Keresés

Részletes keresés

BJaca Creative Commons License 2017.11.08 0 0 57109

Szerintem puszta marketing, amit az autó mér. Azt gondolják, az emberek nem méregetik a betöltött energiát. Azt meg végképp nem lehet ellenőrizni, hogy valósat mért -e, vagy van ott egy 0,8-as szorzó...

Előzmény: Jazz_kedvelo (57104)
MZ/Y Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57108

Mármint a vásárolt energia igénye csökken, energiát ugyanannyit igényel ezután is. De ugyanarról beszélünk, ugyanazt. :)

Előzmény: almacsiga (57107)
almacsiga Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57107

Jól látod. Az elektromos áramfogyasztásra kb. 1 sor utal a tanústványban, amit most teljesen lenullázunk. Ezzel a ház energiaigénye, ami valójában inkább a háztartásé, összességében csökken.

A tanúsítvány többi része (ami több oldal) a falazat, nyílászárók, fűtésrendszer energetikai jellemzőit taglalja részletesen.

Előzmény: MZ/Y (57105)


dokeee Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57106

15 év a megtérülés, ha minden hibátlanul működik.

Előzmény: vudergraf (57101)
MZ/Y Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57105

Annak idején éppen ezt írtam először itt, hogy a napelem ugyan hogy befolyásolja az energiaigényt, semmi értelme. :) A hőszigetelés igen, a korszerű nyílászáró igen, a napelem meg egyáltalán nem, attól a ház energiaigénye se több, se kevesebb.

 

Ha nincs olyan, hogy eddigi fogyasztás, akkor a tervező végülis azt ír be, amit akar, legalábbis eddigi fogyasztás+fűtés kiváltás simán mondható, hogy az az energiaigény. Hisz tényleg az.

Előzmény: almacsiga (57103)
Jazz_kedvelo Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57104

A mai Li korban, hogy +20% kell a  töltéshez, ez fura. Ennyire nem rossz hatásfokú az Li cella.

 

Vagy valami a számolással van esetleg.

 

Az merült fel bennem, hogy a fogyasztási adat ami szerepel, az esetleg nem az autó teljes fogyasztása lenne? Van benne szervo, van kíma, esetleg hűtőventi mittudomén stb, nem tudok ezek is benne vannak abban az adatban kWh/km-ben ami a műszerfalon látható, vagy ezek ezen felül vannak, és tisztán csak az amit a motor felvett? Csak találgatok, nem tudom.

 

Egy LI cella töltés kisütése, még ha balanszolgatni is kell, jóval 90% felett van, de ma már inkább 95% környéki.


A mi 20 éves NiCd alapú aksis ecarunknál van kb 25-30% "töltésveszetség" a fogyasztáshoz képest, azaz egy 12kWh-s packba szoktam belenyomni teljes lemerülés esetén 16kWh-t.  de ott töltésnél tölti a 12V-os akkut is meg közben megy egy hűtésrendszer is, egy vízpumpa vízhűti a töltőt, stb. amik kb elvisznek 1-1.5kWh-t a teljes töltésből.

Előzmény: BJaca (57098)
almacsiga Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57103

Hát ez van. Energetikai tanúsítványt kérnek, azt meg szabvány alapján csinálják. Szerintem a napelemes rendszernél van a legkevesebb értelme. Hőszigetelés, vagy nyílászárócserénél nyilván több értelme lehet. Egyébként szerintem pont a klímás fűtésnek van energia hatékonyság növelő hatása, de nem központilag döntik el hogy kell-e, hanem csak elbírálják, hogy ha ilyet akarok, akkor az valóban hatékony-e, de mivel megújulóval akarok földgázt kiváltani, gondolom nem lehet belekötni. Ezenkívül minden szabványos elektromos fogyasztót igényét lehet fedezni a napelemből. Azt extrém dolgokat biztos nem támogatják, pl. jakuzzi fűtés, vagy medence fűtés.

Előzmény: MZ/Y (57100)
szocske_ Creative Commons License 2017.11.07 -1 0 57102

hát igen, én abban gondolkodom, hogy nem a következő 4 évben, hanem az elmúlt 4 évben fizettem az LTP-t, mert nekem tizensok éve rendszeresen van egy hamarosan lejáró, szvsz ez egy jó megtakarítási forma.

mivel minden családtag adószámát felhasználjuk, nálam egy új hitel ltp-ből törlesztése kidobott állami támogatás lenne.

de ahogy korábban is mondtam, én nem vagyok hitel párti, a saját pénzem szeretem elkölteni.

