A Kaposváron zajló jelzésfestő vezetői tanfolyam táblás anyagát két kép erejéig már említettem. A mostani kép mutatja, hogy statisztikailag a terepi tájékozódás legfontosabb eleme a jelzőtábla. Németországban készült ez a felmérés de gyanítom, hogy nálunk sem lenne kevesebb azt ezt választók aránya sőt!
Papir térképe gyakorlatilag az átlagembernek nincs. Okostelefonos térképe annak van aki rendszeresebben kimozdul a terepre, és aki biztosan nem szeretne eltévedni és az üzembiztonság is fontos túra GPS-t használ. A harmadik kategóriának nincs szüksége az útjelző táblákra a másodiknak kis mértékben az elsőnek viszont csak az jut. Nem magunkről beszélek!
Csak azért elmélkedtem, hogy mennyire jelenthet problémát a nem egyértelmű táblázás? Magán véleményem, hogy ez nagy probléma de sajnos akiken múlik ezt nem érzékelik. Ha saját zsebből kellene finanszírozni a javítást talán legközelebb a közelébe se mennének ilyen feladatnak.
Szerintem esélytelen. Annyi fát hoz le egyszerre, mint egy fél megyényi favágó. A fafeldolgozók is az ipari termelésre vannak ráállva, nem fognak várni, hogy apránként becsorogjon a faanyag. Az mondjuk elég ijesztően néz ki, amikor ezek a böszme gépek egy délután alatt kivágnak egy fél hegyoldalt.
Minden bizonnyal az van, amit Pulmy is mond, hogy nagyon rövid időkeretük van, és ha akkor épp olvad, tocsog, akkor megszívta mindenki. Ezt mondjuk lehetne jobban is szervezni.
Ki lehet, csak az nem gazdaságos (sajnos). Azt hiszem vagy a gemenci vagy valamelyik őrségi erdészet állt vissza a lovas fakihúzásokra, mondjuk azért, mert rákényszerültek a szigorúan védett terület miatt, nem mehetnek be a munkagépekkel :)
Személy szerint nagyban tolerálom az erdészetet, és tudom, hogy nem ők döntenek a legtöbb dologban - kényszerpályán mozognak erősen -, de azért mindig ledermedek, amikor ilyen dolgok jönnek szembe.
Mondtam a területgazda erdésznek, hogy jártam tegnap a Kígyó-völgyben. Megkérdezte, az micsoda és hol van... No komment.
(Felröhögtem, amikor ezt írták a cikkben: "Ráadásul nem túrja fel a talajt, amely sok apró lény élőhelye, mert mindent a hátára, azaz rakoncáira véve visz, és széles tappancsaival csak minimális mértékben tapos." Pont így. Felázott talajon, 40 köbméter fával hátul.)
Pont erről mesélt nekem egy erdész még ősszel az Őrségben.hogy a Természetvédelmi Hatóság különböző indokokkal nem hagyja őket akkor dolgozni amikor ideális lenne és többek közt ilyen csapákat kénytelen "alkotni",mert csak időszakra van engedélyük amikor laza a talaj. Utána meg ezeket az árkokat még el is kell tüntetni,mert a későbbiekben ők sem tudják használni. Jó az a rész Nemzeti Park,de lehet,hogy itt is ilyen dolgok állnak a háttérben?
Ha már itt jársz,egy más témájú kérdés. Új igazolófüzetről(OKT,RP-DDK),ami már az az új útvonalat is tartalmazza van valami infód? Várható a megjelenése a közeljövőben?
Az Átlag Jánosról: kerületvezető haver mesélte, hogy apuka a családdal fél napig bolyongott egy 2 km2-es területen, mire rájuk esteledett és felhívták az erdészetet, hogy eltévedtek.
:D a Kék Háromszög az Alba Regia-barlangnak még a környékén se jár... :/ Tényleg van olyan, aki beszopja ezt az izzadtságszagú belemagyarázást...? Ennyi erővel a püspökladányi Mari néni vendégházát is ki lehetett volna írni, azt is meg lehet közelíteni innen ilyen-olyan kerülővel :DDD
...ja és aki megy hétvégén erre a szakaszra, vidám tarvágásokra és munkagépek által szarrá túrt Kékre számítson, sok sárral (Túra Sörözőben sok sörrel). :)
Nekem is nagyon furák ezek az új cuccok. A Gajavölgyben az "Ádám-Éva fa" helyett "Ádám-fa" van feltüntetve. Tegnap kint jártam a birtokon a keresztnél, a Hosszú-Kígyós-árok neve a táblán érthetetlen módon "Kígyó-völgy"(???) Alatta "Mecsér" feliratú, kék jelzésű útmutató. Mecsér a Piroson fekszik, a Kék a közelében sem jár.
