Keresés

Részletes keresés

Lipooth Creative Commons License 2023.11.27 0 0 85248

Mindkekttő BKV tulajdon.

Előzmény: Gordon Zsigmond (85246)
Lipooth Creative Commons License 2023.11.27 0 2 85247

Igen. Két vezérkocsi (110, 114) Elvileg mehetnének így is, kétkocsisként, ha...

Előzmény: 9255 0638 003-7 (85244)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2023.11.27 0 0 85246

Szerelvény megőrzése nincs tervben, nem is volt.

A kelenföldi két kocsi egyike elvileg a KM-é, a másik...?

Előzmény: 9255 0638 003-7 (85244)
morgó mh. Creative Commons License 2023.11.27 0 0 85245

Az iromány nem nagyon merül bele a műszaki részletekbe, inkább megelégszik egy működő példa bemutatásával. De az AVR-t pl. írja (bár attól pont jobb lenne úgy cuzammen megszabadulni), meg azt is, hogy vegyes közlekedést képzel el a régi és az új szerelvényekkel. A dolognak szerintem csak úgy lehet bármi értelme, ha teljesértékű metrószerelvényekről van szó, amelyek amelyek ezen felül ki tudnak merészkedni a felszínre is (tehát nyilván kell nekik felső áramszedő meg valószínűleg sínfék...)

Előzmény: Lipooth (85237)
9255 0638 003-7 Creative Commons License 2023.11.27 0 0 85244

Köszönöm mindkettejüknek!
Csak kettő? Abból furcsán jöhetne ki szerelvény.. Két vezérlőről van szó?

Előzmény: Lipooth (85243)
Lipooth Creative Commons License 2023.11.27 0 2 85243

"nem tudom azóta van -e ez ügyben bármi fejlemény;" - nincs. Azóta is ott áll mindkettő.

Előzmény: LoviGabi (85242)
LoviGabi Creative Commons License 2023.11.27 0 1 85242

Úgy rémlik hogy Két Barbi kocsi van a M4 telepén, de már nem is tudom hány éve állnak ott; pár éve én is láttam az egyiknek az ablakában a 'Bontani tilos' feliratot, nem tudom azóta van -e ez ügyben bármi fejlemény; de Lipooth topictárs szerintem meg tudja válaszolni :)

Előzmény: 9255 0638 003-7 (85238)
LoviGabi Creative Commons License 2023.11.27 0 2 85241

Jelenleg is kötelező a rekuperáció használata valamint az ellenőrzött kézi vezetés (CMC) is az egész vonalon; PA üzemmódot alkalmazni nem szabad. Illetve most a gyorsvasúti "jelleg" is fel lett függesztve, jó pár állomásközben valamelyest kevesebb sebességértéket kell alkalmazni.

Előzmény: Gothpaladinus (85239)
Gothpaladinus Creative Commons License 2023.11.27 0 0 85240

Ez azóta sajnos a jelek szerint el is tűnt... Vissza fog még térni vajon?

Előzmény: Gothpaladinus (85215)
Gothpaladinus Creative Commons License 2023.11.27 -1 0 85239

Sziasztok, aktív még a kötelező rekuperáció a hármas metrón, vagy így télvíz idejére, amikor már a legkevésbé sem hátrányos a visszatáplált áram elfűtése, ismét lehetne alkalmazni a PA módot is?

9255 0638 003-7 Creative Commons License 2023.11.27 0 1 85238

Nagyjából lehet tudni, milyen kék MMZ szerelvények kerülnek megőrzésre? Ev3 és Ev-ről tudok, de láttam kósza youtube kommentet, amiben azt állítótta az illető, hogy barbit (EvA) is látott "BONTANI TILOS" felirattal.

(A 81.71x tudtommal már csak külföldről lenne szerezhető, ha esetleg akarnánk.)

Lipooth Creative Commons License 2023.11.27 0 3 85237

Értem. És lent a csőben? Az 1200mm-es peronmagassággal, a 3. sínnel, na meg az AVR-rel mi lesz?

