Igazából a felvétel készítésének idejét, illetve a mozdonyt lenne jó azonosítani. Az biztos, hogy valamelyik 410,600-as, de ez egy eléggé szedett-vedett társulat volt. Ahány, annyiféle, így a külső jegyek támpontot adhatnak. A mozdonyok már az 1920-as években Magyarországon lehettek, így egyáltalán nem kizárt a fénykép második vh. előtti, alatti készítése sem. A helyszín szerintem Máriabesnyő, de lehet, hogy tévedek
Szóba került, mint lehetséges versenyző a 410,603-as, de egy általam belinkelt cikkben a mozdony nem így nézett ki: volt víztisztító dómja is. Ezek a víztisztítók tudomásom szerint csak a 60-as években kezdtek eltűnni a mozdonyokról, de a kép biztos, hogy korábban készült. Úgyhogy két eset lehet: a 603-asról előbb szerelték le a víztisztítót, vagy nem a 603-as van a fortepanos, vagy ezen a képen:
Ha a fényképet nézem: amennyiben lehet 1948 előtti, akkor lehet Máriabesnyő.
Ha nem lehet 1948 előtti, akkor nem lehet Máriabesnyő. (1956/7-re pedig már egyébként is önműködő térközösödött a vonal, így az 1930-as években alakjelző legfeljebb játékvasúti használatban lehetett a környező lakóknál.)
Hozzá nem értő kérdés: lehet-e II. vh. alatti a kép? Olvesmányemlékeim szerint számtalan akkor már korszerűtlen olasz, osztrák (német?) eredetű gőzmozodony vendégszerepelt a magyar vasúthálózaton azokban az években.
Köszi! Igazából még nem foglalkoztam ilyen mélységben a témával, így nem is gondoltam, hogy a negyvenes években nem volt szempont a helytelen vágány mindennapos használata. Az 1950-es filmben valóban nincs térközjelző sehol a helytelen vágány mellett, úgyhogy teljesen igazad van!
Ez nem a bizberrovat, de onnan is kidobnának minket az érdektelenség miatt. Akkor dobjanak ki minket innen.
1949-1950 előtt kétvágányú pályán nem nagyon akartunk helytelen irányba közlekedni, kivéve a vágányzárakat. A szerencsésebb állomásokon még csak olyan vágánykapcsolatok sem voltak, amik ezt lehetővé tennék. (Az állomások hiányzó vágánykapcsolatait Bebrits - akkor még államtitkár - úr utasítására már 1948-tól programba veszik, de még az 1980-as évekig maradtak alapelves állomások a Budapest - Hegyeshalom fővonalon.)
1949-1950-ben az új, automata térközberendezéseket már úgy építik, hogy támogassák a helytelen vágányon közlekedést, és a csatlakozó állomásokon is így alakítják át a biztosítóberendezéseket.
A hagyományos, elektromechanikus térközberendezéseket és csatlakozó állomásokat azonban továbbra sem alakítják át menetirányváltásosra. Az más kérdés, hogy bevezetik a helytelen vágányon közlekedést, a nemlétező helytelen vágány melletti bejárati jelzőket pedig "!"-jelzőkkel pótolják. (Jelzésadás helye - mármint szabd a behaladás helytelen vágányról jelzés adásának helye.) Ezzel együtt születik meg a még ma is élő-viruló "F" betűs jelzőtábla.
De ettől függetlenül a biztosítóberendezések továbbra sem támogatják, az állomásokon nem lehet jelzővel ki-be járni, a térközökben nincsenek számukra jelzők (Miskolc-Gömöri és Sajószentpéter, Budapest-Nyugati és Rákosrendező között még ma is hasonló állapotok* vannak, a Rákosszentmihály - Kőbánya felső pedig valami egészen bizarr). Szükségmegoldás, nehézkes, balesetveszélyes, engem is érdekelne, hogy a valóságban mennyire éltek az 1950-es években ezzel a lehetőséggel, mennyit segített a valóságban a forgalmi zavarok feloldásán.
Aztán idővel voltak sok csodák. Automata térközök menetirányváltással, de helytelen irányba csak állomástávolsággal. Vagy menetirányváltással, de úgy, hogy az állomásokon se ki-se bejárni nem lehetett helytelen irányra, a bejárat is "!" volt.
*: (A "!"-jelet majd az 1980-as évek elején vörös+hívós bejárati jelzőkre cserélik.)
+: A második világháborút követően rövidebb-hosszabb ideig volt egy-két kényszerszülte megoldás, amikor párhuzamosan vezetett kétvágányú pályák egyik vágányára ráeresztették a szomszédos egyvágányú pálya forgalmát is (pl.: Göd - Vác - Verőce, Győr - Öttevény).
