Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Sajnos szinte kimutathatatlan hőigényű, 5 oldalról körbefűtött, újabb építésű, tehát alapesetben is jól szigetelt, 50-60 m2-es társasházi lakásokba is beteszik sorban a kombi kazánokat, azok járulékosan magas (minimum 24 kW-os) maximális teljesítménnyel, mert "csakafüggetlenhőtermelőajó", "közöslónaktúrósaháta" és hasonló bizalmatlansági faktorok miatt nem hajlandóak egy fajlagosan töredéke költségből kiépíthető és üzemeltethető házközponti fűtésrendszer osztott költségeinek kezelésre.
Ha Keeper83-nak igaza van a hőigénnyel és a kazán méretezésével kapcsolatban, akkor igaza van a következtetéseivel kapcsolatban is... Alaposan túlméretezettnek tűnik a kazán a fűtés szempontjából.
Előzőekben kérdeztem, hogy miért állította a beüzemelő, hogy csak 55-60 fok között működik a kazán. Most kipróbáltam és ez nem igaz. A fő probléma az volt, hogy a kazán csak jó két óránként ment kb 15 percet. A lakásban a komfort érzet emiatt nem volt jó . Hiába van 20,5 - 21 fok a szobában. Jól fel lett melegítve a radiátor akkor felment a szóba hője 22,5 fokra és onnan visszahült 21 - re.
A lényeg, hogy hogyan kellene helyesen használni a rendszert ami energia pazarlást nem csinál , a kazánt sem öli meg hamar és a közérzet is jobb.
Valaki írta hogy a folyamatos működés lenne a legjobb, de mivel a termosztát most üzemel , az nem megy. Ha állandóan ki - be kapcsolna a kazán az megint nem jó.
A fogyasztásom az 5-6 m3 naponta, de inkább az 5 - höz közeli volt inkább.
A hőfokot nem variálom. 21,5 re van beállítva.
Most lejjebb vittem a kazán hőfokát gyakrabban kapcsol.
Mivel eddig sosem használtam gázt fűtésre nem ismerem a fortélyait, és ügye a szervizes is olyat mondott ami nem valós.
Az ő általa felvázolt esetben (több oldalról fűtött szomszéddal rendelkező társasház lakás) valószínűleg teljesen felesleges a külső hőmérséklet érzékelésével bonyolítani a helyzetet.
A jelenlegi kapcsolgatás sem vészes, de az előremenő hőmérséklet lefelé történő állítgatásával határokba fog ütközni a felhasználó.
A szituáció tipikus és nem is igazán van rá minden oldalról elfogadható megoldás:
- adott egy társasházi lakás ami a szobák méretéből becsülve 80-100 nm közötti (remélem pontosítjátok majd)
- a lakás vélt 6 db (4 oldal és egy-egy alul és felül) határoló lehűlő felületéből 2 fűtött terekkel határos, ráadásul az egyik a felső, ami elég sokat csökkent a hőveszteségen, ezen kívül egyik oldala minimálisan szigetelt is.
- ezekből kiindulva a lakás hőigénye még -13 -14 C° körül sem haladja meg 6-8 kW-ot (hasra ütöttem, de szerintem lesz vmi száma a kérdezőnek is erre.)
- van egy fűtésre brutálisan túlméretezett 28 kW max. és kb. 5,5 kW min. teljesítményű kombi gázkazánja, ami nyilván a HMV igény miatt ekkora sajnos.
- a mostani 0-2 C° körüli napi középhőmérséklet mellett a lakás hőigénye felülről becsülve lehet kb. 3-4 kW.
- 3 nagy méretű radiátorról tesz említést a kérdező, melyből kettőn biztosan termofej van, a termosztátos szobában lévőn pedig nincs (helyesen).
A folyamat a következő:
A termosztátos szobában leeseik a hőmérséklet a határérték alá, a kazán kapcsol. Ezután 3 lehetőség van:
1. mindkét termofej nyitva, így mindhárom radiátor dolgozik
2. A 2-ből csak 1 termofej van nyitva, csak 2 radiátor dolgozik
3. Egyik termofej sincs nyitva, csak egy radiátorra fűtünk
Ha a szobák olyan elrendezésűek, hogy a termofejjel rendelkezők határosak a fűtött szomszéd felé, akkor leggyakrabban a 2. és 3 eset fog előfordulni, amikor a hőleadó felületek 2/3 és 1/3 méretűek lesznek a teljes rendszer méretéhez viszonyítva.
Jelenleg a viszonylag magas előremenő hőmérséklettel egy kb. 55/40/21-as üzemre kényszerítjük a radiátorokat (tehát egy, kettő vagy három egyszerre), melyekkel elég rövid idő alatt bepumpálható a szükséges hőmennyiség, hogy a termosztát lekapcsoljon még mielőtt a visszatérő a kazán túl magas minimum teljesítménye miatt annyira megmelegedne, hogy a kazán a termosztát lekapcsolása előtt leállítsa saját magát, azután percenkénti be/ki kapcsolgatásra váltson, amíg a termosztát fűtést kér.
Alacsony előremenő hőmérséklet beállítása mellett mondjuk egy 40/30-ra számolt hőlépcsővel annyira lecsökken a radiátorok hőleadása, hogy a visszatérő gyorsabban fog olyan szintre melegedni, hogy a kazán a min. 5,5 kW miatt ki/be fog kapcsolgatni a parancsolt hőmérséklet eléréséig. Ez nem hiszem, hogy cél lenne.
Összességében erre a helyzetre nem olyan rossz az a 50-55 fok körüli előremenő hőmérséklet, kicsit kevesebb komfort, kicsit magasabb hőmérsékleti hiszterézis mellett.
