Keresés

Részletes keresés

Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -1 1 71280

 

Igazából a felvétel készítésének idejét, illetve a mozdonyt lenne jó azonosítani. Az biztos, hogy valamelyik 410,600-as, de ez egy eléggé szedett-vedett társulat volt. Ahány, annyiféle, így a külső jegyek támpontot adhatnak. A mozdonyok már az 1920-as években Magyarországon lehettek, így egyáltalán nem kizárt a fénykép második vh. előtti, alatti készítése sem. A helyszín szerintem Máriabesnyő, de lehet, hogy tévedek…

Szóba került, mint lehetséges versenyző a 410,603-as, de egy általam belinkelt cikkben a mozdony  nem így nézett ki: volt víztisztító dómja is. Ezek a víztisztítók tudomásom szerint csak a ‘60-as években kezdtek eltűnni a mozdonyokról, de a kép biztos, hogy korábban készült. Úgyhogy két eset lehet: a 603-asról előbb szerelték le a víztisztítót, vagy nem a 603-as van a fortepanos, vagy ezen a képen:

Előzmény: Divrotcé (71279)
Divrotcé Creative Commons License 2023.12.30 0 1 71279

Mit kerestek egyébként?

 

Ha a fényképet nézem: amennyiben lehet 1948 előtti, akkor lehet Máriabesnyő.

Ha nem lehet 1948 előtti, akkor nem lehet Máriabesnyő. (1956/7-re pedig már egyébként is önműködő térközösödött a vonal, így az 1930-as években alakjelző legfeljebb játékvasúti használatban lehetett a környező lakóknál.)

 

Hozzá nem értő kérdés: lehet-e II. vh. alatti a kép? Olvesmányemlékeim szerint számtalan akkor már korszerűtlen olasz, osztrák (német?) eredetű gőzmozodony vendégszerepelt a magyar vasúthálózaton azokban az években.

Előzmény: Szőcsényi Z. (71260)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -2 1 71278

Köszi! Igazából még nem foglalkoztam ilyen mélységben a témával, így nem is gondoltam, hogy a negyvenes években nem volt szempont a helytelen vágány mindennapos használata. Az 1950-es filmben valóban nincs térközjelző sehol a helytelen vágány mellett, úgyhogy teljesen igazad van!

(Csak nem raknak ki ezért innen :D)

Előzmény: Divrotcé (71277)
Divrotcé Creative Commons License 2023.12.30 0 8 71277

1955? Az már egy másik világ volt.

 

Ez nem a bizberrovat, de onnan is kidobnának minket az érdektelenség miatt. Akkor dobjanak ki minket innen.

 

1949-1950 előtt kétvágányú pályán nem nagyon akartunk helytelen irányba közlekedni, kivéve a vágányzárakat. A szerencsésebb állomásokon még csak olyan vágánykapcsolatok sem voltak, amik ezt lehetővé tennék. (Az állomások hiányzó vágánykapcsolatait Bebrits - akkor még államtitkár - úr utasítására már 1948-tól programba veszik, de még az 1980-as évekig maradtak alapelves állomások a Budapest - Hegyeshalom fővonalon.)

 

1949-1950-ben az új, automata térközberendezéseket már úgy építik, hogy támogassák a helytelen vágányon közlekedést, és a csatlakozó állomásokon is így alakítják át a biztosítóberendezéseket.

 

A  hagyományos, elektromechanikus térközberendezéseket és csatlakozó állomásokat azonban továbbra sem alakítják át menetirányváltásosra. Az más kérdés, hogy bevezetik a helytelen vágányon közlekedést, a nemlétező helytelen vágány melletti bejárati jelzőket pedig "!"-jelzőkkel pótolják. (Jelzésadás helye - mármint szabd a behaladás helytelen vágányról jelzés adásának helye.) Ezzel együtt születik meg a még ma is élő-viruló "F" betűs jelzőtábla.

