Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
De attól nem lett nagyobb a házad :) Csak a lakott terület. Na jó, nem kötözködöm tovább. Viszont ha meg van adva egy ház hőigénye, azt miben adják meg (kW vagy kWh)? Azon kívül, hogy megtudjuk, mi a legkisebb teljesítményű fűtőeszköz, amire szükségünk van, más információt ad még?
Csak hogy beletrollkodjak a vitába: két tök egyforma ház, az egyiknek viszont beépítették a tetőterét is. Ott melyiknek nagyobb a hőigénye? :D Amúgy rengeteg tényezőtől függ.
Korábban írtam, hogy nagyon búg az ariston kazánom és a szerviz sem akar vele negyon foglalkozni.
No, csak elértem, hogy kijöjjenek és legalább meghallgassák a hangját. Hát, ez tényleg érdekes, mondta a szervizes.
Lényeg az, hogy szivattyút cseréltek benne. Azóta rendben van minden, viszont szokatlan, hogy a szivattyú most folyamatosan működik, mindig adja magából a működési hangokat. Azért szokatlan, mert a korábbi rossz szivattyú, amikor nem volt fűtési igény, akkor néma volt, most pedig akkor is ad hangot, nem áll le.
Kérdésem az lenne, hogy ez természetes dolog, hogy nem áll le?
Nem tudom mire akarsz kilyukadni, mi ez az 5-100%? A termofejjel különböző szobahőmérsékletek is tarthatók, nem kell mindenhol annyinak lennie mint a termosztátnál. Illetve kivédik az egyéb hőforrások zavarását (energiapazarlást): sütés-főzés, benapozás. A termofej így mindenhol jótékony hatású, nemcsak ilyen extrém széles modulációs tartományú fűtőberendezéseknél amit írsz.
Az megint más kérdés hol, milyen időben lehet adott fűtésrendszerrel a folyamatos fűtést abszolválni. De ennek nem sok köze van a termofejekhez vagy azok hiányához, azon kívül hogy a termofejek gazdaságosabbá teszik a műveletet és egyben testreszabhatóbbá, valamennyit megtartva a szobánkénti egyedi fűtőkészülékek adta gazdaságosságból.
Ha jó lenne az "együttfutás" akkor igazából termofejekre sem lenne szükség, hiszen pont akkor kapcsolna a kazán ki-be az egyik helységben elhelyezett termosztát alapján, amikor a termofejek is nyitnának, zárnának.
A termofejes megoldás ott használható igazán, ahol van egy akár 5-100 % között szabályozható hőforrás (mondjuk egy puffer, vagy távhő, stb.), amire rákötve a radiátorokat a termofejek tényleg csak oda engednek és ennyi meleget, ahová és amennyit szükséges úgy, hogy közben a túl széles szabályozási tartomány (5-100 %) nem vágja hanyatt a hőforrás oldalát.
Ha egy ilyen rendszert egy jó kis 1:5 vagy 1:7-es modulációjú fűtésre 3-szorosan túlméretezett 24-28 kW-os kombi gázkazánra kötünk direktben, akkor ott lehetnek gondok, amitől nem működésképtelen lesz a rendszer, csak nem lehet minden elvárásnak megfelelően üzemeltetni.
(Az A/V a társasházi kialakítás miatt nem lesz releváns, mert társasháznál a TELJES ÉPÜLET A és V értékeiből számolják a referenciaszámításhoz szükséges A/V értéket, de azét kíváncsi vagyok. )
Mivel Te általánosságban jelentetted ki a házakról ezt a kifejezést, ezért nem állja meg a helyét, ha a korábban általánosa tett megjegyzésedet egy konkrét esettel magyarázol.
Helyes a házakra tett mondásod ebben az esetben azzal analóg, hogy véletlenül kiválasztott két ember közül az fog többet keresni, aki többet is dolgozik, ami ugye nagyon nem igaz.
"almát a körtével hasonlítsd, hanem két ugyanolyan szigetelésű ház közül abban kell többet fűteni amelyik nagyobb. "
Jujujj, ez már ismét kicsit szarva közt a tőgye megközelítés, mert azért ugye abban ismét meg tudunk egyezni, hogy "két ugyanolyan szigetelésű ház közül abban kell többet fűteni" amelyiknek több a lehűlő felülete (padló, oldalfal, plafon, tető, stb.).
Igazad lehet, de ez egy jól beszabályozott és méretezett rendszernél szerintem nem okoz akkora gondot, mert elég jó a helyiségek együttfutása. Az egyensúlyi állapot tartásához vagy eleve kevesebb mint 3.5 kW kell, akkor csak késleltetni lehet szakaszos üzemet, fölösleges is forszírozni, vagy több és akkor sok múlik a beszabályozáson. De akárhogy is van, a határon táncolni lutri. Egy kis benapozás, egy kis főzőcske és borul minden, ahogy pont Te írtad vagy valaki más nemrég.
A duo-tec egyébként azt csinálja, hogy ha határon van, emeli a szivattyúnyomást, amitől a még fel nem melegedett szobák deltája csökken, azaz nő a hőleadás. Így nálam elment 3 fokos deltával is nagyon sokáig, folyamatosan elkúszó előremenővel (beszabályozatlan rendszerrel, azóta már gépészkedtem és hidegebb is van). Amikor folyamatos fűtési igény van, és a szivattyú felpörgetésével tartható az égetés, addig azt csinálja.
Minél nagyobb annál nagyobb a légköbméter és ugye fűteni légköbméterre kell.