Előzmény: MZ/Y (57099)
vudergraf Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57101

???

 

A pénz el van költve... a nap és napelem cucc működik.

 

Mi tudna rajta változtatni?!

Előzmény: dokeee (57097)
MZ/Y Creative Commons License 2017.11.07 -1 0 57100

Mondjuk ezt a szükséges áramfogyasztást nem tudom, hogy gondolták _kalkulálni_. Ha az utolsó 3 év átlagát írják, ok. De kalkulálni??? Fűtési igényt lehet _kalkulálni_, a ház adottságai alapján, szabvány szerint. Áramot mégis hogy? Hogy kell _kalkulálni_? 4 fő 3 számítógép havi 100 kWh? És ha a kamasz fiú 3 nagyteljesítményű szervert üzemeltet non-stop játékoknak? Ha anyuka egy ócska ruszki, sokat fogyasztó porszívóval napi 8 órát porszívózik, mert betegesen tisztaságmániás? Ha valaki egy 50 m3-es medencét akar fűteni? Hogy az istenbe lehet vélelmezni egy háztartás áramigényét? És pláne, hogy lehet valahol központilag eldönteni, hogy valaki akar-e klímával (is) fűteni?

 

Természetesen nem rajtad kérem számon :).

Előzmény: almacsiga (57092)
MZ/Y Creative Commons License 2017.11.07 0 1 57099

Nem ugyanarról beszélünk.

 

Onnan indultál, hogy ha a 0-s hitel mellé ltp-t is bevonunk, akkor a 0-s hitel 100 e ft induló ktg-ét nem 20, hanem 4 évre kell elosztani. Én meg azt írtam, hogy ha bevonunk ltp-t, akkor ennél az induló 100 e-nél több a támogatás, tehát [az egész beruházáson] nincs plusz költség, amit le kellene osztani a futamidőre.*

 

Praktikusan az olvtárs 1.350 millás rendszerére most van 100 e egyéb költsége. Ha indít egy ltp-t is, akkor összesen nem fog visszafizetni 1.350 millát sem, így nincs plusz költsége ahhoz képest, mint ha megvenné kp-ra.

 

*Te arról irsz, hogy önmagában az ltp olcsóbb, hiszen ott nincs az induló 100 e. Ez igaz. Csak akkor bő 4 évig még a szolgáltatónak fizeted a számlát az ltp mellett és az baromira nem mindegy. Az meg egy harmadik eset, amiben Te voltál, hogy éppen volt egy lejáró ltp-d. Írtam, hogy akkor nyilván érdemes abból csinálni az egészet.

Előzmény: szocske_ (57089)
BJaca Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57098

Az utántöltéshez 15-25%-kal több energia kell, mint amennyit az autó ír, hogy elfogyasztott.

https://verde.444.hu/2015/07/17/mennyit-is-fogyaszt-valojaban-egy-villanyauto

Bár simán el tudom képzelni, hogy hazudik az autó.

Előzmény: bananatree (57095)
dokeee Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57097

Én nem bízom ebben a 25 éves fix dologban.

Előzmény: vudergraf (57096)
vudergraf Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57096

A napáram pedig csak (12)-14-16-(18) Ft/kWh és 25 évre előre fixált áron.

 

Egy 5+ kWp rendszert 400 eFt/kWp alatti áron simán lehet telepíteni.

 

Ez csak az átlagosnak vehető 1150 kWw/kWp termeléssel

is csak 400000/25/1150=13,91 Ft/kWh napáram önköltség....

 

Avagy a H/G tarifának csak ~60%-a áramárban.

 

-----

 

A "bóti" áram áráról ezzel szemben olyan hivatalos (EU) jóslatok érvényesek, hogy erősen drágulni fog nemsokára.

Előzmény: dokeee (57094)
bananatree Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57095

igaz, én DC fogyasztásról beszéltem.

De amit írsz... Mondjuk úgy, hogy nem kell ennyire elbonyolítani.