De ettől függetlenül a biztosítóberendezések továbbra sem támogatják, az állomásokon nem lehet jelzővel ki-be járni, a térközökben nincsenek számukra jelzők (Miskolc-Gömöri és Sajószentpéter, Budapest-Nyugati és Rákosrendező között még ma is hasonló állapotok* vannak, a Rákosszentmihály - Kőbánya felső pedig valami egészen bizarr). Szükségmegoldás, nehézkes, balesetveszélyes, engem is érdekelne, hogy a valóságban mennyire éltek az 1950-es években ezzel a lehetőséggel, mennyit segített a valóságban a forgalmi zavarok feloldásán.

Aztán idővel voltak sok csodák. Automata térközök menetirányváltással, de helytelen irányba csak állomástávolsággal. Vagy menetirányváltással, de úgy, hogy az állomásokon se ki-se bejárni nem lehetett helytelen irányra, a bejárat is "!" volt.

 

*: (A "!"-jelet majd az 1980-as évek elején vörös+hívós bejárati jelzőkre cserélik.) 

 

+: A második világháborút követően rövidebb-hosszabb ideig volt egy-két kényszerszülte megoldás, amikor párhuzamosan vezetett kétvágányú pályák egyik vágányára ráeresztették a szomszédos egyvágányú pálya forgalmát is (pl.: Göd - Vác - Verőce, Győr - Öttevény).

Előzmény: Szőcsényi Z. (71274)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -1 1 71276
Előzmény: Szőcsényi Z. (71275)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -2 1 71275

”A helytelen vágány mellett nem volt miért jelzőt hagyni, mivel az akkori forgalmi gondolkodás és a jelző és biztosítóberendezések nem nagyon tudtak/akartak mit kezdeni a helytelen vágányon közlekedéssel.”

 


És valóban! Ebben az 1950-es filmben sehol sem látni térközjelzőt a helytelen vágány mellett. Igaz, ez egy másik vonal. 

Előzmény: Divrotcé (71273)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -1 1 71274

Egy film 1955-ből:

https://www.youtube.com/watch?v=ly48qeBLL-o

Olyan 20:50-nél éppen egy helytelen vágányra kijárás történik…

Előzmény: Divrotcé (71273)
Divrotcé Creative Commons License 2023.12.30 0 2 71273

Szerintem a képen szereplő a jelző attól még meg lehetett 1948 után is, ha volt szerepe a helytelen vágányon történő közlekedés esetén. Előtúrom a régi Menetrendfüggelékeimet, és megnézem milyen jelzők voltak abban az időben arrafelé. 

 

A baljáratról jobbjáratra térés maga után vonta a térközjelzők áthelyezését.

 

A helytelen vágány mellett nem volt miért jelzőt hagyni, mivel az akkori forgalmi gondolkodás és a jelző és biztosítóberendezések nem nagyon tudtak/akartak mit kezdeni a helytelen vágányon közlekedéssel.

Előzmény: Szőcsényi Z. (71266)
Felek Ferenc Creative Commons License 2023.12.30 -1 2 71272
Előzmény: 9393 (71262)
rezgaras Creative Commons License 2023.12.30 -1 1 71271

Ja és ezek nem kkStB mozdonyok voltak, hanem DV mozdonyok. Majdnem ugyanaz, apró eltérésekkel.

Előzmény: rezgaras (71270)
rezgaras Creative Commons License 2023.12.30 -1 1 71270

Egy képet ismerek, de tudomásom szerint nincs fent a Fortepanon. Ha jól emlékszem Sevcsik Jenő készítette Zamárdi megállóban 1938-ban. Mivel szerzői jog védelme alatt áll, nem tehetem fel ide - jóllehet úgy rémlik, valamikor réges-régen valaki feltette.

Előzmény: 9393 (71262)
Balu424 Creative Commons License 2023.12.30 -1 1 71269

Régi váltóállítómű jelző (1850-1900) között milyen volt. Abban nem tudsz nekem segíteni?

