Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

kiggyo Creative Commons License 2023.06.29 0 1 67361

Előrebocsátom hogy én is teljesen szkeptikusan indultam neki a kérdésnek, a tapasztalataimat írtam le.

 

Onnan indult a dolog hogy az én autóm szelepfogyós motorral készült (mazda), sokan szívnak vele. Ellenben láttam egy 300ekm-t gázzal futott holland példányt, ami tökéletesen üzemelt még mindig, és felkeltette az érdeklődésemet a téma.

 

Amit szakirodalmazni sikerült anno abban van szerintem igazság. Nem ken, nem hűt az olaj az hanem "koszol" egy kicsit, az alábbi leírásban benne van miért van jelentősége. Emellett a benzin hűtőhatása elmarad, és eleve magasabb hőfokon ég az LPG tehát a terhelés vitathatatlanul nagyobb.

 

Akit érdekel egy kis érdekesség:

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=143192196&t=9023399

 

A szelepfogyásomat is méregetem folyamatosan, az elején durván elindult, majd a kenő után megállt. Most 112ekm-nél tartok, ősszel esedékes a méricskélés ismét.

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158642048&t=9023399

 

Szóval szerintem nem teljesen hülyeség, de nem akarok hitvitát generálni nyilván...

 

A gáz vezérlőmet magam programoztam, 70% terhelés felett benzinre vált (nálam ez nagyon ritka mivel közel 160ló), és az összes trim ki van tökölve nullásra.

Előzmény: kulturg (67356)
net91 Creative Commons License 2023.06.29 0 0 67360

Sziasztok, 

 

Eladóvá vált a gázüzemű autóm, esetleg ha valaki ilyet szeretne vásárolni.

 

Ha tiltott a linkelés, akkor töröljétek.

Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2023.06.27 0 0 67359

szívócsőbefecskendezésnél

Előzmény: Maketheworldabetterplace (67358)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2023.06.27 0 0 67358

A szívóbefecskendezésnél csökkenti a párolgó folyékony üzemanyag a szívószelep hőmérsékletét. A kipufogó szelep magasabb hőmérséklete csökkenti a szilárdságát és hamarabb kopik, korrodálódik. Nagy terhelésen hamarabb elhasználódik, kis terhelésen rossz a motor hatásfoka, nő a fogyasztás/ kWh.

Előzmény: 1 valaki (67352)
1 valaki Creative Commons License 2023.06.27 0 0 67357

Mit is kellene elmondani?

Felhasználó részről semmi nem változik, a motorolaj keni a motor részeit, és kész.

Attól, mert gázzal jársz, kicsit magasabb az égéshője, 100.000 kilométerig nem változik semmi, kivéve a szelepek nagyobb kopása. Illetve az üléké, ez a hidrotőkéseknél automatikusan utána állítódik, tárcsásoknál meg tárcsa csere. De ez a karbantartás része.

Előzmény: kulturg (67356)
kulturg Creative Commons License 2023.06.27 0 0 67356

Tehát a hőterhelés a lényeg. Ez a kenegetés meg egy laikus átlagfelhasználó számára elég bonyolultan hangzik. Ezeket nem tudom elmondják-e így egy átalakításnál.

Előzmény: kiggyo (67354)
1 valaki Creative Commons License 2023.06.26 0 0 67355

Pályán 130nál 4000-es fordulaton 45% terheléssel megy a gázos x autóm.

Nem is értem az aggódást miatta, 160.000 km ment bele gázzal, köszöni jól van.

105 lóerő helyett 103,5 jött le padon. Igaz sok hónapos benyával, gázzal 95 paci.

Előzmény: kiggyo (67354)
kiggyo Creative Commons License 2023.06.26 0 0 67354

Közelítsd meg másképp: a gázüzem nagyobb hőterheléssel jár, ez tény. Ha a motorod benzinüzemben pályán a maximális teljesítmény 70%-a felett megy, akkor gázüzemben már olyan hőterheléssel jár mintha padlóznád benzinen. 

Azaz az alulmotorizált autó + pályázás nem barátok.

