Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Az első linken lévő kocsi "rendes" személykocsi pályaszámot kapott, nem hinném, hogy ilyenből E-kocsi lett volna. Szerintem azok ennél puritánabb átalakítások voltak.
Egy régi levélben annyit találtam, hogy ezeket a kocsikat E 100-699 közé számozták, a középbejárós ún. korszerűsített E kocsikat pedig az E 700-999 közé.
Én csak az üzemi kocsik felől tudom megközelíteni a témát, és itt is csak azokat, amik E kocsiból lettek UIC- számosak. Ezek döntő többsége 116-os, csak pár 117-es van.
tehát ezek között csak 2 db ex-Eh van, a 117 6003 és 6004, és azt sugallja, hogy az Eh simán a többi E közé volt beszámozva. Persze az is lehet, hogy a többi között is van Eh, csak trehányul van a nyilvántartásban. (És ezek között nem középbejárós csak a 117 1556 ex-E 587.)
És persze nyilván ott van több tucat (több száz?) olyan kocsi, ami még korábban 3 vagy 4-jegyű üzemi számot kapott, ezekről nekem nincs semmi. És olyan is van rengeteg, aminél az előző szám a 100....999 tartományba esik, de az ex-sorozatjel üres, ahol a hiányzó lehet akár E is, vagy valami X.../Y... vagy akár személykocsi sorozatjel is.
A mellék-sorozatjelek értelme az idők során gyakran változott. Másrészt az értelmű sok esetben az előttük álló fő-sorozatjeltől függ.
A kérdésem pedig az volt, hogy az Eh sorozatjelű kocsik hogyan néztek ki. A befogadóképességük alapján nyilván nagyobbak lehettek a többinél. Az tény, hogy a keletipályaudvaros képen látható magas tetejű kocsik nem tűnnek sokkal hosszabbaknak a zömében német eredetű alacsony tetejű teherkocsikból készülteknél. Talán a Dresden típusból alakíthatták át az Eh jelűeket?
Van bárhol, bárkinek MÁV személykocsi rovancsa 1950 - 1968 között vajon?
Szükség személykocsik a MÁV-nál, 1947 – 1962.
1947-ben a növekvő személyforgalom és a személyvagon hiány enyhítésére kb. 1 000 db fedett tehervagont alakítottak át a MÁV Járműjavítók szükség személykocsivá. A vagonok az E betűjelzést kapták és új pályaszámot. Az átalakítás ablak és ajtócserével, kapaszkodók felszerelésével, padok beszerelésével, kályha és WC beépítésével járt. A világítótestek bányalámpák voltak. Mikor tudatosult a vezetésben, hogy hosszabb távon kell a kocsikkal számolni, gőzfűtés felszerelése is megtörtént.
1948-ban
- 567 db E sorozat 44 ülőhellyel
- 33 db Eh sorozat 64 ülőhellyel
1953-ben még 895 darab ilyen kocsi volt forgalomban (MÁV E 819 fotó ismert).
1954-ben még kb. 800 db ilyen kocsi volt forgalomban.
1958.II. a MÁV E 391 pályaszámú kocsi Nagyhalászi Kendergyár állomásra kihelyezve párthelység céljára. Nyíregyháza Átrakón saját tengelyei leszerelve, kisvasúti pőrekocsira téve.
1959-ben még kb. 300 db ilyen kocsi volt forgalomban.
1962.IX.9.-én 1:48 órakor Kiskunfélegyháza állomáson, a 776 számú vonat tolatása közben a MÁV E 926 pályaszámú szükség személykocsi egy tengelyével siklott.
Újságcikkek:
KISALFÖLD, 1958.I.26.-i lapszám
Nincs már boci-pullman. A Kisalföld január 9-i számában cikket közöltük »Nem kell boci-pullman« címmel A cikket Pápai Kálmán, a Győri Hajtóműgyár dolgozója küldte be húsz aláírással, s felhívta az illetékesek figyelmét a Veszprémvarsány és Győr között közlekedő vonatra. Ugyanis a reggel munkásvolt személykocsik helyett teherkocsiikból állt, ami a kedvezőtlen időjárás alatt veszélyeztette a dolgozóik egészségét. A cikk megjelenése után néhány nap múlva, kivonták a veszprémi vonalról a boci-pullmanokat.
ZALAI HÍRLAP, 1961.III.15.-i lapszám
Már csak hat „boci-pullman“ közlekedik a zalaegerszegi állomásról
Sokszor panaszkodott a zalaegerszegi közönség, az E-kocsikban — népnyelven szólva: boci-pullmanokban — való utazás miatt. A MÁV igazat adott nekik, de kocsihiány miatt csak a közelmúltban tudta lecserélni az idejét múlt „bárkákat”. Február közepétől fokozatosan érkeztek a zalaegerszegi állomásra a fapados, gázvilágításos személykocsik, amelyeket azonnal forgalomba állították. Eddig 14 darab E-típusú kocsit vontak ki a személyszállításból. Csak a zalalövői, illetve a zalaegerszeg—zalaszentiváni kötő járatban szalad három—három darab. Egyébként a Zalaegerszegről induló valamennyi szerelvényben a szabványnak megfelelő típusú fapados kocsi közlekedik.