Előzmény: Szőcsényi Z. (71268)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -1 1 71268

Nem vagyok biztos az évszámban, mivel 1958 után már pályaszámtáblának is kellene lennie a mozdony elején.

Előzmény: van_Persil (71263)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -2 1 71267

Így első blikkre - mivel kétfogalmú -, egy térközjelző lehet. A vonóvezeték mintha a megállóhely peronja felé vezetne, tehát az őrhely valószínűleg a megállóhelyen lehetett. 

Előzmény: Szőcsényi Z. (71266)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.30 -3 1 71266

Szerintem a képen szereplő a jelző attól még meg lehetett 1948 után is, ha volt szerepe a helytelen vágányon történő közlekedés esetén. Előtúrom a régi Menetrendfüggelékeimet, és megnézem milyen jelzők voltak abban az időben arrafelé. 

Előzmény: György barát (71265)
György barát Creative Commons License 2023.12.30 0 1 71265

Divrotcé kolléga szerint Máriabesnyőn 1948-ig volt baljárat. Tehát a feltételezett mozdonyszámot kéne revidiálni. 

 

Előzmény: van_Persil (71263)
C50 Creative Commons License 2023.12.30 0 2 71264

Épp feldobott a facebook egy képet, hogy is kéne ezt csinálni:

 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=379284114509374&set=gm.2322679097917961&idorvanity=1319418821577332

Előzmény: FejesAntal (71234)
van_Persil Creative Commons License 2023.12.29 -17 1 71263

Sajnos a fortepanos képeknél sok esetben korrekt adat hiányában elkerülhetetlen, hogy becsült évszám kerüljön a kép mellé. Amennyiben biztos vagy benne, hogy a korrekt évszám legkorábban 1960 kell legyen, úgy lécci jelezd ezt hozzászólás formájában a fortepan szerkesztői felé a "Fortepan megfejtések" topicban a bizonyítékaid melléklésével.

Előzmény: Szőcsényi Z. (71261)
9393 Creative Commons License 2023.12.29 0 1 71262

Tisztelt Fórumozók!

Szeretném megkérdezni, hogy a kkstb. 60-as, később MÁV 330-as gőzmozdony déli vasúti verziójáról van-e esetleg valakinek fényképe(i)? Nagykanizsára volt állomásítva 9 az I. VH-ig, ezek jórészt magyar gyártásúak is voltak. Köszönöm és BUÉK!

Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.28 -1 1 71261

Ha ez így van, akkor viszont a fortepanos évszám hibádzik, mivel az Antidurt 1960-tól kezdték alkalmazni...

Előzmény: Szőcsényi Z. (71260)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 2023.12.28 -2 1 71260

"410,603 lehetséges opció, elül van a homoktartály, mögötte a nagy gőzdóm, a konyhán van szellőző"

 

Ebben a cikkben van egy kép a 603-asról, de azon van víztisztító dóm is:

1994-1.pdf

Mondjuk az Antidur bevezetésével sok mozdonyról lekerült a víztisztító, és ha a kéményről levették a gallért is, akkor az ismert képek alapján a 603-asnak lehetett olyan rövid kéménye, mint a fortepanos képen látható 410-esnek...

Előzmény: alkotasu (71122)
Zárlámpa Creative Commons License 2023.12.26 -4 2 71259

keletkező többlet  = nyereség...

Előzmény: C50 (71257)
gumidani Creative Commons License 2023.12.25 -6 8 71258

"a MÁV-ot is súlytotta."

Jujj!

A "súly" főnév tárgyesete: "súlyt"

A "sujtani" szó pedig egy ige, aminek semmi köze a fentihez. 

Üdvözlettel a Nyelvtannáci.

Előzmény: FejesAntal (71256)
C50 Creative Commons License 2023.12.25 -7 4 71257

Márk, te tényleg nem adod fel?

 

Nem.

 

Mert olyan kérés érkezett, államtikári szinten, hogy szeretnék hogy legyen gőzösös vonat a dombovári vonal jubileumán. Lett! 

