Előrebocsátom hogy én is teljesen szkeptikusan indultam neki a kérdésnek, a tapasztalataimat írtam le.
Onnan indult a dolog hogy az én autóm szelepfogyós motorral készült (mazda), sokan szívnak vele. Ellenben láttam egy 300ekm-t gázzal futott holland példányt, ami tökéletesen üzemelt még mindig, és felkeltette az érdeklődésemet a téma.
Amit szakirodalmazni sikerült anno abban van szerintem igazság. Nem ken, nem hűt az olaj az hanem "koszol" egy kicsit, az alábbi leírásban benne van miért van jelentősége. Emellett a benzin hűtőhatása elmarad, és eleve magasabb hőfokon ég az LPG tehát a terhelés vitathatatlanul nagyobb.
A szelepfogyásomat is méregetem folyamatosan, az elején durván elindult, majd a kenő után megállt. Most 112ekm-nél tartok, ősszel esedékes a méricskélés ismét.
Szóval szerintem nem teljesen hülyeség, de nem akarok hitvitát generálni nyilván...
A gáz vezérlőmet magam programoztam, 70% terhelés felett benzinre vált (nálam ez nagyon ritka mivel közel 160ló), és az összes trim ki van tökölve nullásra.
A szívóbefecskendezésnél csökkenti a párolgó folyékony üzemanyag a szívószelep hőmérsékletét. A kipufogó szelep magasabb hőmérséklete csökkenti a szilárdságát és hamarabb kopik, korrodálódik. Nagy terhelésen hamarabb elhasználódik, kis terhelésen rossz a motor hatásfoka, nő a fogyasztás/ kWh.
Felhasználó részről semmi nem változik, a motorolaj keni a motor részeit, és kész.
Attól, mert gázzal jársz, kicsit magasabb az égéshője, 100.000 kilométerig nem változik semmi, kivéve a szelepek nagyobb kopása. Illetve az üléké, ez a hidrotőkéseknél automatikusan utána állítódik, tárcsásoknál meg tárcsa csere. De ez a karbantartás része.
Tehát a hőterhelés a lényeg. Ez a kenegetés meg egy laikus átlagfelhasználó számára elég bonyolultan hangzik. Ezeket nem tudom elmondják-e így egy átalakításnál.
Közelítsd meg másképp: a gázüzem nagyobb hőterheléssel jár, ez tény. Ha a motorod benzinüzemben pályán a maximális teljesítmény 70%-a felett megy, akkor gázüzemben már olyan hőterheléssel jár mintha padlóznád benzinen.
Azaz az alulmotorizált autó + pályázás nem barátok.
Ha pályázni akarsz akkor nagy köbcentis szívómotor a nyerő, ami alacsony terhelésen, fordulaton viszi a dobozt kényelmesen.
Országüton, városban jó választás az LPG kis motorral is, csak legyen rendesen belőve a rendszer.
Kombinál esetleg, mert annál más az áttétel és nagyobb fordulat kell ugyanakkora sebesség elérésére. A fordulatszámot nézd, ne a sebességet.
Én pl. kombin 2000 körül tartom a fordulatot, úgy is váltok. 2500-2700 körüli az érték 110 körül. 3000-es fordulat fölé ritkán megyek vele, autópályát eleve nem használok, mert fizetős és az autó is nagy fordulaton zabál, plusz minden nap van valami baleset, a sima főutakon nekem kényelmesebb. Időben indulok, ennyi.
Nem mellesleg a szelep kenésére találták ki a kenő folyadékokat (pl. Flashlube), ami a szívőcsőbe csepegteti be az olajat, tehát nem marad kenés nélkül szárazon a szelep. Egyesek beépítik az autójukba, mások spórolnak ezen, mert nem tartozéka a gázrendszernek, csak kiegészítője. 1L folyadék sokáig elég, annó 5eFt környékén vettem és még van belőle 2,5 év után (évi 50e km-t ha max megyek). Mivel a szívőcsőbe van vezetve, ezért nagyobb fordulaton többet adagol, kicsin kevesebbet, mert vákuum alapján szívja az olajat is.
Ha spórolnak ezen a kis tartályon és a 2-3 évenkénti folyadékon, akkor dobják ki idő előtt a motorjukat, én csak ezt tudom mondani.
Utána kell járni a dolgoknak, mert már pl. sima kenőolajból is láttam LPG-adalékot, ami talán valami teflonszerű filmet hoz létre a hengeren, mint régen a Slick50 vagy a GoldenEagle adalékok. Épp úgy, ahogy léteznek kifejezetten LPG-s gyertyák is.
Csak néhány kiegészítő (LPG-s motorolaj is van a listában, szelepkenő és sima tartály vagy elektronikus adagolós változat):
Szóval ki vannak találva a szelepkenési megoldások is több féle változatban, de megnézném, hogy hány LPG-s építi be magának, hogy óvja a motorját. Gondolom "1 valaki"-nek sem volt bent ilyen szelepkenés és akkor persze, hogy csodálkozhatsz, ha berágódik.
