Az mára már közhelyes, hogy a csúcsmárkák kis példányszámban készülő egyedi werkjei egyáltalán nem biztos, hogy a megbízhatóságukról, tartósságukról, pontosságukról lesznek nevezetesek, sőt...
Ez praktikusan ugyanarról szól, mint az 1950-60-as évek manuális összeszerelésű, minimális példányszámú különleges luxusautói, korai olasz csúcs-sportautói, amelyekkel leginkább csak a baj és gond volt, de mégis meg vették őket, mert hatalmasat lehetett velük villantani... És ez gazdag sznoboknak elég volt...
A katalógus-szerkezetek legalább garanciát adnak a kiforrottságra, megbízhatóságra, és ez komoly előny a hétköznapi használatban. Viszont egy komolyabban hozzáértő számára nyomorult érzés a tudat, hogy olyasmiért fizetett ki x buznyákot, amely műszaki tartalmat, talán más kinézetű, de műszakilag nem is biztos, hogy rosszabb körítéssel esetleg tizedannyiért is megkaphatott volna... Innentől a többi már döntés kérdése.
van egy gyujtoi kor aki minden csavarszin valtasra hypeol aztan igazabol az ossze orajuk a ket bazis modellre epul,
irod ,hogy az unitas alapuakat nehez eladni , nekem az volt es ha vennek megint csak azt vennek mert azok jok a sajatwerkes illetve az altalam nagyon kedvelt 8napos jlc vel szerelt pam190rol csak problemat hall az ember ,ami ugye egy ilyen kis darabszammal gyarto ceg eseteben eleg furcsa.
tudom sokszor leirtam de ha valaki orat keres ami szep,jo,megbizhato es barmikor ertekesitheto annak csak egy alternativa marad.
"nem kell a gyártást Kínába kiszervezni a hamisítványok létrejöttéhez"
De kiszervezték! Ott van a cikkben a Valavron említése (és még hány ilyen lehet?) .
Így aztán végképp nincs min csodálkozni!
Manapság meg, ha egy új "Tissot" kerül a kezedbe, először meg kell nézni, hogy az ETA-nak tűnő szerkezetében a billegő alatt milyen jel van! (De egy Asia-ETA-ba is beleüthető ugyanaz a dzsunkán, úgyhogy második lépésként egyéb koppintási jeleket, kidolgozottsági hibákat is érdemes vizsgálgatni, mert a márkanevet viselő darabok annyira bizonytalanokká váltak.)
Itt tartunk - köszönhetően az alkatrészgyártást kiszervezőknek!
És mindez egyes Asia-Lemania és Asia-Unitas alkatrészekkel kezdődött...
Valahol a lényeg ott fogható meg, hogy különlegessé lényegültek, luxustermékké minősültek át korábban teljesen köznapi, és sokak által elérhető műszaki színvonallal gyártható mechanikák - hiszen a felemlegetett 4 elterjedt alapszerkezet mindegyike régi, 50-60-70-es évekbeli gyökerekkel rendelkező, korrekt, de olcsó tömegterméknek készült, a 7750-et például kifejezetten a Seiko olcsó automata kronóira adott válaszként tervezték, a Lemania 5100-al egyetemben, olcsó, egyszerűen gyártható (rosszul szervizelhető...), sok műanyag elemet is tartalmazó alsó-középkategóriás szerkezetként.
Az a sors fintora, hogy végül luxustermékek bázisa lett belőle - de ezek után nincs semmi csodálkoznivaló azon, hogy előbb-utóbb újabb aspiránsok is megjelentek... A jogvédelmek is réges-régen lejártak már, annyira régen, hogy most már jogszerűen lehet mind a négy szerkezetet utángyártani, leutánozni - ez már nem is minősül hamisításnak, így fellépni sem tudnak ellene.
A legutóbbi OM-ban van egy cikk az ETA-ról. Ebben OG elég nyíltan taglalja Hayek egyik utolsó óraipart formáló döntésének következményeit. Még a végén megérjük, hogy azt ETA beemelődik az egyedi szerkezetgyártók közé, de az is lehet, hgy már régóta ott van, csak nem tudunk róla.
Számomra most az látszik körvonalazódni, hogy az elkínaiasodást lehetetlen tovább késleltetni (főleg úgy, hogy a döntéshozó marhák húsz éve siettetik), és inkább abba az irányba mennek a svájciak, hogy a legapróbb ETA csavart, vagy egyéb mütyürt, ha az Svájcban készült, piedesztára emelni, felhúzni luxus szintre, míg a "tömeg" svájci órát legyártatják Kínában. Nyílvánvíló, hogy többé már semmiféle technológiai, műszaki előnyük nincs Kínával szemben, és egyetlen esélyük kipofozni és pénzzé tenni az "Európa egy drága skanzen tele luxuscikkel" szlogent...
Igazad van, nem írtam esszét, csak egy rövid véleményt. Mi több, nem is tagadom, hogy ez is egy PAM gyűjtő nyugati ismerős tapasztalataira támaszkodik, nem saját tapasztalatom (itthon olyan kicsi ennek a piaca, hogy az nem reprezentatív). Tőle van egyébként az az infó is - ami azért kapcsolható az általad leírtakhoz is - hogy pont az a gond, hogy olyan hamisítványok is előkerültek, amelyeket, a szerviz, a szakértők is eredetinek nyilvánítottak (legalábbis teljes szétbontás nélkül). Persze úgy is fel lehet fogni, hogy amiről nem lehet megmondani, hogy hamis, az nem is az...
