Én már túl vagyok rajta, így próbálom megfejteni az OKA2020 "rejtvényköteteit".
"A 2019. évet bázisévként tekintve 2020-ban az országos közúthálózaton a gépjármű forgalom futásteljesítménye (Ekm/nap) országos átlagban 11,2 %-kal csökkent.
Az átlagos napi személygépkocsi forgalom (E/nap) ennél nagyobb mértékben, 12,6 %-kal csökkent, az autópályákon összességében 24,9%-os csökkenés volt tapasztalható,
az autóutakon elsősorban az új szakaszok miatt +3,9%-os növekedés történt. Az országos tehergépkocsi forgalom futásteljesítménye 8,6 %-kal csökkent.
A teherforgalomban használt járműkategóriák teljesítménye 6 és 17% közötti mértékben csökkent."
Szoros összefüggés van a GDP és a gépjárműforgalom között.
A részletek azonban ettől szélsőségesebbek.
Miután kiderült, hogy a mellékutak forgalmát gyakorlatilag nem mérték, sőt a főutakon sem minden szakaszt, így sokkal fontosabb a gyorsforgalmi utak adatsorát áttekinteni:
összes Egység összesEgység
2019 2020 változás
M0 59695 74817 53606 67625 90,4%
M1 51232 69401 38635 5414978,0%
M15 14130 25572 10246 1882373,6%
M2 23846 27427 23012 26372 96,1%
M3 29416 35146 22936 28216 80,3 %
M30 20111 26852 1656322068 82,2%
M31 27758 34814 22854 28682 82,4%
M35 10462 13006 9271 12699 97,6%
M4 17773 21843 12982 16269 74,5%
M43 17125 26132 13586 21968 84,0%
M44 4236 5714 4050 5563 97,3%
M5 36865 49332 28128 39600 80,3%
M6 13680 16580 11402 14112 85,1%
M60 7319 9093 6275 7889 86,7%
M7 29199 35078 24792 30154 85,9%
M70 6326 11097 5382 9421 84,9%
M85 14640 17725 8374 9772 55,1%
M86 10518 14722 8612 1140177,4%
M8 8610 12259 7049 966878,9%
A kékkel jelölt M4-M85 összehasonlíthatósága kockázatos, mert 2019-ben még sokkal rövidebb szakasz üzemelt,
A piros a nyugati tranzitvonalak mély zuhanását jelzi.
Az stimmel, hogy a személyforgalom csökkenése nagyobb volt, mint a teherforgalomé.
A határátkelőknél még nagyobb mélységeket éltek át.
Mint korábban jeleztem például a 4. főút J-N-Szolnok megyei szakaszán 1 mért szakasz volt (12 csak felszorzott), ezért magas a kockázata, hogy nagyobb torzulás van.
Így az összes felszorzott adatot nem lehet relevánsnak tekinteni...
Szerintem igen sok lesz ott a baleset. Az átjáró előtt és után nyíl egyenes az út. Aztán egyszer csak van egy bukkanó S kanyarral vasúti átjáróval. Éjszaka lesz ez különösen érdekes.
A 25 éven át alkalmazott gördülő számlálás teljes csődjét tapasztalom!
Eddig is voltak súlyos gondok, de a Covid miatti (eltérő) forgalomcsökkenések hasznavehetetlen adatcsomóvá tették a dokumentum több, mint 80 %-át.
Az általános megállapítást is meghökkenve olvastam:
csak 2020. évben alkalmazható napszaktényezők, napi tényezők, havi tényezők (együttesen: forgalom-lefolyási tényezők, törvényszerűségi tényezők) kiszámításával kezeltük. A számítás a 2017. évi jellegbesorolás alapján, a 2020. évek mért adataiból történt.
Hm...
Ha 2020-ban csak 851 keresztmetszetnél mértek, hogyan lehet releváns adatokat nyerni (az 5736 nem mért keresztmetszetre) a Covid előtti forgalmakból?
Megnéztem a főúthálózatot:
Gyorsforgalmi utak mért és felszorzott hossza(km) aktív mérőhely km/mérőhely követés
M0 19 4 77 82,6% 3,35 8
M1 15 3 160 83,3% 8,89 4
M15 3 0 15 100 % 5,00 1
M2 6 3 31 66,7% 3,44 4
M25 3 0 Becsült 1 17 75,0% 4,25
M3 19 4 270 82,6% 11,74 4
M30 3 0 29 100 % 9,67 1
M31 2 0 12 100 % 6,00 2
M35 6 0 67 100 % 11,33 3
M4 14 0 Becsült 2 104 87,5% 6,50 1
M43 7 0 57 100 % 8,14 6
M44 6 0 77 100 % 12,83 3
M5 19 0 161 100 % 8,47 9
M6 27 0 176 100 % 6,52 20
M60 3 0 31 100 % 10,33 2
M7 19 6 227 76,0% 11,01 6
M70 4 0 21 100 % 5,25 2
M76 1 0 4 100 % 4,00
M8 2 0 10 100 % 5,00 2
M85 11 0 82 100 % 7,45 4
M86 7 0 64 100 % 9,14 4
M9 1 0 20 100 % 20,00 1
M19 1 0 10 100 % 10,00
M51 1 0 4 100 % 4,00
Első rendű főutak
1 24 22 175 52,17% 3,80 11
2 7 12 64 36,84% 3,37 3
3 14 34 230 29,17% 5,00 5
4 16 52 330 23,53% 4,85 8
5 18 25 168 41,86% 3,91 4
6 17 48 247 26,15% 3,80 7
7 18 32 229 36,00% 4,58 5
8 13 14 187 48,15% 6,93 3
Jól látható, hogy csak az M6 autópályán van optimális közeli (20 követési pont) adatszolgáltatás.