A helytelen vágány mellett nem volt miért jelzőt hagyni, mivel az akkori forgalmi gondolkodás és a jelző és biztosítóberendezések nem nagyon tudtak/akartak mit kezdeni a helytelen vágányon közlekedéssel.
És valóban! Ebben az 1950-es filmben sehol sem látni térközjelzőt a helytelen vágány mellett. Igaz, ez egy másik vonal.
Szerintem a képen szereplő a jelző attól még meg lehetett 1948 után is, ha volt szerepe a helytelen vágányon történő közlekedés esetén. Előtúrom a régi Menetrendfüggelékeimet, és megnézem milyen jelzők voltak abban az időben arrafelé.
A baljáratról jobbjáratra térés maga után vonta a térközjelzők áthelyezését.
A helytelen vágány mellett nem volt miért jelzőt hagyni, mivel az akkori forgalmi gondolkodás és a jelző és biztosítóberendezések nem nagyon tudtak/akartak mit kezdeni a helytelen vágányon közlekedéssel.
Egy képet ismerek, de tudomásom szerint nincs fent a Fortepanon. Ha jól emlékszem Sevcsik Jenő készítette Zamárdi megállóban 1938-ban. Mivel szerzői jog védelme alatt áll, nem tehetem fel ide - jóllehet úgy rémlik, valamikor réges-régen valaki feltette.
Így első blikkre - mivel kétfogalmú -, egy térközjelző lehet. A vonóvezeték mintha a megállóhely peronja felé vezetne, tehát az őrhely valószínűleg a megállóhelyen lehetett.
Szerintem a képen szereplő a jelző attól még meg lehetett 1948 után is, ha volt szerepe a helytelen vágányon történő közlekedés esetén. Előtúrom a régi Menetrendfüggelékeimet, és megnézem milyen jelzők voltak abban az időben arrafelé.
Sajnos a fortepanos képeknél sok esetben korrekt adat hiányában elkerülhetetlen, hogy becsült évszám kerüljön a kép mellé. Amennyiben biztos vagy benne, hogy a korrekt évszám legkorábban 1960 kell legyen, úgy lécci jelezd ezt hozzászólás formájában a fortepan szerkesztői felé a "Fortepan megfejtések" topicban a bizonyítékaid melléklésével.
Szeretném megkérdezni, hogy a kkstb. 60-as, később MÁV 330-as gőzmozdony déli vasúti verziójáról van-e esetleg valakinek fényképe(i)? Nagykanizsára volt állomásítva 9 az I. VH-ig, ezek jórészt magyar gyártásúak is voltak. Köszönöm és BUÉK!
Mondjuk az Antidur bevezetésével sok mozdonyról lekerült a víztisztító, és ha a kéményről levették a gallért is, akkor az ismert képek alapján a 603-asnak lehetett olyan rövid kéménye, mint a fortepanos képen látható 410-esnek...
Mert olyan kérés érkezett, államtikári szinten, hogy szeretnék hogy legyen gőzösös vonat a dombovári vonal jubileumán. Lett!
Náluk sosem lehet tudni. Lehet egszer azt találják ki hogy a 100 éves vonat menjen.
Csak nincs fizetőképes kereslet. Ahol az emberek zöme szegénységi küszöbön él, ott nem a nosztalgiavonat az elsődleges ügy.
Itt a környékünkön, ahogy Budapesten is vannak akik a szegénységi küszöbön élnek. De szerencsére bőven nem a többség. Nem úgy van ez hogy elhagyod a Bp táblát és mindenki éhenhal.
Mert leírtam a közismert tényt, hogy a Nosztalgia kft nem jótékonysági egylet, hanem profitorentált cég? Az ügyvezető igazgatót a felügyelő bizottság elővette, ha nem hozta a számokat...
Pont ez a baj. Nyereséget el kéne felejteni, minden keletkező többletet járművekre költeni.
A Bhv kocsik nem nosztalgiajárművek, csak az utolsó esedékes fővizsgán az egységes szintervet kapták meg, ezek a Start Nosztalgiával párhuzamosan kiépített saját nosztalgia flottájának tagjai, a '"retrő" járművek.
Mindegy nekem mi a titulusa. Húzza a 424-es és rajta üljek. Többi mindegy.
Átemelték azt pl. Domobóvárra is, ott is csak onnantól indult a bevételt hozó vonat, tehát ez is megoldható.
Mert olyan kérés érkezett, államtikári szinten, hogy szeretnék hogy legyen gőzösös vonat a dombovári vonal jubileumán. Lett!
Már tájékoztattalak de még egyszer: nem csak Budapesen élnek emberek.