Előzmény: Lipooth (85231)
Fizolti Creative Commons License 2023.11.27 0 0 85236

Peronmagasságra 1,1 méteres magasperont ír, illetve némileg részletezi, hogy ezek az egyes megállókban hogy férnének el - részben a közút terhére. 

Előzmény: Lipooth (85231)
Fizolti Creative Commons License 2023.11.27 0 0 85235

Ezt ki tudnád fejteni kicsit bővebben?

Nekem is elég radikálisnak tűnik a dolog - ellenben vannak páran, akik szerint gyakorlatilag minden mindennel lehet kompatibilis. 

Előzmény: attus germanicus (85229)
somytomy Creative Commons License 2023.11.26 0 2 85234

Ott van szerintem a kutya elásva, hogy egy aszinkron gépnél (meg váltóáramú hálózatban lényegében bármilyen, nem tisztán Ohmos terhelésnél) az áram és a feszültségirány nem egyszerre változik és emiatt amúgy a hálózatból energiát felelvő terhelésnél is minden periódusnak van olyan része, amikor megfordul az energiaáramlás. Ha megnézek egy kördiagramot, akkor 0 szlipnél a motoron torábbra is folyik áram, de a fázisszög közel 90° azaz valós teljesítménye alig van (gondolom az a tekercselési ellenállásból meg egyéb villamos veszteségekből adódik). Ebben az üzemállaptoban jó közelítéssel a periódus felében megegyezik az áram és a feszültség iránya, másik felében ellentétes. Ha innen hajtógép elkezdi negatív szlip irányába gyorsítani a gépet, akkor a fázisszög tovább nő és az utóbbi rész arányaiban hosszabb lesz az első rovására de mindig marad a periódusnak olyan része, amiben a gép vesz fel energiát a hálózatból. A turpisság tehát valahol ott van, hogy tulajdonképpen időben elkülönül a kettő, egy félperiódusban előbb egy ideig befolyik valamennyi áram aztán hosszabb ideig meg kifele folyik több. Valójában persze váltóáramú hálózatban mindig pont ugyanannyi áram folyik erre meg arra is (ez amúgy tetszőleges terhelésre is igaz) és a fázisszögön múlik, hogy valami energiát vesz fel vagy ad le. De ráadásul ezt is úgy, hogy a 0° és a 180° fáziszöget kivéve hálózatra kötött tetszőleges valami periodikusan hol felvesz, hol lead teljesítményt és tulajdonképpen a kettő arányán múlik, hogy makroszkópikusan valami energiát használ vagy visszatáplál.

Persze ez az aszinkron gépben lezajló elektromágneses jelenségek tényleges leírásától valójában messze van, mint Makó Jeruzsálemtől, de tőlem csak ez a tapasztalati képletekből kialakított intuitív értelmezés telik, Maxwell egyenleteket már akkor alig vette be az agyam, amikor tanították.

Előzmény: Hernyofan (85233)
Hernyofan Creative Commons License 2023.11.26 0 0 85233

Köszönöm, de engem konkrétan az érdekelne, hogy mi történik magában a motorban féküzemben, hol, merre, milyen áramok folynak, stb..

 

Ott hasalok el a megértésében, hogy ha van egy kalickás aszinkron motorunk, van rajta 3 ( esetleg 6 a csillag-delta átkapcsoláshoz ) kivezetésünk, és arra nekünk feszültséget kell kapcsolnunk a fékezéshez szükséges "negatív szlip" fenntartásához, aminek következtében áram is folyik, akkor hogy tud ugyanazon kapcsokon kifelé több folyni, mint befelé ( ilyen nyílván nincs, így valami más turpisság van benne ). Hogy tudunk mi kívülről fenntartani egy forgó mágneses mezőt úgy, hogy ugyanazon kapcsokon több áram folyik ki, mint amennyit mi kintről ráküldünk? 

 

Szóval engem a motorban lezajló fizika rész érdekelne, nem az, hogy hogy van bekötve a metró. 

Előzmény: Rádiós55 (85219)
morgó mh. Creative Commons License 2023.11.26 0 0 85232

A javaslat szerint, ha jól értem: 1100mm, 600V, közúti-vasúti jelleg (sínfékes járművel látra szóló közlekedés).