Kísérletezni persze lehet, sőt kell is, és kíváncsi leszek a konklúzióra.
Ez így stimmel, hozzátéve, hogy azért a több éves megtérülés azért annyira nem rossz...
Illetve a visszatérő ellenőrzésével és szezononként néhányszori kézi állítással viszonylag jól lehet közelíteni a hatásfokot. Csak figyelni kell a meteorológiát...
Hova teszi a külső érzékelőt? Van védett északi fala egyáltalán? Nem kéne elbonyolítani még jobban az életét. A beüzemelője leapttintotta egy egyen-55 fokos előremenővel hogy egész télen ne legyen macerája az ügyféllel. Ő meg vígan elvolt egy ideig a brutális túllövésekkel amik miatt kétóránként 20 percet fűtött a kazánja.
A legegyszerűbb célravezető módszer az lenne hogy csökkent addig amíg jó marad a komfort. Közben egyenletesebbé is válik a hőmérséklet, a túllövések se lesznek akkorák mint eddig, a kazán üzemidő méricskélést meg hagyja meg azoknak akiket kifejezetten az érdekel. Szerintem.
Ha jó a komfort, lehet mérni pár hétig mennyit fogyaszt, és feltenni a kérdést hogy reális-e egy adott paraméterekkel rendelkező lakásban adott időszakra. Jó dolog a külső érzékelő, de pár %-ot jelent, csak az a kis szar a gyári árakon egy kis energiaigényű lakásnál többéves megtérülésű lehet, pláne ha szerelteti mert maga nem tud kimászni a homlokzatra (ha van egyáltalán olyan homlokzata amin nem vágja agyon a fűtését).
Az, hogy nem manuálisan kell állítanod a görbét amikor változik az időjárás odakinn, hanem megteszi ezt neked a vezérlés automatikusan és okosabb megoldások esetén akár folyamatos átmenettel.
Üdv! Vajon modulàl egyáltalán ez a kazán(külső érzékelő)?? A termosztátos helységben lehet zàrni kéne alul a torló szelepen !Szobákba mennyire egyenletes a mért hőfokok??:)
Mióta levittem 49 fokra nem olyan egyenletes mint korábban : Tegnap este volt amikor 10 percet ment
ma reggel meg ment 17 percet 85 percel azután hogy az előző ciklus befejeződött.
A ház társasház , hogy egyik oldalt és felettem van egy másik lakás, ill az egyik oldalon van 5 cm szigetelés. Kisérletezgetek meg megkérdezem a szerelőt hogy mi a javaslata.
A környezetemben senkinek nincs kondi kazánja, hogy nem is tudok senkit megkérdezni a tapasztalatokról.
Szerintem nézd meg 35 és 40 fokkal. Másfél óránként 10 perc, ott valami nem kerek. Vagy nagyon kicsi a hőigénye a háznak, vagy a termosztát közel van a radiátorhoz.
Levittem 49 fokra a kazánt és beindult , így tényleg nem értem, hogy miért mondta a szervizes hogy csak 55 nél kapcsol. Viszont hamarabb kapcsolt be 95 perc a 130-140 helyett és csak 9 percig ment.
Igaz kisebb volt a leadott hő. A visszamenőt kézrététellel néztem , és nagyon azonos volt a bejövővel.
Üdv !" A leírás alapján 37 -50 fok között van.",milyen leírás ,kőbe van vésve ?:)A 6db radiátor nem mennyiség,a lényeg az lenne hogy a kívánt belső hőfokot minél alacsonyabb előremenő hőfokkal tudd megoldani (a hőlépcső végett itt megfelelő lenne a visszatérőd) !:) A külső hőérzékelő (nem nagy ktg lenne)beépítése után a kazán hőfok emelése/csökkentése automatikusan történne!:)
Kevés radiátornál kell magasabb hőfok, hogy legyen elég hőleadás a kazán minimális teljesítményéhez és/vagy a ház hőigényéhez.
Egy példa: 90 fokos fűtővízzel és 70 fokos visszatérővel dolgozó radiátor hőleadása legyen 20 fokos szobában 4kW (90/70/20 - a katalógusadat gyakran ez még ma is, pedig ilyen magas vízhőfokkal kondis kazánnal senki se akar fűteni, nem is tud általában). Ha ugyanezt a radiátort tegyük fel 45/35/20-ban dolgoztatjuk, akkor a hőleadása már kevesebb mint 1kW. És meredeken esik, tehát ha 40/30-at nézel már jó ha 600W-ot ad le, de erre nincs pontos adatom. Ha valaki mindenáron 30 fokos vízzel akar fűteni arra ott a padlófűtés, falfűtés és társai.
A kulso szenzor a kazanba van bekotve, es Nest-tel vezerlem. Veszek majd ilyen csohomeroket. A mostani modelleken van mar egy touchscreen, bar nem tudom, hogy azzal tobb minden allithato-e.
Kicsit utánaolvastam... mivel vezérled? Úgy látom, a kazán nem figyeli a visszatérő hőfokot, a szenzort nem is kazánbam hanem a gyártó vezérlőibe (Vitotronic család) lehet bekötni... Vitortronic nélkül úgy látom, a kazánból nem tudod kinyerni ezt az infót. Annál persze olcsóbb egy hőmérő a visszatérő ágra, valóban, ha csak olvasni szeretnéd :)
abban az esetben, ha a kazánon állítható összes cucc annyi mint a képen, hogyan lehet praktikusan és pontosan mérni az visszatérő hőmérsékletet? Az előremenőt mutatja, de a visszatérőt nem.
Ilyennel próbálkozzak, vagy valami jobb megoldás is van?