 

 

Náluk sosem lehet tudni. Lehet egszer azt találják ki hogy a 100 éves vonat menjen.

 

 

Csak nincs fizetőképes kereslet. Ahol az emberek zöme szegénységi küszöbön él, ott nem a nosztalgiavonat az elsődleges ügy.

 

Itt a környékünkön, ahogy Budapesten is vannak akik a szegénységi küszöbön élnek. De szerencsére bőven nem a többség. Nem úgy van ez hogy elhagyod a Bp táblát és mindenki éhenhal.

 

Mert leírtam a közismert tényt, hogy a Nosztalgia kft nem jótékonysági egylet, hanem profitorentált cég? Az ügyvezető igazgatót a felügyelő bizottság elővette, ha nem hozta a számokat...

 

 

Pont ez a baj. Nyereséget el kéne felejteni, minden keletkező többletet járművekre költeni.

 

 

A Bhv kocsik nem nosztalgiajárművek, csak az utolsó esedékes fővizsgán az egységes szintervet kapták meg, ezek a Start Nosztalgiával párhuzamosan kiépített saját nosztalgia flottájának tagjai, a '"retrő" járművek.

 

Mindegy nekem mi a titulusa. Húzza a 424-es és rajta üljek. Többi mindegy.

 

Előzmény: FejesAntal (71256)
FejesAntal Creative Commons License 2023.12.25 -7 4 71256

Márk, te tényleg nem adod fel?

 

Átemelték azt pl. Domobóvárra is, ott is csak onnantól indult a bevételt hozó vonat, tehát ez is megoldható.

Mert olyan kérés érkezett, államtikári szinten, hogy szeretnék hogy legyen gőzösös vonat a dombovári vonal jubileumán. Lett! 

 

Már tájékoztattalak de még egyszer: nem csak Budapesen élnek emberek.

 

 

Csak nincs fizetőképes kereslet. Ahol az emberek zöme szegénységi küszöbön él, ott nem a nosztalgiavonat az elsődleges ügy.

 

 

Sok évvel ezelőtt a hasonló soraidért kezdtem szembe menni a mondandóddal.

 

 

Mert leírtam a közismert tényt, hogy a Nosztalgia kft nem jótékonysági egylet, hanem profitorentált cég? Az ügyvezető igazgatót a felügyelő bizottság elővette, ha nem hozta a számokat...

 

 

Az 1078-as kocsi kölső felújítésa kárpólás volt a Dk-n ócsksvasgyűjtés címén szétvágott kettő postakocsiért cserébe.

 

 

A 424 009 azért lett felújítva, mert a múzeum visszavette a 109.109-est. És a kft-nek nem maradt üzemképes nagygőzöse a 247-esen kivül.

 

Az ABaü 630-as benne volt a felújítandó járművek közt, csak elvitte a rendszerváltás forráshiánya, ami  a MÁV-ot is súlytotta. Végül a 2000-es milleniumi évet kihasználva a Nemeskürthyvel fizettették ki. Üzleti célból.

 

A Truman, 1026-os 100% civil kezdeményezés volt.

 

A Bhv kocsik nem nosztalgiajárművek, csak az utolsó esedékes fővizsgán az egységes szintervet kapták meg, ezek a Start Nosztalgiával párhuzamosan kiépített saját nosztalgia flottájának tagjai, a '"retrő" járművek.

Előzmény: C50 (71255)
C50 Creative Commons License 2023.12.25 -5 7 71255

Nemrég dicsekedtél az "arcképeseddel". Tehát ingyen utazol, igaz? Neked témyleg mindegy, hogy Mucsaröcsögén akarsz felszállni.

 

Az a nemrég jó régen lehetett mert 20 éve van. De nem valószínű hogy annak a vasútbarát tömegeknek is akik a fővárostól messze eső retro hétvégékre is nagy számban utaznak, mégis megfizetik a jegyet illetve valószínűleg nagy részüknek van országbérletük, tehét nem jelenthet gondot Esztergomig utazni.

