Reményeim szerint ez lenne a helye annak a nemzetközi makroökonómiai diszkussziónak, amit már évek óta folytatunk különböző topicokon egy pár emberrel, és amely megérdemelne egy saját topikot. Valamint nagyon remélem, hogy a társalgás hamar eléri azt a szintet, hogy a topik bekerülhet a Polgazd Fórum védett keretei közé.
Az itt megvitatandó témák közé sorolnám pl az amerikai hitelválságot, és a nyomában kibontakozó recesszió gyanús folyamatokat, Kina, Ázsia emelkedését és esetleges bukását, a világméretü erőforrás, energia és élelmiszer inflációt, a tőke és pénzpiacok folyamatait, a fentieket befolyásoló geopolitikai eseményeket, stb
Nem örünék annak viszont, ha magyar aktuálpolitikai témák jönnének fel, valamint a hitelpénzrendszer vagy a derivativ, opciós piacok eredendő gonoszságáról szóló fejtegetéseket sem szivesen olvasnék itt.
Decemberi kinai cpi: 1.8%, ev/ev, ppi -0.7%. Az eves cpi 2.0%, ppi 4.1%.
Durva, hogy mennyire nem gyuruzott be hozzajuk a globalis aremelkedes. A mezogazdasagi termelesuk csucson volt (pedig evezredes aszaly volt, de jol mukodik az ontozes), az energiahoz pedig sokkal olcsobban tudtak hozzajutni, mint pl. Europa.
"Why have we achieved the level of success weve achieved in Ukraine? A big part of that has been because after Russian aggression in 2014 and 2015, we earnestly got after preparing for future conflict: training for the Ukrainians, pre-positioning of supplies, identification of sites from which we could operate support, sustain operations," he said.
"We call that setting the theatre. And we are setting the theatre in Japan, in the Philippines, in other locations."
Idovel minden reszlet ki fog derulni, ahogy kiderult szamtalan mas esetben is, amikor egy-egy orszagban puccsot hajtottak vegre, haborut provokaltak ki hazugsagokkal, manipulaciokkal.
ár az uráli típus egy kicsivel mindig olcsóbb volt, mint a Brent, a mostani, több, mint 50 százalékos eltérés már a G7-ek szankciós intézkedéseivel hozzák összefüggésbe a szakértők.
Ez kinek szankció? Mert leginkább nem azoknak akik nem férnek hozzá ehhez az olcsóbb olajhoz?
The C919, China's first homegrown large jetliner, had gained 1,035 orders from 32 customers by the end of 2022, according to the Science and Technology Commission of Shanghai.
The first C919 aircraft was delivered to China Eastern Airlines in December 2022. The company is expected to put the aircraft into commercial operation by the spring of 2023.
Kina 737-ese.
Hasonlo fog tortenni a repulogepgyartasban, mint az autogyartasban. Kitanuljak a technologiat, aztan eloszor a belso piacot taroljak le, majd jon a vilagpiac.
Nem hiszem, hogy ez a 8% az osszes esetre vonatkozik, mert az tobb tizmillio tudogyulladas lenne. Valoszinuleg a sulyos eseteknel ez az arany.
Ugy tunik, hogy mar a kisebb telepulesek is tul vannak a fertozei csucson. A sulyos betegek csucsan meg nem.
Some major cities such as municipalities and capitals of provinces are experiencing or have experienced the peak of infection, officials said. The visits to the emergency departments of hospitals have shown a sign of declining, whereas the treatment on severe cases is still at a high plateau, Jiao said.
Ahead of the Spring Festival travel rush, or chunyun, infections have also peaked in small- and medium-sized cities and rural areas. These places will also see spikes in emergency visits to and severe cases at hospitals, according to Jiao.
Nem találom hol olvastam. Kínában a Tesla csökkenti az árakat, a múlt hónapokban már másodjára mert olyan erős rajta a konkurensek általi nyomás a kínai piacon. A vásárlói, akik még a magasabb áron szerződtek tüntetnek.