Ilyennel én nem, de olyan 7750-es kínai klónnal már találkoztam, amelyet teljes nyugalommal elfogadtam (volna) eredeti ETA-nak, egészen addig a pillanatig, ameddig a számlapot le nem vettem. Konkrétan egy IWC repülőskronóról volt egyébként szó, és én eredetiként kezeltem, annak is gondoltam (a tulajdonosa is..) egészen a teljes bontásig... De a sz ámlap alatt nem volt teljesen megegyező a svájcival, de hátulról, ránézésre igen, nyers sem volt, a finish is pont úgy nézett ki, ahogy ki kellett néznie, a tok minősége is kifogástalan volt, a vibrón is szó szerint tökéletes, kronométer színvonalú vonalat húzott. Engem bizony az ilyenek elbizonytalanítanak, és egy-egy ilyen tapasztalat után már nem merem többé nagy mellénnyel azt mondani, hogy márpedig egy hozzáértő, szakértő a hamisítványt kézbevéve rögtön leleplezi.. Tömeggyártott iparcikkekről beszélünk, amelyekben sorozatgyártott, piacon kapható típus-szerkezetek dolgoznak - ha ez xy el tudta készíteni, akkor el tudja más is. Legfeljebb a valóban egyedi és nagyon finom kidolgozású holmiknál ez nem éri meg - ezért nincsenek még szerkezetükben is leutánzott Rolexek, Patekok - de szeritem azok a presztízsórák, amelyeket a jelenleg legelterjedtebbnek mondható, és immáron nem csak a svájciak által gyártott 4 alapszerkezet (Unitas, 7750, 2824, 2892) valamilyen variánsával készítenek, azok potenciálisan mind egy szálig kitettek a hamisítás veszélyének.
Tehát nem mások a hunyók mindezért, mint maguk a svájciak. A beszállítói iparág a gyártáskihelyezéseikkel.
(Én ezt kb. 8-9 éve már vészmadárkodtam ugyanitt.)
Pedig egyszerű az ok az ETA szerkezetek koppintása miatti értéktelenedésekre:
Lásd Óra Magazin 57. oldalán említett Valavron szerkezetgyártó céget. (De én a Sellita minden alkatrészére sem vennék mérget, hogy mind svájci eredetű.)
És ha már az alkatrészeket megrendelték Kínában, akkor azt is be kell látnunk, hogy Ők sem hülyék mindebből összedobni pártízezer szerkezetet.
"jeleneg például már a régebbi, sima Unitas alapú Panerai modelleket jóformán lehetetlen eladni. A potenciális vevők kerülik, mint a pestisest.."
Papírokró, eredetrőll és hasonlókról idáig nem volt szó...
Na mindegy hagyjuk ezt...
;-)
Egyébként a PAM az AP mellett a Rolex után talán a legjobban tartja az árát. Az viszont tény, hogy egy PAM hamisítása nem egy nagy mutatvány, ellenben még olyat nem láttam ami mellé egy eredetit téve sikerült volna megtévesztenie. Sőt az esetek nagy többségében még mellé rakni sem kell semmit. Pedig csak hobbikertész vagyok.
Legjobb tudomásom szerint amúgy a Panerainak komoly értékesítési nehézségei vannak mostanság - ahogy például a Lange-nak is. Csak nem verik nagy dobra...
Nem kifejezetten a hamisítók kedvence a márka, de látatlanban nem tudok mit mondani.
Az itthoni piac egyébként most olyan nyomott, hogy ha nagyon kell a pénz az illetőnek, akkor az sem kizárt, hogy tényleg minden rendben van vele, mégis ennyi. Potya vételek mindig vannak..
Nem azt írtam, hogy olcsón kínálják - hanem azt, hogy borzasztó nehéz eladni. Ismeretlenül, papírok, ellenőrizhető háttér nélkül, a neten jóformán lehetetlen.
Üdv! Egyszerű vásárlói kérdésben kérem a segítségeteket, mivel magam nem tudom a választ. Órát vennék magamnak. Kinéztem egy típust, de azonos ár mellett eltérő adatokat találok a típusnév után, melynek nyilván van jelentése. Jelentősége is van? - azon túl, hogy természetesen érdekel, hogy mi mit jelent.
Lehetséges hogy egy 7750-el szerelt Revue Thommen 60 ért eladó? Mindenesetre megkérdeztem az eladótól hogy belemegy-e a bevizsgálásba várom a válaszát! Azzal viszont nem nyugtattál meg hogy azt írtad még egy tapasztaltabb órás sem biztos hogy felismeri!
"jeleneg például már a régebbi, sima Unitas alapú Panerai modelleket jóformán lehetetlen eladni. A potenciális vevők kerülik, mint a pestisest... "
??
Most úgy ez nem komoly? Már csak azért is mert szerintem meg a többivel nem is érdemes foglakozni. A Historic modelek mind vagy legalábbis tulnyomórészt Unitassal szereltek, a legkeresetebb darabakok, mind használtan illetve újonnan. Általában várni kell rájuk. A saját szerkezetes modelek a cc 8.000. Eur körüli beugró árukkal meg senkit nem hoznak egy-két szobon kívül igazán izgalomba és még összevissza is járnak.