Keresés

Részletes keresés

Adamsand93 Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67594
róbertke Creative Commons License 2024.04.07 0 1 67593
Előzmény: gumidani (67582)
rezgaras Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67592

Én úgy tudom,hogy az 1926-os (?) átszámozás során a hosszátjárós kocsik sorozatjeléből elhagyták a "h" betűt.

Előzmény: György barát (67589)
juxx Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67591

Ez melyik állomás amúgy? Miskolc?

Előzmény: gumidani (67578)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67590

Köszönöm, beillesztem az eddig összegyűjtött anyagba!

Előzmény: RhB (67584)
György barát Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67589

Úgy tippelek, hogy a "h" 1945-ben még mindig hosszátjárást jelölt. Tehát ezeknek a vagonoknak a homlokfalán valami ajtó és (talán még) peron is volt. 

(A Keletiben a dongatetős kocsi lánykorában Oppeln volt.) 

 

Előzmény: gumidani (67582)
róbertke Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67588

A fenntartással kezelt képen szerepel a "Bocipulman". 

Előzmény: RhB (67586)
róbertke Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67587

"Fapados" átalakításnál mi lehet még puritánabb??? :-))) 

Előzmény: RhB (67586)
RhB Creative Commons License 2024.04.07 0 1 67586

Az első linken lévő kocsi "rendes" személykocsi pályaszámot kapott, nem hinném, hogy ilyenből E-kocsi lett volna. Szerintem azok ennél puritánabb átalakítások voltak.

Előzmény: róbertke (67583)
róbertke Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67585

Förster fórumtársat kéne meginterjúvolni valahogyan ..... 

Előzmény: gumidani (67582)
RhB Creative Commons License 2024.04.07 0 1 67584

Egy régi levélben annyit találtam, hogy ezeket a kocsikat E 100-699 közé számozták, a középbejárós ún. korszerűsített E kocsikat pedig az E 700-999 közé.

 

Én csak az üzemi kocsik felől tudom megközelíteni a témát, és itt is csak azokat, amik E kocsiból lettek UIC- számosak. Ezek döntő többsége 116-os, csak pár 117-es van.

 

Xrl 30 55 116 2000-2050  - ex-E 704...999  (51 kocsi)

 

30 55 117 1000, 1550, 1556, 2401 - ex-E 750, 868, 587, 985  (4 kocsi)

 

30 55 117 6003-6007 - ex-Eh 761, Eh 777, E 847, 862, 859  (5 kocsi)

 

tehát ezek között csak 2 db ex-Eh van, a 117 6003 és 6004, és azt sugallja, hogy az Eh simán a többi E közé volt beszámozva. Persze az is lehet, hogy a többi között is van Eh, csak trehányul van a nyilvántartásban. (És ezek között nem középbejárós csak a 117 1556 ex-E 587.)

 

És persze nyilván ott van több tucat (több száz?) olyan kocsi, ami még korábban 3 vagy 4-jegyű üzemi számot kapott, ezekről nekem nincs semmi. És olyan is van rengeteg, aminél az előző szám a 100....999 tartományba esik, de az ex-sorozatjel üres, ahol a hiányzó lehet akár E is, vagy valami X.../Y... vagy akár személykocsi sorozatjel is.

 

Remélem nem csesztem el. :DDD

Előzmény: Felek Ferenc (67577)
róbertke Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67583
Előzmény: gumidani (67582)
gumidani Creative Commons License 2024.04.07 0 2 67582

A mellék-sorozatjelek értelme az idők során gyakran változott. Másrészt az értelmű sok esetben az előttük álló fő-sorozatjeltől függ.

A kérdésem pedig az volt, hogy az Eh sorozatjelű kocsik hogyan néztek ki. A befogadóképességük alapján nyilván nagyobbak lehettek a többinél. Az tény, hogy a keletipályaudvaros képen látható magas tetejű kocsik nem tűnnek sokkal hosszabbaknak a zömében német eredetű alacsony tetejű teherkocsikból készülteknél. Talán a Dresden típusból alakíthatták át az Eh jelűeket?

