...
Tisztán elméleti síkon közelítve a kérdést: egy 500 km-es hurok hitelesíthető, nem babrált állománya mitől hiteles? Miből látszik, hogy tényleg az a pilóta repülte a gépet és nem másik, hogy vitorla vitte-e a loggert és nem egy motoros?

ywerd Creative Commons License 2000.12.27 0 0 113
Boldog unnepeket igy utolag. 23-an repultunk egy jot Hatarhegyen(3 iskolakor fejenkent). Jeghideg, suru levego, hosszu siklasok... 31-en is tervezunk repulest ha jo ido lesz.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!