Az autógyártók azt gyártanak, amit a vevőik megvesznek. Ezzel nem nagyon tudunk mit kezdeni.
Félig igaz.
Az autógyártók találnak ki valamit, néha egészen extrém kreálmányt, elindítják a reklámhadjáratot, és tesztelik a népet. Ilyen volt éppen a Multipla is. Van, amiből rengeteget rá lehet ragasztani a közönségre, van ami elbukik. Néha rettenetes kakakupacot dugnak az orrunk alá.
Példa: Jeep Renegade
Csúf? Na ja. Ettől még lehet(ne) jó. De nem az. Valami iszonyat pusztulat igénytelen egyenszürke kopogós plasztik beltér, kényelmetlen, zajos, kis játékmotorral. Elképesztően silány kivitelű, primitív egy jószág.
Aztán.
Abban egyet értünk, hogy a CHR egy szar. De hogy SUV lenne? Miért/mitől? Az csak egy túlrajzolt Yaris.
A Toyota kreált rá meghatározást: "emelt magasságú coupe", de ezt senki nem használja. Hát a BMW X6 ??? Először azt hittem, a bömös leért a formatervezés legalsó szintjére. De nem. Volt / van még lejjebb is. Csakhát amitől az ember szeme először könnybe lábad, azt idővel valamennyire megszokja....
Van nekem itt ugye ez a hivatalosan 5008 SUV-nak becézett jószágom (ami szerintem inkább csak egy szebb egyterű, de ez most mindegy), amit a nép SUV-nak tart. A múltkorában ősszemértük tesómék 508 kombijával (ami amúgy egy érezhetően jobb kocsi...)
Az 5008-as egy arasszal rövidebb és magasabb, és 170 kg-al könnyebb! (1490kg)
Akkor nem voltam elég egyértelmű: semelyik szedán/kombi nem tudja. Na jó, ez is sarkítás, mert néhány azért akad, de azok a kivételek (pl. Pug 307/308 kombiból volt ilyen kivitel)
Amióta az Auris-unkat újonnan megvettük, rendszerese meglátogatom a Toyota szalont/szervizt. Beülök minden kiállított autóba, elölre, hátra. Már a Corolla kombiban és az elsö C-HR-ben is sérelmeztem, hogy a hátsó pad használhatatlan. Rendesen a vállamnál van az ablak, a szemem elött pedig a tetökeret, pedig nem vagyok különlegesen magas (183). Mikor megjött az új Prius, a két gerincsérvemmel (tornázom, de attól valahogy nem múlik el) lemásztam az ülésébe: extrém alacsony. Szóval egyszerüen Európában nincs a Toyota kínálatában rendes, lassan felnövö gyerekekkel használható autó, ami nem SUV. Egy Passat kombi vagy Octavia kombi biztos jó lenne, de sajnos a VW csoport szervize nálunk vállalhatatlan (ezért váltottam VW-röl Toyotára, mert ebben a Toyota szervizben mindenki kedves és segítökész). Szóval sakk-matt. Így lett RAV4, de szigorúan 17-es felnivel és ballonos gumival, mert gyakran járok Magyarországra. :-)
Hogy a gyártók milyen sikeresen lovagolnak egy divathullámot, arra jó példa a Toyota C-HR is.
Nem aprózzák el, már túl vannak a 800,000 eladott példányon.
Világsiker? Az. Személyes véleményem: üveggyöngy a bennszülötteknek.
Adott egy "merész vonalvezetésű", mások szerint ritka rút forma, mindegy is, feltűnő, és ez a lényeg. Ülj bele. Egy sötét bunker. Hátsó ablak: szinte jelképes méretű, hátsó oldalablakok szintén, mérsékelt kilátás. Kényelmetlen (nekem ) ülések. Kemény(nek tűnő) rugózás. Igénytelen japánautós belső. Magas ugyan, de szűkös. A kínálat jó részét kitevő 98 lóerő összteljesítményű (egyébként kitűnő) hibrid rendszer nem ebbe az autóba való, erőlködik, vonyít, és a japánok ezt nem kompenzálták egy tisztességesebb zajszigeteléssel.