Elég ha úgy számolsz, hogy mennyit energiát veszel ki az akkuból, és azt AC oldalról mennyiből lehet pótolni.

Az idő nem számít (az inkább következmény és nem ok).

Ha a 100km-et 15kWh elfogyasztásával teszed meg, akkor ennyit kell beletöltened. DC oldalon.

Egy otthoni töltő (a konnektoros) általában 10A (de inkább még annyi sem) amit felvesz AC oldalon, vagyis 2300W.

Ebből DC oldalon, töltőtől függően kb, ~1900W lesz. 

Ez alapján a 15kWh DC oldalon ~18kWh-ba kerül AC oldalon.

 

Ha veszel egy 16A-es EVSE-t (=3.6kW Wallbox, ahogy te mondod, csak árban negyede a VW logósnak...) akkor csak a töltési időt csökkented le, a hatásfok nagyjából ugyanannyi (sajnos).

 

 

 

 

Előzmény: VéPeti (57090)
dokeee Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57094

23 ft a H vagy Geo áram.

Előzmény: BJaca (57093)
BJaca Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57093

A hőszivattyúnak villany kell, a villanyt meg napelemmel a legolcsóbb üzemeltetni. (Kár, hogy napenergiával nem lehet földgázt előállítani. )

Előzmény: dokeee (57088)
almacsiga Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57092

A GINOP-os pályázatban valóban nem lehet nagyobb rendszert tervezni, mint a szükséges áramfogyasztás.

Viszont:

 

1. a szükséges fogyasztást az energetikus határozza meg. Megbeszéltem vele, hogy jelenleg 2000 kWh/év a fogyasztásunk és ehhez még tegyünk bele +1000 kWh-át, amit a fűtés rásegítésre szeretnék felhasználni egy klímával. Így az energetikai javaslat konkrétan javasol egy 3 kW-os napelem rendszert.

 

2. a pályázatban a rendszer teljesítmény nem az inverterre vonatkozik, hanem a napelemek össz teljesítményére, vagyis arra, hogy a finanszírozott rendszer a valóságban mennyit fog termelni. Tehát az én konkrét példámnál az árajánlatban szereplő 2,75 kWp-s rendszerben nem fogja meghaladni az ajánlott szükségletet és ezen az 5 kW-os inverter sem változtat. Az 5kW-os inverter felára egyébként csak pár 10.000 Ft, szóval szerintem érdemes tartalékot rakni ilyen szempontból a rendszerbe. Tehát nyugodtan lehet gondolni a jövőre is :-)

 

Persze a a fentiek majd akkor lesznek biztosak, ha jóváhagyták a pályázatot, de eddig ezeket az infókat sikerült összeszednem. Ma lett beadva az EON-nak az igénybejelentés. Az még kicsit kérdéses, hogy ők jóvhagyják-e 1 fázison az 5kW-os invertert. Amíg ez nem derül ki, addig a pályázatot sem adom be, nehogy módosítani kelljen.

 

Előzmény: MZ/Y (57066)
a8lang Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57091

2 hónap volt az ötlettől az óracseréig.

Előzmény: szocske_ (57083)
VéPeti Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57090

Húha, asszem kicsit kevered a szezont a fazonnal. Ha ilyen egyszerű lenne kiszámolni a hálózati oldalon jelentkező fogyasztást, hogy az akku oldali (kb. DC28-30V), 25kWh/100km-t összeszorzom az 1000km-rel, és abból megkapom az AC fogyasztást...

A fogyasztást akku oldalon egyébként 15kWh/100km-rel kalkuláltam, ami a spritmonitor.de szerint is egy jó közelítés. Igen tudom, a VW konszern 300km-t hazudik, de maradjunk a 36kWh/15kWh=240km-nél. Ez akkor havonta mondjuk 4 töltés. Most jön az, hogy otthonra milyen töltőt veszel. A gyárilag tartozék 3.6kW-ost, vagy a 7.2kW-os 2 fázisú wall boxot. Innen már csak egy kis guglizás, hogy melyik mennyi idő alatt tölti fel az akkut 0-ról 100%-ra, és máris kész az eredmény, ami nálam olyan 250kWh-ra jött ki.