 

Ha pályázni akarsz akkor nagy köbcentis szívómotor a nyerő, ami alacsony terhelésen, fordulaton viszi a dobozt kényelmesen. 

 

Országüton, városban jó választás az LPG kis motorral is, csak legyen rendesen belőve a rendszer.

Előzmény: kulturg (67349)
dokeee Creative Commons License 2023.06.26 0 0 67353

Gondold már át egy kicsit, azt írod 125e km-t mentél és még van az 1l kenőanyagból. :) Ez még mókusvakításnak is szar.

Előzmény: Mister V. (67351)
1 valaki Creative Commons License 2023.06.26 0 1 67352

Azért elárulhatnád, a benzin mióta ken bármit is a motorban?

Folyt már a kezedre?

Ha leszáradt, olajos maradt, vagy kiszárította?

 

Kifejtenéd, hogy a kipufogó szelepet a percenkénti pár csepp hogy tudja kenni?

Ugyanis az fogy el jobban, nem a szívó.

Mentem már ötszázezer kilométert pár autóval gázzal, köszi nem kellett kidobni egyik motoromat sem.

Csak hogy megértsd, láttam jópár gázos, és nem gázos motort szétbontva, van tapasztalat.

 

Zsigulinál is jobban fogyott a szelep gázon, 35 éve is. Jó is volt az, palack a híd felett, hátsó ülés mögött.

Persze aki elszegényítette a keveréket, beégett, meg átégett a dugattyú tető. akár.

De mint autószerelő, sok ilyet láthattál.

 

 

Előzmény: Mister V. (67351)
Mister V. Creative Commons License 2023.06.26 0 2 67351

Kombinál esetleg, mert annál más az áttétel és nagyobb fordulat kell ugyanakkora sebesség elérésére. A fordulatszámot nézd, ne a sebességet.

Én pl. kombin 2000 körül tartom a fordulatot, úgy is váltok. 2500-2700 körüli az érték 110 körül. 3000-es fordulat fölé ritkán megyek vele, autópályát eleve nem használok, mert fizetős és az autó is nagy fordulaton zabál, plusz minden nap van valami baleset, a sima főutakon nekem kényelmesebb. Időben indulok, ennyi.

 

Nem mellesleg a szelep kenésére találták ki a kenő folyadékokat (pl. Flashlube), ami a szívőcsőbe csepegteti be az olajat, tehát nem marad kenés nélkül szárazon a szelep. Egyesek beépítik az autójukba, mások spórolnak ezen, mert nem tartozéka a gázrendszernek, csak kiegészítője. 1L folyadék sokáig elég, annó 5eFt környékén vettem és még van belőle 2,5 év után (évi 50e km-t ha max megyek). Mivel a szívőcsőbe van vezetve, ezért nagyobb fordulaton többet adagol, kicsin kevesebbet, mert vákuum alapján szívja az olajat is.

Ha spórolnak ezen a kis tartályon és a 2-3 évenkénti folyadékon, akkor dobják ki idő előtt a motorjukat, én csak ezt tudom mondani.

 

Utána kell járni a dolgoknak, mert már pl. sima kenőolajból is láttam LPG-adalékot, ami talán valami teflonszerű filmet hoz létre a hengeren, mint régen a Slick50 vagy a GoldenEagle adalékok. Épp úgy, ahogy léteznek kifejezetten LPG-s gyertyák is.

 

Csak néhány kiegészítő (LPG-s motorolaj is van a listában, szelepkenő és sima tartály vagy elektronikus adagolós változat):

 

https://www.v-lube.com/produkte.html

https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2F61481037%2FCategories%2FValveCare

https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2F61481037%2FProducts%2FF0005A

https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/F0001

https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/F0001-led

https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61481037/Categories/lpg_motorolie

 

Szóval ki vannak találva a szelepkenési megoldások is több féle változatban, de megnézném, hogy hány LPG-s építi be magának, hogy óvja a motorját. Gondolom "1 valaki"-nek sem volt bent ilyen szelepkenés és akkor persze, hogy csodálkozhatsz, ha berágódik.