Viszik, mint a cukrot, mert ma ez a trend, ez a frankóság. Na, erre tartunk. Szép új világ :-DDD
A gond az, hogy felkapott divatcikk lett belőlük, és eltűntek a szép arányos limuzinok, megszűnt a gyártásuk. Avensis, Accord, Mondeo, Fiesta, Passat limusin, Camry, meg még ami kimaradt. És a jelenleg létező limuzinok felett is leng a kasza, mert kevesen veszik őket.
Ugyanígy probléma az egyterűek eltűnése is, amelyik sok embert és csomagot nyeltek el. Espace, Galaxy, Sharan, Alhambra, Touran, B-Max, C4 sima és Grand Picasso, Scenic, Verso, stb.
Maradnak piacon a SUV-ok. 22-es vagy 23-as felnivel, 2,5 tonna önsúly, nagy homlokfelület, szemet sértő aránytalanság (vagy csak a mi szemünket sérti?), hol itt a klímaváltozás elleni harc? A CO2 csökkentő jogszabályok kifordultak magukból, és visszafelé sültek el a zöld rendszámos ál-plugin hibridekkel.
Ezt egy Honda FR-V lazán hozta, igaz, magasabb, mint egy sima szgk. Nekem is volt egyterűm, 2023-ból, de sajnos 150+nál nagyon imbolygott, meg 10+ M HUF-ért sajna nem volt benne anyag :-(
A SUVnak, terepjárónak, kisteherjárgánynak megvan a természetes létjogosultsága, célszerű felhasználási területe, alkalmasint még kalaplevétel is kijár egy-egy darabnak. Nem ezekkel a játékosokkal van baj, hanem a részarányukkal.
A probléma ott van (szvsz) hogy részarányuk a járműállományban eszetlen mértéket öltött, felkapott divatcikk lett, messze nem a célszerűség motiválja a legtöbb esetben a megvásárlásukat. lásd: 16008 hsz.
A gyártóknak nagy buli: a divatárun nagyot lehet szakítani. Sajnos beindult egy folyamat: jónéhány korábbi ügyfelünk is szinte kényszerből váltott SUV-ra. Nem látja a forgalmat a "normál" felépítésű autóból. Ez egy spirál, aminek nem látni a végét, ezzel is szaporodik a magasépítésű autók száma, ez is abba az irányba terel embereket, hogy váltsanak magas böszme jószágra.
Elfogadom, hogy vannak olyan részei az országnak, ahol mérsékelt a SUVok aránya, ahol nem zavaró. Errefelé más a szitu, a keskeny utcák, túlzsúfolt utak, ormótlan bazi nagy járgányok tömege. (a ma lőtt Opel + ormótlan társai fotó elég általános )
A tetszési index persze nem túl magas. Miért csodálkozol rajta? Más országokban sem mindenki tapsol tiszta szívből ennek az irányzatnak, sőt, nagyobb az ellenszenv irántuk.
Többszörös SUV és egyterű tulajként nem nagyon értem. Jártam én sokat ültetett MINI-vel és soha nem zavart, hogy mekkorák és mit takarnak ki, pedig azt még Camry is kitakarja. Tudod mi zavart? Az, hogy a meredek szélvédő, az előrenyúló tető miatt nem láttam belőle a közlekedési lámpát :-D
Ey képpel szeretném megvilágítani, hogy miért a suv, mert ezt egy klasszikus autó se tudja:
OK, értem én, de miért kellene ÁtlagJánosnak csilliómillió Forintot beáldozni, hogy ne legyen pl. kiálláskor vagy forgalomban életveszélyben?
Kapáslövés, ma.
A megszokott, "normál" magasságú Opel körül négy autó áll. Egy kicsit magasabb, három sokkal magasabb, az ugye egyértelmű, hogy ez milyen kezelhetetlen helyzeteket teremt. Ezért értem meg (noha nem helyeslem!!) hogy időnként elborul emberek agya, és elkezdenek gumikat szurkálni.
Derékfájásra mozgás és gyógytorna lenne a megoldás, séta, kerékpározás. A SUV nem gyógyít. De legalább aránytalan, ronda, a nagy homlokfelület miatt nagy a kibocsájtása.