The proportion of COVID-19 patients of common type who developed pneumonia is about 8 percent of the total, Jiao Yahui, an official from the National Health Commission (NHC), said on Sunday in response to the public's concerns about the number of pneumonia cases around them, noting that the vast majority of the cases with pneumonia can be treated and cured after timely treatment and intervention.
Ez nagyon magas arany. Csodalkoztam, hogy miert mennek orvoshoz olyan sokan lazzal meg megfazasszeru tunetekkel (en pl. nem szoktam, es azt hittem, hogy a kinaiak is hasonloak - az amerikai ha kohog egyet mar irany az ER). Ezek szerint ezert.
Cui expects China's vehicle sales to total 28 million units in 2023, up from an estimated 26.8 million units in 2022. The China Auto Dealers Association said the figure would hover between 28 million and 28.5 million units this year.
Hszi nagyot hibázott, a Zero Covid politikája szinte lenullázta a kínai növekedést és ezzel komolyan veszélyeztette Kína hatalmi helyzetét is a világban.
Nem is értem, h egy ilyen autokrata rendszerben (ahol, akárhogy is nézzük, elég komoly cenzúra van) és a vezetés rendelkezésére áll a mesterséges intelligencia is (nem mintha nem lehetett volna tudni, h a zero covid lenullázza a növekedést) hogyan lehet ekkora hibát elkövetni?
A kinai cikkben, amit olvastam, nem is irtak, hogy akkut is gyartanak.
Amit az autogyartasban csinalnak, az dobbenetes. Egy ev alatt haromszorozni a termelest es ezzel vilagelsove valni, nem semmi. Azt mondjak, hogy a kinai vasarlok egyre inkabb a kinai autotipusok fele fordulnak, ez tette lehetove a novekedest. Kulonosen a NEV autoknal igaz ez. A hagyomanyos autoknal meg ervenyesul a sznob-hatas, de a NEV-nel nem.
Erdekes, hogy a CATL debreceni beruhazasa milyen kiugroan nagy a tobbihez viszonyitva. Kinan belul 50 millio dollaros gyaraik vannak. Az elso Kinan kivuli gyaruk Nemetorszagban 1.9 milliard dollarbol epult. A debreceni 7.3 milliard dollaros befektetes. Terveznek egy mexikoit 5 milliardbol. Olyan helyekre epitik a gyaraikat, ami kozel van az elektromos auto gyarakhoz, pl. Nemetorszagban a Tesla gyarahoz. Nalunk sok gyartott elektromos autora szamihatnak, ha ekkora beruhazast hajtanak vegre.
2022-ben a kinai BYD lett a vilag legnagyobb elektromos auto gyartoja. 1.9 millio autot adtak el, ami tobb mint 3-szorosa a 2021-es eladasnak. Decemberben 235 ezer autot adtak el.
Egy kinai orvosprofesszornak a jelenlegi kinai covid hullammal kapcsolatos megjegyzeseit olvasva felmerult bennem, hogy talan elore eltervezett volt a nagy fordulat, lehet, hogy eppen azert tartottak fenn a nagyon szigoru zero covidot olyan sokaig, hogy az emberek "fellazadjanak" ellene. Igy aztan most kulonosebb felhaborodas nelkul tudomasul veszik, hogy a jarvany vegigsopor az egesz lakossagon.
A kinai professzor azt fejtegette, hogy a mostani jarvanyhullam utan joval kevesebb potencialis celpontja lesz a jovobeni virusmutacioknak. Azaz gyakorlatilag egy a teljes lakosagot erinto nyajimmunizalas folyik jelenleg.
Persze kis eselye van annak, hogy valoban igy terveztek elore, mert kockazatos dolog nagyaranyu tiltakozasokat szandekosan kiprovokalni.
A Goldman Sachs 2023-as makrogazdasági kilátásaiban az Egyesült Királyság reál-GDP-jének 1,2%-os zsugorodását prognosztizálta az idei év során, ami jóval elmarad a többi G10 oszágtól. Ezt 2024-ben 0,9%-os bővülés követi a hitelező várakozása szerint.
Ezzel a számadattal Nagy-Britannia csak kissé előzi meg Oroszországot, amely a bank előrejelzése szerint 2023-ban 1,3%-os visszaesést fog tapasztalni a nyugati szankciók miatt.