Előzmény: róbertke (67580)
juxx Creative Commons License 2024.04.07 0 0 67581

A piramis csak fél piramis és a temető ravatalozója, ha jól vettem ki a vízbű a zoxigént.

Előzmény: Felek Ferenc (67577)
róbertke Creative Commons License 2024.04.06 0 0 67580

Fűtés = Heizung = "h" 

UIC Szabvány szerinti jelölés.

Olyan teherkocsiknak a betűkódjában alkalmazták, amelyek el voltak látva gőzfűtési vezetékkel. 

Hűtőkocsikon kívül normál fedett kocsik is rendelkezhettek gőzfűtési vezetékkel. pld: DB Gmhs; Glmhs; Glmehs; 

Ez a későbbiekben 1956-tól bevezetett TEEM vonatoknál volt fokozott jelentősége. 

Előzmény: gumidani (67578)
Zsivany3 Creative Commons License 2024.04.04 -2 0 67579

A teherkocsiknál akkoriban a "h" a "hosszú"-t jelentette szerintem. Gondolj csak a Gh kocsikra.

Előzmény: gumidani (67578)
gumidani Creative Commons License 2024.04.03 0 2 67578

33 db Eh sorozat 64 ülőhellyel

Talán a két magastetejű lehetett Eh jelű?

Előzmény: Felek Ferenc (67577)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.04.03 -1 2 67577

Micsoda piramis van a háttérben.

 

Van bárhol, bárkinek MÁV személykocsi rovancsa 1950 - 1968 között vajon? 

 

Szükség személykocsik a MÁV-nál, 1947 – 1962.

 

1947-ben a növekvő személyforgalom és a személyvagon hiány enyhítésére kb. 1 000 db fedett tehervagont alakítottak át a MÁV Járműjavítók szükség személykocsivá. A vagonok az E betűjelzést kapták és új pályaszámot. Az átalakítás ablak és ajtócserével, kapaszkodók felszerelésével, padok beszerelésével, kályha és WC beépítésével járt. A világítótestek bányalámpák voltak. Mikor tudatosult a vezetésben, hogy hosszabb távon kell a kocsikkal számolni, gőzfűtés felszerelése is megtörtént.

 

1948-ban

-          567 db E sorozat 44 ülőhellyel

-            33 db Eh sorozat 64 ülőhellyel

 

1953-ben még 895 darab ilyen kocsi volt forgalomban (MÁV E 819 fotó ismert).

 

1954-ben még kb. 800 db ilyen kocsi volt forgalomban.

 

1958.II. a MÁV E 391 pályaszámú kocsi Nagyhalászi Kendergyár állomásra kihelyezve párthelység céljára. Nyíregyháza Átrakón saját tengelyei leszerelve, kisvasúti pőrekocsira téve.

 

1959-ben még kb. 300 db ilyen kocsi volt forgalomban.

 

1962.IX.9.-én 1:48 órakor Kiskunfélegyháza állomáson, a 776 számú vonat tolatása közben a MÁV E 926 pályaszámú szükség személykocsi egy tengelyével siklott.

 

Újságcikkek:

 

   KISALFÖLD, 1958.I.26.-i lapszám

Nincs már boci-pullman. A Kisalföld január 9-i számában cikket közöltük »Nem kell boci-pullman« címmel A cikket Pápai Kálmán, a Győri Hajtóműgyár dolgozója küldte be húsz aláírással, s felhívta az illetékesek figyelmét a Veszprémvarsány és Győr között közlekedő vonatra. Ugyanis a reggel munkásvolt személykocsik helyett teherkocsiikból állt, ami a kedvezőtlen időjárás alatt veszélyeztette a dolgozóik egészségét. A cikk megjelenése után néhány nap múlva, kivonták a veszprémi vonalról a boci-pullmanokat.