Persze tudjuk, hogy általában nem 0-ról töltünk 100%-ra, meg az energy recovery 4-5kWh-t visszatermel 100km-erenként, meg ingyentöltőzhetünk még egy ideig, pártunk és kormányunk által adományozott 3000 db-bal felduzzasztott töltőállomásokkal országszerte (melyek ingyenessége és jövedéki adómentessége kábé a szaldóval együtt fog megszűnni), de ezekkel nem számoltam.

 

ui.: többször hajtok greengo-s e.up-okat, amelyen telente nem ritka a 23-25kWh/100km fogyasztás. Persze tudjuk, hogy azokat a vasakat nem kímélik a tisztelt bérlők.

Előzmény: bananatree (57084)
szocske_ Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57089

nem is az ltp hitel kamatáról beszélek.

 

ha LTP-ből veszek napelemet, akkor az LTP kamata és támogatása extra bevétel.

ha bármilyen hitelből veszek napelemet, aminek a kamata kevesebb, mint az LTP extrái, azzal jól járok, de attól még nem jelenthető ki, hogy a kamattal nem kell számolni, hiszen az LTP extráit hitel nélkül is igénybe vehetem, tehát igenis jelentkeznek a hitelnél költségek, bármi is a nevük.

Előzmény: MZ/Y (57086)
dokeee Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57088

Én azt nem egészen értem, hőszivattyús fűtésre minek a napelem?

Előzmény: Zs:) (57087)
Zs:) Creative Commons License 2017.11.07 0 1 57087

Tök fölösleges beruházni nagyobb inverterre előre, csak az élettartama fogy, semmi haszonnal. Inkább kell mellé feldobni még egyet, ha szükséges.

Előzmény: VéPeti (57079)
MZ/Y Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57086

A lenti konstrukciókban nincs is szó az ltp hitel részének igénybevételéről.

Előzmény: szocske_ (57082)
BJaca Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57085

"A napelemekkel nem igazán lehet gázt kiváltani."

Mihez is kell a gáz? Meleget csinálni: főzni, melgvízben mosdani, fűteni. Napelemmel ugyanezeket meg lehet csinálni. Ha meg villamos energiát használsz gáz helyett, akkor pont, hogy a gázt váltod ki vele. Sőt, a napelemre meg lehet teríteni az ebédet is, a gázra nem :)

Előzmény: Nap_Pali (57078)
bananatree Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57084

>A fejemben kirajzolódik egy eGolf, ami havi 1000km-rel úgy cirka 250kWh

csak azért, hogy közelebb kerülj a realitásokhoz: egy eGolfot eléggé brutálisan kell hajtani ahhoz, hogy 25kWh-t megegyen 100km alatt.

Ha sz*rrágó tudsz lenni a talpaddal, akkor akár 10-12kWh is elég lehet (nyáron).

Ha normálisan használod, akkor 15-16kWh.

(ez nagyságrendileg az összes jelenlegi EV-re igaz, a különbség inkább abban van, hogy mennyire könnyű elérni a kicsi fogyasztást.)

Előzmény: VéPeti (57079)
szocske_ Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57083

"Kizártnak tartom" keress vissza a8lang hozzászólásaihoz.

Nemhogy a szerződéstől, de szerintem az ötlet felmerülésétől kezdve alig volt több neki mint 1 hónap, és már termelt is a rendszer :)

Előzmény: Szumoo (57073)
szocske_ Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57082

"Az LTP kamata bőven ellensúlyozza ezt" ez erős csúsztatás, mivel az LTP kamatát és állami támogatását akkor is megkapod, ha nem veszel fel hitelt. Tehát a mindenféle díj extraként jelentkezik, teljesen mindegy, hogy kamatnak vagy energetikai tanúsítványnak nevezzük.

Előzmény: MZ/Y (57074)
Nap_Pali Creative Commons License 2017.11.07 -1 0 57081

Ez nyilván egy igen ésszerű opció, viszont benne van a villanyfogyasztásodban már most is. :)

 

Előzmény: MZ/Y (57080)
MZ/Y Creative Commons License 2017.11.07 0 0 57080

Nyilván nem a napelem fűtene, hanem a klíma vagy hőszivattyú. Esetleg a hmv-t is fűthetném. (Nem igazán érné meg, de ez most mellékes.) Szóval bőven lenne opció gáz kiváltására, ahogy itt is többen teszik/tervezik.

Előzmény: Nap_Pali (57078)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!