Ezzel is lesz mit agyalni, a dahlander kapcsolom úgy van bekötve hogy gyors állásban visszafelé forog, olyankor ellenkezo iranyban kell inditani a gepet. A kapcsolot nyilván cserélték, igazából 6 allasa van, abbol legalabb 2 ben lever egy biztit. Az atomtudós aki csinálta gondolom a vegen mar megelegedett azzal is, hogy legalabb ellenkezo forgassal, de műkodik. A huzalvégek is csak rá vannak csavarva oszt mehet a csavar, a földelést már meg is csináltam mert attol is sírnom kellett.
Viszont itt nem megy az, hogy bárhol megcserélek ket drótot aztan majd amarra forog, azonositani kell minden tekercset, kezdetet, véget. Vszeg kell majd egy rendes kapcsolo is.
Mivel én is szeretem a régi konyveket most Kovacs Janos: Villamos gépek tekercselése c könyvét olvasom amit egy ládányi más műsz.könyvvel egyutt vettem.
Amugy villamosmérnök vagyok, de el lehet végezni a Kandót, sőt dicserettel, anélkul hogy bármit tudna az ember a motorokról.
"A szallitassal egyutt biztos bőven 500 fölött vagyok már."
Ez így néz ki, ahogyan írtad. Vigasz, hogy amit magad megcsináltál, azt nem kellett fölszámolnod viszont volt benne öröm. Tudom, hogy nem tagadod.
Amikor én a géphez jutottam - nem volt drága - de rögtön vettem egy új 3 pofás TOS tokmányt és egy új 4 pofás szintén TOS tokmányt. Tokmányt használtat soha sem vennék, hacsak valami alárendelt célra nem.
Az én gépem jól el volt látva tartozékokkal, de így is sok-sok pénzt költöttem továbbiakra. Ezek persze már későbbi aprónak számító kiadások voltak és mindegyik megszerzése egy újabb örömforrás volt.
Tehát elriasztani gépvásárlástól senkit sem akarunk.
Egy emlékemet felelevenítek, amit középiskolában tanultam az esztergák ágyairól. Azt oktatták, hogy a puha ágyvezetékeket hántolni kell, mert a hántolással képződő táskák tartják a kenőanyagot. Olajat. Ha köszörülve lennének a puha ágyak, akkor a szán minden gond nélkül azonnal letolja az olajréteget.
Ha ez igaz, akkor puhaágyas gépet ne köszörültess, vagyis utána hántoltasd. Ez drága dolog.
2018 nyáron vettem az enyémet, 320 ra alkudtam le 350 ről. Volt hozzá 3P 4P tokmány, hatso kestarto, olasz kestartók, a nagyobb cserekerekek, patronkeszlet, tokmanytarcsak, sok kés. Vettem hozzá cserekerekeket, siktarcsát, szegnyeregbe tokmányt, aztan persze mindig kellett vmi, csapagylehuzo, meroeszkozok, dörzsárak, stb
Eleg jo allapotunak latszott, de a Nortonbol reg kifogyott az olaj, berágodott par helyen, lakatszekrenyt is szet kellett szedni, és hát a főorsót se merem elkepzelni mi lehet ott, a direkt kapcsolot a karral nem lehet valtani mert a körmös nem csuszik a főorsón konnyen.
Csak azert irtam le, hogy akarmit veszel biztos lesz mit csinálni rajta. A szallitassal egyutt biztos bőven 500 fölött vagyok már.
Bevallok neked egy hibámat. Nem bízom a netes közlésekben. Itt a neten bárki azt ír, amit akar, - jobb a nyomtatott anyag. Ettől függetlenül én is rengetegszer veszek át ismereteket a netről.
Egy példával akarom illusztrálni a tartózkodásom.
Várpalota mellett kell lennie egy romnak, ami Pusztapalota néven szerepel a korabeli iratokon. A történészek és a régészek még nem tudtak egyértelmű választ adni arra, hogy ezek a romok hol lehetnek. (Ugyanis az irányt és a távolságot megadják a korabeli iratok - persze csak körülbelül - viszont ott nincsenek látható romok. Vannak viszont talajjal takart romok.)
Valaki egyszer a Bántapuszta melletti romot nevezte meg Pusztapalota romjainak - ez a rom jól látható, megközelíthető. Ettől kezdve szinte mindenki átveszi tényként. Leellenőrizheted a netet, keress rá Pusztapalota romjaira. Többségben még a körülíró mondatok is azonosak.