Előzmény: Lipooth (85231)
Lipooth Creative Commons License 2023.11.26 0 0 85231

Peronmagasság? Áramellátás? Biztosító berendezés???

Előzmény: Fizolti (85228)
morgó mh. Creative Commons License 2023.11.26 -1 1 85230

El lehet játszani a gondolattal...

Az amsterdami Sneltram valóban több üzem keverése volt, tehát az 51-es szerelvényei a föld alatti szakaszon metrószerelvényekkel vegyesen közlekedtek, a felszíni szakaszon meg hagyományos villamosokkal vegyesen. Az 51-es szerelvények rövidebbek, jóval kisebb kapacitásúak voltak, mint a metró. Ezt a 3-as metró szerintem nyilvánvalóan nem bírná el, hiszen az ország legforgalmasabb vonaláról beszélünk, ahol a vonal mértékadó részén végigmennének a kifutó szerelvények, annak menetrendjébe rendesen bele kell integrálni, nem lehet más befogadóképességű vonatokkal szétverni a forgalmat.

Eléggé más a helyzet, ha rendes metróból indulunk ki, csak annak külső szakaszán könnyített feltételekkel épülne, tehát végig gyorsvasút jelleggel, viszont a külső és ritkább követésű szakaszon megengedettek lennének az útátjárók vagy akár lámpás kereszteződések. Nekem a javasolt megoldás ilyesminek tűnik, és erre azért számos példa van olyan nagyvárosokban is, mint pl. Frankfurt, de ha összehúzzuk a szemünket, akkor a H5 is ilyen. Hogy ez most egy üzem vagy kettő keverése, az nézőpont - meg persze technológiai adottságok és szabályozási környezet kérdése.

A 3-as metrón szerintem csak olyan megoldás képzelhető el, ahol a belső szakasz "szent", tehát a kifutó vonatok kb. 120m hosszúak lennének és végig kvázi gyorsvasútként haladnának, kevés és védett útátjáró lenne, hiszen nem engedhető meg, hogy a belső szakaszról késsenek a metrók. A mai forgalmat alapul véve valószínűleg elég minden 3. vonatnak kifutnia kb. 10 percenként, de ez távlatilag, a felszíni hálózat rászerveződésével simán kevés lehet. Ennek azért nagyon durva területelvágó hatása lenne, akárcsak a H5 vagy a H8-9 esetén. Hogy megéri-e...?

Előzmény: Fizolti (85228)
attus germanicus Creative Commons License 2023.11.26 -1 2 85229

Megláttam a szerző nevét, nem is olvastam tovább. Majd talán, ha nagyon unatkozni fogok. 

Előzmény: Fizolti (85228)
Fizolti Creative Commons License 2023.11.26 0 0 85228

Egy beszélgetés során kaptam átolvasásra az alábbi előtanulmányt:

 

https://drive.google.com/file/d/1x1QlXNkubQQ_XnoHFdoRcx07BMTK89ww/edit?pli=1

 

Kíváncsi vagyok, mi a vélemény ezzel kapcsolatban. Nekem elsőre ha nem is megvalósíthatatlannak, de némileg életszerűtlennek tűnik, de benne van a pakliban, hogy ez azért van, mert ilyen még nem volt itt. Villamos - nagyvasút kapcsolatra már van létező, és többé mint kevésbé működő példa az országban, felmerült és valamilyen szinten megtervezésre került HÉV-Metró (M2-GHÉV) és HÉV-nagyvasút (Észak-Déli regionális gyorsasút+150-es, 2-es vasútvonalak), Metró-Villamos kapcsolatról eddig még nem nagyon volt szó. A szerző abból a felvetésből indul ki, hogy gyakorlatilag bármilyen üzemek keverhetők egymással, és ez mindenhol üzembiztos és gazdaságosan létesíthető-üzemeltethető. 

_nyunyuka Creative Commons License 2023.11.21 0 0 85227

A 4-esen megteheted. 