Csak nincs fizetőképes kereslet. Ahol az emberek zöme szegénységi küszöbön él, ott nem a nosztalgiavonat az elsődleges ügy.
Sok évvel ezelőtt a hasonló soraidért kezdtem szembe menni a mondandóddal.
Mert leírtam a közismert tényt, hogy a Nosztalgia kft nem jótékonysági egylet, hanem profitorentált cég? Az ügyvezető igazgatót a felügyelő bizottság elővette, ha nem hozta a számokat...
Az 1078-as kocsi kölső felújítésa kárpólás volt a Dk-n ócsksvasgyűjtés címén szétvágott kettő postakocsiért cserébe.
A 424 009 azért lett felújítva, mert a múzeum visszavette a 109.109-est. És a kft-nek nem maradt üzemképes nagygőzöse a 247-esen kivül.
Az ABaü 630-as benne volt a felújítandó járművek közt, csak elvitte a rendszerváltás forráshiánya, ami a MÁV-ot is súlytotta. Végül a 2000-es milleniumi évet kihasználva a Nemeskürthyvel fizettették ki. Üzleti célból.
A Truman, 1026-os 100% civil kezdeményezés volt.
A Bhv kocsik nem nosztalgiajárművek, csak az utolsó esedékes fővizsgán az egységes szintervet kapták meg, ezek a Start Nosztalgiával párhuzamosan kiépített saját nosztalgia flottájának tagjai, a '"retrő" járművek.
Nemrég dicsekedtél az "arcképeseddel". Tehát ingyen utazol, igaz? Neked témyleg mindegy, hogy Mucsaröcsögén akarsz felszállni.
Az a nemrég jó régen lehetett mert 20 éve van. De nem valószínű hogy annak a vasútbarát tömegeknek is akik a fővárostól messze eső retro hétvégékre is nagy számban utaznak, mégis megfizetik a jegyet illetve valószínűleg nagy részüknek van országbérletük, tehét nem jelenthet gondot Esztergomig utazni.
Közben olyan apróségokat hagysz ki, mint a vonat átemelése Bp-ről
Átemelték azt pl. Domobóvárra is, ott is csak onnantól indult a bevételt hozó vonat, tehát ez is megoldható.
emiatt szűnt meg 2007-ben a balatoni nosztalgia is
Esztergom jóval közelebb van.
Budapesten és környékén van jelenleg olyan fizetőképes réteg zömmel, aki ezt ki tudja fizetni.
Már tájékoztattalak de még egyszer: nem csak Budapesen élnek emberek. Többit lásd fent.
mert hasznot is kell termelni
Sok évvel ezelőtt a hasonló soraidért kezdtem szembe menni a mondandóddal.
De te minden józan ellentérv dacára csak ismlételgeted a dacos kisfiú "akarom"-ját.
Igen, következetesen kitartok az álláspontom mellett. Egyébként fiura hogy ennyire felveszed, attól hogy itt leírok vágyálmokat nem lesz belőle semmi.*
Arra azért kiváncsi lennék, miért pont karácsonykor kell minden évben vitát generálni és a torkomnak esni?
Nem vettem észre összefüggést, akkor reagálok ha olyan a téma. Lehet hogy ez gyakran egybe esik karácsonnyal.
Istvánteken kocsik sora várja a megmentőjét. Hajrá, itt a lehetőség.
Hajrá, te vagy közel a tűzhoz. Nekem az ilyen tevékenységemet leköti a kisvasút. (és ismételten respekt neked Aa 1078-ért)
*jópár dolog mégis megvalósult az eltelt 10-20 évben amit sose gondoltam volna, például:
-Csiszta
-Szob- Nagybörzsőny
-Tiszakécske
-Triglav
De hogy az on témával kapcsolatban:
-1026 mozog, még ha csak Füstin belül is.
-a két 424-es is sokáig reménytelennek tűnt
-rendbehozott M63 és Aa 1078
-ha nagyon messzire nézünk vissza az ABaü 630 is annak tekinthető, az sem volt benne a 80-as évek nagy felújításaiban
-amit évekig mondtál hogy sosem lesz: az utóbbi években négyszer is utazhattam 424-es vontatta Bhv kocsiban.
a 40a alkalmas ilyen sebességű vonat közlekedésére is
itt "bő" az infra, ritka a forgalom, pláne hétvégén, de akár munkanap is mehet, akár félreállás/előzés nélkül is, megfelelő kelenföldi indulással
az más kérdés persze, hogy pusztaszabolcsra nem igazán lehet más -kapcsolódó- programot szervezni, onnan tovább nehezebb de nem lehetetlen tovább menni, egy ps oda-vissza útra pedig nem biztos, hogy lennének tömegek