A kérdéseidet az E1N géppel kapcsolatban megpróbálom megválaszolni. E1N gépet én nem vennék,E2N gépet javasolok helyette,igaz ennek az ára 150-200 ezer forinttal drágább,de a két gép közt óriási a különbség. Felújítani csak értékes gép fajtát érdemes. A felújítás költsége sokszor nagyobb mint a gép vételára. Az E1N gép gördülő csapágyasra alakítása körülményes,az olajozását is nehéz lenne megoldani.
Az első kérdésedre: láttam mostanában 460 és 490 E Ft-ért is, azt írták pontos gépek. Én ezt egy kicsit túllőtt árnak tartom. Kb. 2 éve még 200 alatt voltak.
A kérdéseid értelmesek, azzal nem lehet semmi gond.
Egy használható E1N-re úgy 300÷400 ezer forintot tudnék elgondolni, itt sok függne azon is, mennyi tartozékot adnak. Néhány napja volt egy szürke, de jó koszosnak látszó gép néhány fontos tartozékkal 320 ezerért. És alkut még megengedett az eladó. Számomra reményteli lett volna.
Én úgy tudom, hogy az E1N puha ágyas, tehát nem köszörültetni kell, hanem hántoltatni. Ha ezt rosszul tudom, örülnék neki ha kijavítanátok. De a felújítással kapcsolatos költségek nem elhanyagolhatók. Tehát felújításban hacsak te magad nem értesz hozzá, vagy van egy jó hozzáértő cimborád, ne kalkulálj nagyon.
Szoktak főorsót görgőscsapágyosítani, de szerintem nem érdemes. Sok-sok évet kibírnak a bronz csapágyak, hacsak el nem felejtik a kenést. Sok olajat nem kíván. Ezeket esetenként lehet utánállítani, vagy utánhántolni, vagy cserélni.
Másokat is hallgass meg, ebben nem vagyok túlságosan mérvadó.
Köszönöm. Bevallom, hogy most egy kicsit szégyellem magam, mert egy ilyen telefonhívást én is elengedhettem volna, de arra gondoltam, hogy biztos van valaki aki nemrég csinált ilyet és megosztja a tapasztalatot.
Sok rajz van a neten a Dahlander Motor bekötéséről a neten. És jó pár bekötés. Pár hónapja jól bele kellett ásnom magam a témába, hogy jól van-e bekötve az enyém. Kedves ismerős barátom segített benne. Ezúton is köszönet neki.
Sziasztok! Megvan, mi okozta nálam a csúnya morajlást az előtétkerekeknél. A szíjtárcsa fogaskerekén néhány fogtető csúnyán meg van kopva, némelyik letöredezve. Így sajnos a szíjtárcsát és az alsó kereket is ki kell cserélnem. Megnéztem a donor fogaskerekeket, bakelit mindegyik de teljesen kopás mentesnek tűnik. A kapcsoló tárcsa is más az enyémen 4 körmös, a másikon 3 köröm van.
tegnapi kérdésem óta - tulajdonképpen már rajta volt a listamon, csak a marófeltét miatt vonzódtam az emco-hoz - rámtelepedett az E1N vásárolhatnék.
Három kérdésem lenne hozzátok (bocsánat):
- milyen összegbe kerül általában egy használható E1N (nyílván nem a pöpec, mert az csak az új volt, vagy égy éppen jól felújított)?
- mennyibe kerül kb.: a sikló részeket érintő felújítás (köszörülés, hantolás, stb.)?
- lehet-e és van-e értelme modernizálásnak (pl: a bronzperselyes főorsócsapágy helyett valami modern jócucc legyen). Szoktak ilyet csinálni? Vagy egyáltalán értelmes, amit kérdezni szeretnék?
Mindenképpen örülök annak, hogy ezt az oldalt kifényképezted a könyvből és betetted ide. Arról van szó, hogy nekem csak úgy van gépkönyvem, hogy a cégünknél az egyik forgácsoló üzemben kölcsönkaptam egyet, amit fénymásolóval lemásolhattam. Abban csak olyan rajz van a motor bekötéséről, amit ők is utólag tettek be - elképzelés alapján.
Ez a Dahlander motor az én elektromos képzettségemhez már bonyolult. Csak a gyakorlati előnyeit élvezem. Az, hogy egy műszerész eszterga főorsója tud pörögni egy 3mm átmérőjű munkadarabnál - nem rossz.
Most megfogtál, de tényleg. Persze nincs mit átgondolnom, mert én értem amit írtam. De talán tévedtem és még továbbra is tévedhetek, ha többször is átgondolom.
Lényegében arról van szó, hogy belefutottam a saját csapdámba. Ugyanis én szoktam azon bosszankodni, hogy valaki ír egy megfejtendő tárgyra egy megfejtést, amit nem igazol semmilyen módon. Ezzel beültet az agyunkba egy téves ismeretet. Ez a "Mi ez a szerkezet?" topikban szokott történni.
