Nem az volt a kérdés hogy mennyi idő alatt csinálod meg, hanem az hogy egyáltalán kiszámítható módon megcsinálod-e v. az időbeosztásod engedi hogy mindig megtudd csinálni? :) Az én megbízóimról tudom hogy nem csinálnák meg, mert így is a számlákat úgy kell összehalászni tőlük. Van olyan amelyikről a bank rögzítésekor derül ki hogy van még bizonylat és bekérik másolatban a szállítótól, mert annyira nem találják meg. Alap képlet hogy megkapom a bizonylatokat és aztán e-mailben küldenek még egy marékkal. De ha nem akkor a banki kivonat marad ki az anyagból. Van egy olyan cég amelyik csavaráru és kisgép kereskedelemmel foglalkozik. Nekik havonta kb. 10 edb számlájuk van és annak ellenére, hogy példásan feszes bizonylatolás náluk, mégis van mindig hónap 12. körül egy második köröm, mert van olyan számla ami későn érkezik be hozzájuk. Apropó! Mennyi idő alatt scannelnél be 10 ezer számlát? :D
Azért valljuk be, sokkal komfortosabb az életünk az online számla rendszer óta. A boltosok pénztárgép adatainál is nagyon jó, hogy gép-gép a kapcsolat. Sanya véleménye pedig nem számít, a felesége a mérvadó. Személy szerint sokat noszogattam őket, hogy ne harkálykodjanak. Nálam úgy működik, hogy az elsődleges adatforrás a NAV-rendszer. Lehet "előre" dolgozni. Sokkal jobb a hibákat a keletkezésük pillanatában (persze ésszerű határidőn belül) megoldani, mint bevallási határidő előtt pár nappal (órával). A NAV adatait pedig egyeztetem a print számlákkal, és megy a számlahiány lista az ügyfélnek. Ha ésszerű időn belül nincsenek meg, akkor visszamegy a nem könyveltek közé.
Ez a ráutaló magatartás "csak" két dolog függvénye. A lehetséges időráfordításé (kevés az ügyfél és vagy a számla) és vagy a bevételeké. Ha utóbbiból jól állsz akkor bevonható a folymatba olyan emberi erőforrás amely megcsinálja helyetted és meg kell mondjam hogy ha ez igy van akkor irigykedek. :D Én nem tudom hogy vagy ezzel, de mi amióta az eszünket tudjuk arra hajtunk, hogy 20-án éjfélre meglegyünk. Legutóbb decemberben is ez 22:53 volt.
Gondoltam hogy hozzászólsz. :D Azért fogalmazatam úgy hogy "oroszlán részét". A könyvelésből és a munkajog valamint bérzsámfejtés rendszeréből az emberi erőforrás kihagyhatatlan tényező. ..és vagy pofonegyszerűre kell módosítani a normát. Szerinted melyik a járhatóbb út? Ne válaszolj. Úgy is tudom mit fogsz mondani. :)
"előálltak a feltételek az e-áfához, mert az eredeti számlakép alapján már a NAV (vagy költségvetés) rendszere is képes lesz a jóhoz közeli e-áfa bevallást készíteni"
az e-áfának szükséges de nem elégséges feltétele hogy az áfa törvény legyen egyoldalas, mindenféle levonási tilalmaktól korlátoktól pénzforgalmi helyzettől és adózói döntéstől mentes tekintettel az áfa irányelv brüsszeli szülőföldjére ez a büdös életbe nem várható, az áfa tv márpedig örökkön-örökké csak növekedni és bonyolódni fog
Egyébként csak egy jogaszbályi előírás kérdése az egész. Egyrészt kötelezővé kellene tenni az online számlakészítő programok használatát aztán kötelezni arra (külön NAV engedéllyel) a programkészítőt, hogy a számla előállítását követően, egyúttal annak a pdf-ben elkészült - az eredeti bizonylat számára megnevezett és elektronikus aláírással is hitelesített - számlaképet legyenek kötelesek küldeni a NAV adatbázisba. Az pedig hogy "nyaj de a tárolás mekkora kőccség'" típusú kifogásokat kurvára leszarom. Azért IS fizetem az adót hogy egy-egy efféle szolgáltatása a rendszernek jól működjön. ..és ekkor már azt mondom hogy előálltak a feltételek az e-áfához, mert az eredeti számlakép alapján már a NAV (vagy költségvetés) rendszere is képes lesz a jóhoz közeli e-áfa bevallást készíteni én pedig valóban papírmentesen tudok majd - ami a legfontosabb a számla kiállításának akár másnapjára IS napra készen - dolgozni és iratot őrizni. ..és arról még nem is szóltam, hogy egy ilyen jellegű adatbázisra mennyire jól lehetne automatizálni a könyvelési feladatok oroszlán részét.
Talán tavaly márciusban már említettem, hogy egy ismerősék már így csinálják. Közöltem vele, hogy vagy nekünk vannak balfasz ügyfeleink vagy én vagyok túl pesszimista, de el nem tudom képzelni, hogy én a kedves ügyfélt rábírjam, hogy ugyan ahelyett, hogy szépen bejön az irodába és bedobja a számláit, ő szépen egy hétvégén szkennelje már be azt a 30 számlát :) Egyik egy 5 oldalas számla, a másik egy félméteres kutyanyelv és akkor még pénzt is kérnék érte, szerintem elküldene a rákba :))) És igen ők is otthon tolják, mert minek tartsanak fent egy irodát. Nálunk azért ez több sebből vérzik: 1. Szarrágó kolléganőm van, aki ki lenne akadva, hogy otthon menne a fűtés, villany stb 2. Nincsenek meg a körülmények otthon nagyon soknak (igen Covid alatt befigyelt nálunk is home office és ledöbbentem, hogy nincsen asztaluk ahova a laptok, meg a számlák elférnek) 3. Ha ezt a cég kitalálja, úgy illene, hogy biztosítja hozzá a feltételeket, nah az én főnököm is szarrágó vagyis nem fogja :)))
Jelen helyzetben cégeknél használuk a NAV onlinet a bejövő számlákhoz, de trehányoknál ez inkább nyűg. Kimenőknél jön az xml, az tényleg jó, ott sok időt meg lehet spórolni, illetve van ahol használjuk a bankra is. De utóbbi kettőhöz kell az ügyfél együttműködése, az nem mindig sikerül.