Előzmény: mcm2015 (85226)
mcm2015 Creative Commons License 2023.11.20 0 1 85226

Ezt speciel én is támogatnám, sőt, egy igazi tömegközlekedés kedvelő ezt tuti nem fogja lemínuszolni.

Köszönöm! :-)

 

Mondjuk a régi kék metrókon ugyebár ott volt az a kukucskálási lehetőség a vezetőállások lekapart üvegein át, tehát amíg azokat a kocsikat nem selejtezték le, azért nagyjából lehetett látni a 2-es és a 3-as metró vonalát szemből utasként is.

Kár, hogy én vidéki vagyok, és havonta max. 1x jutok csak fel Pestre (és így volt ez a "kék metrók korszakában" is, sőt, akkor még sokkal ritkábban jutottam csak fel)... :-(

 

Szóval ja, ha ehhez akár pl. Patreonon lenne valami havidíjas szolgáltatás, én is beneveznék rá.

A sors iróniája, hogy Londonba nagy eséllyel SOHA nem jutok el (nem csak anyagi, de EÜ okok miatt sem), viszont a londoni metró vonalait vezetőfülke nézetből már vagy 1000x láttam videón, míg Pestre azért eljutok IRL is (ha nem is olyan gyakran...), így a pesti metrón utazhatok IRL, de azt meg vezetőfülke nézetből nem láthatom SOHA (legalábbis a jelenlegi helyzet szerint)... :-) :-(

Előzmény: Gothpaladinus (85159)
Gothpaladinus Creative Commons License 2023.11.15 0 0 85225

Vagy úgy. Köszi az infót!

Előzmény: Lipooth (85221)
nemeza Creative Commons License 2023.11.15 0 0 85224

Érdekesség, hogy Kökin a falba építetteken ment az óra, a mennyezetieken nem, ahogy elindultunk mrgfordult. A mennyezetieken volt óra, a kocsi két végében nem. 616os volt asszem az egyik végén.

Előzmény: Gothpaladinus (85215)
r1232 Creative Commons License 2023.11.15 0 0 85223

Már az IGBT és a GTO előtt is tudtak aszinkron motoros járművek visszatápláló fékezést, itthon is volt ilyen jármű.

Előzmény: Rádiós55 (85219)
somytomy Creative Commons License 2023.11.15 0 0 85222

Szerintem az olvtárs csak az alapelvet szeretné megérteni, ehhez tetszőleges szerelvény műszaki leírása egyrészt fölöslegesen részletes és specifikus lenne, másrészt gondolom pont az alapok ismeretét feltételezi és nem a kályhától indul.

Előzmény: Rádiós55 (85219)
Lipooth Creative Commons License 2023.11.15 0 2 85221

Volt egy ajtóhiba, de elmúlt.

Előzmény: Gothpaladinus (85220)
Gothpaladinus Creative Commons License 2023.11.14 0 0 85220

Sziasztok! Mi történt, hogy mindkét irányban pontatlanul közlekedik a négyes metró? 3.5 - 4 perces késéseket látok rendre az összes vonatnál. A BKK Info nem ír zavart, pedig tuti van valami, mert ilyen mértékű késést 2014 április óta nem láttam úgy, hogy nem esett ki napközben valamelyik szakasz!

A Kálvin tértől menetrend szerint 13:18:26-kor Kelenföldre induló vonatra 13:20-kor még mindig javában várakozni kellett.

Rádiós55 Creative Commons License 2023.11.11 -4 1 85219

üdv..hernyofan..

 Hogyan táplál vissza a 3fázisú asszinkron gèp'

  Hát nagyon egyszerűen,..a mai modern IGBT- s hajtásvezèrlès erre is ki van kèpezve, ill.lehetősèget ad..

 3 Metró szerelvènyek Hitachi hajtás rendszerrel, ès 120KW,os asszinkron motorral vannak szerelve.

 A működèsi elv , továbbá a kapcsolási rajzok,a szerelvèny műszaki szerkezeti, karbantartási leírásában, megtalálhatók.

Ez sajnos fórum tèmáját nem kèpezheti,nincs mód az iamertetèsre sem.

Előzmény: Hernyofan (85131)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!