 

   ZALAI HÍRLAP, 1961.III.15.-i lapszám

Már csak hat „boci-pullman“ közlekedik a zalaegerszegi állomásról

Sokszor panaszkodott a zalaegerszegi közönség, az E-kocsikban — népnyelven szólva: boci-pullmanokban — való utazás miatt. A MÁV igazat adott nekik, de kocsihiány miatt csak a közelmúltban tudta lecserélni az idejét múlt „bárkákat”. Február közepétől fokozatosan érkeztek a zalaegerszegi állomásra a fapados, gázvilágításos személykocsik, amelyeket azonnal forgalomba állították. Eddig 14 darab E-típusú kocsit vontak ki a személyszállításból. Csak a zalalövői, illetve a zalaegerszeg—zalaszentiváni kötő járatban szalad három—három darab. Egyébként a Zalaegerszegről induló valamennyi szerelvényben a szabványnak megfelelő típusú fapados kocsi közlekedik.

 

Előzmény: rm40 (67576)
rm40 Creative Commons License 2024.04.03 -1 1 67576
Előzmény: alkotasu (67572)
György barát Creative Commons License 2024.04.03 0 1 67575

Jó napot mindenkinek!

A tegnapi szösszenetből kimaradt némi apróság: a tetővégek formája a trapéz fölött. (Márpedig egy felirat nélküli fényképet nézve ez segít az azonosításban.)
...................felül............alul (közép felől):
Hecht.........vízszintes . emelkedő,
Csuka........ereszkedő . vízszintes,
Štika..........ereszkedő . emelkedő (ČSD 1925),
Szczupak . vízszintes . vízszintes,
Harcsa.......a vagon közepével azonos.

És akkor néhány mondat az átalakításokról.
0. Az ablakok fajtáját nem tudtam áttekinteni.
1. Az OKB 9 vagonját átvette az SJ. Azok közül hatot átépített Csukáról Harcsára. Kisebbre cserélt néhány ablakot, és variálta az utasteret.
0. Potsdamban bevándorlási fogadóközpontot alakítottak ki, 1941-ben. Oda '23-as és '27-es Trapéz vagonokat is adaptáltak, de ezekről a munkákról semmi anyagom sincs.
2. A CFR egy Hechtjét Csukává építette újjá a MÁV.
0. A DB a megalakulása után azonnal elkezdte a (Gesellschafts~) társasági vagonparkjának kiépítését. Került közéjük Trapéz is.
3. A szász AB vagonok közül legalább egy a DB-hez került. Ott a Hechtből Csuka lett.
0. A ČSD egy román vagont szalonkocsivá épített át (csak belül).
4. A Trapéz családban nem készült étkezőkocsi. Ám a DR 1957-ben egy WLC-ből nagy erőfeszítéssel mégis barkácsolt. Minden ablakot cseréltek (vagy befalaztak), a fülkék falait és ágyait elbontották, konyhát építettek. (Nem találok benne logikát.)
0. A MÁV a Hechtek ajtóit cserélte ki. Be! 😎

Üdv.:
György

György barát Creative Commons License 2024.04.03 0 0 67574

Válaszaim: 

 

1. "Az utolsó ... (hat)" = СЖД - SŽD. 

2. "Tulajdonos vasutak" 

Nem csoportosítás, csak fölsorolás. 

 

Előzmény: alkotasu (67573)
alkotasu Creative Commons License 2024.04.02 -1 2 67573

Kérdéseim:

  1. Az SZD nem lett örökös? Mármint a trófeás kocsik elzabrálása kapcsán.
  2. Miért vetted külön csoportba a CFR-t és a СДЖ - CES-t a némettől? Ugyanis ezeket a kocsikat (esetenként jelentéktelen eltérésekkel a németek gyártották, tehát nagyon nem önálló típusok. A Drezdai múzeum képei között van is róluk pár jó fotó:

Előzmény: György barát (67571)
alkotasu Creative Commons License 2024.04.02 -1 0 67572

Köszönöm, ezt nem ismertem.

Előzmény: rm40 (67570)
György barát Creative Commons License 2024.04.02 -1 2 67571

Jó napot kívánok! 