 

Közben olyan apróségokat hagysz ki, mint a vonat átemelése Bp-ről

 

 

Átemelték azt pl. Domobóvárra is, ott is csak onnantól indult a bevételt hozó vonat, tehát ez is megoldható.

 

emiatt szűnt meg 2007-ben a balatoni nosztalgia is

 

Esztergom jóval közelebb van.

 

Budapesten és környékén van jelenleg olyan fizetőképes réteg zömmel, aki ezt ki tudja fizetni.

 

 

Már tájékoztattalak de még egyszer: nem csak Budapesen élnek emberek. Többit lásd fent.

 

mert hasznot is kell termelni

 

Sok évvel ezelőtt a hasonló soraidért kezdtem szembe menni a mondandóddal.

 

De te minden józan ellentérv dacára csak ismlételgeted a dacos kisfiú "akarom"-ját.

 

 

Igen, következetesen kitartok az álláspontom mellett. Egyébként fiura hogy ennyire felveszed, attól hogy itt leírok vágyálmokat nem lesz belőle semmi.*

 

Arra azért kiváncsi lennék, miért pont karácsonykor kell minden évben vitát generálni és a torkomnak esni?

 

Nem vettem észre összefüggést, akkor reagálok ha olyan a téma. Lehet hogy ez gyakran egybe esik karácsonnyal.

 

Istvánteken kocsik sora várja a megmentőjét. Hajrá, itt a lehetőség.

 

 

Hajrá, te vagy közel a tűzhoz. Nekem az ilyen tevékenységemet leköti a kisvasút. (és ismételten respekt neked Aa 1078-ért)

 

*jópár dolog mégis megvalósult az eltelt 10-20 évben amit sose gondoltam volna, például:

 

-Csiszta

-Szob- Nagybörzsőny

-Tiszakécske

-Triglav

 

De hogy az on témával kapcsolatban:

-1026 mozog, még ha csak Füstin belül is.

-a két 424-es is sokáig reménytelennek tűnt

-rendbehozott M63 és Aa 1078

-ha nagyon messzire nézünk vissza az ABaü 630 is annak tekinthető, az sem volt benne a 80-as évek nagy felújításaiban

-amit évekig mondtál hogy sosem lesz: az utóbbi években négyszer is utazhattam 424-es vontatta Bhv kocsiban.

-Truman

-Nohab alapítvány

-stb.

 

Szóval nem kizárt hogy egyszer még ilyen is lesz:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=293897088184709&set=g.1562735057345964

 

 

 

 

 

 

Előzmény: FejesAntal (71245)
Alien Angel Creative Commons License 2023.12.25 -3 9 71254

"A vitához minimum két ember kell..."

 

OFF: Ha valakinek mégsem lenne partnere, van rá segítség :)

Előzmény: sínbohóc (71246)
nememlexemki Creative Commons License 2023.12.25 -3 6 71253

a 40a alkalmas ilyen sebességű vonat közlekedésére is

 

itt "bő" az infra, ritka a forgalom, pláne hétvégén, de akár munkanap is mehet, akár félreállás/előzés nélkül is, megfelelő kelenföldi indulással

 

az más kérdés persze, hogy pusztaszabolcsra nem igazán lehet más -kapcsolódó- programot szervezni, onnan tovább nehezebb de nem lehetetlen tovább menni, egy ps oda-vissza útra pedig nem biztos, hogy lennének tömegek

Előzmény: FejesAntal (71221)
rm40 Creative Commons License 2023.12.24 -3 9 71252

És külön hála neki(k) azért, hogy ezeket a fotókat a nagyközönség számára közzé is tették.

Előzmény: Bárdos Imre (71251)
Bárdos Imre Creative Commons License 2023.12.24 -3 8 71251

Rengeteg kiváló fotót köszöhetünk neki, egy "nem igazán" fotózható korszakból. Nyugodjon békében! :(

Előzmény: rm40 (71238)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!