Nem is a GB az érdekes nekem, hanem az Oroszországra adott előrejelzés.
More than 4,000 kilometers of new railway lines were put into operation last year, bringing the total network of China's railway system to 155,000 km, with 42,000 km being high-speed railways, according to the national railway operator China State Railway Group on Tuesday.
The network plans to build more railways this year. More than 3,000 km of new railway lines are expected to be put into operation this year, and 2,500 km will be high-speed railways, he added.
The amount of cargo transported via the railway network was 3.9 billion tons, up 4.7 percent year-on-year. A total of 1.49 billion tons of cargo were coal for power production, a year-on-year increase of 13 percent.
A total of 2.69 billion passenger trips are expected to be made this year.
In the first 11 months of 2022, sales of Chinese branded electric and gasoline-powered vehicles totaled 10.48 million units, up 24.2 percent year-on-year.
Local brands enjoyed a 49.2 percent share of the Chinese market from January to November, up more than 5 percentage points compared with the same period in 2021.
The rising trajectory of Chinese brands started around 2020, when they accounted for less than 40 percent of the market.
A NEV szegmensbeli eladasoknal mar 85% a kinai tipusok aranya. 2020/21-ben 74/80% volt. Kinaban a 15 legnagyobb NEV gyarto kozul 12 kinai. A legnagyobb a BYD, amelyik 2022-ben 2 millio eladott autora szamitott.
In November, Clarivate, a global analyst, unveiled its 2022 list of highly cited researchers and academics who enjoyed significant and broad influence in their fields.
It featured 6,938 scientists from 69 countries and regions, with the Chinese mainland ranking second with 1,169 highly cited researchers. In the past five years, the mainland's share of the list has risen from 7.9 percent in 2018 to 16.2 percent this year.
The United States was home to 2,764 world-class scientists, accounting for 38.3 percent of the list, but its overall share fell from 43.3 percent in 2018.
"A WHO adatai szerint Kínábana 80 év felettiek mindössze 40 százaléka kapott három adagot.
Ezzel szemben az EU-ban a felnőtt lakosság 83 százaléka teljesen be van oltva, és több mint 1,7 milliárd adagot adtak be."
A kiemelesek tolem. Ket kulonbozo adatot hasonlit ossze, hogy igy manipulalja az olvasot.
A valosag az, hogy Kina az egyik legjobban atoltott orszag:
As of Dec 13, the mainland had fully vaccinated 90.37 percent of its population, but the rate was 86.6 percent for those age 60 and above and 66.4 percent for those age 80 and above.
As of Dec 23, more than 3.46 billion COVID-19 vaccine doses had been administered on the Chinese mainland, with over 90 percent of the population fully vaccinated.
Az is nyilvanvalo, hogy a fenti "nagy EU-s ajanlat" hattereben mi van: az EU tobb mint 4 milliardnyi vakcinat rendelt meg, ezek nagyobb reszet kenytelenek lesznek kidobni, mert aligha fogjak mar szazmillioszamra beadni oket. Viszont jo biznisz volt Ursulanak es a ferjenek a nagy vakcinavasarlas.
Az is erdekes kerdes, hogy hogy van osszhangban az EU felnott lakossag 83%-a es az 1.7 milliard vakcina. Az EU teljes nepessege a wikipedia szerint 447 millio. Ez azt jelentene, hogy a csecsemotol az aggastyanig atlagosan 3.8 vakcinat kaptak az emberek. Aligha hiheto.
Mondtam, hogy ez lesz. Jol latja Erdogan, hogy Torokorszag fo problemaja a magas alapkamat, nem az inflacio. Ha ki tudjak varni, amig az alacsonyra levitt kamat okozta inflacio normalizalodik a bazishatas miatt, akkor nyert ugyuk lesz. Jelenleg 9% az alapkamat, ha ez lemenne 5% ala, akkor enyhulne jelentosen a torok gazdasag rakfeneje, az, hogy a privat szektor devizaban veszi fel a hiteleket (a magas lirakamatok miatt).