A tegnapi szösszenetből kimaradt némi apróság: a tetővégek formája a trapéz fölött. (Márpedig egy felirat nélküli fényképet nézve ez segít az azonosításban.) ...................felül............alul (közép felől): Hecht.........vízszintes . emelkedő, Csuka........ereszkedő . vízszintes, Štika..........ereszkedő . emelkedő (ČSD 1925), Szczupak . vízszintes . vízszintes, Harcsa.......a vagon közepével azonos.
És akkor néhány mondat az átalakításokról. 0. Az ablakok fajtáját nem tudtam áttekinteni. 1. Az OKB 9 vagonját átvette az SJ. Azok közül hatot átépített Csukáról Harcsára. Kisebbre cserélt néhány ablakot, és variálta az utasteret. 0. Potsdamban bevándorlási fogadóközpontot alakítottak ki, 1941-ben. Oda '23-as és '27-es Trapéz vagonokat is adaptáltak, de ezekről a munkákról semmi anyagom sincs. 2. A CFR egy Hechtjét Csukává építette újjá a MÁV. 0. A DB a megalakulása után azonnal elkezdte a (Gesellschafts~) társasági vagonparkjának kiépítését. Került közéjük Trapéz is. 3. A szász AB vagonok közül legalább egy a DB-hez került. Ott a Hechtből Csuka lett. 0. A ČSD egy román vagont szalonkocsivá épített át (csak belül). 4. A Trapéz családban nem készült étkezőkocsi. Ám a DR 1957-ben egy WLC-ből nagy erőfeszítéssel mégis barkácsolt. Minden ablakot cseréltek (vagy befalaztak), a fülkék falait és ágyait elbontották, konyhát építettek. (Nem találok benne logikát.) 0. A MÁV a Hechtek ajtóit cserélte ki. Be! 😎
Az SZD nem lett örökös? Mármint a trófeás kocsik elzabrálása kapcsán.
Miért vetted külön csoportba a CFR-t és a СДЖ - CES-t a némettől? Ugyanis ezeket a kocsikat (esetenként jelentéktelen eltérésekkel a németek gyártották, tehát nagyon nem önálló típusok. A Drezdai múzeum képei között van is róluk pár jó fotó:
A hosszú hétvége folyamán elővettem a porszívómat és összegereblyéztem vele a tudásom morzsáit. A kupacot bedobtam egy szitába, és átrostáltam. Az eredmény a tiszta prézli. Íme: Egy bizonyos vagoncsaláddal foglalkoztam. Ám, hogy ne maradjanak ki az ősök és az oldalági rokonok, most bemutatom a famíliát. A személyforgalmi kocsik hasznos alaptere téglalap alakú. Ezt egészíti ki valamilyen előtér a kocsik mindkét végén. Pácienseim esetében ez (legalább 2 méter hosszúságú) trapéz. A járművek homlokfala kb. 2 méter széles, és nincs rajta semmiféle áramlásterelő idom. A srég oldalfal magasságának állandósága vagy változása irreleváns. Így jól megfér egymás mellett a Hecht, a Csuka és a Szczupak.
A Trapéz család 1910-es születésű, a legifjabb tagja 1940-es. A szaporításban 2 + 6 ország vett részt. A felhasználó vasúttársaságok száma 25. (De itt is van épp elég átfedés.) Tehát az országok: Poroszország, Szászország + Németország, Svédország, Csehszlovákia, Magyarország, Dánia és Lengyelország. A tulajdonos vasutak: Porosz Vasutak, Szász Vasutak, Császári Posta, DRB - DRG, Lübeck-Büchener Eisenbahn (1938-ig privát), Saarlandische Eisenbahnen (1935-ig külföld), Mitropa (önálló cég), Birodalmi Posta, CFR, СДЖ - CES (Szerb Vasút), JДЖ - JDŽ (Jugoszláv Vasút), TCDD (Török Vasutak), ČSD, MÁV, DSA, GySEV, OKB (svéd magánvasút), SJ, PKP, СЖД - SŽD, DB, Szövetségi Posta, DR, Deutsche Post, ÖBB. A GySEV, az SJ és az utolsó öt (hat) csak mint örökös.
Az új építésű típusok száma 53. Ehhez jön négy lényeges átalakítás. Az ismertetés kiakasztaná a szolgáltató gépeit.
Annyi kérdésem lenne, hogy lett már megőrizendő kocsinak elrakva poznani Ao kocsi? Azért most kérdezem, mert ma láttam Kuhár Bence sátoraljaújhelyi videójában (2024.03.25-ei videó), hogy ott áll még bontásra várva a 50 55 19-37 070-2 pályaszámú kocsi még viszonylag jónak tűnő festéssel, még egyben és ezt még talán meg lehetne menteni a kiskanállá átszellemüléstől.
Szerintem azért nem látszik, mert elmosódott a kép. Hogy aztán valamennyit hegesztettek is esetleg még, azt nem tudom. De más szegecselt kocsinál nem láttam ilyet, és a nosztalicska kocsi sem lett hegesztett.