 

Remélem, mindenki kipihente már az ünnepeket. 

A hosszú hétvége folyamán elővettem a porszívómat és összegereblyéztem vele a tudásom morzsáit. A kupacot bedobtam egy szitába, és átrostáltam. Az eredmény a tiszta prézli. Íme:
Egy bizonyos vagoncsaláddal foglalkoztam. Ám, hogy ne maradjanak ki az ősök és az oldalági rokonok, most bemutatom a famíliát.
A személyforgalmi kocsik hasznos alaptere téglalap alakú. Ezt egészíti ki valamilyen előtér a kocsik mindkét végén. Pácienseim esetében ez (legalább 2 méter hosszúságú) trapéz. A járművek homlokfala kb. 2 méter széles, és nincs rajta semmiféle áramlásterelő idom. A srég oldalfal magasságának állandósága vagy változása irreleváns. Így jól megfér egymás mellett a Hecht, a Csuka és a Szczupak.

A Trapéz család 1910-es születésű, a legifjabb tagja 1940-es. A szaporításban 2 + 6 ország vett részt. A felhasználó vasúttársaságok száma 25. (De itt is van épp elég átfedés.)
Tehát az országok:
Poroszország, Szászország + Németország, Svédország, Csehszlovákia, Magyarország, Dánia és Lengyelország.
A tulajdonos vasutak:
Porosz Vasutak,
Szász Vasutak,
Császári Posta,
DRB - DRG,
Lübeck-Büchener Eisenbahn (1938-ig privát),
Saarlandische Eisenbahnen (1935-ig külföld),
Mitropa (önálló cég),
Birodalmi Posta,
CFR,
СДЖ - CES (Szerb Vasút),
JДЖ - JDŽ (Jugoszláv Vasút),
TCDD (Török Vasutak),
ČSD,
MÁV,
DSA,
GySEV,
OKB (svéd magánvasút),
SJ,
PKP,
СЖД - SŽD,
DB,
Szövetségi Posta,
DR,
Deutsche Post,
ÖBB.
A GySEV, az SJ és az utolsó öt (hat) csak mint örökös. 

 

Az új építésű típusok száma 53. Ehhez jön négy lényeges átalakítás. Az ismertetés kiakasztaná a szolgáltató gépeit. 

 

 

rm40 Creative Commons License 2024.04.01 -1 3 67570
Előzmény: alkotasu (67564)
Adamsand93 Creative Commons License 2024.04.01 0 1 67569

Tudomásom szerint lett elrakva nosztalgia flottába. 

Előzmény: schlierenkocsi (67568)
schlierenkocsi Creative Commons License 2024.04.01 0 1 67568

Jó estét!

Annyi kérdésem lenne, hogy lett már megőrizendő kocsinak elrakva poznani Ao kocsi? Azért most kérdezem, mert ma láttam Kuhár Bence sátoraljaújhelyi videójában (2024.03.25-ei videó), hogy ott áll még bontásra várva a 50 55 19-37 070-2 pályaszámú kocsi még viszonylag jónak tűnő festéssel, még egyben és ezt még talán meg lehetne menteni a kiskanállá átszellemüléstől.

Üdvözlettel: 

Schlieren

 

alkotasu Creative Commons License 2024.03.31 -1 0 67567

Szerintem azért nem látszik, mert elmosódott a kép. Hogy aztán valamennyit hegesztettek is esetleg még, azt nem tudom. De más szegecselt kocsinál nem láttam ilyet, és a nosztalicska kocsi sem lett hegesztett.

Előzmény: rezgaras (67566)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.31 -1 0 67566

Nem látszik szegecs. Ezeket valamikor meghegesztették?

Előzmény: alkotasu (67564)
gumidani Creative Commons License 2024.03.30 0 0 67565

Arra emlékeztem én is, hogy nem az, ami rá van írva. De most már érdekelne a helyes megfejtés is.

Előzmény: FejesAntal (67561)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!