Amúgy autószerelőként 1200 Ladán épp úgy csiszoltam be szelepeket, amik csak benzinnel üzemeltek, mert akkor még a LPG nem volt divat 25 évvel ezelőtt és még a benzin is ólmozott volt! Könnyű mindent az LPG-re fogni, de a szelep-elhasználódás nem mai történet.
A vezetési stílus sokban tényező a LPG-s motorok széthajtásában.
Hiszen az a plusz 10-15 fok, amivel jobban melegszik az autó, egy szaharai időjárású területen eleve mindennapos lenne.
Ha az ember nem bőgeti, hanem betartja a sebességhatárokat és kellő időben vált fel vagy le, akkor a gázüzemű működés sem károsabb, mint a benzin, hiszen már abban sincs ólom, hogy kenje a henger, viszont a benzin kormoz, míg a gáz nem.
Lehet, hogy silányabb minőségű az öntvény, mert más összetételű, hogy könnyebb legyen, de ennyi hőmérséklet-különbséget el kell viselnie a fent említett példa miatt is (használati helyszín).
Mivel 300 körül van a LPG, a benzin közel dupla annyiba kerül, sok lobbista van, akik a benzinen akarják tartani az autósokat.
Ez pont olyan parasztvakítás, mint az, hogy robbanásveszélyesség miatt nem lehet földalatti parkolóházba LPG-s autóval behajtani, hiszen épp a gáztartály biztonságosabb a benzines sokszor már műanyag tartályoknál és a robbanásvédelem miatt van rajta vészszelep, ami lassan engedi ki a túlnyomást. Azaz rá lehet fogni, hogy egy gázos autó motorja azért ment tönkre, mert gázos volt, de én azért a vezetési stílust is hozzávenném, mert az sem mindegy, hogy egy sebességmániás kamasz vagy egy nyugdíjas hétvégi sofőr megy vele.
Halihó! Van-e még olyan 2020 utáni autó, aminek motorja kompatibilis LPG átalakításra, vagyis később nem megy szét tőle a motor? (pl. közvetlen befecskendezésűek) Persze a műhelyek szerint mindenre van megoldás, de engem a valóság érdekel.
Szétszedés után derült ki, hogy ez már javítva/felújítva volt 1x, mert a hőközvetítő spirálokból hiányzott és gyűröttek is voltak, valamint a fedlapjukon is látszott a szétszedés nyoma.
Az eredeti tömítés egyike sem volt kiszakadva és elöregedve sem. Kb. olyan félidős lehet, mire cserére szorult volna, így vésztartaléknak elrakom.
Több videót is megnéztem, ahol értetlenül álltak azelőtt, hogy miért van megjelölve a szerelési irány, hiszen szinte senki nem tartja be (nálam sem úgy volt). Ez a tippem szerint a légtelenítés miatt lehet megszabva, illetve mivel a melegvíz felfelé áramlik, amerre a légnemű kilépője van, lehet azt az elején jobban tudja melegíteni.
Vészesen nagy kosz nem volt benne. Átalakítottam a felfogatását és vágtam minden cső végéből is, így már ott sem szivárog.
Ma a második rövid úton viszont az alapjáratot nem tudta tartani, ugrált egy picit, de olyan 3km után csak, majd megjelent a benzines ECU-ban egy hiba a CO-ra, de később már nem volt gond az alapjárattal sem. (A vákuumcső mellett nem szívhat semmit, rendesen vissza lett téve az is.
A hűtővíz-szagolgatását majd a várhatóan holnapi hosszabb út után ejtem meg, ha nem felejtem el, de ezek szerint nem a tömítés hibája okozta.
Végül is megrendeltem a javítókészletet lengyelből, meg a folyékony gázra a szűrőt, mert bár 2 éve volt cserélve a szűrő, rengeteg fém szemcse volt benne, a légneműt nem cserélem.
Javítókészlet itthon 12e+szállítás, lengyelből 10e szállítással, kínából (törökből küldik) 8e, de ez utóbbiban az O gyűrűk nincsenek benne.
De elvileg nem szivároghat át a gáz a vízbe, így ezért érdeklődtem, hogy mi más okozhatja ezt a szagot. A hűtővíz nem habzik, nem buborékos, nem levegős (gázos), csak szaga van.
Fogyasztással nincs gondom, azonos távot megy el most is, mint eddig, viszont a hűtővíznek gázszaga van. 1-2 havonta ellenőrzöm, 2 hónapja nem volt még szaga.
Sejtem, hogy a Zavoli Zeta reduktorban mehetett szét valami membrán, de amíg nincs másik, nem szedném szét potyára, de valószínűleg az lehet a probléma?