Amúgy autószerelőként 1200 Ladán épp úgy csiszoltam be szelepeket, amik csak benzinnel üzemeltek, mert akkor még a LPG nem volt divat 25 évvel ezelőtt és még a benzin is ólmozott volt! Könnyű mindent az LPG-re fogni, de a szelep-elhasználódás nem mai történet.

Előzmény: kulturg (67349)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2023.06.26 0 0 67350

2000/min és nem szegény keverék. 

Előzmény: kulturg (67349)
kulturg Creative Commons License 2023.06.26 0 0 67349

Ha pl. 130-140-el megyek 5-ösben autópályán, az már bőgetésnek számít és túlmelegszik?

Előzmény: Mister V. (67347)
1 valaki Creative Commons License 2023.06.26 0 0 67348

Láttál már 150-200000 kilométert gázzal futott szelepüléket?

Az elfogy, és kráteres a felülete.

Jelentősen rosszabb, mint benzinen.

 

Előzmény: Mister V. (67347)
Mister V. Creative Commons License 2023.06.26 0 0 67347

A vezetési stílus sokban tényező a LPG-s motorok széthajtásában.

Hiszen az a plusz 10-15 fok, amivel jobban melegszik az autó, egy szaharai időjárású területen eleve mindennapos lenne.

Ha az ember nem bőgeti, hanem betartja a sebességhatárokat és kellő időben vált fel vagy le, akkor a gázüzemű működés sem károsabb, mint a benzin, hiszen már abban sincs ólom, hogy kenje a henger, viszont a benzin kormoz, míg a gáz nem.

Lehet, hogy silányabb minőségű az öntvény, mert más összetételű, hogy könnyebb legyen, de ennyi hőmérséklet-különbséget el kell viselnie a fent említett példa miatt is (használati helyszín).

Mivel 300 körül van a LPG, a benzin közel dupla annyiba kerül, sok lobbista van, akik a benzinen akarják tartani az autósokat.

Ez pont olyan parasztvakítás, mint az, hogy robbanásveszélyesség miatt nem lehet földalatti parkolóházba LPG-s autóval behajtani, hiszen épp a gáztartály biztonságosabb a benzines sokszor már műanyag tartályoknál és a robbanásvédelem miatt van rajta vészszelep, ami lassan engedi ki a túlnyomást. Azaz rá lehet fogni, hogy egy gázos autó motorja azért ment tönkre, mert gázos volt, de én azért a vezetési stílust is hozzávenném, mert az sem mindegy, hogy egy sebességmániás kamasz vagy egy nyugdíjas hétvégi sofőr megy vele.

t.lantos Creative Commons License 2023.06.25 0 0 67346

Barmelyik Toyota hibrid biztos jo, csak az meg eleve keveset eszik :)

Amugy a japanok kozott akadnak meg hagyomanyosabb motorok.

Előzmény: kulturg (67342)
1 valaki Creative Commons License 2023.06.25 0 0 67345

Nem tudom, én is csak a létét tudom. Másról nem is hallottam új autókból.

Előzmény: Gyümölcsfás (67344)
Gyümölcsfás Creative Commons License 2023.06.25 0 0 67344

Az igaz, hogy van új Dacia, ami LPG-s de nem nagyon hosszú életűek a motorok az LPG-vel.

A pontos típusra nem emlékszem, de az Index fórumon a Lodgy-sban olvastam ezt.

Előzmény: 1 valaki (67343)
1 valaki Creative Commons License 2023.06.25 0 0 67343

Daciában van lpg-s, pontos tipust meg kell kérdezni, nézni.

Előzmény: kulturg (67342)
kulturg Creative Commons License 2023.06.25 0 0 67342

Halihó! Van-e még olyan 2020 utáni autó, aminek motorja kompatibilis LPG átalakításra, vagyis később nem megy szét tőle a motor? (pl. közvetlen befecskendezésűek) Persze a műhelyek szerint mindenre van megoldás, de engem a valóság érdekel.