Előbb-utóbb a jogszabályt hozzá fogják igazítani az online számla rendszerhez. Abban már szerepel olyan mező, hogy a számlát bemutatták. Mert ugye jelenleg nemcsak a könyvelést érdekli a print számla, hanem a kötelezettet is: a ptk szerint fizetni immár tartozik. Ezt fontosabb előre lépésnek tartom, mint a bérprogramok "bekötését", vagy a semmire nem jó e-nyugtát. Jöhetne az, hogy a NAV biztosítja a számla megőrzési kötelezettséget. De ehhez még szükséges lenne az is, hogy kigyomlálják bizonyos számlát kiállítók lehetőségét, hogy ne küldjék fel a számla adatokat (biztosító, közjegyző stb.)
Ismerek olyan könyvelőirodákat amelyek arra büszkék hogy "papírmentesek". Véleményem szerint ők fogják majd a jövőben a legtöbb megállapítás bírságtételét fizetni. Csak úgy tudom elképzelni a megbízható módon működő papírmentes feldolgozást, hogy a megbízó megoldja a bizonylatok scan-elését (már itt elbukott az ötlet) úgy, hogy a file nevéből egyértelműen tudjon következtetni a könyvelés az eredeti bizonylatszámra (hát ez pedig aztán már végképp nem fog menni), majd pedig a könyvelőnek 3 db nagy felbontású monitorja van (de minimum kettő). ..és most tegye fel a kezét az akinek a homeoffice-ban három monitora van. :D
e-áfa margójára: Mi az eredeti számlák nélkül nem dolgozunk. Kialakítottunk egy hibrid feldolgozási rendszert, amelynek keretében egyrészt leszedjük a NAV-tól az elektronikus úton elérhető adatbázisokat és aztán csak az eredeti bizonylatok tükrében vagyunk hajlandóak ezeket rögzíteni. Aztán most mire a végére értünk megmaradt az online rendszerből 2 db olyan letöltött bizonylat, amelyikből az egyik 17000 dollárról a másik pedig 1,3 millió forintról szólt. Na ja. Csakhogy sem a vevőt sem pedig a szállítót nem ismerjük. Valaki valószínűleg elütötte a számlázó programjában az egyik külföldi vevőjének az adószámát, és hát miért ne az én ügyfelemé legyen az? Isteni! :D
Bocsi! Félreértettél! Nem akartalak megbántani! :) A Top 10 bérszámfejtő program mindegyike alapértelezetten csinálja pl. ezt a funkciót IS. Az hogy a Te programod nincs köztük csak egy dolog. Viszont ahol nagy létszámú alkalmazott van ott már a top 10-ből választanak munkaeszközt a munkaügyi nyilvántartások vezetéséhez és a bérszámfejtéshez.
Így van, nálam is bekavart a pénzforgalmi áfába. Rohadjon rá a műanyag lakat a lótépésekre, hogy egy emberi kéz beavatkozása nélkül, heti 7 nap, 0-24 órás banki rendszerbe belenyúlnak kézzel.
Megoldás:
Két dátum van a lótépénél: értéknap és könyvelési dátum. Értéknap alapján kell könyvelni, nem aznap, amikor a naccságos bankhivatal lekönyvelte. Nekem 2023.12.30-ai értéknaposok szerepelnek 2024.01.02-es könyvelési nappal. Írjátok oda a kivonat végére, ami a januári elején van. Az excelbe is oda lehet szerkeszteni.
MBH szintén zenész. Ők még MKB-s korukból hoznak egy olyan rossz szokást, hogy utólag könyvelik le visszamenőleg a havi alap bankköltséget.
Tök érdekes dologba futottunk bele, pontosabban a kolléganőm...
Nem tudom ti használtok-e mindenféle könyvelés segítő programot, kimenőkre, bankokra stb. Nah történt, hogy az ügyfél átküldte a bank xml-t, kolléganő átvette, mikor nézte volna a bankegyenleget egyeztetés miatt látta, hogy az xml december 31-ig szól, de az OTP december 29-cel lezárta az évet. Jobb dolga nem volt az ügyfélnek mint szilveszter napján 60 db számlát utalt el szállítóknak (köztünk nekünk is). Az OTP havi kivonatán, csak januárba fog megjelenni, láttuk a számlatörténetet.
A mi cégünk pénzforgalmi áfás, nekünk olyan bankunk van, aki adott kivonatot december 31-re, nekünk meg is jött a pénz, de a kolléganő csak majd olyan kivonatot kap, ahol január 1-vel megy el. Igaz gondolom az értéknap december 31 lesz, de a dátum január 2.
Ti ilyenkor mit csinálnátok? A könyvelésben a bank egyenlege nem egyezik a kivonattal, de a pénz mozgott, összedugtuk a fejünket és azt mondtuk, hogy ne a 3841-re könyvelje, hanem a bankkal eszembe kötelezettségként.