Persze majd jössz, hogy egy 30 éves hőszigeteletlen meg egy passzív ház, de ne az almát a körtével hasonlítsd, hanem két ugyanolyan szigetelésű ház közül abban kell többet fűteni amelyik nagyobb.
Na igen. A termoszelepek csak akkor végzik el a többit, ha a hőleadók a hőigényhez vannak méretezve. Ha bárhol is alul van méretezve egy radiátor, az el tudja cseszni a rendszert, ahogy spee981 is írta.
Termoszelepekkel rez a dolog nyilván érzékenyebb is -- főleg ha kicsi a termoszeleppel nem vezérelt hőleadó kapacitás.
"...a termoszelepek pedig elvégzik a többit: ha valamelyik szoba melegszik, tovább fojtanak és ott csökken a hőleadás, javul a delta a kazánnál."
Ezzel annyiban azért vitatkoznék, hogy, ha az összes radiátorra lesz jó a 3,5 kW körüli minimum teljesítmény, akkor ha termofejek elkezdenek dolgozni és kizárnak 1-2-4-6 radiátor, akkor a kazán visszatérője gyorsan elkezd emelkedni, ami miatt nem javul a dT (növekszik), hanem romlik (csökken) és kazán idő előtti kikapcsolását eredményezi, mert nem tudja modulációval követni a csökkenő hőigényt.
Egyébként az elmondott közepesen szigetelt (fal 12 cm grafit, padlás 20 cm kgy.) tulajdonságok alapján annak a 80 m2-es háznak most kb. 1-1,5 kW a napi átlagos hőteljesítményigénye.
Én kényszeről járatok a nappaliban magasabb előremenővel két radiátort, mert sikerült alulméretezni. Ez az egész rendszert agyonvágja. Azt a törölközőszárítót gatyába kéne rázni mindenképp. Nincs is rajta torló?
köszi a segítséget . A radiátorok alja hidegebb mint a teteje a kutya valszeg a törölköző száritónál van elásva illetve még fojtok a raditorokon lassan kezdem feladni a dolgot
A fojtókkal nem kell vacakolni, nekem van a teljes zárásból csak negyed fordulatra nyitott radiátorom is, az egy teljesen korrekt fojtási érték egy kis teljesítményű radiátornak ami közel van a kazánhoz (vagy a vastag gerinchez). Kezdd azzal, hogy megpróbálod kideríteni melyik radiátor alja közel olyan meleg mint a teteje. Akár 1-2 radiátor is agyonvághatja a deltát, ugyanis amikor a termoszelepek már dolgoznak, a nem fojtott fürdőszobai radiátoron szinte hőmérséklet esés nélkül préseli át a szivattyú a vizet, és az eredmény hogy meleg víz ér vissza a kazánhoz.
A radiátormennyiség kapcsán: nem túl nagyok a 3.5kW-os minimumú kazánhoz alacsony előremenővel. Mivel kifűtötted nem sokkal melegebb vízzel is a házat, nincs nagy hőigényed, ezért folyamatosan kapcsolgatás nélkül biztos nem fog menni a fűtés, legfeljebb csak az idő kis részében.
Egyszerűsített, közelítő számítás szemléltetésül: veszek 7m DK radiátort abból a típusból ami nekem van (ez nagyjából megfelel a nálad levő radiátormennyiségnek, a típus most mindegy, a számolás eredménye a fontos).
Ha a 7m DK radiátor átlaghőmérséklete 50 fokos (pl 55/45-tel fűtünk velük), nagyjából 6kW-tal fűthetnek 20 fokos szobában. Ha 40 fok az átlaguk, akkor már csak 3.53kW a teljesítmény amit le tudnak adni. Azaz a 3.5kW-os duo-tec kapcsolgatási határán van a 40 fokos átlag. Mivel közelítő a számítás, lehet hogy 37 fokos átlag még pont jó, de azt előállíthatod 45/29-ként is, meg 40/34-ként is.
Úgyhogy emelj az előremenőn 45 fokig, és vigyél be akkora fojtást hogy 35 foknál több ne jusson vissza a kazánba, a termoszelepek pedig elvégzik a többit: ha valamelyik szoba melegszik, tovább fojtanak és ott csökken a hőleadás, javul a delta a kazánnál. Megpróbálhatod azt is hogy 30 fokig fojtasz, de akkor a termoszelepeknek kisebb mozgástér jut.
Köszi a segítséget Computherm sima kapcsolós termosztát van. próbáltam 45 fok előre menővel akkor is 5 fok a delta . zárjak még a radiátorokon ? Thermofejek vannak a radiátorokon kivéve egyet ami törölköző száritó. 90-es radiátor van 4 db van egy 120 as egy törölköző száritós meg egy db 60 as .
sikerült tavaly is kifűteni akkor ment a kazán folyamatosan most is már csak a delta mindig 5
Az teljesen félrevisz, ha ilyen átmeneti időben változtatgatod az előremenő hőmérsékletét és nézegeted, hogy mennyit változik a napi gázfogyasztás.
Ilyen kevés hőigényű időszakban már az is jelentékenyen befolyásolja a napi energiaigényt, hogy mennyit főzöl otthon, hány órát vagytok otthon és használjátok a mosógépet, tévét, számítógépet és persze a HMV-t. Ezek a tevékenységek jelentős mennyiségű hulladékhővel járulnak hozzá a lakásod kifűtéséhez.
Az energetikus pontosan miért kellett? Megoszthatnád velünk, hogy milyen anyagot hozott össze! (Még ha nem is kell szentírásnak tekinteni egy hevenyészett tanúsítást, azért kiindulásképpen talán mond vmit.)