Ha alkalmazni akarjuk az útmutatást, gyorsan akadályba ütközünk:
J-N-Szolnok megye: 1 12 81 8,33% 6,23 1
Egyetlen mért szakasz van a Tisza-hídnál (3,7 km) Ebből hogyan lehet 12 nem mért szakaszon 81 km-re releváns adatokat generálni???
Meglehetősen aprólékos (időrabló) akárcsak néhány kontroll adat összehasonlítása is, de rajta vagyok:)
Elöljáróban 60 %-os visszaesések voltak áprilisban (januárhoz képest)
Én ezt értem, de emelni az út szintjét, tenni bele egy S kanyart meg még meg is dönteni azért ne 60 méteren kelljen már mindezt. Majd megnézem, ha az autós kamerában meg van még a felvétel., akkor kivágom azt a részt és felrakom.
A vasútnál sokkal szigorúbbak a függőleges vonalvezetésre vonatkozó szabályok, mint a közútnál, ezért a világon mindenhol a közutat igazítják a vasúthoz, és nem fordítva. Itt is ez történt, csak a jelek szerint rosszul.
Amit a frissített térképek (Waze, GMaps) mutatnak, annak alapján túl rövid kitérőt/korrekciót építettek a 33-nak, ami ezért az ívben fekvő, túlemelt vasúti síneket szintén ívben, hegyesszögben keresztezi. Így látatlanban benne van a pakliban, hogy az úttest ívben kifelé dől, ami igen kellemetlen lehet az úton közlekedőknek.
Szerintem ott hosszabb korrekciót kellett volna építeni, hogy a vasutat derékszögben tudja keresztezni a 33-as.
A 33-ason elég furcsára sikerült az a vasúti átjáró ami a 109-es vasútvonalat keresztezi. Jó kis buckára kell felmenni, éled kanyar és rohadtul meg van döntve az út, mintha valami nagy sebességre tervezték volna. Én azt mondanám, el lett baszva. Nem hiszem, hogy a vasutat ne lehetett volna lehozni az út szintjére, vagy legalábbis lejjebb, hogy az útnak ne legyen akkora emelkedője. Majdnem olyan, mintha bukkanó lenne, de a vasút nem a domb tetején van, hanem attól sokkal lejjebb.
Az igazság kedvéért tegyük hozzá: mi Szlovákiát és Szlovéniát tartottuk évekig szívóágon a 2*1-ekkel (meg persze magunkat is). Hiába, ez Köztes-Európa.
Íme, máris itt a kételkedés, amely a hazai szokásokkal ellentétben nem puszta huhogás, hanem - a laikus számára is érhető és - elgondolkodtató, összefogott és velős okfejtés:
A sípályák építésekor szükségessé váló és végre is hajtott erdőírtások "nem okoztak" klímaproblémát. Álszent ez az egész, bár aki egy kicsit is ismeri őket az nem lepődik meg rajta. Arra mindig kínosan figyeltek hogy a saját fejlesztéseikkel nehogy Magyarországnak is kedvezzenek. Kb. 10 év és az autók fele villanymotoros meghajtású lesz vajon mit modelleztek ezek az okosok?
Persze ez a történet vagyis a hozzáállásuk nem újkeletű. Anno az A4-es autópálya is véget ért Brucknál hogy aztán Hegyeshalomig (kb. 31 km) már csak egy 2x1 sávos út vezessen. Csupán 1995-ben épült meg a magyar határig az A4-es, miközben már az Alpok hegységben már számolatlan alagutat fúrtak.
Felkészül ill. folyamatban az M87 folytatása. Magyar oldalon igaz még csak tervezve 2x2 sáv
van, amit aztán a határ előtt vissza kell butítani mert a túloldal csak 2x1 sávon fogadja persze csak
Fogalmazásból nem biztos, hogy megadnám a kegyelemkettest:
pl: "A Sármelléki repülőtér az újonnan építendő repülőtere is becsatlakozik az M76-os autóútba", "A tárgyi M9-es és a tervezett M76-os autóút kiépülésével, az M7-es autópályán keresztül közvetlen gyorsforgalmi úthálózaton elérhető lesz a megyejogú város..."
De vannak "térképi" pontatlanságok is... (Misefa <-> Kisbucsa)