A mi konkrét esetünkre rátérve, be kell vallanom, hogy a bakelit fogaskerékre vonatkozó állításomat nem tudom megfelelően - sőt semmilyen módon - igazolni.
Pár szót az előzményekről. Sok évvel ezelőtt (10÷15 év) a Verseny utcai bolhapiacon belenéztem egy banános dobozba, ami tele volt iratokkal, amik dossziékba voltak fűzve. Azt már akkor tudtam, hogy egy banános ládányi szemetet nem fogok megvenni és hazahozni, ezért csak belelapoztam néhány dossziéba. Érdektelenek voltak. Termelési eredmények, meg hasonlók. Viszont az egyik dossziéban esztergálásról olvastam. Gondoltam ezt az egy dossziét megveszem, aztán majd otthon átolvasom, hátha találok benne hasznosat. És így is lett. Azt az egy-két oldalt beszkenneltem, aztán a dossziét betettem abba a tömegbe, ami vagy a padlásra megy, vagy a pincébe.
Ebben a dossziéban olvastam egy jelentést (gondolom a főmérnök elvtársnak szólt) arról, hogy a tervezett módosítást csak úgy tudtuk megvalósítani, hogy táblában vettünk textilbakelitet. A bakelitből való sütéssel foglalkozó vállalatok a mi néhány száz darabos évenkénti fogaskerék rendeléseinket nem fogadták. Kényszerből vállaltuk, hogy táblaanyagból vágunk fogaskerék koszorút.
Ez a fogaskerék megoldás azért nem vált be, mert a fogaskerék koszorút táblaanyagból kiforgácsolva a bakelitanyag szilárdságát adó textilrétegek átvágásra kerültek. Mivel a textilrétegek szálirányai csak hosszában és keresztben futnak a táblában, a köralakú fogaskeréknek sok foga különböző mértékben, de gyengítve volt.
Nem emlékszem, hogy az írás említette volna a konkrét gyártmányt, vagy típust. Bár nincs kizárva, amikor olvastam ennek számomra semmi jelentősége nem volt. Csak az egyik esztergakés-forma érdekelt, amit ki is szkenneltem.
Ma délelőtt és a délután egy részében a dossziét kerestem, egyelőre nem került elő. Viszont amint megtalálom, bemutatom nektek.
Addig is tekintsétek visszavontnak ezeket az általam közzétett, de nem igazolt állításokat.
(Gondoltam, hogy beszúrok egy szkennelt oldalt az anyagból, de túl nagy méretű és most nem kicsinyítek, mert nincs kedvem hozzá.)
Tényleg élvezem, nem is tudom mit csinálok majd ha kész lesz :)
Ja, sose lesz kész, mindig van valami ami nem tetszik. Tökre megnéztem volna mennyire volt patent egy ilyen gép eredetileg. Nem tudom elképzelni pl hogy a hosszirányú előtolásból ne dobta volna ki ez a konstrukció.
Szerintem nem kell félni a textilbakelit fogaskerekek alkalmazásától, a környezetemben még nem halottam, hogy az E2N gépeken lefogazott volna,az újabban gyártott gépek esetében talán nem is a textilbakelit gyengesége ,hanem a drágasága az oka,hogy más műanyagot használnak. A textilbakelitból gyártott fogaskeréknek van még egy nagy előnye ,kifőzik olajban és akkor használható kenés szűkös helyeken is.
Planiméterről vagy 40 éve hallottam először,egy hajóépitős könyvben.sose kellett.A szögmérőről: azthiszem nekem Kalibergyári van.Viszont a nagyito az nagyon praktikus.
Finommechanikai mérőeszközökkel csak egyszer volt nekem saját "kalandom". Nem kaland volt, csak csalódás.
Ebay-en vettem az USA-ból egy polárplanimétert. Ugye ott más mértékegység van mint nálunk, kell tehát nekem. A fotókról viszont nem sokat lehet megtudni egy tárgyról.
Mikor megérkezett a planiméter és kicsomagoltam, már a dobozán láttam, hogy valami nem stimmel. Egy ma készült silány kivitelű planiméter volt benne. Írhattam volna egy negatív feedback-et az eladóra, de akkor én is kaptam volna bosszúból egy negatívot. Az ebay-en ez számít, tehát lenyeltem.
Ezért legyintettem a 60÷80 $-os veszteségre és azzal vigasztaltam magam, hogy ellensúlyként el fog férni a többi planiméter között. (Igazán értékes planiméterem sajnos nincs.)
(De miért írtam le ezt nektek? No majd ha ez is eszembe jut, megírom.)