Mister V. Creative Commons License 2023.06.24 0 1 67341

Pénteken meg is érkezett a javítókészlet.

Szétszedés után derült ki, hogy ez már javítva/felújítva volt 1x, mert a hőközvetítő spirálokból hiányzott és gyűröttek is voltak, valamint a fedlapjukon is látszott a szétszedés nyoma.

Az eredeti tömítés egyike sem volt kiszakadva és elöregedve sem. Kb. olyan félidős lehet, mire cserére szorult volna, így vésztartaléknak elrakom.

Több videót is megnéztem, ahol értetlenül álltak azelőtt, hogy miért van megjelölve a szerelési irány, hiszen szinte senki nem tartja be (nálam sem úgy volt). Ez a tippem szerint a légtelenítés miatt lehet megszabva, illetve mivel a melegvíz felfelé áramlik, amerre a légnemű kilépője van, lehet azt az elején jobban tudja melegíteni.

Vészesen nagy kosz nem volt benne. Átalakítottam a felfogatását és vágtam minden cső végéből is, így már ott sem szivárog.

Ma a második rövid úton viszont az alapjáratot nem tudta tartani, ugrált egy picit, de olyan 3km után csak, majd megjelent a benzines ECU-ban egy hiba a CO-ra, de később már nem volt gond az alapjárattal sem. (A vákuumcső mellett nem szívhat semmit, rendesen vissza lett téve az is.

 

A hűtővíz-szagolgatását majd a várhatóan holnapi hosszabb út után ejtem meg, ha nem felejtem el, de ezek szerint nem a tömítés hibája okozta.

Előzmény: Mister V. (67336)
t.lantos Creative Commons License 2023.06.16 0 0 67340

š=s (ld. škoda)

Előzmény: Maketheworldabetterplace (67339)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2023.06.16 0 0 67339

čehšlovak 2 karakterrel tömörebb. Érthető amit ír. 

Előzmény: t.lantos (67338)
t.lantos Creative Commons License 2023.06.15 0 0 67338

csehszlovak billentyuzet? :)

Előzmény: hubo44 (67337)
hubo44 Creative Commons License 2023.06.15 0 1 67337

,, megrendeltem a javítókészletet,,  eš leden serenčed a čavarokal mert dakran bele sakadnak a aluminiumba.

Előzmény: Mister V. (67336)
Mister V. Creative Commons License 2023.06.15 0 0 67336

Végül is megrendeltem a javítókészletet lengyelből, meg a folyékony gázra a szűrőt, mert bár 2 éve volt cserélve a szűrő, rengeteg fém szemcse volt benne, a légneműt nem cserélem.

1 hét múlva kb. kiderül, hogy ez volt-e a gond.

Előzmény: Mister V. (67335)
Mister V. Creative Commons License 2023.06.15 0 0 67335

Újat nem is kerestem.

Javítókészlet itthon 12e+szállítás, lengyelből 10e szállítással, kínából (törökből küldik) 8e, de ez utóbbiban az O gyűrűk nincsenek benne.

 

De elvileg nem szivároghat át a gáz a vízbe, így ezért érdeklődtem, hogy mi más okozhatja ezt a szagot. A hűtővíz nem habzik, nem buborékos, nem levegős (gázos), csak szaga van.

Előzmény: hubo44 (67334)
hubo44 Creative Commons License 2023.06.14 0 1 67334

Meni a uj eš meni javíto set?

 

Előzmény: Mister V. (67333)
Mister V. Creative Commons License 2023.06.14 0 0 67333

Fogyasztással nincs gondom, azonos távot megy el most is, mint eddig, viszont a hűtővíznek gázszaga van. 1-2 havonta ellenőrzöm, 2 hónapja nem volt még szaga.

Sejtem, hogy a Zavoli Zeta reduktorban mehetett szét valami membrán, de amíg nincs másik, nem szedném szét potyára, de valószínűleg az lehet a probléma?

1 valaki Creative Commons License 2023.06.08 0 0 67332

Bakker hívd már fel őket, elmondják.

 

Előzmény: norbi.sz_80 (67331)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!