Lehet, hogy ez egy elv, de ha a többségnek - úgy tűnik - illogikus, akkor lehet, hogy nem a többségben van a hiba...?
Az nem rossz elgondolás, hogy a kezdőknek közeli célpontokat adnak meg, de lehetne a táblákat letisztultabb formában is tervezni (tudom, erre nem volt idő), de ami még fontosabb, hogy leginkább pár km-t átfogó térképeket kellett volna kitenni, amin jobban elfér a sok látnivaló.
Mert szép álom azt mondani, hogy majd használják a térképüket a kirándulók, de aki ezt állítja, az még nem kérdezett meg 100 kirándulót mondjuk az Árpád-kilátónál, hogy van e nála turistatérkép...
Na meg persze az sem biztos, hogy meg tudja különböztetni egy szabásmintától :)
pont hogy a kezdők miatt kéne egyértelmű táblákat kitenni
aki az üveggyárnál nem tudja, hogy ott fent megy a kéktúra és táblákkal kell arrafelé toszogatni (=nincs térképe vagy nem tudja olvasni) az ilyet ha a Nagy Zúgó nyergében a kék jelzésen irányítod Recskre akkor csúnyán el fogod veszteni, soha az életben nem túrázik mégegyszer
mi nem indulunk el Recskre a kék jelzésen, de átlagjános a két kisgyerekkel meg az asszonnyal ha elindul.. ("nézzük meg, csak 45 perc innen a kéken")
viszont ezen az esri térképen végignézve a táblák számát, valami irgalmatlan munka lehetett ezt leszervezni, azt aláírom
Az infotáblák szépek (a hamburgerest gyűlölöm :-), de pl a Börzsönyben majdnem csontra ugyanaz a tábla van kitéve párszáz méterre egymástól (3-4 darab)
ez pazarlás is, baromság is
az új pecsétek, azok maradéktalanul tetszenek :-)
ami nem lett elrontva, azt nem szóljuk meg, ilyen egyszerű
Abban teljesen igazatok van, hogy ezek a táblák főleg nem minket céloztak meg, de ne mondja már nekem senki, hogy ha egy célpontot nem a kéken érhetek el, akkor azt a táblán a kéken elérhető úticélként kell jelölni! Ez nem fogja a kezdőt, az új célcsoportot zavarni? Ez egyáltalán nem logikus és én sem jöttem rá először, sőt csak ebből a fórumból tudtam meg mi is volt a vezérelv. Sajnos az ellentmondásokkal terhelt szakmai füzet nyoma tetten érhető a terepen.
És ahol nincs elérhető térkép, ott ezek a táblák sokat tudnának segíteni, de sajnos nem teszik. És ha a táblák 20%-a ilyen, csatlakozó jelzést lehagyó félrevezetést tartalmaz, akkor a többi 80-nak valahogy nem tudok úgy örvendeni.
És most csak az útjelző oszlopokon lévőkről beszéltem, mert az információs táblák nagyon jók, igényesek, teszik a dolgukat, ahogy a barna megközelítő táblák is.
Ezek a táblák, ez az egész új rendszer az abszolút kezdőket célozza meg, azt a célcsoportot akiket be szeretnének vonni a természetjárásba, fel szeretnék kelteni az érdeklődést egy bizonyos társadalmi rétegben a kéktúra, a túrázás iránt.
Erre valóban alkalmasak lehetnek például a "bevonzó" táblák, ilyen szempontból tényleg elfogadható helyen vannak, a kéktúra közelében, mondhatni vonzáskörzetében.
Szemléltetném, mire gondolok:
1. például a Parádsasvári volt üveggyár buszmegállójában, ahol sok túrázó, kiránduló is szokta várni a buszt
2. a tábla kivitelezése, és információtartalma szerintem kifogástalan, alkalmas az érdeklődés felkeltésére
3. a térkép is jó, szép, informatív, a piros ikon jelzi a tábla helyét, amely a piros +-en kb 2 km-re van a Mátrabércen húzódó kéktúra-nyomvonaltól
4. kép: tábla lent, túra fent. Működik a dolog? Majd az idő eldönti.
Akinek szól azoknak éppen jó lesz szerintem az útjelző táblák bő 80%-a is, a kezdő túrázó nem kritikus, és ha figyeli a jelzéseket is akkor nem fog eltévedni sem. (remélhetőleg)
Akik itt -persze többnyire megalapozottan- kritizálják a dolgokat azok abba a nagyon szűk rétegbe tartoznak akik szinte profik a természetjárásban, a legapróbb részletekig menően odafigyelnek mindenre, és értenek is hozzá.
A kritika jogos, szakmai szemmel megalapozott, de a nagy egészet nézve messze nem olyan súlyúak ezek a hibák amilyennek itt le vannak festve, véleményem szerint.
Én speciel ezért is nem szólok nagyon bele ebbe a témakörbe, mert ezeken a dolgokon szerintem semmi nem múlik.
Olyan ez mikor autószerelők egy autó fékhatásának a kilonewtonjait vitatják meg, vagy éppen azt hogy hány bar nyomáson dolgozik a magasnyomású üzemanyagellátó-rendszer, a vevő meg jön, nézelődik és azt mondja: de szép piros kis autó, szépek a lámpái, megveszem! :-)
És még hány ilyen tábla van! Én ma feltettem a kérdést az MTSZ bejelentő címére, példával és az MTSZ füzetek idevágó idézeteivel ugyanebben a témában. A vicc az, hogy abban a bizonyos szakmai füzetben van olyan rész, ami ennek ellentmond (tehát a kapcsolódó jelzést is fel kellene tüntetni, ha pl. nem a kéken van a jelölt objektum) és olyan is, ami ezt is lehetővé teszi. Ezt az ellentmondást sajnos úgy oldották fel, hogy a turista számára rosszabb, félrevezető megoldást választották. Meglátjuk mi lesz a válasz...
Azt hittem,hogy csak a vai rész a Tiétek,mert kedden ahogy átértünk Zalába,Szentgyörgyvölgy előtt,látványosan megváltozott a jelzettség,bár ott is jónak mondható.
Jól ismerem azt a részt,így van ahogy írod,mi okt-ben a régin mentünk még Zalalövőre,a buszmegálló után jól követhetőek még a jelek.Azêrt ez az útépítés rázós lesz.Érdekes lesz feljutni Nagyfernekágra.
Csak a 86-os utáni rész a miénk. Amikor kiérsz Fernekágról a főúthoz, az oszlopon balra van nyilazva a jelzés. A régi jobbra tartó táblákat leszedtük, és pár jelet leszürkítettünk.
No, előkerestem pár képet a jelzéses magasles mellett futó földutat is érintő "Rezi vár tanösvény"-ről, amely szépen ki van táblázva, viszont jelezve turistajelzéssel már nincsen.
Jelenleg ez a kéktúra útvonala is, bár én még most is inkább választanám a régit mint ezt a bizonytalan újat, amely Rezi vár hegyének Zalaszántó felé eső oldalán úttalan -és szerintem még mindig- jelzetlen utakon vezet. (?)
Rezi várhegy vonulata Zalaszántó feletti földekről fotózva.
Van benne egy térkép, abból létszik, hol lehetett fejleszteni. Elvben Zala megye nincs benne, viszont benne van a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területe, ezért ennek Zala megyére eső része mégis fejleszthető volt.
A többi nyugat-dunántúli területre (Vas és Zala megye) ezért nem jutott tábla. De azt hiszem, itt is újrafestették, illetve azért itt is voltak más fejlesztések (pl. bélyegző-csere, kilátóépítés Káld mellett).
Pedig ha van ide helyismereted, akkor két feltétellel érthető lesz.
1/ a déli irányba hiányzik egy iránymutató tábla, Makkoshotyka felé.
2/ az oszlop helytelenül, nem az OKT-K4 leágazási pontjába lett téve, ezért a koncepciós elv alapján a K-sávon kell elindulni, hogy a K4 ágon lejuss a Hutákhoz.